Udzielanie zezwoleń na przekraczanie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 6 grudnia 1955 r.
w sprawie udzielania zezwoleń na przekraczanie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się wytyczne w sprawie udzielania zezwoleń na przekroczenie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie między osiedlami stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia oraz formularze zezwoleń stanowiące załączniki nr 2 i 3 do zarządzenia.
§  2.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi (wydziały komunikacji drogowej) założą rejestry wydanych zezwoleń oddzielnie na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad odległości dozwolonego przewozu i oddzielnie na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty założą rejestry wydanych zezwoleń na jednorazowe przekraczanie odległości dozwolonego przewozu, gdy zostaną upoważnione do udzielania takich zezwoleń (§ 2 wytycznych).
3.
Rejestry (ust. 1 i 2) powinny zawierać:
1)
numer kolejny zezwolenia,
2)
datę wydania zezwolenia,
3)
nazwę jednostki gospodarczej, której udzielono zezwolenia,
4)
nazwę ministerstwa, któremu podlega ta jednostka,
5)
numery rejestracyjne i ładowność samochodu,
6)
określenie rodzaju przewożonej masy,
7)
nazwę miejsca docelowej jazdy (dozwolony obszar poruszania się pojazdu),
8)
okres ważności zezwolenia,
9)
uwagi.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

WYTYCZNE W SPRAWIE UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA PRZEKROCZENIE ODLEGŁOŚCI DOZWOLONEGO PRZEWOZU W CIĘŻAROWYM TRANSPORCIE SAMOCHODOWYM MIĘDZY OSIEDLAMI

§ 1.
1.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw mogą udzielać jednostkom gospodarki uspołecznionej nie wykonującym transportu publicznego zezwoleń na używanie ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami ponad odległości ustalone zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 26 maja 1955 r. w sprawie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami (Monitor Polski Nr 51, poz. 531) tylko w wyjątkowych, należycie uzasadnionych przypadkach.
2.
Zezwolenia określone w ust. 1 mogą być udzielane również spółdzielniom pracy transportowej wykonującym transport publiczny na podstawie zezwoleń na wykonywanie publicznego transportu drogowego, pod warunkiem że:
1)
istnieje uzasadniona potrzeba przewozu ładunków innych spółdzielni pracy poza obszar określony w zezwoleniu na wykonywanie publicznego transportu drogowego;
2)
spółdzielnia wykonująca transport publiczny wykaże się ważnie zawartą umową o stałą obsługę transportową innych spółdzielni pracy.
3.
W odniesieniu do ciężarowych pojazdów samochodowych do 1.500 kg ładowności, znajdujących się w posiadaniu jednostek administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych, zezwolenia określone w ust. 1 mogą być udzielane bez ograniczeń.
4. 2
Zezwolenia określone w ust. 1 mogą być udzielane również osobom fizycznym i przedsiębiorstwom gospodarki nie uspołecznionej, jeżeli potrzebę przekroczenia odległości dozwolonego przewozu uzasadnia terytorialny zasięg ich uprawnień do prowadzenia innej działalności gospodarczej w interesie społeczno-gospodarczym, udzielonych przez właściwe organy administracji państwowej; obszar przewozu nie może jednak w zasadzie przekroczyć obszaru województwa (łącznie z miastem wyłączonym z tego województwa), w którym znajduje się stałe miejsce postoju pojazdu, chyba że powiązania gospodarcze granicznych rejonów sąsiednich województw bezwzględnie wymagają, aby przewozy takie były wykonywane w zasięgu tych rejonów.
5.
Zezwolenia mogą być wydawane na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad odległości dozwolonego przewozu bądź na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
6.
Przy udzielaniu zezwoleń okresowych w przypadkach określonych w ust. 1-4 należy kierować się ramowymi zasadami wydawania takich zezwoleń, ustalonymi w opiniach komisji koordynacji przewozów dla poszczególnych rodzajów transportu publicznego, branżowego i własnego jednostek gospodarki uspołecznionej oraz dla transportu wykonywanego przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa gospodarki nie uspołecznionej, uwzględniających warunki lokalne.
7.
Zezwolenia na jednorazowe przekroczenie odległości dozwolonego przewozu mogą być udzielane w razie istnienia wyjątkowo pilnej, gospodarczo należycie uzasadnionej konieczności wykonania transportu i to wtedy, gdy Państwowa Komunikacja Samochodowa nie może tych przewozów wykonać, a zwłoka w wykonaniu transportu może spowodować zepsucie lub zniszczenie towaru.
8.
W razie nasuwających się wątpliwości właściwy do spraw komunikacji organ prezydium rady narodowej ma obowiązek sprawdzić przez kontrolę we właściwym gospodarstwie samochodowym, czy udzielenie zezwolenia jest konieczne.
§  2.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych mogą przekazać swoje uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń na jednorazowe przekroczenie odległości dozwolonego przewozu organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych lub rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  3.
Zezwolenia (§ 1 ust. 6 i 7) powinny być wydawane na formularzach według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i 3 do zarządzenia.
§  4.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw mogą w przypadkach i trybie określonych w § 19 zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1611) zwolnić osoby dysponujące jazdą pojazdu od obowiązku zgłoszenia jej placówce spedycyjnej. Zwolnienie powinno być zaznaczone na zezwoleniu (§ 1 ust. 7 wytycznych) specjalnym stemplem: «Nie podlega zgłoszeniu do placówki spedycyjnej»."
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Pieczęć

prezydium rady narodowej

(wydziału komunikacji drogowej)

.........., dnia .......... 195.. r.

(miejscowość) (data)

ZEZWOLENIE OKRESOWE Nr .....

Ważne na okres ..........

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) - Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej - Rady Narodowej w m. st. Warszawie, m. Łodzi*)

w .......... zezwala ..........

(podać nazwę przedsiębiorstwa lub instytucji)

na użycie samochodu ciężarowego marki .........., nr rej. .........., ładowność .......... do wykonywania przewozów ..........

..........

(podać rodzaj i ciężar przewożonych ładunków)

na obszarze ..........

..........

..........

..........

(podpis kierownika wydziału komunikacji drogowej lub upoważnionego pracownika)

*) Niepotrzebne skreślić.

Uwaga:

Zezwolenie powyższe kierowca pojazdu powinien posiadać w czasie jazdy przy sobie celem okazania na żądanie organów kontroli ruchu drogowego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Pieczęć

prezydium rady narodowej

(wydziału komunikacji drogowej)

.........., dnia .......... 195.. r.

(miejscowość) (data)

ZEZWOLENIE JEDNORAZOWE Nr .....

Ważne na dzień ..........

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r, Nr 34, poz. 210) Prezydium .......... Rady Narodowej w ..........

zezwala ..........

(nazwa przedsiębiorstwa lub instytucji)

na jednorazowe użycie samochodu ciężarowego .......... marki .........., nr rej. ..........

ładowność .......... do wykonania przewozu ..........

(podać ciężar i rodzaj przewożonego ładunku)

z miejscowości od .......... do ..........

przez ..........

(określić drogę przejazdu)

..........

(podpis kierownika wydziału komunikacji drogowej lub upoważnionego pracownika)

Uwaga:

Zezwolenie powyższe kierowca pojazdu powinien posiadać w czasie jazdy przy sobie celem okazania na żądanie organów kontroli ruchu drogowego.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 października 1959 r. (M.P.59.94.499) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 listopada 1959 r.
2 Załącznik § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 sierpnia 1960 r. (M.P.60.67.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 sierpnia 1960 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.124.1619

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Udzielanie zezwoleń na przekraczanie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami.
Data aktu: 06/12/1955
Data ogłoszenia: 28/12/1955
Data wejścia w życie: 28/12/1955