Tryb postępowania przy ustalaniu cen.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 31 października 1955 r.
w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu cen.

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1952 r. w sprawie zakresu działania Ministra Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministra Przemysłu Drzewnego i Papierniczego (Dz. U. Nr 45, poz. 305) oraz § 8 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie przekazania Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych uprawnień do ustalania niektórych cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz cen robót (usług) o charakterze przemysłowym (Monitor Polski Nr A-65, poz. 845) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przed rozpoczęciem produkcji artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych lub wykonywania robót (usług) typowych, powtarzalnych, o charakterze przemysłowym, na które nie ma ustalonych jednolitych cen zbytu, przedsiębiorstwa sporządzają kalkulację wstępną zgodnie z obowiązującymi zasadami i przesyłają ją w trzech egzemplarzach do centralnego zarządu przemysłu, któremu podlegają, a w przypadkach przewidzianych w § 6 pkt 2 lit. b) i pkt 3 - bezpośrednio do jednostki zatwierdzającej cenę.
2.
Kalkulacje wstępne sporządzać należy dla artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, a dla usług - według wzoru stanowiącego załącznik nr 2. W formularzu, na którym została sporządzona kalkulacja robót (usług) o charakterze przemysłowym, należy wskazać zamawiającego oraz podać dokładny opis roboty (usługi).
3.
Formularz, na którym sporządzona została kalkulacja, podpisują: dyrektor przedsiębiorstwa, główny księgowy i naczelny inżynier.
§  2.
Na podstawie analizy kalkulacji nadesłanych przez przedsiębiorstwa centralny zarząd przemysłu ustala planowy koszt własny i sporządza wniosek o ustalenie ceny.
§  3.
Wniosek o ustalenie ceny artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych powinien zawierać między innymi dane następujące:
1)
opis artykułu z podaniem jego cech charakterystycznych oraz zastosowania,
2)
rodzaj opakowania (z jakiego materiału jest sporządzone, pojemność itp.), jego koszt własny, czy jest ono objęte kosztem jednostkowym wykazanym w kalkulacji, czy za opakowanie dolicza się oddzielną zapłatę, czy ewentualnie zalicza się je według obowiązujących przepisów do opakowań wypożyczanych,
3)
czy artykuł produkowany jest na podstawie normy (data i numer decyzji o zatwierdzeniu normy),
4)
wyszczególnienie artykułów o zbliżonych właściwościach z podaniem ich cen i pozycji cennikowych (czy artykuł objęty wnioskiem może być przez nie zastąpiony bądź czy zastąpienie powoduje trudności i koszty dodatkowe),
5)
czy artykuł zastępuje artykuły importowane i jakie,
6)
czy artykuł przeznaczony jest do produkcji ciągłej, czy też produkowany ma być wyłącznie na zlecenie,
7)
nazwy głównych lub wyłącznych nabywców (jakiemu resortowi podlegają) bądź czy artykuł przeznaczony jest wyłącznie dla nabywców podległych Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych, czy też przewidziany jest również i na eksport,
8)
czy artykuł jest (lub będzie) produkowany przez przedsiębiorstwa podległe innym centralnym zarządom przemysłu Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez przedsiębiorstwa innych resortów,
9)
datę rozpoczęcia produkcji,
10)
wysokość ceny zbytu proponowanej przez centralny zarząd przemysłu z ewentualnym rozbiciem na gatunki (§§ 2, 3 i 4 uchwały nr 957 Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1953 r. - Monitor Polski z 1954 r. Nr A-63, poz. 823),
11)
uzasadnienie proponowanej ceny.
§  4.
1.
Wnioski o ustalenie ceny artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych wraz z kalkulacją kosztu własnego, o której mowa w § 2, centralny zarząd przemysłu przesyła stosownie do właściwości do Zarządu Zbytu Materiałów Budowlanych lub do Zarządu Zbytu Szkła i Porcelany.
2.
Wnioski i kalkulacje dotyczące cen artykułów rozprowadzanych przez biura zbytu podległe Zarządowi Zbytu Materiałów Budowlanych centralny zarząd przemysłu przesyła za pośrednictwem biur zbytu. Biura zbytu przekazują wnioski i kalkulacje do Zarządu Zbytu Materiałów Budowlanych załączając swoją opinie.
3.
Centralne zarządy przemysłu przesyłają wnioski i kalkulacje w pięciu egzemplarzach, gdy wniosek składa się za pośrednictwem biur zbytu, a w innych przypadkach - w dwóch egzemplarzach.
4.
Wniosek o ustalenie ceny robót (usług) sporządza w przypadkach przewidzianych w § 6 pkt 2 i 3 centralny zarząd przemysłu bądź przedsiębiorstwo podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych i przesyła wraz z kalkulacją wprost do jednostki zatwierdzającej cenę.
5.
Wnioski, o których mowa w paragrafie niniejszym, centralny zarząd przemysłu obowiązany jest wysłać w ciągu 8 dni od dnia otrzymania kalkulacji z przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Zarząd Zbytu niezwłocznie po otrzymaniu wniosku przesyła dwa egzemplarze wniosku wraz z załącznikami i z podaniem proponowanej ceny celem uzgodnienia:
1)
do ministerstwa, któremu podlegają główni nabywcy - jeżeli cena dotyczy artykułu produkowanego dla nabywców określonych resortów,
2)
do jednostki organizacyjnej zbytu lub handlu będącej głównym dystrybutorem - jeżeli cena dotyczy artykułu objętego dystrybucją dokonywaną przez jednostki organizacyjne handlowe lub zbytu podległe innym ministrom.
2.
Przesyłając wniosek należy poinformować ministerstwo, któremu podlegają główni nabywcy, lub głównego dystrybutora podległego obcemu resortowi, że niezgłoszenie zastrzeżeń w terminie 12 dni od daty otrzymania wniosku uznaje się za dowód zaakceptowania proponowanej ceny.
§  6.
W przypadkach, w których zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r. (Monitor Polski Nr A-65, poz. 845) uprawnienia do ustalania cen przekazane zostały Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych, upoważnia się do wydawania decyzji ustalających ceny zbytu:
1)
dyrektorów Zarządów Zbytu Materiałów Budowlanych oraz Szkła i Porcelany - każdego we właściwym zakresie działania - w odniesieniu do artykułów, o których mowa w §§ 2 i 3 wyżej powołanego zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r.,
2)
dyrektora Departamentu Planowania Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych w odniesieniu do robót (usług) o charakterze przemysłowym, wymienionych w § 6 wyżej powołanego zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r., wykonywanych przez:
a)
bazy remontowe podległe centralnym zarządom przemysłu,
b)
przedsiębiorstwa remontowo-montażowe podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych;

decyzje w sprawach wymienionych w punkcie niniejszym uzgadniać będzie dyrektor Departamentu Planowania z dyrektorem Departamentu Mechaniczno-Energetycznego Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych,

3)
dyrektora Departamentu Górniczo-Geologicznego Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych - w odniesieniu do robót (usług) wymienionych w § 6 powołanego zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r., wykonywanych przez przedsiębiorstwa geologiczne surowców skalnych podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  7.
1.
W przypadkach, w których stosownie do obowiązujących przepisów ustalanie ceny zbytu należy do właściwości Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, właściwy zarząd zbytu uprawniony jest do przedstawienia ostatecznego wniosku, do którego dołącza wniosek centralnego zarządu przemysłu wraz z kalkulacją, opinię głównego dystrybutora (biura zbytu) oraz opinię ministerstwa, któremu podlegają główni odbiorcy.
2.
Jeżeli ministerstwo, o którym mowa, bądź dystrybutor podległy obcemu resortowi, wezwani zgodnie z § 5 niniejszego zarządzenia do nadesłania opinii, odpowiedzi mimo upływu przewidzianego w paragrafie tym terminu nie nadesłali, zarząd zbytu zamieszcza w swym wniosku odpowiednią wzmiankę.
§  8.
Gdy ceny artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych ustalone zostały w sposób przewidziany w § 6 pkt 1 niniejszego zarządzenia wyłącznie w oparciu o planowy koszt własny, centralne zarządy przemysłu przesyłają po upływie trzech miesięcy, a nie później niż przed upływem 5 miesięcy, kalkulacje wynikowe do właściwego zarządu zbytu. Ewentualna zmiana ceny zbytu na podstawie kalkulacji wynikowej przeprowadzona zostanie w trybie określonym w §§ 4 do 6 niniejszego zarządzenia. Decyzja o zmianie ceny nie może być wydana po upływie siedmiu miesięcy od dnia wydania pierwszej decyzji o ustaleniu cen.
§  9.
O decyzji ustalającej ceny zbytu zawiadamia właściwy zarząd zbytu bądź jednostka wymieniona w § 6 pkt 2 i 3 niniejszego zarządzenia odpowiednio:
1)
Państwową Komisję Planowania Gospodarczego - Departament Kosztów i Polityki Cen (dotyczy wyłącznie decyzji wydanych na podstawie § 6 niniejszego zarządzania),
2)
Departament Planowania Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych,
3)
Departament Finansowy Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych,
4)
właściwe biuro zbytu,
5)
wnioskodawcę (centralny zarząd przemysłu lub przedsiębiorstwo).

Centralny zarząd przemysłu zawiadamia podległe sobie przedsiębiorstwa, biuro zaś zbytu - pozostałe jednostki zainteresowane.

Do obowiązków dystrybutora (biura zbytu lub centralnego zarządu przemysłu, który sam prowadzi dystrybucję swych wyrobów) należy ponadto:

1)
dokonanie ogłoszenia o ustaleniu ceny (uzupełnieniu cennika) w przepisanym trybie,
2)
zawiadomienie o ustaleniu nowej ceny Głównego Urzędu i Statystycznego - Departament Statystyki Obrotu i Finansów.
§  10.
Rejestr ustalonych cen prowadzi Zarząd Zbytu Materiałów Budowlanych oraz Zarząd Zbytu Szkła i Porcelany, każdy we własnym zakresie działania.
§  11.
Przepisy zarządzenia niniejszego nie mają zastosowania przy ustalaniu cen, o których mowa w zarządzeniu Ministra Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 20 grudnia 1954 r. w sprawie trybu ustalania cen na produkty nietypowe i opłat za nietypowe usługi, wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1955 r. Nr 8, poz. 88).
§  12.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia niniejszego traci moc zarządzenie nr 258 Ministra Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 10 grudnia 1953 r. w sprawie trybu ustalania cen w resorcie (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych z 1954 r. nr 1).
§  13.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

(Pieczęć centralnego zarządu przemysłu lub przedsiębiorstwa)

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WZÓR KALKULACJI JEDNOSTKOWEJ KOSZTU WŁASNEGO,

sporządzonej na podstawie planu - wyników*) za okres od .......... do ..........

dla .......... (nazwa artykułu) za .......... (jednostka miary)

Lp. Pozycje kalkulacyjne Jednostka miary Ilość Cena jednostkowa Wartość Uwagi
1 Materiały bezpośrednie
2 Robocizna bezpośrednia plus narzuty
3 Paliwo i energia technologiczna
4 Koszty zakupu materiałowego
5 Inne koszty bezpośrednie
6 Koszty wydziałowe
7 Koszty ogólnofabryczne
8 Strata z powodu braków
9 Koszty wytwarzania (1 - 8)
10 Koszty sprzedaży
11 Całkowity koszt własny (9 - 10)
12 5% zysku

Suma (11-12)

..........

Główny księgowy

..........

Naczelny inżynier

..........

Dyrektor

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

(Pieczęć centralnego zarządu przemysłu lub przedsiębiorstwa)

WZÓR KALKULACJI USŁUG PRZEMYSŁOWYCH

Opis usług ..........

Zamawiający ..........

Lp. Pozycje kalkulacyjne Wartość
1 Materiały bezpośrednie
2 Robocizna bezpośrednia i narzuty na płace
3 Inne koszty bezpośrednie
a) koszty podróży i diety
b) usługi obce
c) świadczenia własnych wydziałów
4 Koszty wydziałowe
5 Koszty ogólnofabryczne
6 Strata z powodu braków
7 Koszty sprzedaży
Razem:

..........

Główny księgowy

..........

Naczelny inżynier

..........

Dyrektor

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

(Strona 1)

(Pieczęć podłużna centralnego zarządu przemysłu)

.......... dnia ... 195.. r.

WNIOSEK O USTALENIE (ZMIANĘ) CENY ZBYTU.

Załączając kalkulację kosztu własnego prosimy o ustalenie (zmianę) ceny zbytu

na ..........

(nazwa artykułu)

produkowanego przez ..........

z mocą obowiązującą od ..........

Proponujemy ustalenie ceny zbytu franco wagon stacja odbiorcza w wysokości:

zł .......... dla gat. I za .......... (jednostka miary)

zł .......... dla gat. II za .......... jednostka miary)

..........*)

Cena powyższa jest - nie jest**) oparta o koszt własny wynikający z załączonej kalkulacji i obliczona została w sposób podany w poniższym uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Załącznik: kalkulacja.

..........

(podpisy)

*) Należy podać proponowaną cenę na wszystkie gatunki.

**) Niepotrzebne skreślić.

Opinia Biura Zbytu:

..........

(data)

..........

(podpis)

Opinia ministerstwa, któremu podlegają główni nabywcy:

...........

(data)

..........

(podpis)

Adnotacje o przesłaniu sprawy do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

(Strona 2)

1.
Opis artykułu objętego wnioskiem z podaniem jego cech charakterystycznych i sposobu zastosowania
2.
Rodzaj opakowania (z jakiego materiału jest sporządzone, pojemność itp.), jego koszt własny i czy jest ono objęte kosztem jednostkowym wykazanym w kalkulacji, czy za opakowanie dolicza się oddzielną zapłatę, czy ewentualnie zalicza się je według obowiązujących przepisów do opakowań wypożyczanych
3.
Czy artykuł produkowany jest na podstawie normy (data i numer decyzji o zatwierdzeniu normy)
4.
Wyszczególnienie artykułów o zbliżonych właściwościach z podaniem ich cen (czy artykuł objęty wnioskiem może być przez nie zastąpiony bądź czy zastąpienie powoduje trudności i dodatkowe koszty)
5.
Czy artykuł zastępuje artykuły importowane i jakie
6.
Czy artykuł przeznaczony jest do produkcji ciągłej, czy też ma być produkowany wyłącznie na zlecenie
7.
Główni lub wyłączni nabywcy bądź czy artykuł przeznaczony jest wyłącznie dla nabywców podległych Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych, czy też przewidziany jest również i na eksport.
8.
Czy artykuł jest (lub ma być) produkowany przez przedsiębiorstwa podległe innym centralnym zarządom przemysłu Ministerstwa Przemysłu Materiałów Budowlanych lub też przez przedsiębiorstwa podległe innym resortom
9.
Data rozpoczęcia produkcji.

Uwaga: W razie braku miejsca należy odpowiedzi na powyższe pytania udzielić na osobnym arkuszu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

(Pieczęć zarządu zbytu)

Nr .....

.........., dnia ..... 195.. r.

Do ..........

..........

w ..........

Dotyczy decyzji o zatwierdzeniu ceny zbytu na ..........

Na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie przekazania Ministrowi Przemysłu Materiałów Budowlanych uprawnień do ustalania niektórych cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz cen robót (usług) o charakterze przemysłowym (Monitor Polski Nr A-65, poz. 845) oraz § 6 zarządzenia Ministra Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 31 października 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy ustalaniu cen (Monitor Polski Nr 119, poz. 1579).

zatwierdzam

cenę zbytu na ..........

(nazwa artykułu lub usługi)

w wysokości .......... zł za ..........

(jednostka miary)

Cena powyższa została uzgodniona z Ministerstwem ..........,

któremu podlegają główni odbiorcy*).

Ministerstwo .........., któremu podlegają główni odbiorcy, nie nadesłało swej opinii*).

..........

(podpis)

Uzasadnienie.

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024