Zasady współpracy urzędów morskich z Marynarką Wojenną w zakresie służby hydrograficznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW ŻEGLUGI I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 października 1955 r.
w sprawie zasad współpracy urzędów morskich z Marynarką Wojenną w zakresie służby hydrograficznej.

Na podstawie art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 2 lutego 1955 r. o terenowych organach administracji morskiej (Dz. U. Nr 6, poz. 35) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do wykonywania służby hydrograficznej powołane są Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej oraz Służba Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi w Gdańskim Urzędzie Morskim.
§  2.
Do zakresu działania Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej należy:
1)
przeprowadzanie pomiarów geodezyjnych na całym Wybrzeżu dla opracowywania map morskich i dla specjalnych celów wojskowych;
2)
przeprowadzanie niwelacji dla ustawiania prowizorycznych wodowskazów na czas sondowania;
3)
ustawianie znaków baz pomiarowych szybkości dla potrzeb Marynarki Wojennej i opieka nad nimi;
4)
przeprowadzanie pomiarów wodnych, koniecznych do opracowywania map morskich, a mianowicie:
a)
pomiarów głębokości na obszarach morskich otwartych - od linii brzegu w kierunku otwartego morza,
b)
pomiarów głębokości na obszarach morskich zamkniętych - zarówno na zalewach, jak i w basenach portowych Marynarki Wojennej;
5)
wyłączne prawo opracowywania, reprodukowania map i planów morskich o charakterze oficjalnym dla ogólnego użytku, unowocześnianie i wydawanie map morskich starych wydań na podstawie przeprowadzanych w terenie własnych pomiarów;
6)
wyłączne prawo opracowywania i wydawania locji, spisów latarń, spisów sygnałów radiowych itp. o charakterze oficjalnym dla celów żeglugi morskiej;
7)
wyłączne prawo wydawania pisma "Wiadomości Żeglarskie", zawierającego dane Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej i Służby Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi, publikacje urzędowe, informacje i meldunki dotyczące bezpieczeństwa żeglugi oraz dane zawarte w podobnych publikacjach państw obcych z podaniem źródeł;
8)
podawanie w określonym czasie drogą radiową ostrzeżeń nawigacyjnych Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, jak również ostrzeżeń otrzymywanych ze Służby Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi;
9)
ustawianie znaków nawigacyjnych stałych i pływających dla celów wojskowych;
10)
współdziałanie ze Służbą Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi przy opracowywaniu sposobów i metod udoskonalania istniejącego systemu oznakowania Wybrzeża i obszarów morskich.
§  3.
Do zakresu działania Służby Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi należy:
1)
przeprowadzanie pomiarów geodezyjnych na terenie całego Wybrzeża ze specjalnym uwzględnieniem terenów portowych dla celów opracowania planów sondażowych;
2)
przeprowadzanie pomiarów hydrograficznych (głębokościowych) tylko w obrębie wodnych terenów portowych (z wyłączeniem basenów Marynarki Wojennej) oraz na obszarach wodnych - dla potrzeb żeglugowych;
3)
przeprowadzanie prac trałowań hydrograficznych w obrębie wód wewnętrznych, a w szczególności na wewnętrznych torach wodnych, tudzież przeprowadzanie tych prac na otwartych obszarach wodnych - w celu ujawnienia podwodnych przeszkód nawigacyjnych i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi;
4)
sporządzanie i wydawanie planów pomiarowych (w dowolnych skalach) na podstawie wyników prac wyszczególnionych w pkt 1 i 2, co powinno być wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami o tajemnicy państwowej i służbowej;
5)
przeprowadzanie oznakowywania nawigacyjnego tak na Wybrzeżu, jak i na przyległych doń obszarach morskich otwartych i zamkniętych;
6)
opracowywanie sposobów i metod udoskonalenia istniejącego systemu oznakowania nawigacyjnego w ścisłym porozumieniu z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;
7)
przeprowadzanie stałej kontroli stanu oznakowania nawigacyjnego i wykonywanie wszelkich prac zapobiegawczych, niezbędnych do utrzymania systemu oznakowania nawigacyjnego w stałej sprawności technicznej;
8)
administrowanie i obsługa wszelkich latarń i radiolatarń morskich oraz całego systemu oznakowania nawigacyjnego stałego i pływającego na całym Wybrzeżu, z wyjątkiem znaków nawigacyjnych przeznaczonych dla celów wojskowych i znajdujących się w administracji Marynarki Wojennej;
9)
organizacja służby informacyjnej w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi przez:
a)
zawiadamianie Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej o wszystkich zmianach i usterkach zauważonych w oznakowaniu nawigacyjnym, podlegającym Służbie Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi; tryb zawiadamiania zapewniający szybkie i pewne przekazywanie wiadomości uzgodnią między sobą Służba Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi i Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej;
b)
podawanie Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej pilnych informacji dotyczących bezpieczeństwa żeglugi - celem dalszego przekazania ich w ostrzeżeniach nawigacyjnych zgodnie z zarządzeniem nr 213 Ministra Żeglugi z dnia 21 października 1954 r. w sprawie niebezpieczeństw nawigacyjnych napotykanych przez statki morskie;
10)
planowanie, budowa i urządzanie wszelkiego rodzaju znaków nawigacyjnych i innych urządzeń oznakowania nawigacyjnego, co wymaga uprzedniego uzgodnienia z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;
11)
ustawianie znaków baz pomiarowych szybkości dla potrzeb marynarki handlowej i rybołówstwa morskiego oraz opieka nad nimi;
12)
budowa i utrzymywanie w należytym stanie dalb dewiacyjnych i nabieżników dewiacyjnych, z wyjątkiem przypadków, gdy urządzenia te znajdują się na terenie administrowanym przez Marynarkę Wojenną.
§  4.
Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej i Służba Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi obowiązane są:
1)
wspólnie czuwać nad bezpieczeństwem żeglugi przez kontrolę stanu oznakowania nawigacyjnego w drodze bezpośredniej wymiany spostrzeżeń;
2)
wzajemnie wymieniać wyniki prac hydrograficznych oraz umożliwiać korzystanie z materiałów hydrograficznych otrzymywanych z zagranicy.
§  5.
Upoważnia się Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej oraz Służbę Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi do wspólnego reprezentowania Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na międzynarodowych konferencjach hydrograficznych.
§  6.
1.
Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej bierze stały udział w pracach kongresów hydrograficznych i międzynarodowych organizacjach hydrograficznych oraz jest stałym członkiem Międzynarodowego Biura Hydrograficznego w Monaco z ramienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Szef Hydrografii Marynarki Wojennej jest stałym oficjalnym reprezentantem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w dziedzinie hydrografii w stosunku do Międzynarodowego Biura Hydrograficznego w Monaco i instytucji hydrograficznych państw obcych.
§  7.
1.
Szef Hydrografii Marynarki Wojennej jest przewodniczącym polskiej delegacji i jej reprezentantem na wszelkich międzynarodowych konferencjach hydrograficznych, jest odpowiedzialny za całokształt prac delegacji oraz powołany do podejmowania ostatecznych decyzji we wszystkich sprawach i zagadnieniach, które mogą wyłonić się w toku obrad i prac Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej oraz kongresów hydrograficznych.
2.
W skład delegacji wchodzą z prawem głosu przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi oraz innych instytucji zainteresowanych w zagadnieniach będących przedmiotem konferencji.
§  8.
Szef Hydrografii Marynarki Wojennej oraz Naczelnik Służby Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi są podawani w Międzynarodowym Roczniku Hydrograficznym, przy czym Naczelnik Służby Oznakowania Nawigacyjnego jest umieszczony na drugim miejscu jako Szef Bezpieczeństwa Nawigacyjnego (Chef du Balisage) z ramienia Ministerstwa Żeglugi, ściśle współpracujący z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej.
§  9.
Traci moc instrukcja Ministra Obrony Narodowej i Ministra Żeglugi z dnia 3 września 1948 r. w sprawie podziału kompetencji pomiędzy instytucjami hydrograficznymi podległymi Ministerstwu Obrony Narodowej i Ministerstwu Żeglugi (Monitor Polski Nr 86, poz. 960).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.109.1439

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady współpracy urzędów morskich z Marynarką Wojenną w zakresie służby hydrograficznej.
Data aktu: 24/10/1955
Data ogłoszenia: 28/11/1955
Data wejścia w życie: 28/11/1955