Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 23 grudnia 1952 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się "Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych obowiązują użytkowników samochodów:
1)
administracji państwowej (władz, urzędów i instytucji państwowych, wchodzących do budżetu Państwa);
2)
organizacji społecznych, dotowanych ze Skarbu Państwa;
3)
gospodarki uspołecznionej (przedsiębiorstw państwowych, instytucji i przedsiębiorstw spółdzielczych oraz central spółdzielczo-państwowych).
2.
Przepisy ust. 1 nie obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych należących do jednostek wojskowych i jednostek bezpieczeństwa publicznego.
§  3.
Uchyla się zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 czerwca 1949 r. o zatwierdzeniu norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 24, poz. 156) oraz z dnia 5 września 1950 r. w sprawie uzupełnień i poprawek w normach przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 28, poz. 221).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

§ 1.
1.
Przy planowaniu napraw głównych pojazdów samochodowych należy stosować normy przebiegu międzynaprawczego, zawarte w tabelach A do G, jako normy minimalne, ze zmianami wynikającymi z innych przepisów niniejszych norm.
2.
Jeżeli z osiągniętych dotychczas przebiegów przez poszczególne pojazdy wynika, że dokonywane przebiegi są wyższe aniżeli określone w tabelach norm (A do G), to do planowania napraw należy przyjmować jako normy przebiegi odpowiednio podwyższone.
3.
Wykonanie norm przebiegu międzynaprawczego (ust. 1 bądź 2) stanowi podstawę do przyznawania odpowiedniej premii, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  2.
1.
Normy przebiegu do naprawy głównej dla zespołów określa się następująco:
1)
dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego - w wysokości 50% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego;
2)
dla silnika, skrzynki przekładniowej, mostu tylnego i innych zespołów - w wysokości 100% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego.
2.
Postanowienie ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do samochodów następujących marek: FSO M-20 "Warszawa", FSC 51 "Lublin", GAZ M-20, "Pobieda", GAZ-51, GAZ-93, GAZ-63, GAZ-67B, JAZ-200, MAZ-200, MAZ-205, ZIS-110, ZIS-150, ZIS-585 oraz ZIS-151, dla których normy przebiegu do naprawy głównej dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego określa się w wysokości 100% normy przebiegu ustalonej dla pojazdu samochodowego do naprawy głównej.
§  3.
Dla pojazdów samochodowych fabrycznie nowych normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, zwiększa się o 20% w okresie do pierwszej naprawy głównej.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli, wymienione w tabelach A, B, C, E i G, oraz normy przebiegu tych pojazdów do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o:
1)
20% - jeżeli pojazd samochodowy wykonywał przebiegi stale z przyczepą;
2)
10% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od połowy przebiegu międzynaprawczego;
3)
5% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od jednej czwartej przebiegu międzynaprawczego.
2.
Jeżeli pojazd samochodowy ciągnie więcej aniżeli jedną przyczepę, normy określone w ust. 1 podlegają zmniejszeniu o 5% w odniesieniu do każdej następnej przyczepy.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do ciągników przyczepowych.
4.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o 20% dla pojazdów samochodowych używanych przeważnie, tj. co najmniej w 60%, w terenie (poza drogami) lub na ciężkich drogach gruntowych (gliniastych, piaszczystych itp.).
5.
Obniżenie normy przebiegu międzynaprawczego według zasad określonych w ust. 4 może być stosowane niezależnie od obniżenia normy według zasad wymienionych w ust. 1 i 2.
6.
Niezależnie od przypadków określonych w ust. 1-5 normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być obniżone przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek zainteresowanego ministra lub kierownika urzędu centralnego w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
§  5.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, bądź normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) powinny być podane do wiadomości kierowcy przez kierownictwo jednostki samochodowej przed oddaniem pojazdu samochodowego do ruchu.
2.
W przypadkach przewidzianych w § 4 kierownictwo jednostki samochodowej na podstawie dokumentów stwierdzających wykonane przebiegi oraz sposób i warunki pracy pojazdu, które mają wpływ na obniżenie normy, ustala dla pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego z tym, że w przypadkach określonych w § 4 ust. 4 obniżenie normy wymaga zatwierdzenia przez jednostkę bezpośrednio nadrzędną.
§  6.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przewidzianego dla niego przebiegu międzynaprawczego do naprawy głównej pojazd należy poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która zależnie od stanu technicznego pojazdu wyda orzeczenie:
1)
zezwalające na dalszą eksploatację pojazdu wyznaczając jednocześnie termin następnego przeglądu komisyjnego albo
2)
kwalifikujące pojazd do naprawy.

Orzeczenie komisji sporządza się w formie protokołu.

2.
Jeżeli zgłoszony do naprawy głównej pojazd samochodowy nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która wypowie się co do konieczności naprawy głównej oraz ustali przyczyny przedwczesnego zużycia pojazdu.
3.
W skład komisji (ust. 1 i 2) wchodzą:
1)
kontroler techniczny jednostki samochodowej, eksploatującej pojazd;
2)
specjalista samochodowy warsztatu (stacji obsługi), który obsługuje pojazd;
3)
przedstawiciel czynnika społecznego, posiadający znajomość techniki samochodowej.
4.
Komisja dokonuje przeglądu technicznego pojazdu samochodowego w obecności kierowcy pojazdu, o czym musi być dokonana wzmianka w protokole.
5.
Jeżeli w jednostce samochodowej brak jest specjalistów wymienionych w ust. 3, komisję wyznacza jednostka bezpośrednio nadrzędna.

Tabela A.

Normy przebiegów międzynaprawczych samochodów osobowych.

Tabela A-G

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-9.130

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
Data aktu: 23/12/1952
Data ogłoszenia: 30/01/1953
Data wejścia w życie: 30/01/1953