Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 23 grudnia 1952 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się "Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych obowiązują użytkowników samochodów:
1)
administracji państwowej (władz, urzędów i instytucji państwowych, wchodzących do budżetu Państwa);
2)
organizacji społecznych, dotowanych ze Skarbu Państwa;
3)
gospodarki uspołecznionej (przedsiębiorstw państwowych, instytucji i przedsiębiorstw spółdzielczych oraz central spółdzielczo-państwowych).
2.
Przepisy ust. 1 nie obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych należących do jednostek wojskowych i jednostek bezpieczeństwa publicznego.
§  3.
Uchyla się zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 czerwca 1949 r. o zatwierdzeniu norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 24, poz. 156) oraz z dnia 5 września 1950 r. w sprawie uzupełnień i poprawek w normach przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 28, poz. 221).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

§ 1.
1.
Przy planowaniu napraw głównych pojazdów samochodowych należy stosować normy przebiegu międzynaprawczego, zawarte w tabelach A do G, jako normy minimalne, ze zmianami wynikającymi z innych przepisów niniejszych norm.
2.
Jeżeli z osiągniętych dotychczas przebiegów przez poszczególne pojazdy wynika, że dokonywane przebiegi są wyższe aniżeli określone w tabelach norm (A do G), to do planowania napraw należy przyjmować jako normy przebiegi odpowiednio podwyższone.
3.
Wykonanie norm przebiegu międzynaprawczego (ust. 1 bądź 2) stanowi podstawę do przyznawania odpowiedniej premii, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  2.
1.
Normy przebiegu do naprawy głównej dla zespołów określa się następująco:
1)
dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego - w wysokości 50% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego;
2)
dla silnika, skrzynki przekładniowej, mostu tylnego i innych zespołów - w wysokości 100% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego.
2.
Postanowienie ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do samochodów następujących marek: FSO M-20 "Warszawa", FSC 51 "Lublin", GAZ M-20, "Pobieda", GAZ-51, GAZ-93, GAZ-63, GAZ-67B, JAZ-200, MAZ-200, MAZ-205, ZIS-110, ZIS-150, ZIS-585 oraz ZIS-151, dla których normy przebiegu do naprawy głównej dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego określa się w wysokości 100% normy przebiegu ustalonej dla pojazdu samochodowego do naprawy głównej.
§  3.
Dla pojazdów samochodowych fabrycznie nowych normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, zwiększa się o 20% w okresie do pierwszej naprawy głównej.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli, wymienione w tabelach A, B, C, E i G, oraz normy przebiegu tych pojazdów do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o:
1)
20% - jeżeli pojazd samochodowy wykonywał przebiegi stale z przyczepą;
2)
10% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od połowy przebiegu międzynaprawczego;
3)
5% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od jednej czwartej przebiegu międzynaprawczego.
2.
Jeżeli pojazd samochodowy ciągnie więcej aniżeli jedną przyczepę, normy określone w ust. 1 podlegają zmniejszeniu o 5% w odniesieniu do każdej następnej przyczepy.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do ciągników przyczepowych.
4.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o 20% dla pojazdów samochodowych używanych przeważnie, tj. co najmniej w 60%, w terenie (poza drogami) lub na ciężkich drogach gruntowych (gliniastych, piaszczystych itp.).
5.
Obniżenie normy przebiegu międzynaprawczego według zasad określonych w ust. 4 może być stosowane niezależnie od obniżenia normy według zasad wymienionych w ust. 1 i 2.
6.
Niezależnie od przypadków określonych w ust. 1-5 normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być obniżone przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek zainteresowanego ministra lub kierownika urzędu centralnego w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
§  5.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, bądź normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) powinny być podane do wiadomości kierowcy przez kierownictwo jednostki samochodowej przed oddaniem pojazdu samochodowego do ruchu.
2.
W przypadkach przewidzianych w § 4 kierownictwo jednostki samochodowej na podstawie dokumentów stwierdzających wykonane przebiegi oraz sposób i warunki pracy pojazdu, które mają wpływ na obniżenie normy, ustala dla pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego z tym, że w przypadkach określonych w § 4 ust. 4 obniżenie normy wymaga zatwierdzenia przez jednostkę bezpośrednio nadrzędną.
§  6.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przewidzianego dla niego przebiegu międzynaprawczego do naprawy głównej pojazd należy poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która zależnie od stanu technicznego pojazdu wyda orzeczenie:
1)
zezwalające na dalszą eksploatację pojazdu wyznaczając jednocześnie termin następnego przeglądu komisyjnego albo
2)
kwalifikujące pojazd do naprawy.

Orzeczenie komisji sporządza się w formie protokołu.

2.
Jeżeli zgłoszony do naprawy głównej pojazd samochodowy nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która wypowie się co do konieczności naprawy głównej oraz ustali przyczyny przedwczesnego zużycia pojazdu.
3.
W skład komisji (ust. 1 i 2) wchodzą:
1)
kontroler techniczny jednostki samochodowej, eksploatującej pojazd;
2)
specjalista samochodowy warsztatu (stacji obsługi), który obsługuje pojazd;
3)
przedstawiciel czynnika społecznego, posiadający znajomość techniki samochodowej.
4.
Komisja dokonuje przeglądu technicznego pojazdu samochodowego w obecności kierowcy pojazdu, o czym musi być dokonana wzmianka w protokole.
5.
Jeżeli w jednostce samochodowej brak jest specjalistów wymienionych w ust. 3, komisję wyznacza jednostka bezpośrednio nadrzędna.

Tabela A.

Normy przebiegów międzynaprawczych samochodów osobowych.

Tabela A-G

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-9.130

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
Data aktu: 23/12/1952
Data ogłoszenia: 30/01/1953
Data wejścia w życie: 30/01/1953