Zatwierdzenie tymczasowych szczegółowych zasad organizacji i gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 10 lutego 1953 r.
w sprawie zatwierdzenia tymczasowych szczegółowych zasad organizacji i gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowych zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczym.

Na podstawie § 27 uchwały nr 44 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie zatwierdzenia wytycznych gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych spółdzielczości (Monitor Polski Nr A-9, poz. 139) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się uchwałę Zarządu Centralnego Związku Spółdzielczego z dnia 24 grudnia 1951 r. w sprawie tymczasowych szczegółowych zasad organizacji i gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowych, zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczym, w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1953 r.

Minister Gospodarki Komunalnej: F. Baranowski

Minister Finansów: T. Dietrich

ZAŁĄCZNIK 

UCHWAŁA ZARZĄDU CENTRALNEGO ZWIĄZKU SPÓŁDZIELCZEGO Z DNIA 24 GRUDNIA 1951 R. W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWEJ ORGANIZACJI FINANSOWEJ I SYSTEMU FINANSOWEGO SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWYCH, ZRZESZONYCH W CENTRALNYM ZWIĄZKU SPÓŁDZIELCZYM

Na podstawie § 27 uchwały nr 44 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie zatwierdzenia wytycznych gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych spółdzielczości (Monitor Polski Nr A-9, poz. 139) Zarząd Centralnego Związku Spółdzielczego na wniosek Biura Spółdzielni Mieszkaniowych. Centralnego Związku Spółdzielczego uchwala następujące tymczasowe szczegółowe zasady organizacji i gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowych, zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczym:

I.

Zakres mocy obowiązującej.

§  1.
Ustalone poniżej zasady organizacji i gospodarki finansowej dotyczą:
a)
spółdzielni mieszkaniowych,
b)
spółdzielni mieszkaniowo-budowlanych, zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczym, zwanych dalej "spółdzielniami".

II.

Organizacja finansowa i ogólna.

§  2.
Nadrzędną komórką organizacyjną w ramach Centralnego Związku Spółdzielczego właściwą dla spółdzielni jest samodzielne Biuro Spółdzielni Mieszkaniowych, zwane dalej "Biurem", powołane uchwałą Naczelnej Rady Spółdzielczej z dnia 30 czerwca 1950 r. (Monitor Spółdzielczy Nr 11, poz. 79). Przedmiotem działalności Biura jest sprawowanie funkcji kierowania, koordynacji, nadzoru i rewizji w stosunku do podległych spółdzielni.
§  3.
Biuro utrzymywane jest w zasadzie z funduszu administracyjnego. Podstawą finansowania działalności Biura jest budżet wchodzący w skład budżetu Centralnego Związku Spółdzielczego.
§  4.
1.
Przedmiotem działalności spółdzielni jest wykonywanie zadań zawartych w statucie spółdzielni, a w szczególności:
a)
wznoszenie budynków, przeznaczonych dla zaspokojenia mieszkalnych potrzeb członków,
b)
nabywanie i dzierżawa nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
c)
eksploatacja i remonty kapitalne budynków mieszkalnych znajdujących się w administracji lub użytkowaniu spółdzielni,
d)
prowadzenie i eksploatacja urządzeń ogólnogospodarczych, jak np. urządzenia centralne dla dostarczenia oświetlenia i ciepłej wody, dźwigi, pralnie, tereny zielone, kąpieliska oraz zakłady remontowo-usługowe dla potrzeb spółdzielni i jej członków.
2.
Działalność spółdzielni wyszczególniona w ust. 1 lit. a), b) i c) ma charakter działalności zasadniczej, wyszczególniona zaś w ust. 1 lit. d) - działalności pomocniczej.
3.
Ponadto spółdzielnia może rozszerzyć działalność określoną w ust. 1 lit. d) i na osoby nie będące jej członkami w przypadkach podyktowanych użytecznością społeczną i za zgodą jednostki nadrzędnej.
§  5.
1.
Spółdzielnie wymienione w § 1 działają na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego, w związku z czym:
a)
korzystają w ramach nakreślonych przez zatwierdzone plany finansowo-gospodarcze z pełnej operatywnej samodzielności,
b)
w wykonaniu zadań nakreślonych przez plan finansowo-gospodarczy wchodzą w stosunki z innymi podmiotami gospodarczymi,
c)
prowadzą pełną rachunkowość, sporządzając pełny samodzielny bilans i rachunek wyników,
d)
posiadają samodzielne rachunki w bankach finansujących ich działalność,
e)
korzystają bezpośrednio ze środków planu inwestycyjnego.
2.
Prowadzone przez spółdzielnie w ramach ich pomocniczej działalności zakłady i urządzenia określone w § 4 ust. 1 lit. d) powinny być organizowane na zasadach ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego w myśl wytycznych określonych przez Biuro.

III.

System cen i rozliczeń.

§  6.
1.
Koszty działalności eksploatacyjnej oraz koszty prowadzenia spółdzielni obejmują:
a)
koszty osobowe,
b)
koszty rzeczowe administracji ogólnej i koszty eksploatacji nieruchomości,
c)
koszty eksploatacji urządzeń technicznych i kulturalno-oświatowych,
d)
koszty finansowe (podatek od nieruchomości, obsługa kredytów, składki na rzecz jednostki nadrzędnej itp.),
e)
wpłaty przewidziane przepisami dekretu o najmie lokali.
2.
Na pokrycie tych kosztów spółdzielnie pobierają od członków i najemców w oparciu o obowiązujące przepisy czynsze oraz opłaty eksploatacyjne z tytułu świadczeń odpłatnych i zwrotnych. Opłaty te obliczane są według ich całkowitego planowanego kosztu własnego rocznego świadczeń odpłatnych i zwrotnych i pobierane są zaliczkowo w ratach miesięcznych w wysokości 1/12 tego kosztu. Rozliczenia ostateczne z użytkownikami lokali przeprowadza się na dzień 31 grudnia każdego roku.
3.
Pobieranie opłat eksploatacyjnych z tytułu udziału w pokrywaniu kosztów eksploatacyjnych nieruchomości (świadczenia zwrotne) od najemców, którym przydzielono mieszkania w ramach rozdzielników izbowych, następuje z zachowaniem przepisów określonych w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 września 1948 r. (Dz. U. Nr 49, poz. 375).
§  7.
Spółdzielnia realizuje swoje usługi wymienione w § 4 ust. 1 lit. d) po cenie nie przekraczającej kosztów własnych, z wyjątkiem dopuszczalnym dla przypadków określonych w § 4 ust. 3.

IV.

Fundusze i finansowanie.

§  8.
Fundusze własne spółdzielni składają się z:
a)
funduszu udziałowego - powstającego z wpłat na udziały członkowskie,
b)
funduszu zasobowego - powstającego z wpłat wpisowego członków, z przelewu części czystej nadwyżki oraz innych źródeł, określonych w zarządzeniach władz nadrzędnych.
§  9.
1.
Tworzy się w spółdzielniach fundusz wkładów budowlanych powstający z wpłat członków na pokrycie części lub całości kosztów budowy mieszkania (domku).
2.
Fundusz wkładów budowlanych gromadzi się na specjalnym rachunku w Narodowym Banku Polskim, a sposób tworzenia i korzystania z funduszu określa szczegółowy regulamin, uchwalony przez Zarząd Centralnego Związku Spółdzielczego na wniosek Biura Spółdzielni Mieszkaniowych i zatwierdzony przez Ministra Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  10.
Na podstawie obowiązujących planów działalność eksploatacyjną finansuje i kontroluje Narodowy Bank Polski, a inwestycyjną - finansuje i kontroluje Bank Inwestycyjny.
§  11.
W przypadku niedoborów własnych funduszów obrotowych spółdzielnie mogą korzystać z bankowych kredytów obrotowych zgodnie z obowiązującymi przepisami o kredytowaniu przedsiębiorstw uspołecznionych.
§  12.
Udzielanie kredytów, o których mowa w § 11, następuje na podstawie decyzji banku na wniosek spółdzielni, zaopiniowany przez Biuro.
§  13.
Spłata kredytów, o których mowa w § 11, następuje z rachunku rozliczeniowego w terminach, ustalonych przez bank. W razie braku pokrycia na rachunku rozliczeniowym nie spłacone kredyty zalicza się w ciężar rachunku kredytu przeterminowanego, którego spłata następować będzie z wpływów na rachunek rozliczeniowy spółdzielni, zgodnie z obowiązującymi przepisami. O przeksięgowaniu kredytu na rachunek kredytu przeterminowanego bank zawiadamia kredytobiorcę i Biuro Spółdzielni Mieszkaniowych.
§  14.
Spółdzielnie obowiązują przepisy o rozliczeniach za dostawy i usługi, przewidziane dla jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  15.
W pionie Biura Spółdzielni Mieszkaniowych Centralnego Związku Spółdzielczego tworzy się następujące fundusze celowe:
a)
fundusz socjalny,
b)
fundusz szkolenia kadr,
c)
fundusz administracyjny,
d)
fundusz amortyzacyjny,
e)
fundusz inwestycyjny.
§  16.
Określone w § 15 fundusze: socjalny, szkolenia kadr, administracyjny i inwestycyjny są scentralizowane i pozostają w dyspozycji Biura. Fundusz amortyzacyjny jest zdecentralizowany i pozostaje w dyspozycji każdej spółdzielni.
§  17.
Fundusze celowe gromadzi się na specjalnych rachunkach bankowych, a sposób tworzenia i korzystania z tych funduszów określają szczegółowe regulaminy, uchwalone przez Zarząd Centralnego Związku Spółdzielczego na wniosek Biura Spółdzielni Mieszkaniowych, a zatwierdzone przez Ministra Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów.

V.

Podział czystej nadwyżki.

§  18.
1.
Czysta nadwyżka w spółdzielniach, po odliczeniu podatku dochodowego, dzielona będzie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia w sposób następujący:
a)
50% na fundusz zasobowy,
b)
30% na fundusz inwestycyjny,
c)
20% na podniesienie uświadomienia społeczno-politycznego członków spółdzielni oraz na cele kulturalno-bytowe.
2.
Zasady podziału określonego w ust. 1 obowiązują począwszy od nadwyżki za rok 1952, z tym że ewentualna ich zmiana w latach następnych może nastąpić na wniosek Biura uzgodniony z Centralnym Związkiem Spółdzielczym i zatwierdzony przez Ministra Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  19.
Pokrywanie niedoborów spółdzielni odbywa się w sposób wskazany w statucie.

VI.

Finansowanie inwestycji i kapitalnych remontów.

§  20.
Działalność spółdzielni w zakresie inwestycji, kapitalnych remontów i eksploatacji powinna być rozgraniczona pod względem planowania, finansowania i sprawozdawczości.
§  21.
Źródłami finansowania inwestycji w spółdzielniach są:
a)
środki zwrotne w formie bankowych kredytów inwestycyjnych na finansowanie inwestycji objętych planem inwestycyjnym,
b)
środki zwrotne w formie pożyczek udzielanych z funduszu inwestycyjnego,
c)
środki własne, pochodzące z części funduszu amortyzacyjnego pozostałej po odliczeniu kwot potrzebnych na spłatę rat kredytów inwestycyjnych bankowych i otrzymanych z funduszu inwestycyjnego oraz na sfinansowanie remontów kapitalnych,
d)
środki własne, pochodzące z funduszu wkładów budowlanych,
e)
za zgodą Biura środki własne pochodzące z funduszu zasobowego w przypadku niekorzystania z kredytów bankowych na cele obrotowe,
f)
inne środki własne (np. odszkodowanie pogorzelowe), jeżeli ich użycie na cele inwestycyjne jest dopuszczalne z mocy odrębnych przepisów, oraz środki uzyskane z tytułu zbycia majątku trwałego.
§  22.
Inwestorem centralnym jest Ministerstwo Gospodarki Komunalnej, inwestorami naczelnymi - wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów wojewódzkich rad narodowych, inwestorami głównymi - wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich bądź powiatowych rad narodowych, inwestorami bezpośrednimi - spółdzielnie, na które opiewa tytuł inwestycyjny.
§  23.
Kapitalne remonty spółdzielni finansuje i kontroluje Narodowy Bank Polski.
§  24.
Źródłem finansowania kapitalnych remontów są:
a)
środki pochodzące ze źródeł funduszu amortyzacyjnego,
b)
środki pochodzące z pożyczek otrzymanych z funduszu inwestycyjnego,
c)
dotacje budżetowe.
§  25.
Zagadnienia podatkowe regulują odrębne przepisy, wydane na podstawie dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024