Dział I. Zasadny organizacyjne.
Rozdział 1. Przepisy ogólne.
§§ 2 i 3. Zasady podstawowe.
§§ 4-6. Układ wykonawczy budżetu centralnego budżety terenowe.
§§ 7 i 8. Obsługa kasowa budżetu państwa.
§§ 9-11. Rachunki podstawowe budżetów terenowych i inne rachunki bankowe.
§ 12. Zwrotne zasiłki kasowe budżetów terenowych.
Rozdział 2. Organy wykonujące budżet.
§§ 13-25. Jednostki budżetowe.
§§ 26 i 27. Dysponenci kredytów.
§§ 28 i 29. Organy kierujące i nadzorujące.
§§ 30 i 31. Organy finansowe.
Dział II. Podstawy wykonywania budżetu.
Rozdział 1. Preliminarze i bilanse dochodów i wydatków.
§ 32. Preliminarze dochodów i wydatków.
§ 33. Bilanse dochodów i wydatków.
§ 34. Preliminarze środków specjalnych.
§ 35. Preliminarze i bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych.
§ 36. Ogólne zasady zatwierdzania preliminarzy i bilansów.
§§ 37-39. Tryb zatwierdzania preliminarzy i bilansów w zakresie budżetu centralnego.
§§ 40-42. Tryb zatwierdzania preliminarzy i bilansów w zakresie budżetów terenowych.
§§ 43 i 44. Dokonywanie zmian w preliminarzach i bilansach.
§ 45. Ustalanie i zatwierdzanie preliminarzy i bilansów dodatkowych.
Rozdział 2. Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego i budżetów terenowych.
§§ 46 i 47. Przepisy wspólne.
§§ 48-51. Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego.
§§ 52-55. Kwartalne plany wykonywania budżetów terenowych.
§ 56. Wykonywanie budżetu państwa w okresie poprzedzającym jego uchwalenie.
Dział III. Zasady wykorzystywania kredytów budżetowych.
Rozdział 1. Otwieranie i przekazywanie kredytów budżetowych.
§§ 57-64. Otwieranie kredytów budżetowych.
§§ 65-67. Przekazywanie kredytów budżetowych.
Rozdział 2. Dokonywanie wydatków.
§§ 68-73. Granice wydatków i zobowiązań budżetowych oraz sposób ich pokrywania.
§§ 74-76. Terminy wygarnięcia kredytów oraz zwrotu środków budżetowych.
Dział IV. Zmiany w budżecie.
Rozdział 1. Przeniesienia kredytów budżetowych.
§§ 77-81. Przepisy wspólne.
§§ 82-84. Przeniesienia w obrębie budżetu centralnego.
§§ 85-83. Przeniesienia w obrębie budżetów terenowych.
Rozdział 2. Kredyty dodatkowe.
§ 89. Kredyty dodatkowe z rezerwy budżetu centralnego.
§ 90. Kredyty dodatkowe z rezerwy budżetów wojewódzkich.
§ 91. Kredyty dodatkowe w ramach nadwyżki budżetu państwa.
§§ 92 i 93. Tryb uchwalania kredytów dodatkowych w zakresie budżetów terenowych.
Rozdział 3. Inne zmiany w budżecie centralnym i w budżetach terenowych.
§ 94. Zwiększanie wydatków w budżetach terenowych w granicach zwiększonych dochodów.
§ 95. Zmniejszanie i zwiększanie dochodów i wydatków w związku z przeniesieniem zadań.
§ 96. Zmniejszanie dochodów budżetów terenowych.
Dział V. Rachunkowość i sprawozdawczość z wykonywania budżetu.
§ 97. Rachunkowość budżetowa.
§§ 98 i 99. Zakres oraz tryb składania i uzgadniania bilansów i sprawozdań.
§§ 100-102. Analiza składanych bilansów i sprawozdań.
§ 103. Wstrzymywanie otwarć kredytów oraz blokowanie rachunków bankowych.
§ 104. Sprawozdania banków.
Dział VI. Przepisy przejściowe i końcowe.
§ 105. Resortowa rezerwa inwestycyjna.
§§ 106 i 107. Przepisy końcowe.
Na podstawie art. 32 dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu państwa (Dz. U. Nr 50, poz. 334) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 lit. b) uchwały nr 150 z dnia 27 marca 1954 r. (M.P.54.A-32.464) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1954 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr 295 z dnia 18 maja 1954 r. (M.P.54.A-51.688) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 29 maja 1954 r.
4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.
19.11.2025| Identyfikator: | M.P.1953.A-53.592 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Zasady i tryb wykonywania budżetu państwa. |
| Data aktu: | 29/04/1953 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/1953 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1953, 05/06/1953 |