Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 24 kwietnia 1953 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

Na podstawie art. 25 ust. 2 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny prowadzi:
1)
rejestr norm państwowych, zwany w dalszym ciągu "rejestrem";
2)
ewidencję norm resortowych, zwaną w dalszym ciągu "ewidencją".
2.
Rejestr i ewidencja prowadzone są w oddzielnych księgach, według wzorów podanych w załącznikach nr 1 i 2.
3.
Ewidencja prowadzona jest z uwzględnieniem podziału na resorty.
§  2.
1.
Wszelkie dokumenty, stanowiące podstawę wpisu do rejestru i ewidencji oraz podstawę ustanowienia, zmiany lub unieważnienia normy, przechowywane są w zbiorach z uwzględnieniem podziału na grupy, w pomieszczeniu, w którym znajdują się księgi rejestru i ewidencji.
2.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego i zainteresowane resorty obowiązane są przesyłać niezwłocznie Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1. Szczegółowe dane dotyczące dokumentów ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  3.
Wpisów w rejestrze i w ewidencji dokonują pracownicy upoważnieni w tym celu imiennie przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  4.
1.
Księgi rejestru i ewidencji powinny mieć trwałą oprawę.
2.
Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się poświadczenie o ilości stron, podpisane przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i przez pracownika prowadzącego rejestr lub ewidencję.
§  5.
Księgi rejestru i ewidencji nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania ani niszczone.
§  6.
Każdy ma prawo przeglądać pod nadzorem pracownika, o którym mowa w § 3, w godzinach urzędowych rejestr lub ewidencję.
§  7.
1.
Wpisów do rejestru i ewidencji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym.
2.
Jakiekolwiek podskrobywanie, wycieranie lub inne zniekształcenie pierwotnej treści wpisu jest niedopuszczalne.
§  8.
1.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone w tej samej rubryce, w której znajduje się "wpis zmieniony lub wykreślony.
2.
Wpisy poprzednie (nieaktualne), których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem, a w kolumnie "Uwagi" wskazać, z jakiego powodu nastąpiła zmiana lub wykreślenie.
§  9.
1.
Omyłki i inne oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślone czerwonym atramentem w taki sposób, aby tekst pierwotny był czytelny, oraz sprostowane w tej samej rubryce.
2.
Ważniejsze sprostowania powinny być omówione w rubryce "Uwagi".
§  10.
Wpis oznaczony numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego poziomą linią przez całą szerokość strony.

II.

Rejestr norm państwowych.

§  11.
1.
Norma państwowa zostaje wpisana do rejestru po zatwierdzeniu jej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w drodze rozporządzenia jako normy obowiązującej lub zalecanej.
2.
Treść wpisu ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  12.
Rejestr składa się z 10 kolumn, obejmujących, następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy państwowej;
3)
trzecia - wskazanie czy norma jest obowiązująca, czy zalecana;
4)
czwarta - datę ustalenia normy;
5)
piąta - nazwą (określenie) normy;
6)
szósta - dane dotyczące zakresu mocy obowiązującej normy;
7)
siódma - datę rozporządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zatwierdzeniu normy oraz numer i pozycję Dziennika Ustaw, w którym ogłoszone zostało to rozporządzenie;
8)
ósma - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich zatwierdzenia i ogłoszenia;
9)
dziewiąta - datę i podpis pracownika prowadzącego rejestr;
10)
dziesiąta - uwagi.
§  13.
W przypadku nadania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normie zalecanej mocy obowiązującej należy poczynić o tym wzmianki w odpowiednich kolumnach rejestru.

III.

Ewidencja norm resortowych.

§  14.
Ewidencja norm resortowych składa się z 7 kolumn obejmujących następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy resortowej;
3)
trzecia - nazwę (określenie) normy;
4)
czwarta - wskazanie resortu, w którym norma została ustanowiona, datę jej ustanowienia i numer rejestru resortowego;
5)
piąta - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich ustanowienia;
6)
szósta - datę wpisu i podpis pracownika prowadzącego ewidencję;
7)
siódma - uwagi.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 2 września 1950 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny rejestru norm i standardów (Monitor Polski Nr A-99, poz. 1251).
§  16.
Normy uznane przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za obowiązujące przed wejściem w życie dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zostają wpisane do rejestru pod datą wejścia w życie rozporządzenia w sprawie uznania ich za obowiązujące.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REJESTR NORM PAŃSTWOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

EWIDENCJA NORM RESORTOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-43.523

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.
Data aktu: 24/04/1953
Data ogłoszenia: 13/05/1953
Data wejścia w życie: 13/05/1953