Zasady i tryb finansowania inwestycji w pierwszym kwartale 1953 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 grudnia 1952 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania inwestycji scentralizowanych limitowych w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r. 1

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 10 i 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1. 2
Ustala się zasady i tryb finansowania w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r. inwestycji scentralizowanych limitowych jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym bądź z budżetami terenowymi, a w szczególności:
1)
inwestycji scentralizowanych limitowych objętych planem inwestycyjnym na rok 1953, zwanych w dalszym ciągu "inwestycjami 1953 r.";
2)
zobowiązań z tytułu działalności inwestycyjnej limitowej objętej planami inwestycyjnymi lat ubiegłych, zwanych w dalszym ciągu "zobowiązaniami z lat ubiegłych";
3)
zakresu rzeczowego inwestycji objętego planem inwestycyjnym na rok 1952, nie wykonanego w roku 1952 i nie włączonego do planu inwestycyjnego na rok 1953, a zwanego w dalszym ciągu "poślizgiem rzeczowym z roku 1952".
§  2.
1. 3
Inwestycje 1953 r., zobowiązania z lat ubiegłych i poślizg rzeczowy z roku 1952 finansowane będą przez banki finansujące inwestycje w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r. nie oprocentowanym kredytem antycypacyjnym na poczet uruchomień limitów finansowania inwestycji na pierwsze półrocze 1953 r.
2.
Górną granicą wypłat pokrywanych wymienionym w ust. 1 kredytem będą:
1)
dla inwestycji 1953 r. - limity inwestycyjne netto, wynikające z tytułów inwestycyjnych 1953 r. przekazanych bankom finansującym inwestycje;
2)
dla poślizgu rzeczowego z roku 1952 - kwoty określone w zaświadczeniach, których dostarczą bankom finansującym inwestycje inwestorzy centralni; zasady i tryb sporządzania tych zaświadczeń określają odrębne przepisy.
3.
Zobowiązania z lat ubiegłych finansowane będą w ramach faktur i rozliczeń za roboty, dostawy i usługi:
1)
zgodne rzeczowo z tytułami inwestycyjnymi objętymi planami inwestycyjnymi, w ramach których były wykonywane; wyjątek stanowią dostawy z importu inwestycyjnego, które w ramach zobowiązań z lat ubiegłych będą pokrywane bez względu na ich zgodność rzeczową z wymienionymi planami inwestycyjnymi;
2)
oparte na dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie wymaganym na koniec 1952 r.;
3)
ponadto w zakresie robót budowlano-montażowych i prac projektowo-kosztorysowych - przewidziane w zawartych i potwierdzonych przez banki umowach lub zleceniach wewnętrznych.
§  3. 4
Finansowanie kredytem antycypacyjnym wymienionych w § 1 wydatków nie uchyla obowiązku terminowej akumulacji różnych środków własnych i amortyzacji przez poszczególnych inwestorów, zarówno na rachunkach własnych, jak i na rachunkach amortyzacji scentralizowanej. Z tych ostatnich rachunków nie będą dokonywane przelewy na rachunki inwestorów bezpośrednich w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r.
§  4. 5
Udzielone w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r. kredyty antycypacyjne będą podlegać całkowitej spłacie w ciężar limitów finansowania, które zostaną uruchomione na pierwsze półrocze 1953 r.
§  5. 6
1.
W związku z ustalonym w niniejszym zarządzeniu trybem finansowania inwestycji w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 1953 r. nie będą uruchamiane limity finansowania na pierwszy kwartał 1953 r. dla inwestycji scentralizowanych limitowych. Dlatego też wydziały finansowe prezydiów rad narodowych nie będą w tym kwartale przelewać żadnych środków pieniężnych do banków finansujących inwestycje.
2.
O dokonanych wypłatach banki finansujące inwestycje będą składały organom finansowym w terminie 15 dni po upływie miesiąca kalendarzowego sprawozdania cyfrowe obejmujące stan wypłat i akumulację środków własnych na ostatni dzień miesiąca z rozbiciem według dysponentów głównych. Pierwsze sprawozdanie banki finansujące inwestycje sporządzą według stanu wypłat na dzień 28 lutego 1953 r.
§  6.
Banki finansujące inwestycje obowiązane są:
1)
przestrzegać określonych w § 2 granic i kryteriów dla wypłat pokrywanych kredytem antycypacyjnym;
2)
przestrzegać, by zaświadczenia dostarczane przez inwestorów centralnych zgodnie z postanowieniem § 2 ust. 2 pkt 2 nie przekroczyły rezerwy inwestycyjnej poszczególnych inwestorów centralnych na okres realizacji planu.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1953 r.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.
4 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.
5 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.
6 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 3 zarządzenia z dnia 10 marca 1953 r. (M.P.53.A-29.360) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 marca 1953 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-11.160

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb finansowania inwestycji w pierwszym kwartale 1953 r.
Data aktu: 04/12/1952
Data ogłoszenia: 06/02/1953
Data wejścia w życie: 06/02/1953, 01/01/1953