Pracownicy odpowiedzialni za gospodarkę drukami i racjonalne zużywanie papieru.

OKÓLNIK NR 63
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 marca 1952 r.
w sprawie pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę drukami i racjonalne zużywanie papieru.

Uchwałą Prezydium Rządu z dnia 29 lipca 1950 r. w sprawie oszczędności w zużywaniu papieru (Monitor Polski Nr A-89, poz. 1116) zobowiązane zostały ministerstwa, instytucje, urzędy i przedsiębiorstwa do wyznaczenia w każdej jednostce organizacyjnej specjalnego pracownika odpowiedzialnego za gospodarkę drukami i racjonalne zużywanie papieru.
Stwierdzić należy, że na skutek niewłaściwego ustosunkowania się niektórych ministerstw, urzędów centralnych oraz jednostek im podległych działalność pracowników odpowiedzialnych jest w wielu przypadkach utrudniona bądź mało skuteczna. W wyniku powyższego stanu uderza w sposób rażący nieekonomiczne gospodarowanie i zużywanie papieru zarówno na potrzeby produkcyjne, wydawnicze, opakunkowe jak i na cele administracyjne. W okresie ogólnych wysiłków oszczędnościowych stan ten przybiera postać marnotrawstwa i jest zjawiskiem szkodliwym, powodując zmniejszenie możliwości zaspokajania licznych potrzeb gospodarczych w zakresie wytworów i przetworów papierniczych.

W celu zlikwidowania tych szkodliwych przejawów oraz dla ułatwienia zadań nałożonych na pracowników odpowiedzialnych należy:

1)
zapewnić pracownikom odpowiedzialnym pełne uprawnienia nadzoru nie tylko na odcinku racjonalnej gospodarki wytworami i przetworami papierniczymi, przeznaczonymi na cele administracyjno-biurowe, lecz również na cele wydawnicze, produkcyjne, opakunkowe i inne,
2)
zobowiązać poszczególne komórki organizacyjne w każdej jednostce do współdziałania z pracownikiem odpowiedzialnym za gospodarkę papierem i zabronić podejmowania jakichkolwiek decyzji w tym zakresie bez jego zgody,
3)
uprawnić pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę papierem w jednostkach nadrzędnych do nadzoru i koordynacji działalności pracowników odpowiedzialnych za tę gospodarkę w jednostkach podległych,
4)
upoważnić pracowników odpowiedzialnych w ministerstwach i centralnych urzędach do przeprowadzania kontroli w zakresie racjonalnej gospodarki papierem w ramach właściwego resortu oraz zapewnić współpracę departamentów (biur) kontroli w tym przedmiocie,
5)
upoważnić i zobowiązać pracowników odpowiedzialnych w ministerstwach i centralnych urzędach do utrzymywania bezpośredniego kontaktu z Biurem do Spraw Papieru oraz do kierowania się w zakresie oszczędnej gospodarki papierem zarządzeniami, instrukcjami i wytycznymi tego Biura; wszelkie zarządzenia i materiały pomocnicze wydawane przez Biuro do Spraw Papieru powinny być skoncentrowane u pracowników odpowiedzialnych.

W związku z powyższymi uprawnieniami i obowiązkami należy:

1)
powołać pracowników odpowiedzialnych w tych jednostkach organizacyjnych, w których dotychczas jeszcze tego nie uczyniono,
2)
poddać rewizji dotychczasowe ustawienie organizacyjne i działalność pracowników odpowiedzialnych w każdej jednostce oraz przeprowadzić ewentualne zmiany personalne.

W przypadkach uzasadnionych jednoosobowe stanowisko pracownika odpowiedzialnego za gospodarkę papierem może być przekształcone w referat utworzony we właściwym wydziale lub też w wieloosobowe stanowisko pracy w centralnym zarządzie, jednak zawsze w ramach przyznanych już etatów.

Wszystkie ministerstwa i urzędy centralne przedłożą w terminie do dnia 20 kwietnia 1952 r. do Biura do Spraw Papieru sprawozdania o wprowadzeniu w życie postanowień niniejszego okólnika oraz dołączą odpisy wydanych w tej sprawie zarządzeń.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-30.449

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Pracownicy odpowiedzialni za gospodarkę drukami i racjonalne zużywanie papieru.
Data aktu: 27/03/1952
Data ogłoszenia: 15/04/1952
Data wejścia w życie: 15/04/1952