Nadanie statutu organizacyjnego organom administracji miar.

UCHWAŁA NR 607
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1951 r.
w sprawie nadania statutu organizacyjnego organom administracji miar.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 dekretu z dnia 19 kwietnia 1951 r. o organach administracji miar oraz o miarach i narzędziach mierniczych (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 195) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się organom administracji miar statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc statut urzędów miar z dnia 7 sierpnia 1919 r. (Dz. U. R. P. Nr 74, poz. 429).
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ORGANIZACYJNY ORGANÓW ADMINISTRACJI MIAR

Rozdział I.

§  1.
Organami administracji miar są urzędy miar.
§  2.
Organem centralnym administracji miar jest Główny Urząd Miar w Warszawie, któremu podlegają okręgowe urzędy miar, a tym ostatnim - obwodowe i objazdowe urzędy miar.

Rozdział  II.

§  3.
Na czele Głównego Urzędu Miar stoi Prezes, mianowany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. Wiceprezesów Głównego Urzędu Miar mianuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Miar.
§  4.
1.
Główny Urząd Miar składa się z:
1)
Zakładów Naukowo-Metrologicznych:

Czasu, Długości i Kąta (I),

Powierzchni i Objętości (II),

Masy i Siły (III),

Miernictwa Elektrycznego (IV),

Gęstości, Ciepła i Światła (V);

2)
Działu Miernictwa Przemysłowego (VI);
3)
Wydziałów:

Personalnego (VII),

Organizacyjno-Prawnego (VIII),

Budżetowo-Rachunkowego (IX),

Administracyjno-Gospodarczego (X), oraz

4)
Głównego Inspektoratu Kontroli (XII) i Samodzielnego Referatu Inwestycyjnego (XIII).
2.
Zakłady dzielą się na działy lub sekcje i laboratoria (pracownie). W skład zakładów wchodzą warsztaty precyzyjno-mechaniczne Głównego Urzędu Miar do wyrobu i naprawy narzędzi i przyborów laboratoryjnych dla potrzeb administracji miar oraz do naprawy w wyjątkowych przypadkach narzędzi i urządzeń mierniczych, zgłaszanych do Głównego Urzędu Miar do uwierzytelnienia.
§  5.
Do zakresu działania zakładów, wymienionych w § 4, i Działu Miernictwa Przemysłowego należy:
1)
przechowywanie wzorców państwowych miar podstawowych i utrzymywanie ich na poziomie współczesnych wymagań metrologicznych,
2)
powiązanie tych wzorców z prototypami międzynarodowymi,
3)
badanie i uwierzytelnianie podstawowych wzorców miar i normalnych (wzorcowych) przyrządów mierniczych, stosowanych w przemyśle,
4)
opracowywanie projektów dotyczących legalnych jednostek miar,
5)
wykonywanie badań własności metrologicznych narzędzi mierniczych, ich konstrukcji i wykonania, w celu dopuszczenia do wyrobu w kraju lub do importu,
6)
legalizowanie, uwierzytelnianie i dokonywanie ekspertyz narzędzi mierniczych,
7)
wykonywanie prac naukowo-badawczych z dziedziny metrologii, a w szczególności opracowywanie nowych metod pomiarów i zastosowań nowoczesnej techniki w dziedzinie narzędzi mierniczych,
8)
opracowywanie dokumentacji i publikacji naukowo-technicznych z dziedziny metrologii oraz opracowywanie i wydawanie tablic metrologicznych, przeznaczonych do urzędowego stosowania,
9)
współpraca z zakładami wytwarzającymi narzędzia miernicze w zakresie właściwych metod produkcyjnych, zapewniających wyrobom konieczne własności metrologiczne,
10)
współpraca z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi w zakresie zagadnień metrologicznych,
11)
przygotowywanie kadr pracowników w dziedzinie metrologii.
§  6.
Komórkami naukowo-badawczymi Głównego Urzędu Miar są zakłady wymienione w § 4 oraz Dział Miernictwa Przemysłowego.
§  7.
Prezes Głównego Urzędu Miar
1)
ustala:
a)
podział komórek organizacyjnych wymienionych w § 4 na komórki organizacyjne niższego rzędu oraz zakres ich czynności,
b)
szczegółowy podział czynności pomiędzy komórki organizacyjne Głównego Urzędu Miar,
c)
zakres i sposób ich współdziałania ze sobą,
d)
zakres czynności wiceprezesów i innych pracowników Głównego Urzędu Miar;
2)
wyznacza zastępców na czas nieobecności służbowej swojej lub wiceprezesów.
§  8.
1.
Prezes Głównego Urzędu Miar mianuje, zwalnia, awansuje i przenosi na inne miejsce służbowe pracowników administracji miar z wyjątkiem wiceprezesów Głównego Urzędu Miar, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Mianowanie, zwalnianie, awansowanie i przenoszenie na inne miejsce służbowe naczelników wydziałów w Głównym Urzędzie Miar oraz dyrektorów okręgowych urzędów miar wymaga uprzedniej zgody Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
3.
Mianowanie, zwalnianie, awansowanie i przenoszenie na inne miejsce służbowe pracowników naukowych, zatrudnionych w komórkach naukowo-badawczych, następuje w trybie przewidzianym w przepisach dotyczących pracowników naukowych.

Rozdział  III.

§  9.
Na czele okręgowych urzędów miar stoją dyrektorzy okręgowych urzędów miar.
§  10.
Na czele obwodowych urzędów miar stoją naczelnicy obwodowych urzędów miar.
§  11.
Na czele objazdowych urzędów miar stoją kierownicy objazdowych urzędów miar.
§  12.
Szczegółowy zakres czynności okręgowych, obwodowych i objazdowych urzędów miar, organizację wewnętrzną okręgowych i obwodowych urzędów miar jak również podział obwodowych urzędów miar na 3 klasy określi regulamin nadany przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-77.1068

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu organizacyjnego organom administracji miar.
Data aktu: 18/08/1951
Data ogłoszenia: 31/08/1951
Data wejścia w życie: 31/08/1951