Tymczasowa struktura organizacyjna Ministerstwa Kultury i Sztuki.

UCHWAŁA Nr 527
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki.

§  1.
Ustala się tymczasową strukturę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Sztuki w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
W związku z przejęciem przez Ministerstwo Kultury i Sztuki od Ministerstwa Oświaty spraw bibliotek oraz opieki nad zbiorami bibliotecznymi Minister Finansów wprowadzi do budżetu centralnego i budżetów terenowych odpowiednie zmiany.
§  3.
Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego, o której mowa w § 1 tymczasowej struktury organizacyjnej, wchodzi w skład Ministerstwa Kultury i Sztuki do dnia 31 grudnia 1951 r.
§  4.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 14 maja 1948 r. w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr 51, poz. 294).
§  5.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki oraz Ministrowi Finansów w odniesieniu do § 2.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 września 1951 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI

§ 1.
W skład Ministerstwa Kultury i Sztuki wchodzą:

Gabinet Ministra,

Departament Polityki Kulturalnej,

Departament Imprez Artystycznych i Obchodów,

Departament Planowania,

Departament Finansowy,

Departament Kadr,

Departament Kontroli,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków,

Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej,

Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego,

Centralny Zarząd Szkół Artystycznych,

Centralny Zarząd Muzeów,

Centralny Zarząd Bibliotek,

Centralny Zarząd Teatrów i Przedsiębiorstw Muzycznych,

Centralny Zarząd Instytucyj Sztuk Plastycznych.

§  2.
Ministrowi Kultury i Sztuki podlegają:
1)
placówka naukowo-badawcza: Państwowy Instytut Sztuki,
2)
przedsiębiorstwa: Państwowy Instytut Wydawniczy,

Państwowe Przedsiębiorstwo Imprez Artystycznych "Artos",

Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe,

Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

§  3.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa Rada Artystyczna jako organ opiniodawczy, której skład i zakres działania określi zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wydane na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Biblioteki,

Sekretariatów: Ministra, Podsekretarzy Stanu i Rady Artystycznej.

§  5.
Departament Polityki Kulturalnej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Twórczości Literackiej,

Wydziału Twórczości Muzycznej i Kontroli Repertuaru,

Wydziału Twórczości i Oceny Dzieł Plastycznych,

Wydziału Kontroli Repertuaru Widowiskowego,

Samodzielnego Referatu Twórczości Ludowej,

Samodzielnego Referatu Twórczości dla Dzieci i Młodzieży.

§  6.
Departament Imprez Artystycznych i Obchodów jest bezwydziałowy.
§  7.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Planów Usługowych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Techniczno-Produkcyjnego,

Wydziału Zatrudnienia, Płac, Norm i Socjalnego,

Wydziału Organizacyjnego,

Wydziału Zaopatrzenia i Realizacji,

Wydziału Inwestycji.

§  8.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania Przedsiębiorstw,

Wydziału Sprawozdawczości i Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Finansowania Jednostek Budżetowych,

Wydziału Kosztów, Cen i Taryf.

§  9.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Doboru Kadr,

Samodzielnego Referatu Ewidencji.

§  10.
Departament Kontroli jest bezwydziałowy.
§  11.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Rachunkowego.

§  12.
Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Zabezpieczeń,

Wydziału Zabytków Nieruchomych,

Wydziału Zabytków Ruchomych,

Wydziału Zabytków Wczesnodziejowych,

Wydziału Realizacji i Inspekcji Konserwatorskiej,

Wydziału Dokumentacji Prac Konserwatorskich.

§  13.
Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania i Statystyki,

Wydziału Domów Kultury i Świetlic,

Wydziału Prac Programowych i Repertuarów,

Wydziału Parków Kultury,

Wydziału Szkolenia Pracowników Kulturalno-Oświatowych,

Wydziału Ognisk Artystycznych,

Centralnej Poradni Świetlicowej.

§  14.
Do sekretariatów w Departamentach: Polityki Kulturalnej, Budżetowo-Gospodarczym, Ochrony i Konserwacji Zabytków oraz Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej należą następujące sprawy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
kontrola techniczna wykonawstwa,
c)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
d)
sprawy osobowe departamentu,
e)
sprawy gospodarcze departamentu.
§  15.
Szczegółową organizację centralnych zarządów, wymienionych w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  16.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, centralne zarządy i inne jednostki organizacyjne, wymienione w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-76.1048

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowa struktura organizacyjna Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Data aktu: 01/08/1951
Data ogłoszenia: 29/08/1951
Data wejścia w życie: 15/09/1951