Ustalenie zaliczkowych odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej oraz księgowe ujęcie odpisów i wydatków z tego funduszu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lipca 1951 r.
w sprawie ustalenia zaliczkowych odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej oraz księgowego ujęcia odpisów i wydatków z tego funduszu.

Na podstawie § 23 uchwały Nr 219 Prezydium Rządu z dnia 17 marca 1951 r. w sprawie podjęcia przez przemysł państwowy ubocznej produkcji przedmiotów bezpośredniego spożycia z odpadków powstałych przy produkcji podstawowej oraz o utworzeniu "Funduszu popierania produkcji ubocznej" (Monitor Polski Nr A-27, poz. 337) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym użyto wyrazu "uchwała" oznacza to uchwałę Nr 219 Prezydium Rządu z dnia 17 marca 1951 r. w sprawie podjęcia przez przemysł państwowy produkcji przedmiotów bezpośredniego spożycia z odpadków powstałych przy produkcji podstawowej oraz o utworzeniu "Funduszu popierania produkcji ubocznej" (Monitor Polski Nr A-27, poz. 337).
§  2.
Dokonywanie odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej może mieć miejsce jedynie w przypadku, gdy plan produkcji podstawowej przedsiębiorstwa lub zakładu został wykonany w ustalonym asortymencie.
§  3.
Nadrzędna jednostka organizacyjna może, na umotywowany wniosek, zezwolić przedsiębiorstwu (zakładowi) na przeprowadzenie odpisu na fundusz popierania produkcji ubocznej, jeżeli przedsiębiorstwo (zakład) nie wykonało planu produkcji podstawowej w ustalonym asortymencie z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa (zakładu).
§  4.
1.
Podstawę do obliczenia odpisu na fundusz popierania produkcji ubocznej stanowi zysk osiągnięty z realizacji produkcji ubocznej, wynikający z bilansu rocznego.
2.
Zysk osiągnięty z realizacji produkcji ubocznej powinien być wyodrębniony od wyniku działalności przedsiębiorstwa (zakładu) stanowiącego podstawą do rozliczeń z budżetem.
§  5.
Przedsiębiorstwa (zakłady) przemysłu wielkiego i średniego, które podjęły produkcję uboczną przedmiotów bezpośredniego spożycia z odpadków, powstałych przy produkcji podstawowej, dokonują odpisów zaliczkowych w ciągu roku na fundusz popierania produkcji ubocznej kwartalnie, w wysokości zysku osiągniętego z realizacji produkcji ubocznej w danym kwartale.
§  6.
1.
Zaliczkowe odpisy na fundusz popierania produkcji ubocznej od zysku wynikającego z realizacji produkcji ubocznej za kwartały I, II i III przeprowadza się w pełnej wysokości zysku, osiągniętego w każdym z tych kwartałów.
2.
Jednak wydatki z tego funduszu na cele przewidziane w § 11 uchwały nie mogą w poszczególnych okresach kwartalnych przekroczyć 75% odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej.
3.
Za IV kwartał nie będą dokonywane odpisy zaliczkowe, a ostateczny odpis dokonany zostanie na podstawie bilansu rocznego.
§  7.
1.
Jeżeli łączna kwota kwartalnych odpisów zaliczkowych byłaby wyższa od ostatecznego odpisu rocznego, obliczonego na podstawie zatwierdzonego bilansu rocznego i rachunku wyników, podlega ona skorygowaniu do wysokości, wynikającej z zatwierdzonego bilansu rocznego.
2.
Jeżeli wydatki ze środków funduszu popierania produkcji ubocznej dokonane w ciągu roku przekroczą sumę odpisów rocznych, różnica obciąża fundusz popierania produkcji ubocznej roku następnego.
3.
Z odpisów roku następnego nie mogą być wydatkowane żadne kwoty do chwili wyrównania różnicy, o której mowa w ust. 2.
§  8.
Zysk osiągnięty z realizacji produkcji ubocznej oblicza się przez odjęcie od kwoty realizacji (netto) produktów powszechnego użytku wytwarzanych z odpadków (konta 940, 941 i 948 jednolitego planu kont dla przedsiębiorstw przemysłu wielkiego i średniego) - kosztu własnego realizacji łącznie z podatkiem obrotowym (konta 947, 949).
§  9.
1.
Odpisy na fundusz popierania produkcji ubocznej księguje się na debecie konta 0522 "Środki przeznaczone na fundusz popierania produkcji z odpadków" i na kredycie konta 1852 "Fundusz popierania produkcji z odpadków".
2.
Środki pieniężne, stanowiące równowartość odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej, nie są przelewane na specjalny rachunek bankowy, lecz pozostają na rachunku operacyjnym przedsiębiorstwa.
§  10.
Zużycie środków funduszu popierania produkcji ubocznej księguje się w ciężar konta 1853 "Wydatki z funduszu popierania produkcji z odpadków" i na dobro kont:
1)
1100 "Rachunek operacyjny" - w przypadku, gdy fundusz został przeznaczony na cele przewidziane w § 11 lit. a) uchwały,
2)
1881 "Fundusz na inwestycje ze środków własnych" - w przypadku, gdy fundusz został przeznaczony na inwestycje, przewidziane w § 11 lit. b) i c) uchwały, przy czym należy jednocześnie dokonać przelewu środków na konto 1121 "Środki własne na inwestycje" z konta 1100 "Rachunek operacyjny",
3)
1883 "Inne fundusze na kapitalne remonty" - w przypadku, gdy fundusz przeznaczony został na kapitalne remonty przewidziane w § 11 lit. b) uchwały, przy czym należy jednocześnie dokonać przelewu środków na konto 1122 "Środki na kapitalne remonty" z konta 1100 "Rachunek operacyjny",
4)
031 "Zwiększenie funduszu" - w przypadku zaliczenia do inwentarza zakupionych przedmiotów nietrwałych albo nabycia materiałów, ze środków funduszu popierania produkcji ubocznej.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 5 kwietnia 1951 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-63.828

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie zaliczkowych odpisów na fundusz popierania produkcji ubocznej oraz księgowe ujęcie odpisów i wydatków z tego funduszu.
Data aktu: 05/07/1951
Data ogłoszenia: 20/07/1951
Data wejścia w życie: 05/04/1951, 20/07/1951