Określenie organów dla administrowania i nadzorowania Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zakres właściwości tych organów oraz zasady i tryb zużycia Funduszu na remonty młynów gospodarczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 29 maja 1951 r.
w sprawie określenia organów dla administrowania i nadzorowania Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zakresu właściwości tych organów oraz zasad i trybu zużycia Funduszu na remonty młynów gospodarczych.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o utworzeniu Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych (Dz. U. R. P. Nr 58, poz. 527) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o Funduszu, rozumie się przez to Fundusz Remontów Młynów Gospodarczych, utworzony na podstawie ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o utworzeniu Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych (Dz. U. R. P. Nr 58, poz. 527).

A.

Administracja Funduszu.

§  2.
Funduszem administruje Główna Komisja Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zwana dalej Główną Komisją, przez wojewódzkie komisje Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zwane dalej wojewódzkimi komisjami.
§  3.
Główna Komisja działa przy Ministrze Handlu Wewnętrznego, a wojewódzkie komisje działają przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (wydziały handlu).
§  4. 1
1.
Przewodniczącym Głównej Komisji jest Dyrektor Departamentu Artykułów Spożywczych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego lub jego zastępca przez niego delegowany.
2.
W skład Głównej Komisji oprócz przewodniczącego wchodzą dwaj przedstawiciele Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz po jednym - przedstawiciele:
a)
Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
b)
Ministerstwa Finansów,
c)
Ministerstwa Przemysłu Drobnego i Rzemiosła,
d)
Ministerstwa Państwowych Gospodarstw Rolnych,
e)
Banku Rolnego,
f)
Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska.".
§  5.
1.
Przewodniczącym wojewódzkiej komisji jest przedstawiciel prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział handlu).
2.
W skład wojewódzkiej komisji oprócz przewodniczącego wchodzą po jednym przedstawiciele:
1)
wydziału przemysłu prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
2)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
3) 2
Okręgowego Zarządu Państwowych Gospodarstw Rolnych
4) 3
oddziału Banku Rolnego,
5) 4
wojewódzkiego oddziału Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
§  6.
Nadzór nad administracją funduszu wykonuje Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  7.
Do zakresu działania Głównej Komisji należy:
a)
administrowanie - Funduszem,
b)
opracowanie rocznych preliminarzy przychodu i rozchodu Funduszu,
c)
opracowanie preliminarzy wydatków Głównej Komisji,
d)
zatwierdzenie preliminarzy wydatków wojewódzkich komisji,
e)
ustalanie wytycznych w zakresie organizacji pracy wojewódzkich komisji,
f)
zatwierdzanie planów remontów młynów opracowanych przez wojewódzkie komisje,
g)
rozdział kwot Funduszu na poszczególne województwa oraz ustalanie wytycznych w zakresie użytkowania przydzielonych kwot na remonty,
h)
kontrola nad właściwym wykorzystaniem kredytów,
i)
ustalanie wzorów wniosków remontowych,
j)
przedkładanie Ministrowi Handlu Wewnętrznego okresowych sprawozdań o gospodarce Funduszem i o jego stanie.
§  8.
Do zakresu działania wojewódzkich komisji należy:
a)
opracowanie rocznych preliminarzy przychodów i rozchodów Funduszu na obszarze województwa,
b)
opracowanie preliminarza wydatków wojewódzkich komisji,
c)
rozpatrywanie wniosków remontowych,
d)
opracowanie projektów planów remontów młynów wraz z zapotrzebowaniem środków finansowych i materiałowych oraz przedstawienie tych planów Głównej Komisji do zatwierdzenia,
e)
podział przyznanych kredytów,
f)
kontrola nad właściwym zużyciem przydzielonych kwot na remonty,
g)
składanie okresowych sprawozdań do Głównej Komisji z podziału przyznanych kwot oraz z przebiegu akcji remontowej.
§  9.
Przewodniczący Komisji Głównej może dla obsługi prac Komisji powołać siły pomocnicze, których wynagrodzenie ustali Minister Handlu Wewnętrznego. Wynagrodzenie to pokryte będzie z Funduszu Młynów Gospodarczych.
§  10.
Komisje mogą powoływać rzeczoznawców.
§  11.
Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy bądź na wniosek trzech członków.
§  12.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz, wybrany spośród członków komisji.
§  13.
Fundusz Remontów Młynów Gospodarczych umieszcza się w pozabudżetowych środkach specjalnych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i podlega w zakresie finansowym przepisom o wykonaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej.

B.

Zasady zużycia Funduszu.

§  14.
Kredyty z Funduszu mogą być udzielane wyłącznie na remonty młynów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 30 listopada 1950 r. w sprawie przemiału zbóż (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 2, poz. 16).
§  15.
Remontem w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest:
1)
remont konieczny do uruchomienia nieczynnych młynów gospodarczych,
2)
remont bieżący, średni i kapitalny, konieczny do utrzymania czynnych młynów gospodarczych w ruchu.

C.

Tryb składania i rozpatrywania wniosków.

§  16.
1.
Wnioski o przyznanie kredytu na remont, sporządzone w dwóch egzemplarzach, składają do właściwej wojewódzkiej komisji według wzoru ustalonego przez Główną Komisję:
a)
powiatowe względnie rejonowe przedsiębiorstwa młynów gospodarczych przy powiatowych związkach gminnych spółdzielni, a w odniesieniu do młynów nie wchodzących w skład przedsiębiorstw - osoby prowadzące te młyny za pośrednictwem oddziału okręgowego Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
b)
prowadzący młyny nie uspołecznione - za pośrednictwem właściwego oddziału Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Młynarskiego,
c)
inne osoby prowadzące młyny - za pośrednictwem swych jednostek zwierzchnich na szczeblu wojewódzkim.
2.
Oddziały Okręgowe Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", oddziały wojewódzkie Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Młynarskiego i jednostki zwierzchnie, o których mowa w pkt c), przesyłają jeden egzemplarz wniosku wraz ze swoją opinią do wojewódzkiej komisji, a drugi egzemplarz zatrzymują u siebie.
3.
Opinia powinna uwzględniać w szczególności:
a)
konieczność remontu z punktu widzenia technicznego,
b)
celowość poszczególnych planowych robót w ramach ogólnego remontu,
c)
wysokość przewidywanych kosztów remontu,
d)
pilność w dokonywaniu remontu,
e)
gospodarcze znaczenie młyna w terenie,
f)
zaświadczenie wydziału handlu prezydium wojewódzkiej rady narodowej, że młyn jest konieczny dla potrzeb gospodarczych terenu. W razie potrzeby opinia powinna być oparta na wizji lokalnej zakładu.
§  17.
W przypadku, gdy wniosek obejmuje istotne zmiany w urządzeniu młyna, należy do wniosku dołączyć opinię właściwej władzy przemysłowej zatwierdzającej projekt zmian.
§  18.
1.
Komisje wojewódzkie stwierdzają, w razie potrzeby po przeprowadzeniu wizji lokalnej i zasięgnięciu opinii rzeczoznawców, czy zachodzi konieczność przeprowadzenia remontu, i wydają decyzję co do przyznania lub odmowy udzielenia kredytu.
2.
W przypadku braku dostatecznych funduszów, komisja może w decyzji ustalić, że kredyt wypłacony zostanie w terminie późniejszym.
3.
Stronom nie przysługuje prawo odwołania się od decyzji.
§  19.
Komisje wojewódzkie składają sprawozdania w zakresie przyznania kredytów dla poszczególnych młynów według wzoru i w terminach ustalonych przez Główną Komisję.

D.

Spłata kredytu.

§  20.
1.
Kredyty udzielone na remont młyna:
1)
pozostającego pod zarządem przymusowym albo tymczasowym,
2)
oddanego w zarząd na podstawie art. 12 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 87 z następnymi zmianami) albo na podstawie innych przepisów i uchwał Rządu,

podlegają zwrotowi w ratach rocznych, których wysokość wynosi 1/3 dochodu osiągniętego z tego młyna przed odliczeniem podatku dochodowego.

2.
Spłata poszczególnych rat kredytu winna następować w terminie do 30 kwietnia każdego roku za okres ubiegły.
3.
Zarządca młyna odpowiada całym swoim majątkiem za fundusze zużyte niezgodnie z ich przeznaczeniem.
§  21.
Kredyty udzielone na remont młynów stanowiących własność spółdzielni "Samopomoc Chłopska" spłacane będą w ratach rocznych w wysokości rocznego odpisu amortyzacyjnego. Do dnia 1 kwietnia każdego roku winna być wpłacona rata za rok ubiegły.
§  22.
Kredyty udzielone na remont młynów nie uspołecznionych powinny być spłacane w równych ratach rocznych w terminie do dnia 1 grudnia za rok bieżący, w ciągu okresu czasu ustalonego dla poszczególnych młynów przez komisje wojewódzkie. Okres całkowitej spłaty kredytu nie może przekraczać 5 lat.
§  23.
Kredyty na remont młynów:
1)
wymienionych w § 20 i 21 - udzielane są na podstawie skryptów dłużnych instytucji uspołecznionej, do której młyn należy lub w której zarządzie się znajduje,
2)
udzielane na remont młynów wymienionych w § 22 winny być zabezpieczone przez ustanowienie hipoteki.
§  24. 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje do dnia 31 grudnia 1952 r.
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 września 1952 r. (M.P.52.A-89.1388) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1952 r.
2 § 5 ust. 2 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 września 1952 r. (M.P.52.A-89.1388) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1952 r.
3 § 5 ust. 2 pkt 4 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 września 1952 r. (M.P.52.A-89.1388) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1952 r.
4 § 5 ust. 2 pkt 5 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 września 1952 r. (M.P.52.A-89.1388) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1952 r.
5 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 września 1952 r. (M.P.52.A-89.1388) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1952 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-47.630

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Określenie organów dla administrowania i nadzorowania Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zakres właściwości tych organów oraz zasady i tryb zużycia Funduszu na remonty młynów gospodarczych.
Data aktu: 29/05/1951
Data ogłoszenia: 11/06/1951
Data wejścia w życie: 11/06/1951