Planowe i sprawne przygotowanie realizacji inwestycji w 1951 roku.

UCHWAŁA NR 4
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 3 stycznia 1951 r.
w sprawie planowego i sprawnego przygotowania realizacji inwestycji w 1951 roku.

W celu zabezpieczania sprawniejszego przebiegu wykonania Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, a w szczególności wczesnego przystąpienia do realizacji robót budowlanych, Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Zainteresowane ministerstwa oraz władze centralne, realizujące inwestycje w ramach Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, przeprowadzą w terminie do dnia 15 stycznia 1951 r. wszelkie czynności, związane z zatwierdzeniem założeń projektów inwestycji, realizowanych w 1951 r., jak też z zatwierdzeniem programów zakupów wyposażenia. W szczególnych przypadkach, w których zatwierdzenie założeń projektowych okaże się niemożliwe, zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny uzgodnić ostateczne terminy opracowania i zatwierdzenia założeń z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego (P.K.P.G.).
§  2.
1.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne obowiązane są zakończyć w terminie do dnia 15 stycznia 1951 r. wszelkie prace, związane z dokumentacją prawną oraz z lokalizacją nowych inwestycji, których realizację przewidziano w planie inwestycyjnym na 1951 r. Jedynie w wyjątkowych przypadkach termin ten może być - w odniesieniu do poszczególnych inwestycji - przesunięty po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
W specjalnie przyśpieszonym trybie powinno być przeprowadzone postępowanie, związane z przejęciem terenów dla nowopowstających placów budów. W tym celu zainteresowane ministerstwa i władze centralne obowiązane są najpóźniej w terminie do dnia 31 stycznia 1951 r. złożyć wnioski o zezwolenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na przejęcie nieruchomości niezbędnych dla realizacji inwestycji w 1951 r.
§  3.
W celu zabezpieczenia terminowego przystąpienia do robót inwestycyjnych w 1951 r. należy natychmiast podjąć i znacznie zintensyfikować prace, związane ze studiami wstępnymi, pomiarami oraz robotami geologicznymi, których wykonanie musi poprzedzić realizację inwestycji. W tym celu zainteresowani ministrowie obowiązani są do dnia 31 stycznia 1951 r. wydać zarządzenia, ustalające terminarz prac na rok 1951.
§  4.
W zakresie sporządzenia dokumentacji technicznej w odniesieniu do inwestycji, realizowanych w 1951 r., należy zorganizować specjalną akcję na odcinku biur projektów zapewniającą możliwość jak najwcześniejszego przystąpienia do robót budowlanych i montażowych. W tym celu zainteresowane ministerstwa, którym podlegają biura projektów, powinny skontrolować i zatwierdzić harmonogramy prac wewnętrznych w biurach projektów pod kątem umożliwienia choćby częściowego rozpoczęcia robót na placach budowy w pierwszym kwartale 1951 r.
§  5.
1.
Właściwi inwestorzy obowiązani są podpisać umowy na podstawie zawartych uprzednio porozumień wstępnych w następujących terminach:
1)
z biurami projektów - do dnia 15 stycznia 1951 r.,
2) 1
z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi - do dnia 31 marca 1951 r.,
3)
z dostawcami maszyn, urządzeń i wyposażenia - do dnia 28 lutego 1951 r.
2.
Do umów powinny być załączone wydawane indywidualnie dla każdego z inwestorów zaświadczenia oddziałów banków finansujących inwestycje, stwierdzające posiadanie przez inwestora w Planie Inwestycyjnym na 1951 r. środków na zrealizowanie planowych robót i dostaw.
3.
W przypadku braku dokumentacji technicznej, umożliwiającej precyzyjne określenie zakresu i kosztu robót, podstawą umowy jest prowizoryczny szacunek, dokonany przez przedsiębiorstwo wykonawcze w ramach limitu finansowego na roboty budowlana montażowe, przyznanego w Planie Inwestycyjnym na 1951 r. w danym tytule inwestycyjnym.
4.
Przy braku dokumentacji technicznej umożliwiającej dokładne określenie rodzaju maszyn i urządzeń umowy z dostawcami krajowymi i centralami handlu zagranicznego mogą być zawierane po dniu 28 lutego 1951 r. według decyzji inwestora naczelnego lub centralnego.
5. 2
Umowy z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi są zawierane pomiędzy właściwym inwestorem a przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, obejmującym obowiązki generalnego wykonawcy. Generalny wykonawca jest obowiązany w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r. zawrzeć umowy z innymi przedsiębiorstwami specjalizowanymi, pełniącymi funkcje sub-wykonawców, wynikające z ogólnego harmonogramu robót, sporządzonego przez generalnego wykonawcę.
§  6.
1.
Podstawą do ustalenia w umowach terminu wykonania powinien być ogólny harmonogram, który sporządzają:
1)
w zakresie dostaw maszyn, urządzeń technicznych oraz wyposażenia - właściwi inwestorzy,
2)
w zakresie robót budowlano-montażowych - właściwe przedsiębiorstwa, pełniące obowiązki generalnych wykonawców.
2.
Inwestorzy obowiązani są uzgodnić wzajemnie harmonogramy dostaw i terminy robót budowlano-montażowych, ustalone w harmonogramie generalnego wykonawcy.
§  7.
Przedsiębiorstwa wykonawcze, które podpisały porozumienia wstępne z inwestorami w zakresie nowych inwestycji, objętych planem na rok 1951, powinny w okresie zimowym tj. pomiędzy 1 stycznia 1951 r. a 31 marca 1951 r. zorganizować nowe place budów.
§  8.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny zgłosić Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego najpóźniej w terminie do dnia 31 stycznia 1951 r. wnioski o powołanie nowych dyrekcji budów. Wnioski te powinny zawierać szczegółowe uzasadnienie konieczności powołania dyrekcji budowy oraz ich preliminarze finansowe wraz z etatami stanowisk.
§  9.
1.
W związku z poważnie rosnącym planem produkcji budowlano-montażowej ministerstwa, którym podlegają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, powinny opracować do dnia 15 stycznia 1951 r. plan mobilizacji kadr w ciągu roku.
2.
W okresie zimowym powinien być szczególnie intensywnie realizowany plan szkolenia robotników kwalifikowanych, przy czym przedsiębiorstwa budowlano-montażowe powinny skoncentrować uwagę w pierwszym rzędzie na szkolenie specjalistów, obsługujących sprzęt i maszyny budowlane.
§  10.
1.
Zainteresowane ministerstwa, którym podlegają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, ustalą zakres niezbędnych przydziałów oraz przewozu ciężkich materiałów budowlanych (cegła, cement, wapno i drzewo) i - uwzględniając termin wczesnego rozpoczęcia robót budowlanych - zabezpieczą w ramach otrzymanych przydziałów wcześniejszy przewóz materiałów na wyznaczone place budów.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego uwzględni w ramach dokonywanych przydziałów ciężkich materiałów budowlanych w szerszym zakresie potrzeby rolnictwa, zwłaszcza państwowych gospodarstw rolnych, również w zakresie robót, prowadzonych systemem gospodarczym, pod kątem jak najszerszego wykorzystania środków przewozowych rolnictwa w miesiącach zimowych. W tym celu Minister Rolnictwa i Reform Rolnych ustali do dnia 5 stycznia 1951 r. szczegółowy plan zapotrzebowania materiałowego i - po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego wysokości przydziału ciężkich materiałów budowlanych - zabezpieczy w porozumieniu z Ministrem Komunikacji planowy ich przewóz w okresie od dnia 10 stycznia 1951 r. do dnia 1 kwietnia 1951 r.
§  11.
1.
Z dniem 31 grudnia 1950 r. unieważnia się wszelkiego rodzaju priorytety, wydane przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego i zainteresowane ministerstwa w zakresie wykonawstwa oraz zaopatrzenia. Prawo nadawania priorytetu w zakresie wykonawstwa i zaopatrzenia w stosunku do szczególnie ważnych inwestycji posiada wyłącznie Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. Wykaz inwestycji, którym zostanie nadany z dniem 10 stycznia 1951 r. priorytet, ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zainteresowane ministerstwa i władze centralne mogą do dnia 5 stycznia 1951 r. zgłaszać wnioski do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o nadanie w wyjątkowych przypadkach priorytetu niektórym inwestycjom.

2.
Ustalanie przez ministerstwa i władze centralne, jak też podporządkowane im organa, bez zgody Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nowych priorytetów lub nowych ich kategorii czy też wprowadzenie jakichkolwiek zmian do ustalonych priorytetów jest niedopuszczalne.
§  12.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny składać Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sprawozdania z przebiegu prac, zabezpieczających wcześniejsze przystąpienie do realizacji Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, a w szczególności w zakresie szybkiego przygotowania dokumentacji prawnej i technicznej oraz zorganizowania nowych placów.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 95 z dnia 10 lutego 1951 r. (M.P.51.A-15.210) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 lutego 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 128 z dnia 28 lutego 1951 r. (M.P.51.A-17.230) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1951 r.

2 § 5 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 128 z dnia 28 lutego 1951 r. (M.P.51.A-17.230) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1951 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024