Planowe i sprawne przygotowanie realizacji inwestycji w 1951 roku.

UCHWAŁA NR 4
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 3 stycznia 1951 r.
w sprawie planowego i sprawnego przygotowania realizacji inwestycji w 1951 roku.

W celu zabezpieczania sprawniejszego przebiegu wykonania Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, a w szczególności wczesnego przystąpienia do realizacji robót budowlanych, Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Zainteresowane ministerstwa oraz władze centralne, realizujące inwestycje w ramach Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, przeprowadzą w terminie do dnia 15 stycznia 1951 r. wszelkie czynności, związane z zatwierdzeniem założeń projektów inwestycji, realizowanych w 1951 r., jak też z zatwierdzeniem programów zakupów wyposażenia. W szczególnych przypadkach, w których zatwierdzenie założeń projektowych okaże się niemożliwe, zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny uzgodnić ostateczne terminy opracowania i zatwierdzenia założeń z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego (P.K.P.G.).
§  2.
1.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne obowiązane są zakończyć w terminie do dnia 15 stycznia 1951 r. wszelkie prace, związane z dokumentacją prawną oraz z lokalizacją nowych inwestycji, których realizację przewidziano w planie inwestycyjnym na 1951 r. Jedynie w wyjątkowych przypadkach termin ten może być - w odniesieniu do poszczególnych inwestycji - przesunięty po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
W specjalnie przyśpieszonym trybie powinno być przeprowadzone postępowanie, związane z przejęciem terenów dla nowopowstających placów budów. W tym celu zainteresowane ministerstwa i władze centralne obowiązane są najpóźniej w terminie do dnia 31 stycznia 1951 r. złożyć wnioski o zezwolenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na przejęcie nieruchomości niezbędnych dla realizacji inwestycji w 1951 r.
§  3.
W celu zabezpieczenia terminowego przystąpienia do robót inwestycyjnych w 1951 r. należy natychmiast podjąć i znacznie zintensyfikować prace, związane ze studiami wstępnymi, pomiarami oraz robotami geologicznymi, których wykonanie musi poprzedzić realizację inwestycji. W tym celu zainteresowani ministrowie obowiązani są do dnia 31 stycznia 1951 r. wydać zarządzenia, ustalające terminarz prac na rok 1951.
§  4.
W zakresie sporządzenia dokumentacji technicznej w odniesieniu do inwestycji, realizowanych w 1951 r., należy zorganizować specjalną akcję na odcinku biur projektów zapewniającą możliwość jak najwcześniejszego przystąpienia do robót budowlanych i montażowych. W tym celu zainteresowane ministerstwa, którym podlegają biura projektów, powinny skontrolować i zatwierdzić harmonogramy prac wewnętrznych w biurach projektów pod kątem umożliwienia choćby częściowego rozpoczęcia robót na placach budowy w pierwszym kwartale 1951 r.
§  5.
1.
Właściwi inwestorzy obowiązani są podpisać umowy na podstawie zawartych uprzednio porozumień wstępnych w następujących terminach:
1)
z biurami projektów - do dnia 15 stycznia 1951 r.,
2) 1
z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi - do dnia 31 marca 1951 r.,
3)
z dostawcami maszyn, urządzeń i wyposażenia - do dnia 28 lutego 1951 r.
2.
Do umów powinny być załączone wydawane indywidualnie dla każdego z inwestorów zaświadczenia oddziałów banków finansujących inwestycje, stwierdzające posiadanie przez inwestora w Planie Inwestycyjnym na 1951 r. środków na zrealizowanie planowych robót i dostaw.
3.
W przypadku braku dokumentacji technicznej, umożliwiającej precyzyjne określenie zakresu i kosztu robót, podstawą umowy jest prowizoryczny szacunek, dokonany przez przedsiębiorstwo wykonawcze w ramach limitu finansowego na roboty budowlana montażowe, przyznanego w Planie Inwestycyjnym na 1951 r. w danym tytule inwestycyjnym.
4.
Przy braku dokumentacji technicznej umożliwiającej dokładne określenie rodzaju maszyn i urządzeń umowy z dostawcami krajowymi i centralami handlu zagranicznego mogą być zawierane po dniu 28 lutego 1951 r. według decyzji inwestora naczelnego lub centralnego.
5. 2
Umowy z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi są zawierane pomiędzy właściwym inwestorem a przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, obejmującym obowiązki generalnego wykonawcy. Generalny wykonawca jest obowiązany w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r. zawrzeć umowy z innymi przedsiębiorstwami specjalizowanymi, pełniącymi funkcje sub-wykonawców, wynikające z ogólnego harmonogramu robót, sporządzonego przez generalnego wykonawcę.
§  6.
1.
Podstawą do ustalenia w umowach terminu wykonania powinien być ogólny harmonogram, który sporządzają:
1)
w zakresie dostaw maszyn, urządzeń technicznych oraz wyposażenia - właściwi inwestorzy,
2)
w zakresie robót budowlano-montażowych - właściwe przedsiębiorstwa, pełniące obowiązki generalnych wykonawców.
2.
Inwestorzy obowiązani są uzgodnić wzajemnie harmonogramy dostaw i terminy robót budowlano-montażowych, ustalone w harmonogramie generalnego wykonawcy.
§  7.
Przedsiębiorstwa wykonawcze, które podpisały porozumienia wstępne z inwestorami w zakresie nowych inwestycji, objętych planem na rok 1951, powinny w okresie zimowym tj. pomiędzy 1 stycznia 1951 r. a 31 marca 1951 r. zorganizować nowe place budów.
§  8.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny zgłosić Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego najpóźniej w terminie do dnia 31 stycznia 1951 r. wnioski o powołanie nowych dyrekcji budów. Wnioski te powinny zawierać szczegółowe uzasadnienie konieczności powołania dyrekcji budowy oraz ich preliminarze finansowe wraz z etatami stanowisk.
§  9.
1.
W związku z poważnie rosnącym planem produkcji budowlano-montażowej ministerstwa, którym podlegają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, powinny opracować do dnia 15 stycznia 1951 r. plan mobilizacji kadr w ciągu roku.
2.
W okresie zimowym powinien być szczególnie intensywnie realizowany plan szkolenia robotników kwalifikowanych, przy czym przedsiębiorstwa budowlano-montażowe powinny skoncentrować uwagę w pierwszym rzędzie na szkolenie specjalistów, obsługujących sprzęt i maszyny budowlane.
§  10.
1.
Zainteresowane ministerstwa, którym podlegają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, ustalą zakres niezbędnych przydziałów oraz przewozu ciężkich materiałów budowlanych (cegła, cement, wapno i drzewo) i - uwzględniając termin wczesnego rozpoczęcia robót budowlanych - zabezpieczą w ramach otrzymanych przydziałów wcześniejszy przewóz materiałów na wyznaczone place budów.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego uwzględni w ramach dokonywanych przydziałów ciężkich materiałów budowlanych w szerszym zakresie potrzeby rolnictwa, zwłaszcza państwowych gospodarstw rolnych, również w zakresie robót, prowadzonych systemem gospodarczym, pod kątem jak najszerszego wykorzystania środków przewozowych rolnictwa w miesiącach zimowych. W tym celu Minister Rolnictwa i Reform Rolnych ustali do dnia 5 stycznia 1951 r. szczegółowy plan zapotrzebowania materiałowego i - po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego wysokości przydziału ciężkich materiałów budowlanych - zabezpieczy w porozumieniu z Ministrem Komunikacji planowy ich przewóz w okresie od dnia 10 stycznia 1951 r. do dnia 1 kwietnia 1951 r.
§  11.
1.
Z dniem 31 grudnia 1950 r. unieważnia się wszelkiego rodzaju priorytety, wydane przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego i zainteresowane ministerstwa w zakresie wykonawstwa oraz zaopatrzenia. Prawo nadawania priorytetu w zakresie wykonawstwa i zaopatrzenia w stosunku do szczególnie ważnych inwestycji posiada wyłącznie Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. Wykaz inwestycji, którym zostanie nadany z dniem 10 stycznia 1951 r. priorytet, ustali Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zainteresowane ministerstwa i władze centralne mogą do dnia 5 stycznia 1951 r. zgłaszać wnioski do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o nadanie w wyjątkowych przypadkach priorytetu niektórym inwestycjom.

2.
Ustalanie przez ministerstwa i władze centralne, jak też podporządkowane im organa, bez zgody Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nowych priorytetów lub nowych ich kategorii czy też wprowadzenie jakichkolwiek zmian do ustalonych priorytetów jest niedopuszczalne.
§  12.
Zainteresowane ministerstwa i władze centralne powinny składać Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sprawozdania z przebiegu prac, zabezpieczających wcześniejsze przystąpienie do realizacji Planu Inwestycyjnego na 1951 rok, a w szczególności w zakresie szybkiego przygotowania dokumentacji prawnej i technicznej oraz zorganizowania nowych placów.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 uchwały nr 95 z dnia 10 lutego 1951 r. (M.P.51.A-15.210) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 26 lutego 1951 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 128 z dnia 28 lutego 1951 r. (M.P.51.A-17.230) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1951 r.

2 § 5 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 128 z dnia 28 lutego 1951 r. (M.P.51.A-17.230) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1951 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-4.49

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Planowe i sprawne przygotowanie realizacji inwestycji w 1951 roku.
Data aktu: 03/01/1951
Data ogłoszenia: 20/01/1951
Data wejścia w życie: 20/01/1951