Realizacja uchwały Nr 109 Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. o oszczędności w budownictwie.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 16 marca 1951 r.
w sprawie realizacji uchwały Nr 109 Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. o oszczędności w budownictwie.

Wykonując postanowienia uchwały Nr 109 Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. w sprawie oszczędności w budownictwie (Monitor Polski NrA-16, poz. 220) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Finansów, co następuje:
§  1.
1.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami inwestorzy centralni (w zakresie planu centralnego) i inwestorzy naczelni (w zakresie planów terenowych) obowiązani są do rozdziału globalnych zadań oszczędnościowych na poszczególne tytuły inwestycyjne.
2.
W przypadkach gdy inwestor nadrzędny (centralny lub naczelny) nie przesłał inwestorowi bezpośredniemu zawiadomienia o wysokości zadania oszczędnościowego przeznaczonego do osiągnięcia w etapie projektowania - inwestor bezpośredni obowiązany jest wprowadzić do treści wniosków zamiennych zadania oszczędnościowe w wysokości co najmniej 3% dla budownictwa mieszkaniowego oraz co najmniej 5% dla budownictwa przemysłowego i innego nie mieszkaniowego.
3.
Nadając klauzulę wykonalności inwestorzy centralni (w planie centralnym) oraz wojewódzkie komisje planowania gospodarczego (w planach terenowych z podziałem na inwestorów naczelnych) zewidencjonują oszczędność zadeklarowaną przez inwestorów we wnioskach zamiennych osobno dla okresu projektowania i osobno dla okresu realizacji inwestycji.
4.
Oszczędność wykazywana we wnioskach zamiennych nie obejmuje obniżki kosztów, spowodowanej obniżką cen materiałów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych dokonaną uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1950 r. (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-1, poz. 6).
§  2.
1.
Banki finansujące inwestycje potrącą jednorazowo bez zlecenia inwestorów w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r. kwoty wynikające z zadań oszczędnościowych etapu projektowania uwidocznione w tytułach zamiennych inwestorów bezpośrednich.
2.
Potrącenie przez banki finansujące inwestycje kwot wynikających z zadań oszczędnościowych nie zwalnia inwestorów od rewizji projektów i kosztorysów pod kątem widzenia postulatów oszczędnościowych zgodnie z uchwałą Nr 109 Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. w sprawie oszczędności w budownictwie (Monitor Polski Nr A-16, poz. 220) oraz zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1950 r. w sprawie obniżenia kosztów projektowanych obiektów (Biuletyn P.K.P.G. Nr 26, poz. 302). Rewizja wszystkich projektów i kosztorysów powinna być zakończona w nieprzekraczalnym terminie do dnia:
a)
15 kwietnia 1951 r. w zakresie obiektów wykonywanych w pierwszej połowie roku 1951,
b)
31 maja 1951 r. w zakresie obiektów wykonywanych w drugiej połowie roku 1951.
3.
Protokoły Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (K.O.P.I.) powinny być przedłożone właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje w ciągu 10 dni od daty dokonania rewizji projektów i kosztorysów.
4.
Jeżeli z protokołów K.O.P.I. wynika, że inwestor nie wykonał nałożonego na niego zadania oszczędnościowego lub zadanie to przekroczył, bank finansujący inwestycje zawiadamia o tym inwestora centralnego (w zakresie planu centralnego) lub inwestora naczelnego (w zakresie planów terenowych).
5.
Bank finansujący inwestycje zawiadamia inwestora centralnego (naczelnego) również o przypadkach nie przedłożenia przez inwestorów protokołów K.O.P.I. w terminie określonym w ust. 3.
6.
W przypadku niewykonania zadań oszczędnościowych w przepisanej wysokości, inwestorzy zobowiązani są ograniczyć swój program rzeczowy na rok 1951.
7.
W przypadku braku kosztorysu suma uzyskanej oszczędności w etapie projektowania powinna być ustalana szacunkowo przez biura projektowe i K.O.P.I.
§  3.
1.
W przypadkach, gdy umowa między inwestorem i wykonawcą robót budowlano-montażowych została zawarta bez uwzględnienia oszczędności w etapie projektowania, ogólny koszt robót ustalony w tej umowie ulega obniżeniu o kwotę oszczędności etapu projektowania w drodze dodatkowego porozumienia, stanowiącego składową część umowy.
2.
Dodatkowe porozumienie powinno być zawarte w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r. i złożone przez inwestora w banku finansującym inwestycje w ciągu 3 dni od daty zawarcia porozumienia.
§  4.
Przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego obniżą koszty realizacji robót budowlanych i montażowych co najmniej o 9,1% (oszczędność zasadnicza) kosztów obliczonych na podstawie cen z marca 1950 r.
§  5.
1.
W stosunku do wszystkich kosztorysów opartych o ceny nie uwzględniające obniżki cen materiałów inwestycyjnych, dokonanej uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1950 r., powinna być stosowana dodatkowa dalsza obniżka kosztów (oszczędność, dodatkowa). Obniżkę tą określa się na 4,5% wartości całości zużytych materiałów w przerobie rocznym przedsiębiorstwa.
2.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe ustalą na podstawie zatwierdzonych planów techniczno-produkcyino-finansowych procent udziału kosztów materiałowych w globalnej sumie kosztów operacyjnych. Procent ten powinien być pomnożony przez 4,5 i podzielony przez 100. Wynik tego działania ustali odsetek obowiązującej przedsiębiorstwo dodatkowej oszczędności z tytułu obniżki cen materiałów inwestycyjnych w stosunku do wszystkich robót wykonywanych przez przedsiębiorstwo. Określony w ten sposób obowiązek dodatkowej oszczędności powinien być wprowadzony do wszystkich umów o roboty budowlano-montażowe przedsiębiorstwa. Zmiana umów w tym zakresie powinna być podana przez inwestora do wiadomości banku finansującego inwestycje, których dotyczą umowy.
3.
Do czasu ustalenia udziału kosztów materiałów w planach techniczno-produkcyjno-finansowych przedsiębiorstw - potrącane będzie z każdego rachunku przejściowego 2% z tytułu oszczędności dodatkowej, zarówno w stosunku do robót wykonywanych w pierwszym jak i w drugim kwartale 1951 r. Ostateczne rozliczenie z tego tytułu nastąpi po skorygowaniu umów (ust. 2).
4.
W przypadku gdy kosztorys sporządzony jest według cen 1951 r., całość dodatkowego zadania oszczędnościowego w wysokości ustalonej dla przedsiębiorstwa wykonawczego stosownie do ust. 2 obciąża inwestora, co powinno być stwierdzone w umowie.
5.
W przypadku gdy wskutek braku kosztorysu dla danej roboty rozliczenia oparte są o kalkulację wynikową, całość zadania oszczędnościowego (zasadniczego i dodatkowego) obciąża inwestora. Kalkulacja wynikowa nie może w żadnym przypadku przekroczyć efektywnie poniesionych kosztów bezpośredniej robocizny i materiałów oraz górnej granicy dopuszczalnych generaliów obowiązujących dla danego rodzaju robót.
§  6.
Roboty melioracyjne i zalesieniowe są wolne od dodatkowej oszczędności.
§  7.
W celu ustalenia poziomu cen i obliczenia obowiązującej przedsiębiorstwa oszczędności zasadniczej (§ 4) indywidualnie dla każdego kosztorysu zobowiązuje się strony zawierające umowy o wykonawstwo inwestycyjne do umieszczenia na kosztorysach umownych klauzuli, zawierającej następujące dane:
1)
podstawa obliczenia kosztów robocizny (powołanie się na właściwy układ zbiorowy),
2)
współczynnik zmiany poziomu cen kosztorysowych w stosunku do cen z marca 1950 r. Przy określeniu współczynnika zmiany poziomu cen nie należy uwzględniać obniżki cen materiałów dokonanej uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1950 r.
§  8.
1.
Poszczególni ministrowie wydadzą w terminie do dnia 31 marca 1951 r. dla podległych im biur projektowych szczegółowe instrukcje określające podstawę i sposób ustalenia współczynnika, o którym mowa w § 7 pkt 2. W zakresie robót budowlanych i instalacyjnych budownictwa ogólnego podstawę stanowić będzie w części określającej koszty bezpośrednie "Cennik robót budowlanych i instalacyjnych na rok 1950" (wydawnictwo Ministerstwa Budownictwa).
2.
Inwestorzy zlecą biurom projektowym uwidocznienie współczynnika przeliczenia różnic poziomu cen w stosunku do cen z marca 1950 r. na kosztorysach opracowanych przez te biura.
3.
Biurom projektowym, które opracowały przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia kosztorysy, inwestorzy zlecą opracowanie i uwidocznienie na kosztorysach w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r. wskaźników zgodnie z § 7 pkt 2.
4.
W przypadku powierzenia przez inwestorów wykonania kosztorysów nie biurom projektowym, lecz innym osobom zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 27 lipca 1950 r. w sprawie trybu zlecania wykonania dokumentacji technicznej dla potrzeb planu inwestycyjnego - zainteresowani ministrowie ustalą w terminie do dnia 31 marca 1951 r., które biura projektowe zobowiązane będą do opracowania i uwidocznienia wskaźników przeliczeniowych zgodnie z ust. 1, 2 i 3 w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r.
5.
Dla kosztorysów określonych w ust. 4, a opracowanych przed dniem wejścia w życie tego zarządzenia, biura projektowe wyznaczone w trybie określonym w ust. 4 ustalą wskaźniki zmiany poziomu cen w terminie do dnia 15 kwietnia 1951 r.
6.
Do czasu ustalenia wskaźników poziomu cen potrącane będą z rachunków przejściowych odpowiednie kwoty oszczędności według procentu proponowanego przez wykonawcę. W tym przypadku w umowach ramowych pomiędzy inwestorem, a wykonawcą robót inwestycyjnych przewidzianych planem inwestycyjnym należy ustalić termin nie późniejszy niż dzień 15 kwietnia 1951 r. do zamiany procentu oszczędności proponowanego przez wykonawcę na procent ustalony zgodnie z niniejszym zarządzeniem. Procent ten stanowić będzie podstawę dla ostatecznego rozliczenia oszczędności.
§  9.
1.
Oszczędności zasadnicza i dodatkowa, obciążające przedsiębiorstwo wykonawcze, potrącane będą z każdego rachunku przejściowego oraz rachunku ostatecznego w wysokości ustalonej indywidualnie dla każdej umowy o roboty wykonawstwa inwestycyjnego zgodnie z postanowieniami §§ 4 i 5 ust. 1 i 3.
2.
W przypadku gdy kosztorys jest oparty na cenach późniejszych niż z marca 1950 r., obowiązek uzyskania oszczędności zasadniczej (§ 4) podlega podziałowi między przedsiębiorstwo wykonawcze i inwestora. Podział ten zostanie dokonany według zasady, że procent wyrażający różnicę pomiędzy poziomem cen kosztorysu i cenami I kwartału 1950 r. obciąża inwestora, reszta zaś oszczędności do wysokości 9,1% obciąża przedsiębiorstwo wykonawcze.
3.
Obliczenie oszczędności zasadniczej obciążającej przedsiębiorstwa powinno być dokonywane według następującego wzoru:

przy czym:

X = wysokość procentu obciążającego przedsiębiorstwo,

K = współczynnik poziomu cen w granicach od 0,909 do 1,

S = 100.

Uwaga: O ile "K" jest równe lub mniejsze od 0,909 - oszczędność zasadnicza obciąża jedynie inwestora.

§  10.
Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wypełnienie zadań oszczędnościowych zgodnie z §§ 4 i 5 ust. 1 i 3 także w stosunku do robót powierzonych podwykonawcy.
§  11.
1.
Zadania oszczędnościowe etapu wykonawstwa obowiązują w odniesieniu do robót wykonywanych od dnia 1 stycznia 1951 r.
2.
Jeżeli w chwili ogłoszenia niniejszego zarządzenia umowa nie została jeszcze całkowicie wykonana, potrącenie procentu zadania oszczędnościowego w części obowiązującej przedsiębiorstwo nastąpi począwszy od pierwszego rachunku wystawionego przez przedsiębiorstwo po dniu ogłoszenia zarządzenia. Z rachunku tego potrącić należy również całość kwoty wynikającej z zadania oszczędnościowego, obciążającego przedsiębiorstwo a przypadającego na zakres robót wykonanych po dniu 1 stycznia 1951 r.
3.
W stosunku do umów wykonanych całkowicie przed dniem wejścia w życie tego zarządzenia przy niezrealizowanych zadaniach oszczędnościowych obowiązujących wykonawcę - odpowiednie kwoty oszczędności powinny być rozliczone i odprowadzone do banku finansującego inwestycje przez strony w terminie dni 30 od daty ogłoszenia niniejszego zarządzenia.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024