Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego na rok 1951 dyrekcji budów i oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 stycznia 1951 r.
w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego na rok 1951 dyrekcji budów i oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego.

Na podstawie art. 18 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie niniejsze ustala zasady organizacji finansowej i systemu finansowego na rok 1951 dla:
1)
dyrekcji budów, powołanych w trybie przewidzianym zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 kwietnia 1950 r. w sprawie trybu powoływania dyrekcji budów (Biuletyn P.K.P.G. Nr 6, poz. 92);
2)
oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego, zwanych w dalszym ciągu "O.W.L.", powoływanych w przypadkach i w trybie ustalonym w § 38 instrukcji Nr 21 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego dla sporządzenia planu inwestycyjnego na rok 1951.

I.

Dyrekcje budów.

§  2.
Dyrekcje budów wykonują wszelkie prawa i obowiązki inwestorów bezpośrednich.
§  3.
1.
Dyrekcje budów wykonują inwestycje bądź w całości systemem zleconym, bądź w całości lub w części systemem gospodarczym.
2.
Dla wykonywania inwestycji systemem gospodarczym w dyrekcjach budów, wykonujących budowy o charakterze produkcyjnym, powoływane są O.W.L., o ile przerób inwestycji wykonywanych systemem gospodarczym przewyższa w stosunku rocznym kwotę 1.000.000 zł.
§  4.
1.
Koszty utrzymania dyrekcji budów pokrywane są bezpośrednio ze środków inwestycyjnych w ramach preliminarzy podlegających zatwierdzeniu przez władze, wymienione w § 3 powołanego w § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 kwietnia 1950 r. w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Personel dyrekcji budów opłacany jest według umowy zbiorowej tej gałęzi przemysłu, w ramach której znajduje się inwestor.
§  5.
Dyrekcje budów opłacają należności za dostawy i roboty wykonane zarówno systemem zleconym jak i gospodarczym ze środków inwestycyjnych na zasadach ustalonych dla inwestorów bezpośrednich.
§  6.
Wydatki, związane z działalnością rozruchową i przygotowaniem działalności przyszłego nowobudującego się przedsiębiorstwa, dyrekcje budów pokrywają bezpośrednio ze środków inwestycyjnych w ramach generalnego kosztorysu na podstawie preliminarzy, zatwierdzonych przez właściwych inwestorów centralnych w porozumieniu z Ministerstwem Finansów.
§  7.
Dyrekcje budów amortyzują swoje środki trwałe na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych, tzn. jedynie przez konto funduszów własnych i umorzeń środków trwałych.
§  8.
W sprawie opodatkowania dyrekcji budów obowiązują przepisy przewidziane w dekrecie z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. R. P. Nr 44, poz. 399).

II.

Oddziały wykonawstwa inwestycyjnego.

§  9.
O.W.L. działają na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
§  10.
Koszty utrzymania O.W.L. obciążają koszt wykonywanych przez nie inwestycji.
§  11.
Podstawą rozliczeń O.W.L. są kosztorysy obowiązujące przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego.
§  12.
O.W.L. rozliczają się za wykonane roboty fakturami przejściowymi oraz fakturami ostatecznymi, wystawianymi na przedsiębiorstwo (dyrekcję budowy), będące inwestorem bezpośrednim.
§  13.
1.
W przedstawianych do zapłaty fakturach O.W.L. wykazuje potrącenia:
1)
obciążającego go procentu obniżenia kosztów inwestycji,
2)
3$ zysku objętego kosztorysem.
2.
Ponadto O.W.L. wykazuje w miesięcznych fakturach przejściowych potrącenia w wysokości części planowanej miesięcznej amortyzacji swych środków trwałych, przeznaczonej na finansowanie inwestycji.
§  14.
O.W.L. posiada w banku finansującym inwestycje inwestora bezpośredniego, dla którego działa, rachunek operacyjny, którym samodzielnie dysponuje i na który przelewane są należności za wykonane roboty oraz zaliczki, o których mowa w § 15.
§  15.
Inwestor bezpośredni, dla którego działa O.W.L., udziela O.W.L. ze swych środków inwestycyjnych zaliczki w wysokości potrzebnej na pokrycie normatywu środków obrotowych O.W.L. Ustalenie normatywu środków obrotowych dokonywane jest na zasadach stosowanych w odniesieniu do przedsiębiorstw budowlano-montażowych z tą różnicą, że normatyw robót w toku uwzględnia czasokres wystawiania przez O.W.L. faktur przejściowych. Wysokość zaliczki ustalana jest na okresy kwartalne przez inwestora bezpośredniego, dla którego działa O.W.L., w porozumieniu z bankiem finansującym daną inwestycję.
§  16.
W przypadkach, w których dla przedsiębiorstw budowlano-montażowych udzielany jest kredyt sezonowy, w stosunku do O.W.L. następuje odpowiednie okresowe zwiększenie zaliczki.
§  17.
Remonty kapitalne swych środków trwałych pokrywa O.W.L. z rachunku operacyjnego do wysokości części funduszu amortyzacyjnego, przeznaczonej na kapitalne remonty.
§  18.
Przepis § 8 ma odpowiednie zastosowanie do O.W.L.
§  19.
W tym zakresie, w jakim zasad organizacji finansowej i systemu finansowego O.W.L. nie reguluje niniejsze zarządzenie, należy odpowiednio stosować przepisy o zasadach organizacji finansowej i systemie finansowym przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.
§  20.
Bankami finansującymi działalność operacyjną O.W.L. są banki finansujące inwestycje przedsiębiorstw (dyrekcji budów).

III.

Przepis końcowy.

§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-23.291

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego na rok 1951 dyrekcji budów i oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego.
Data aktu: 13/01/1951
Data ogłoszenia: 21/03/1951
Data wejścia w życie: 21/03/1951, 01/01/1951