Tymczasowy podział funkcji w samodzielnych oddziałach i referatach zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 26 lutego 1951 r.
w sprawie tymczasowego podziału funkcji w samodzielnych oddziałach i referatach zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 11 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 814) oraz w związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-9, poz. 137) ustala się następujące tymczasowe wytyczne podziału funkcji w samodzielnych oddziałach i referatach zatrudnienia prezydiów rad narodowych:

A.

W prezydiach wojewódzkich rad narodowych.

§  1.
Samodzielny oddział zatrudnienia dzieli się na następujące referaty:
a)
referat ogólny,
b)
referat pośrednictwa pracy,
c)
referat werbunkowy,
d)
referat statystyczno-sprawozdawczy.
§  2.
1.
Samodzielny oddział zatrudnienia obejmuje sprawy: pośrednictwa pracy, werbunku oraz statystyki.
2.
Referat ogólny załatwia sprawy następujące:
a)
organizacyjne,
b)
budżetowo-gospodarcze,
c)
nie należące do innych referatów.
3.
Referat pośrednictwa pracy załatwia sprawy następujące:
1)
opracowywanie i ustalanie wytycznych w zakresie prowadzenia pośrednictwa pracy przez terenowe placówki,
2)
związane z nadzorem nad wykonywaniem pośrednictwa pracy przez podległe placówki terenowe, a w szczególności nad:
a)
prowadzeniem akcji zatrudniania osób dotychczas nie pracujących, a przede wszystkim kobiet i młodzieży,
b)
prowadzeniem akcji zatrudniania osób o niepełnej zdolności do pracy,
c)
prowadzeniem akcji zwiększania zatrudnienia w zawodach deficytowych,
d)
współdziałaniem z właściwymi instytucjami i organizacjami w zakresie szkolenia zawodowego,
e)
współdziałaniem z właściwymi instytucjami i organizacjami w zakresie racjonalnego wykorzystania sił fachowych w procesie produkcji,
3)
opracowywanie metod wykonywania pośrednictwa pracy i składanie wniosków do Ministerstwa, zmierzających do ich ulepszenia,
4)
współdziałanie ze zjednoczeniami przemysłowymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami w zakresie zwalczania płynności siły roboczej,
5)
prowadzenie akcji propagandowej w kierunku zwiększania zatrudnienia kobiet i młodzieży,
6)
instruowanie personelu wykonującego pośrednictwo pracy,
7)
załatwianie zażaleń na działalność terenowych placówek pośrednictwa pracy.
4.
Referat werbunkowy załatwia sprawy następujące:
1)
opracowywanie powiatowych planów werbunkowych oraz ustalanie wytycznych prowadzenia werbunku,
2)
sprawowanie nadzoru nad podległymi placówkami w terenie w zakresie przeprowadzania werbunku, a w szczególności nad:
a)
terminowym wykonywaniem powiatowych planów werbunkowych,
b)
sprawnym organizowaniem akcyj werbunkowych na terenie gmin i gromad,
c)
odpowiednim organizowaniem transportu i odbioru osób zwerbowanych,
d)
instruowaniem personelu werbunkowego,
e)
załatwianiem skarg zwerbowanych robotników,
3)
badanie terenu pod względem możliwości dostarczenia sił roboczych,
4)
współdziałanie z prezydiami powiatowych rad narodowych w celu realizowania powiatowych planów werbunkowych,
5)
współpraca z organizacjami społeczno-politycznymi i zawodowymi w zakresie czynnego współudziału ich w przeprowadzaniu akcyj werbunkowych,
6)
prowadzenie propagandy akcyj werbunkowych w miejscowej prasie, radiowęzłach itp. oraz racjonalne rozprowadzanie materiałów propagandowych,
7)
udzielanie zezwoleń uprawnionym zakładom pracy na samodzielne przeprowadzanie werbunku,
8)
systematyczne kontrolowanie wykonywania opieki nad zwerbowanymi oraz kontrolowanie stanu kwater robotniczych prowadzonych przez zakłady pracy,
9)
opracowywanie metod prowadzenia werbunku i składanie Ministerstwu wniosków zmierzających do ich ulepszenia.
5.
Referat statystyczno-sprawozdawczy załatwia sprawy następujące:
a)
nadzór nad prawidłowym zbieraniem i opracowywaniem danych statystycznych w podległych placówkach w zakresie zatrudnienia,
b)
sporządzanie zbiorczych wykazów statystycznych, ustalonych zarządzeniami Ministerstwa,
c)
kontrola sprawozdawczości w zakresie zatrudnienia w podległych placówkach terenowych,
d)
opracowywanie sprawozdań, ustalonych zarządzeniami Ministerstwa,
e)
współpraca z referatami: pośrednictwa pracy i werbunku w analizie materiałów statystycznych.

B.

W Prezydiach Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.

§  3.
Samodzielny oddział zatrudnienia dzieli się na referaty wymienione w § 1 niniejszej instrukcji.
§  4.
1.
Samodzielny oddział zatrudnienia obejmuje sprawy pośrednictwa pracy, opieki nad zwerbowanymi oraz statystyki.
2.
Referat ogólny załatwia sprawy wymienione w § 2 ust 2 niniejszej instrukcji.
3.
Referat pośrednictwa pracy załatwia sprawy następujące:
a)
opracowywanie i ustalanie wytycznych prowadzenia pośrednictwa pracy,
b)
pokrywanie zapotrzebowania zakładów pracy na wolne miejsca pracy - przez kierowanie do nich odpowiednich osób poszukujących pracy,
c)
prowadzenie stałej akcji zatrudniania osób dotychczas nie pracujących,
d)
prowadzenie stałej akcji zmierzającej do zwiększenia zatrudniania kobiet i młodzieży oraz prowadzenie propagandy w tym zakresie,
e)
prowadzenie akcji zatrudniania osób o niepełnej zdolności do pracy,
f)
współdziałanie z właściwymi instytucjami i organizacjami w zakresie racjonalnego wykorzystywania sił fachowych w procesie produkcji,
g)
współdziałanie z właściwymi instytucjami i organizacjami w zakresie szkolenia zawodowego,
h)
prowadzenie akcji zmierzającej do zwiększania zatrudnienia w zawodach deficytowych,
i)
kontrolowanie zakładów pracy stosownie do obowiązujących przepisów,
k)
załatwianie indywidualnych skarg i zażaleń pracowników, skierowanych do pracy,
l)
opracowywanie metod prowadzenia pośrednictwa pracy i składanie Ministerstwu wniosków zmierzających do ich ulepszenia,
m)
współdziałanie ze zjednoczeniami przemysłowymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami w zakresie zwalczania płynności siły roboczej.
4.
Referat werbunkowy załatwia sprawy następujące:
a)
systematyczne kontrolowanie stanu kwater robotniczych oraz kontrolowanie wykonywania opieki nad zwerbowanymi robotnikami przez zakłady pracy,
b)
organizowanie odbioru transportów osób zwerbowanych,
c)
prowadzenie punktów etapowych dla przyjezdnych robotników,
d)
załatwianie zażaleń zwerbowanych robotników.
5.
Referat statystyczno-sprawozdawczy załatwia sprawy następujące:
a)
sporządzanie okresowych zestawień statystycznych z zakresu pośrednictwa pracy i werbunku stosownie do obowiązujących instrukcji,
b)
analiza i opracowywanie zestawień statystycznych,
c)
opracowywanie sprawozdań ustalonych zarządzeniami Ministerstwa.

C.

W prezydiach powiatowych rad narodowych.

§  5.
Referat zatrudnienia załatwia sprawy następujące:
a)
opracowywanie i ustalanie gminnych i miejskich (miast nie będących powiatami) planów werbunkowych,
b)
opracowywanie wytycznych w zakresie prowadzenia werbunku przez organa prezydiów gminnych (miejskich) rad narodowych oraz przez sołtysów,
c)
czynne prowadzenie werbunku na terenie powiatu,
d)
współdziałanie z prezydiami gminnych (miejskich) rad narodowych w celu zapewnienia wykonania planów werbunkowych,
e)
inicjowanie konferencyj przewodniczących prezydiów gminnych (miejskich) rad narodowych oraz sołtysów w sprawach werbunku oraz zapewnienie czynnego udziału ich w akcjach werbunkowych,
f)
ustalenie w porozumieniu z prezydiami gminnych (miejskich) rad narodowych oraz sołtysami ilości zbędnej siły roboczej na terenie poszczególnych gmin, miast i gromad oraz metod prowadzenia werbunku,
g)
współpraca z organizacjami społeczno-politycznymi w zakresie organizowania pomocniczego aparatu werbunkowego w gminach i gromadach,
h)
nadzorowanie i kontrola pracy werbowników oddelegowanych przez poszczególne zakłady pracy do akcyj werbunkowych,
i)
racjonalne rozpowszechnianie materiałów propagandowych w terenie,
k)
organizowanie przejazdów zwerbowanych osób zgodnie z obowiązującymi przepisami,
l)
instruowanie personelu werbunkowego własnego i pomocniczego w zakresie prowadzenia werbunku,
m)
wykonywanie w ramach ustalonych specjalnymi przepisami pośrednictwa pracy, w szczególności w stosunku do osób dotychczas nie pracujących, kobiet, młodzieży i osób o niepełnej zdolności do pracy,
n)
prowadzenie statystyki w zakresie zatrudnienia stosownie do obowiązujących przepisów.

D.

W prezydiach rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców i miast stanowiących powiaty.

§  6.
Samodzielne oddziały zatrudnienia w prezydiach rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców dzielą się na referaty wymienione w § 1 i obejmują sprawy wymienione w § 4 ust. 1 niniejszej instrukcji.
§  7.
Referaty zatrudnienia w prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty obejmują sprawy wymienione w § 4 ust. 1 niniejszej instrukcji.
§  8.
Samodzielne oddziały zatrudnienia oraz referaty zatrudnienia, o których mowa w §§ 6 i 7, załatwiają sprawy wymienione w § 4 ust. 2, 3, 4 i 5 niniejszej instrukcji.

E.

Przepisy końcowe.

§  9.
W prezydiach powiatowych (miejskich) rad narodowych, w których nie zostały powołane zarządzeniem Ministra Pracy ł Opieki Społecznej z dnia 26 lutego 1951 r. (Monitor Polski Nr A-22, poz. 272) samodzielne referaty zatrudnienia, czynności ich, uregulowane niniejszą instrukcją, wykonują referaty pracy i pomocy społecznej prezydiów powiatowych (miejskich) rad narodowych.
§  10.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-22.273

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Tymczasowy podział funkcji w samodzielnych oddziałach i referatach zatrudnienia prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 26/02/1951
Data ogłoszenia: 17/03/1951
Data wejścia w życie: 17/03/1951