Tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1950 r.
w sprawie trybu zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposobu administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.

W wykonaniu pkt. X uchwały Rady Ministrów z 20 stycznia 1950 r. w sprawie wyodrębnienia środków finansowych na Fundusz Socjalny (Monitor Polski Nr A-17, poz. 178), na wniosek Centralnej Rady Związków Zawodowych i w porozumieniu z Kancelarią Rady Państwa ustalam następujący tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania funduszami, objętymi tymi budżetami w urzędach i instytucjach państwowych.
1.
Preliminarze budżetowe Funduszu Socjalnego dla pracowników państwowych winny być opracowane przez referaty socjalne, utworzone stosownie do okólnika Nr 9 Prezesa Rady Ministrów z 18 lutego 1950 r. w sprawie akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych (Monitor Polski Nr A-26, poz. 279) w porozumieniu z kierownikiem budżetowym danej jednostki organizacyjnej przy współudziale właściwego zarządu związku zawodowego.
2.
Podstawą do opracowania preliminarza budżetowego Funduszu Socjalnego są:
a)
istotne potrzeby pracowników,
b)
realne możliwości zaspokojenia potrzeb w ramach kredytów, przeznaczonych w budżecie na akcję socjalną i istniejących lub projektowanych urządzeń socjalnych,
c)
następujące normy (stawki) określające czasokres trwania poszczególnych form akcji socjalnej oraz nieprzekraczalną górną granicę wydatków na jednostkę:
1)
żłobki dzienne - zł 300 na jednostkę dziennie,
2)
żłobki sezonowe wiejskie - zł 200 na jednostkę dziennie,
3)
żłobki tygodniowe - zł 500 na jednostkę dziennie,
4)
stacje opieki nad matką i dzieckiem - zł 35 na jednostkę dziennie,
5)
przedszkola - zł 200 na jednostkę dziennie,
6)
świetlice dla dzieci i młodzieży - zł 100 na jednostkę dziennie,
7)
ogródki jordanowskie - zł 100 na jednostkę dziennie,
8)
kolonie - zł 330 na jednostkę dziennie,
9)
półkolonie - zł 210 na jednostkę dziennie,
10)
prewentoria - zł 525 na jednostkę dziennie,
11)
domy turnusowe - zł 400 na jednostkę dziennie,
12)
dziecińce - zł 160 na jednostkę dziennie,
13)
higiena osobista - zł 10 na jednego zatrudnionego miesięcznie,
14)
wczasy świąteczne - zł 25 na jednego zatrudnionego miesięcznie,
15)
wczasy doroczne - zł 180 na jednego wczasowicza dziennie,
16)
ogrody działkowe - zł 40 na jednego zatrudnionego rocznie.
3.
Kredyty, przeznaczone na Fundusz Socjalny, stanowią w ramach resortu (części budżetu) jedną całość niezależnie od tego, w którym dziale budżetu są preliminowane. Przesunięcia kredytów Funduszu Socjalnego w obrębie resortu z jednego działu do innego mogą nastąpić w trybie, ustalonym art. 10 ustawy skarbowej na rok 1950 (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 135). Wnioski w tych sprawach przedkładać będą właściwi Ministrowie w porozumieniu z Zarządami Głównymi zainteresowanych związków zawodowych.
4.
Wpłaty od pracowników z tytułu odpłatności za korzystanie z niektórych form akcji socjalnej mogą być za zezwoleniem Ministerstwa Finansów dokonywane na specjalny fundusz pozabudżetowy na rachunku, utworzonym przez Centralną Księgowość i urzędy skarbowe. Z tego też rachunku mogą być przez władze resortowe dysponowane odpowiednie wypłaty.
5.
Preliminarze budżetowe Funduszu Socjalnego w 1950 r. podlegają zatwierdzeniu przez właściwych Ministrów przy współudziale zainteresowanego Zarządu Głównego związku zawodowego.

Właściwi Ministrowie w porozumieniu z Zarz. Gł. Zw. Zaw. i z Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji) mogą upoważnić bezpośrednio podległych sobie kierowników urzędów do zatwierdzenia, przy współudziale zarządów okręgowych właściwych związków zawodowych, preliminarzy budżetowych Funduszu Socjalnego dla urzędów I instancji. W tych przypadkach należy scalić zatwierdzony preliminarz budżetowy Funduszu Socjalnego urzędów I instancji i przesłać go niezwłocznie do resortowego ministerstwa.

6.
O ustaleniu wysokości kredytów na Fundusz Socjalny i ich podziale na poszczególne formy akcji socjalnej należy niezwłocznie powiadomić zainteresowane zarządy związków zawodowych.
7.
Do dokonywania w ciągu roku przesunięć kredytów na poszczególne pozycje Akcji Socjalnej (świadczenia społeczne, kasy zapomogowo-pożyczkowe, wczasy pracownicze, administracja stołówek) upoważniony jest Minister Finansów w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych na wniosek resortowego Ministra i Zarządu Głównego właściwego związku zawodowego, a w odniesieniu do pozycji "administracja stołówek" ponadto w porozumieniu z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego.
8.
Poszczególne Ministerstwa obowiązane są sporządzić scalone budżety Funduszu Socjalnego w ramach resortu i przesłać je do Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji).
9.
Administrowanie Funduszem Socjalnym w ramach zatwierdzonego budżetu oraz zawieranie umów w sprawie korzystania przez pracowników z urządzeń utrzymywanych i administrowanych przez Państwo lub organizacje społeczne, dopuszczone przez Państwo, należy do kompetencji organów prowadzących akcję socjalną w porozumieniu z zarządem właściwego związku zawodowego.
10.
Każda wypłata z Funduszu Socjalnego winna być parafowana przez upoważnionego przez zarząd właściwego związku zawodowego delegata.
11.
Decyzja, kto spośród pracowników lub członków ich rodzin ma prawo korzystać z poszczególnych form akcji socjalnej w ramach obowiązujących przepisów, norm i wytycznych Centralnej Rady Związków Zawodowych, należy do kompetencji właściwego zarządu związku zawodowego.
12.
Bliższe wytyczne w sprawie sporządzenia preliminarzy budżetowych Funduszu Socjalnego i w sprawie prowadzenia akcji socjalnej oraz sprawozdawczości wyda Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych.
13.
Właściwi Ministrowie wydadzą polecenia podległym organom, prowadzącym akcję socjalną, aby w pracach swych utrzymywały stały kontakt z zainteresowanymi związkami zawodowymi.
14.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-53.604

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb zatwierdzania budżetów Funduszu Socjalnego oraz sposób administrowania tymi funduszami w administracji państwowej.
Data aktu: 07/04/1950
Data ogłoszenia: 12/05/1950
Data wejścia w życie: 12/05/1950