Wzmożenie dyscypliny finansowej na odcinku podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C" oraz umorzenie zaległości w podatku od wynagrodzeń u płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 listopada 1950 r.
w sprawie wzmożenia dyscypliny finansowej na odcinku podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C" oraz w sprawie umorzenia zaległości w podatku od wynagrodzeń u płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych.

W związku z wejściem w życie uchwały Prezydium Rządu z dnia 13 września 1950 r. w sprawie wzmożenia dyscypliny finansowej na odcinku podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C" oraz w sprawie umorzenia zaległości w podatku od wynagrodzeń u płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych (Monitor Polski. Nr A-106, poz. 1335) zarządza, się, co następuje:
I.
1.
Płatnikami administracji publicznej w rozumieniu uchwały są: Kancelaria Rady Państwa, Kancelaria Sejmu Ustawodawczego, organa kontroli państwowej, władze sądowe, władze i urzędy państwowe, wojskowe i bezpieczeństwa publicznego oraz instytucje i zakłady państwowe.
2.
Płatnikami gospodarki uspołecznionej w rozumieniu uchwały są: instytucje publiczno-prawne, przedsiębiorstwa państwowe i pod zarządem państwowym, Centralny Związek Spółdzielczy, centrale spółdzielni, centrale spółdzielczo-państwowe, spółdzielnie, spółki prawa cywilnego lub handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo osoby prawne prawa publicznego posiadają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego, przedsiębiorstwa o kapitale mieszanym państwowym i spółdzielczym, instytucje kredytowe oraz w czasie do dnia 28 października 1950 r. przedsiębiorstwa państwowo-spółdzielcze.
3.
Instytucjami społecznymi w rozumieniu uchwały są: partie polityczne, związki zawodowe, stowarzyszenia oraz organizacje społeczne.

II.

Na podstawie art. 35 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 452) umarza się wszelkie zaległości w podatku przypadającym od wynagrodzeń w rozumieniu dekretu z dnia 18 sierpnia 1945 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. R. P. z 1947 r. Nr 30, poz. 129), wypłaconych przez płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych, jeżeli zaległości te powstały skutkiem nieobliczenia i niepobrania podatku od wynagrodzeń przez tych płatników w ogóle lub wskutek obliczenia i pobrania w kwocie niższej od wynikającej z obowiązujących przepisów, zaległości zaś dotyczą wypłat wynagrodzeń dokonanych do dnia 1 stycznia 1948 r.

III.

Zleca się organom finansowym aby:

1)
dopilnowały wykonania postanowień, zawartych w cz. I ust. 1 pkt 1) lit. b) uchwały;
2)
pociągały do odpowiedzialności z mocy przepisów prawa karnego skarbowego (Dz. U. R. P. z 1947 r. Nr 32, poz. 140, z 1950 r. Nr 12, poz. 118 i Nr 49, poz. 452) pracowników wymienionych w cz. I ust. 3 pkt 2) i 3) uchwały, za naruszenie przepisów, określonych w cz. I ust. 3 uchwały;
3)
w toku przeprowadzania kontroli podatkowej u płatników badały, czy orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej (cz. I ust. 3 pkt 5) uchwały) podawane są do wiadomości organów finansowych;
4)
w sprawach, określonych w cz. II niniejszej instrukcji:
a)
wszczęte postępowanie karne toczące się przed organami finansowymi umorzyły na podstawie art. 213 prawa karnego skarbowego w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 80) ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego skarbowego (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 116),
b)
przekazanych do postępowania sądowego, wystąpiły z wnioskiem do właściwych władz prokuratorskich o umorzenie postępowania karnego na podstawie art. 49 k. p. k. w związku z art. 188 prawa karnego skarbowego w brzmieniu, nadanym art. 1 pkt 72) ustawy wymienionej pod lit. a),
c)
toczących się przed sądem, wystąpiły w myśl art. 279 prawa karnego skarbowego z wnioskiem o umorzenie postępowania,
d)
wystąpiły do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o uchylenie w całości lub w części w drodze nadzoru służbowego na podstawie art. 262 § 2 prawa karnego skarbowego w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 91) ustawy wymienionej pod lit. a) - tych prawomocnych orzeczeń organów finansowych, na podstawie których orzeczona kara albo jeszcze nie została wykonana lub została wykonana tylko częściowo.

IV.

Środki prawne od wymiaru podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C", dotyczące wypłat wynagrodzeń dokonanych do dnia 1 stycznia 1948 r., wniesione przez płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych lub podatników otrzymujących wynagrodzenie od tych płatników należy - z uwagi na brzmienie cz. II niniejszej instrukcji - jako bezprzedmiotowe złożyć do akt; równocześnie należy wydać decyzję o umorzeniu podatku od wynagrodzeń i zawiadomić o tym płatnika lub podatnika w nawiązaniu do złożonego środka prawnego, cz. II powołanej uchwały oraz cz. II niniejszej instrukcji.

V.

Wyjaśnia się, że:

1)
przewidziany w cz. I ust. 1 pkt 1) lit. b) zdanie pierwsze uchwały obowiązek ustanowienia przez płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznianej oraz instytucji społecznych pracowników odpowiedzialnych za prawidłowe i terminowe obliczanie, pobieranie i wpłacanie na rachunek właściwego organu finansowego podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C", jak również podania właściwym organom finansowym imion, nazwisk i stanowisk służbowych tych pracowników - został z dniem 12 listopada 1950 r. zastąpiony ustawowym obowiązkiem, wypływającym z nowowprowadzonego art. 231 dekretu z dnia 16 maja 1948 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. Nr 27, poz. 174) w brzmieniu dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zmianie dekretu o postępowaniu podatkowym (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 451). W związku z tym na płatnikach, którzy już wykonali obowiązek wynikający z cz. I ust. 1 pkt 1) lit. b) powołanej uchwały, nie ciąży obowiązek ponownego wykonania czynności określonych w art. 231 ust. 1 powołanego dekretu.
2)
w myśl cz. I ust. 1 pkt 1) lit. b) zdanie drugie uchwały, w przypadku zmiany w osobie odpowiedzialnego pracownika, płatnik obowiązany był do natychmiastowego podawania właściwym organom finansowym imion i nazwisk oraz stanowisk służbowych tych pracowników, natomiast w myśl art. 231 ust. 1 zdanie drugie powołanego dekretu zgłoszenie zmiany powinno nastąpić w terminie dwutygodniowym od daty zajścia każdej zmiany. W związku z tym za obowiązujący termin zgłoszenia zmiany w przyszłości przyjmować należy termin dwutygodniowy.
3)
w miejsce odpowiedzialności majątkowej osób odpowiedzialnych za prowadzenie przedsiębiorstw państwowych i pozostających pod zarządem państwowym z tytułu należności ubocznych powstałych wskutek niewpłacenia podatku w terminie (art. 21 zob. pod.), o której mowa w cz. I ust. 3 pkt 4) oraz w cz. V ust. 2 uchwały Prezydium Rządu, wchodzą z dniem 12 listopada 1950 r. na podstawie przepisów art. 40 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 452) nowelizujących przepisy prawa karnego skarbowego - nowe postanowienia karne zawarte w nowych artykułach 1351, 1352 i 1431 p. k. s. W związku z powyższym postanowienia cz. I ust. 3 pkt 5) oraz cz. V ust. 2 powołanej uchwały Prezydium Rządu należy uważać z dniem 12 listopada 1950 r. za wygasłe.

VI.

Mając na względzie:

1)
wzmożenie dyscypliny finansowej w zakresie podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C", a tym samym zahamowanie dalszego wzrostu zaległości na tym odcinku,
2)
stosunkowo małą ilość przeprowadzanych kontroli i słabe wyniki finansowe tych kontroli,
3)
odciążenie organów kontrolnych przez zaniechanie kontroli w stosunku do okresu do dnia 1 stycznia 1948 r.

- zleca się podległym organom finansowym, aby natychmiast przystąpiły do wzmożonej kontroli prawidłowości obliczania, potrącania i wpłacania podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C" i kontrolę tę stale systematycznie według ustalonego planu kontroli przeprowadzały.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-128.1589

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Wzmożenie dyscypliny finansowej na odcinku podatku od wynagrodzeń i składek na Społeczny Fundusz Oszczędnościowy "C" oraz umorzenie zaległości w podatku od wynagrodzeń u płatników administracji publicznej, gospodarki uspołecznionej i instytucji społecznych.
Data aktu: 22/11/1950
Data ogłoszenia: 04/12/1950
Data wejścia w życie: 04/12/1950