Szczegółowe postępowanie w dziale Ministerstwa Komunikacji przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym, niż wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 27 września 1950 r.
w sprawie szczegółowego postępowania w dziale Ministerstwa Komunikacji przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym, niż wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Na podstawie § 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organ udzielający zamówienia zaprasza listem poleconym do złożenia ofert kandydatów dających rękojmię należytego wykonania zamówienia, wskazując w piśmie przedmiot, miejsce, termin oraz warunki wykonania zamówienia.
2.
W zaproszeniu do złożenia oferty należy również wskazać termin, w którym pożądane jest nadesłanie oferty.
3.
W przypadkach, gdy udzielenie zamówienia następuje na podstawie § 18 lit. a) lub b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) lub gdy rozesłanie zaproszeń do większej ilości osób mogłoby zagrozić ujawnieniem tajemnicy państwowej lub wojskowej, ilość zaproszonych osób można ograniczyć nawet do jednej osoby.
§  2.
1.
W ofercie powinien być określony przedmiot świadczenia, cena jednostkowa i suma ogólna oraz termin wykonania.
2.
W przypadku, gdyby oferent nie podał okresu, w ciągu którego jest związany ofertą, oferta powinna być rozpatrzona w ciągu jednego miesiąca.
§  3.
1.
Oferent może złożyć ofertę na wykonanie całości lub tylko części zamówienia.
2.
Oferentowi, który złożył ofertę na wykonanie całości zamówienia, można dać do wykonania oparte na niej zamówienie częściowe z zastrzeżeniem:
a)
że zamówienie częściowe będzie udzielone po tej samej cenie i na tych samych warunkach, jak było przewidziane w ofercie,
b)
że zamówienie obejmie co najmniej 50% wartości oferowanego świadczenia.
§  4.
1.
Po upływie terminu, wskazanego w § 1 ust. 2, organ udzielający zamówienia przystępuje do rozpatrzenia ofert bez względu na ich ilość.
2.
Podczas badania ofert organ udzielający zamówienia może wezwać wybranego oferenta lub oferentów i przeprowadzić z nimi dodatkowe pertraktacje; w przypadku, gdyby takie pertraktacje doprowadziły do zmiany warunków, oferent zamieszcza i podpisuje właściwą wzmiankę na oryginale oferty.
3.
Przy badaniu ofert uwzględnia się obok cen i jakości również wszystkie inne czynniki, które wywierają wpływ na rzeczywistą wartość oferty.
4.
W toku badania ofert na dostawy i usługi organ, rozpatrujący przetarg sprawdza, czy żądane przez oferentów ceny mieszczą się w granicach cen obowiązujących, bądź zwraca się w razie potrzeby do właściwych władz lub organizacji o zatwierdzenie cen stosownie do obowiązujących przepisów.
5.
Przy robotach, opartych na kosztorysie, organ rozpatrujący oferty sprawdza, czy ważnie złożone oferty obejmują wszystkie roboty, a następnie, czy sumy iloczynów cen jednostkowych przez ilości jednostek wymiarowych poszczególnych pozycji kosztorysów ofertowych zgodne są z kwotami ogólnymi tych kosztorysów; w przypadku stwierdzenia różnic za podstawę oceny oferty bierze kwoty, jakie otrzyma się przy sprawdzeniu.
6.
Porównywać należy ceny jednostkowe poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego z kosztorysem urzędowym; przyjęcie cen jednostkowych wyższych niż w kosztorysie urzędowym jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych przypadkach i wymaga szczegółowego uzasadnienia; przekroczenie z tego powodu kosztorysu urzędowego nie może przewyższać 5% kwoty ogólnej tego kosztorysu.
7.
Ze szczególną ostrożnością należy analizować oferty, które są rażąco niższe od kosztorysu urzędowego celem ustalenia, czy oferty te są solidne lub czy kalkulacja ich jest realna.
8.
Porównywać należy również stosunek kosztorysów ofert na całość robót do kosztorysów ofert częściowych na poszczególne działy robót.
§  5.
Przy równości cen i pozostałych warunków ofert pierwszeństwo mają przedsiębiorstwa spółdzielcze.
§  6.
1.
Na podstawie wyników badania ofert zamawiający wybiera ofertę, którą uznał za najkorzystniejszą.
2.
Decyzja o wybraniu oferty wymaga uzasadnienia na piśmie.
3.
O wybraniu oferty zawiadamia się zainteresowanego oferenta.
4.
Zawiadomienie o wybraniu oferty powinno zawierać:
a)
wskazanie terminu wyznaczonego do podpisania umowy, który nie powinien przekraczać 28 dni od daty doręczenia zawiadomienia,
b)
wezwanie do złożenia zabezpieczenia wykonania umowy, przewidzianego w warunkach zamówienia.
5.
Zawiadomienie o wybraniu oferty powinno być doręczone oferentowi w okresie ważności oferty.
§  7.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-127.1573

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe postępowanie w dziale Ministerstwa Komunikacji przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym, niż wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.
Data aktu: 27/09/1950
Data ogłoszenia: 30/11/1950
Data wejścia w życie: 30/11/1950