Zawieranie umów o wykonanie robót budownictwa inwestycyjnego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 4 listopada 1950 r.
w sprawie zawierania umów o wykonanie robót budownictwa inwestycyjnego.

Zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 października 1949 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej o wykonanie robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski Nr A-82, poz. 1000) wprowadziło powszechnie obowiązującą w gospodarce uspołecznionej umowę ramową o wykonanie robót budownictwa inwestycyjnego. Według ustaleń banków finansujących inwestycje, inwestorzy w niektórych przypadkach nie zawarli dotychczas umów o wykonanie robót budowlanych i montażowych, finansowanych ze środków Planu Inwestycyjnego na rok 1950.
W związku z powyższym oraz w celu zapewnienia podstawy dla dokonywania przejściowych rozliczeń pomiędzy inwestorem a wykonawcą zarządza się, co następuje:
§  1.
Inwestorzy, którzy dotychczas nie zawarli umów o wykonanie będących w toku robót budowlanych i montażowych, finansowanych ze środków Planu Inwestycyjnego na rok 1950 - zobowiązani są do zawarcia tych umów z przedsiębiorstwami wykonawczymi w nieprzekraczalnym terminie do dnia 1 grudnia 1950 r.
§  2.
Umowy, o których mowa w § 1, powinny być zawarte według wzoru umowy ramowej, stanowiącej załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 października 1949 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej o wykonanie robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski Nr A-82, poz. 1000).
§  3.
W przypadku braku kosztorysu urzędowego ogólny koszt robót powinien być ustalony w umowie szacunkowo na podstawie dołączonego do umowy przybliżonego szacunku z podziałem na scalone elementy budowy, zgodnie z postanowieniami § 3 umowy ramowej.

W odniesieniu do robót budowlanych specjalnych oraz robót montażowych, co do których brak jest możliwości sporządzenia tabeli scalonych elementów, umowa, o której mowa w § 1 niniejszego zarządzenia, powinna być zawarta w oparciu o przybliżony szacunek, dokonany przez przedsiębiorstwo wykonawcze.

§  4.
Zawarcie umowy w myśl § 3 nie zwalnia inwestora od obowiązku sporządzenia prawidłowego kosztorysu robót. Z chwilą doręczenia przedsiębiorstwu przez zamawiającego kosztorysu urzędowego, ogólna suma tego kosztorysu wchodzi automatycznie w miejsce kwoty ogólnego kosztu, ustalonego w umowie na podstawie przybliżonego szacunku zgodnie z § 3 ust. 1 "Postanowień ogólnych", stanowiących załącznik Nr 2 do zarządzenia z dnia 11 października 1949 r. (Monitor Polski Nr A-82, poz. 1000).
§  5.
Zakwestionowanie przez jedną z umawiających się stron wysokości ogólnego kosztu robót nie stanowi przeszkody do zawarcia umowy. Zawarcie umowy w tych przypadkach nie pozbawia stron prawa wystąpienia we właściwej drodze o rewizję kwoty umownej, przy czym do czasu uzyskania porozumienia, bądź też rozstrzygnięcia sporu przez powołane do tego władze, strony powinny rozliczać się według kosztu żądanego przez przedsiębiorstwo.
§  6.
Nieuzgodnienie kwoty umownej pomiędzy inwestorem a przedsiębiorstwem w terminie czternastodniowym od daty zawarcia umowy powoduje przekazanie sprawy do bezpośredniego uzgodnienia kwoty umownej pomiędzy inwestorem naczelnym a bezpośrednio nadrzędną władzą przedsiębiorstwa. W przypadku bezskuteczności próby uzgodnienia na tym szczeblu, inwestor bezpośredni powinien w terminie dwutygodniowym od daty zawiadomienia inwestora naczelnego skierować sprawę na drogę postępowania arbitrażowego.

Po upływie tego terminu inwestor traci prawo do kwestionowania szacunku przedsiębiorstwa wykonawczego.

§  7.
Umowy o roboty dodatkowe powinny być zawierane w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od dnia stwierdzenia konieczności wykonania roboty dodatkowej.

Umowy o wykonanie robót powinny być zawierane w ramach rocznego limitu, przy czym do umowy powinno być dołączone pismo banku finansującego inwestycje (awizo o otwarciu wypłat lub też awizo o uruchomieniu limitu), wskazujące część, dział, rozdział i paragraf Planu Inwestycyjnego i nr wniosku inwestycyjnego oraz kwotę zawartą w tytule (składniku), przeznaczoną na pokrycie kosztów robót zleconych przedsiębiorstwu. O ile nastąpi zwiększenie środków na robotę objętą umową, należy zawrzeć umowę uzupełniającą.

§  8.
Inwestorzy centralni zwrócą szczególną uwagę na terminowość zawierania umów o roboty budowlane i montażowe. Kopie zawartych umów inwestorzy przedłożą bankom finansującym inwestycje w terminie trzydniowym od dnia ich zawarcia, zgodnie z § 7 pkt 16 instrukcji z dnia 16 lutego 1950 r. w sprawie finansowania i bankowej kontroli inwestycji (Dz. Urz. Min. Skarbu Nr 5, poz. 35).
§  9.
Właściwi ministrowie zarządzą dopilnowanie zawarcia przez podległe im przedsiębiorstwa budowlane i montażowe umów o wykonanie robót budownictwa inwestycyjnego w terminie, określonym w § 1 niniejszego zarządzenia.

Inwestorzy centralni powinni pozbawić premii na okres do 3 miesięcy pracowników służb inwestycyjnych odpowiedzialnych za niezachowanie terminu zawarcia umowy.

W analogicznych przypadkach właściwi ministrowie powinni pozbawić premii na okres do 3 miesięcy pracowników podległych im przedsiębiorstw wykonawczych.

§  10.
Zarządzenie niniejsze obowiązuje wszystkich inwestorów i przedsiębiorstwa wykonawcze podległe wszystkim resortom.
§  11.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-125.1553

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zawieranie umów o wykonanie robót budownictwa inwestycyjnego.
Data aktu: 04/11/1950
Data ogłoszenia: 23/11/1950
Data wejścia w życie: 23/11/1950