Premiowanie maszynistek.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 8 listopada 1950 r.
w sprawie premiowania maszynistek.

Celem ustalenia jednolitych zasad wynagradzania pracowników, zatrudnionych w halach maszyn do pisania w państwowych urzędach, instytucjach, przedsiębiorstwach oraz zakładach gospodarki uspołecznionej - Prezydium Rządu uchwała, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 grudnia 1950 r. wprowadza się w życie załączony tymczasowy regulamin premiowania maszynistek.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz wszystkim ministrom.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY REGULAMIN PREMIOWANIA MASZYNISTEK.

1.
Regulamin określa zasady premiowania pracowników zatrudnionych w halach maszyn w państwowych urzędach, instytucjach oraz przedsiębiorstwach i zakładach gospodarki uspołecznionej.
2.
Do pracowników hali maszyn zalicza się maszynistki, korektorów i kierownika hali maszyn.
3.
Hala maszyn jest zgrupowaniem co najmniej 3 maszynistek w jednym pomieszczeniu. Na czele hali maszyn, liczącej co najmniej 5 maszynistek, stoi kierownik hali maszyn.

W halach maszyn z 3-4 maszynistkami funkcje kierownika hali maszyn powierza się pracownikowi spełniającemu również inne czynności biurowe. Pracownik ten jeżeli nie podlega premiowaniu z innego tytułu może otrzymać premię w wysokości 15% płacy podstawowej.

W skład hali maszyn z co najmniej 5 maszynistkami wchodzą również stali korektorzy.

4.
Podstawową jednostką obliczeniową w pracy maszynistki jest jedna strona maszynopisu o 30 wierszach z 60 uderzeniami w wierszu.

Wiersz rozpoczęty uważa się za cały. Pisma o niepełnych stronach liczy się:

do 7 wierszy - jako 1/4 strony,

od 8 do 15 wierszy - jako 1/2 strony,

od 16 do 23 wierszy - jako 3/4 strony,

od 24 do 30 wierszy - jako 1 strona.

Pisma zawierające ponad 30 wierszy na jednej stronie należy przeliczyć na odpowiednią ilość stron w sposób wyżej podany.

5.
Po otrzymaniu wykonanej pracy, kierownik hali maszyn oblicza wynik według załączonej tabeli Nr 1.
6.
Premia maszynistki zostaje uzależniona od ilości jednostek, wypracowanych ponad ustaloną normę w czasie efektywnie przepracowanych godzin i obliczana jest na podstawie miesięcznych wyników pracy.
7.
Do godzin efektywnie przepracowanych podlegających premiowaniu nie należy wliczać:
a)
godzin postojów, tj. czasu, w którym maszynistka nie pisze z powodów od niej niezależnych,
b)
półgodzinnej przerwy przeznaczonej na odpoczynek,
c)
godzin nieobecności usprawiedliwionych.

W związku z powyższym należy prowadzić dokładną ewidencję czasu, przerw i powodów przerw w pracy każdej maszynistki (wzór Nr 2).

8.
Wysokość norm ustala się następująco:
Grupa Ilość jednostek na
1 godzinę cały dzień przy 7 godz. dniu pracy cały dzień przy 8 godz. dniu pracy
VII 5.- 32,5 37,5
VIII 4,5 29,2 33,7
IX 4.- 26.- 30.-
X 3,5 22,7 26,2
XI 3.- 19,5 22,5
9.
Wartość jednostki wypracowanej ponad ustaloną normę wynosi zł 0,60.

Przykład obliczania premii miesięcznie na podstawie wyników pracy maszynistki, pobierającej uposażenie VII grupy:

a)
norma godzinna 5 jednostek,
b)
godzin efektywnie przepracowanych 200,
c)
przypada jednostek według normy 1000,
d)
maszynistka wypracowała jednostek 1200,
e)
ponad normę wypracowała 200 jednostek

licząc jednostkę po zł 0,60

należna premia wynosi: 200 × 0,60 = złotych 120,-.

Za pracę w godzinach nadliczbowych oraz w dnie świąteczne maszynistka otrzymuje za każdy 1 punkt 1,05 zł. W wynagrodzenie to jest wkalkulowany ustawowy dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych i świątecznych. Wypłata podwyższonego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych następuje pod warunkiem osiągnięcia przez maszynistkę normy pracy w godzinach służbowych.

10.
Kierownik hali maszyn względnie pracownik kontrolujący pracę prowadzi dla każdej maszynistki kartę wydajności (wzór Nr 2) i jest odpowiedzialny za właściwą ocenę przy obliczaniu pracy.
11.
Maszynistka jest obowiązana poprawić własne błędy, a w razie potrzeby, sporządzić nowy czystopis. Poprawień i ponownych przepisywań, wynikłych z winy maszynistki, nie zalicza się przy obliczaniu wydajności pracy.
12.
Za czas urlopu wypoczynkowego i zdrowotnego oraz przerw w pracy z powodu macierzyństwa lub choroby przysługuje maszynistce, korektorowi i kierownikowi hali maszyn oprócz płacy zasadniczej premia w wysokości średniej premii z ostatnich trzech miesięcy, przy czym do podstawy tego obliczenia nie należy wliczać wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.

Za czas nieprzepracowany z innych powodów premia tym pracownikom nie przysługuje.

Pracownikowi, zastępującemu kierownika hali maszyn w czasie urlopu wypoczynkowego, należy obliczać premię według zasad, przewidzianych dla kierownika hali maszyn.

13.
Kierownik hali maszyn otrzymuje ryczałtową premię w zależności od wielkości zespołu maszynistek:

przy zespole od 5 do 8 maszynistek - 30% uposażenia zasadniczego,

" " " 9 " 12 " - 40% uposażenia zasadniczego,

" " " 13 " 16 " - 50% uposażenia zasadniczego,

" " " ponad 16 " - 60% uposażenia zasadniczego.

14.
Wysokość premii korektora uzależniona jest od efektywnych wyników całego zespołu maszynistek i jest obliczana procentowo w zależności od wielkości zespołu:

przy zespole od 5-8 masz. - 80% średniej premii mies. całego zespołu maszynistek,

" " " 9-12 " - 90% średniej premii mies. całego zespołu maszynistek,

" " " 13-16 " - 100% średniej premii mies. całego zespołu maszynistek.

15.
Premia korektora ulega obniżeniu w stosunku procentowym do ilości zgłoszonych reklamacji powstałych z winy pracowników hali maszyn w wysokości następującej:

1 - 10% ogółu wychodzących pism - 30%,

11 - 20% " " " - 50%,

21 - 30% " " " - 80%,

31% i wyżej " " - 100%.

16.
W przypadku, gdy hala maszyn jest zgrupowaniem 3-4 maszynistek lub gdy nie ma korektora, maszynistka obowiązana jest przeprowadzić korektę własnych pism i oddać je bez błędu. Za czas zużyty na korektę należy maszynistce podwyższyć sumę wypracowanych przez nią jednostek w ciągu miesiąca o 20%.
17.
Regulamin niniejszy obowiązuje od dnia 1 grudnia 1950 r.

Tabela Nr 1

Strona A 4 3/4 strony 1/2 strony 1/4 strony
ilość kopii ilość kopii ilość kopii ilość kopii
1-3 4-6 7-10 1-3 4-6 7-10 1-3 4-6 7-10 1-3 4-6 7-10
Dyktando 0,9 1,1 1,3 0,7 0,8 0,9 0,5 0,6 0,7 0,3 0,5 0,6
Przepisywanie z druku 1,- 1,2 1,4 0,7 0,9 1,- 0,5 0,7 0,8 0,3 0,5 0,6
" z rękopisów dobrej czyt. 1,3 1,5 1,7 1,- 1,2 1,3 0,7 0,8 1,- 0,4 0,6 0,7
" " " złej czyt. 1,8 2,- 2,2 1,2 1,4 1,6 0,9 1,1 1,2 0,5 0,7 0,8
Przepisywanie ze stenogramu 2,5 2,8 3,2 1,8 2,- 2,2 1,3 1,5 1,6 0,8 0,9 1,-
TABELE ŁATWE
Dyktando 1,2 1,4 1,6 0,8 1,- 1,2 0,6 0,8 1,- 0,4 0,6 0,7
Przepisywanie z druku 1,4 1,6 1,8 1,- 1,1 1,2 0,7 0,9 1,1 0,5 0,7 0,8
" z rękopisów dobrej czyt. 1,6 1,8 2,- 1,2 1,4 1,6 0,8 1,- 1,2 0,6 0,8 0,9
" " " złej czyt. 1,8 2,- 2,2 1,4 1,6 1,8 0,9 1,1 1,3 0,7 0,9 1,-
TABELE TRUDNE
Dyktowane 1,8 2,- 2,2 1,4 1,6 1,8 0,9 1,1 1,3 0,6 0,7 0,9
Przepisywanie z druku 2,- 2,2 2,4 1,6 1,8 2,- 1,- 1,2 1,4 0,7 0,8 1,-
" z rękopisów dobrej czyt. 2,3 2,5 2,7 1,8 2,- 2,2 1,2 1,4 1,6 0,8 0,9 1,1
" " " złej czyt. 2,6 2,8 3,- 2,- 2,2 2,4 1,4 1,6 1,8 0,9 1,1 1,3

Uwaga: Pod pojęciem dyktando rozumie się dyktando płynne, zależne od szybkości pisania maszynistki. Przy pismach bez kopii odejmuje się od wyżej podanych jednostek 0,1 jednostki. Woskówki i ormig liczy się jako pracę trudną.

Wzór Nr 2

Data Rodzaj i kwalifikacja tekstu Ilość stron Ilość przebitek Ilość należnych punktów Ilość godzin efektywnie przepracow. Czas przestoju Powody przestoju Uwagi

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-125.1545

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Premiowanie maszynistek.
Data aktu: 08/11/1950
Data ogłoszenia: 23/11/1950
Data wejścia w życie: 01/12/1950