Księgowanie nakładów na kapitalne remonty w obcych obiektach.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 października 1950 r.
w sprawie księgowania nakładów na kapitalne remonty w obcych obiektach.

Wobec wątpliwości co do sposobu księgowania nakładów na kapitalne remonty w obcych obiektach wyjaśnia się, co następuje:
1)
Nakłady na kapitalne remonty w obcych obiektach finansowane być winny ze środków obrotowych przedsiębiorstwa i księgowane ostatecznie w dt konta 1908 "Remonty kapitalne w obcych obiektach".
2)
Nakłady na kapitalne remonty w obiektach obcych, wykonywane sposobem gospodarczym, ujmowane być winny w rozliczeniu kosztów w gr. 70 lub 71 i realizowane wewnętrznie na dt konta 1908.
3)
Nakłady na kapitalne remonty w obcych obiektach, figurujące na koncie 1908, podlegają umorzeniu przez okres cyklu remontowego. W przypadkach, gdy okres użytkowania jest krótszy, aniżeli ustalony cykl remontowy, należy umorzyć nakłady na remonty kapitalne w obcych obiektach w okresie przewidzianym umową dzierżawną. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo stara się równocześnie o przewłaszczenie odnośnego obiektu, Centralny Zarząd lub jednostka równorzędna może zezwolić mu na umarzanie powyższych nakładów w okresie przewidzianym cyklem remontowym.
4)
Umorzenie nakładów na kapitalne remonty w obiektach obcych podlega księgowaniu na dt konta 479 "Remonty kapitalne w obcych obiektach".
5)
W przypadku, gdy nakłady na kapitalne remonty w obiektach obcych finansowane były ze środków na roboty kapitalne, a wartość remontów kapitalnych w obcych obiektach wykonanych w roku 1950 lub latach poprzednich wprowadzona została do klasy "0" Jednolitego Planu Kont, należy dokonać odpowiednich zapisów stornujących w trybie niżej podanym:
a)
Wszelkie nakłady na remonty kapitalne w obcych obiektach figurujące w środkach trwałych (podgr. 000,001) podlegają przeniesieniu na konto 1908 w drodze zapisów:

dt 082 ct 000 lub 001

dt 1908 ct 081 za wartość początkową remontów kapitalnych w obcych obiektach oraz:

dt 070 lub 071 ct 081

dt 082 ct 1908 za dotychczasowe umorzenie remontów kapitalnych w obcych obiektach.

b)
Nakłady na rozpoczęte remonty kapitalne w obcych obiektach (gr. 03) bez względu na stan robót i ich finansowanie podlegają przeniesieniu na gr. 04 "Roboty kapitalne zakończone" oraz włączeniu w normalnym trybie do środków trwałych przedsiębiorstwa (dt 00-ct 081), skąd przekazane być mają na konto 1908 zgodnie ze wskazaniami pkt 5) lit. a).
c)
Saldo konta 1908 po dokonaniu księgowań, wymienionych w pkt. 5) lit. a) i b), pomniejszone o wartość netto kapitalnych remontów w obcych obiektach figurujących w bilansie otwarcia na rok 1950, wyznacza sumę, jaka podlega refundacji ze środków obrotowych przedsiębiorstwa na rzecz funduszu na kapitalne remonty.
d)
Księgowanie refundacji, o której mowa w pkt. 5) lit. c) posiadać winno następujący przebieg: dt 1122 ct 1100

dt 082 ct 1882.

e)
Księgowania, o których mowa w pkt. 5) lit. a), b), c), d) dokonane być mają pod datą 31.X. 1950 r.
f)
Nakłady na kapitalne remonty w obiektach obcych, przeniesione zgodnie z pkt. 5) lit. b) do gr. 04, sfinansowane powinny być w całości ze środków "funduszu na kapitalne remonty ze środków limitowanych", t. zn., że powinny mieć całkowite pokrycie w gr. 02.
g)
Zamknięcie kont gr. 04 i 02 dokonane powinno być w normalnym trybie po wstępnym zatwierdzeniu bilansu.
h)
Odpisy z tytułu nakładów na remonty kapitalne w obcych obiektach przeniesione na konto 1908 w trybie przewidzianym w pkt. 5) lit. a), dokonywane być mają w dotychczasowej wysokości.
6)
Do konta 1908 należy prowadzić kartotekę analityczną według poszczególnych remontów kapitalnych, dokonanych w obcych obiektach.
7)
Wyjaśnienia niniejszego okólnika dotyczą wszystkich przedsiębiorstw uspołecznionych, prowadzących księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych (Instrukcja 1/P i 6/F b. Departamentu Finansowego PKPG).

Pozostałe przedsiębiorstwa uspołecznione zastosują odpowiednio przepisy niniejszego okólnika do swych planów kont w porozumieniu z właściwymi jednostkami nadrzędnymi.

8)
Z dniem ogłoszenia niniejszego okólnika tracą ważność wszelkie dotychczas udzielone wyjaśnienia sprzeczne z jego postanowieniami.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-113.1424

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Księgowanie nakładów na kapitalne remonty w obcych obiektach.
Data aktu: 20/10/1950
Data ogłoszenia: 26/10/1950