uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. d)-i),
(1) Niedawne pojawy Agrilus planipennis Fairmaire ("określony agrofag") w państwach trzecich położonych blisko granic Unii wymagają wprowadzenia środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się określonego agro- faga na terytorium Unii w przypadku stwierdzenia jego występowania na tym terytorium.
(2) Określony agrofag jest wymieniony w wykazie jako agrofag priorytetowy na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 2 .
(3) Na podstawie dostępnych dowodów naukowych i technicznych dotyczących określonego agrofaga środki względem określonego agrofaga należy wprowadzić wyłącznie w odniesieniu do roślin Chionanthus virginicus L. i Fraxinus L. ("określone rośliny") oraz drewna, oddzielonej kory i innych przedmiotów wykonanych z kory roślin Chionanthus vir- ginicus L. i Fraxinus L. ("określone drewno i kora").
(4) Aby zapewnić brak występowania określonego agrofaga na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny przeprowadzać intensywne coroczne kontrole występowania określonego agrofaga i stosować metody zgodne z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi.
(5) Aby zapobiec zadomowieniu się określonego agrofaga i jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy porażenia i strefy buforowej, oraz zastosować środki zwalczania.
(6) Na podstawie biologii określonego agrofaga strefa porażenia powinna obejmować porażone rośliny i wszystkie określone rośliny, które mogą zostać porażone w promieniu co najmniej 100 m wokół porażonych roślin. Na tej samej podstawie strefa buforowa powinna mieć szerokość 10 km od granic strefy porażenia, co jest odpowiednie ze względu na zdolność rozprzestrzeniania się określonego agrofaga.
(7) W odosobnionych przypadkach wykrycia określonego agrofaga ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, jeżeli określonego agrofaga można wyeliminować z tych roślin i jeżeli istnieją dowody na to, że rośliny te zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar lub że jest to odosobnione wykrycie, które prawdopodobnie nie doprowadzi do zadomowienia się. Jest to najbardziej proporcjonalne podejście, o ile kontrole występowania przeprowadzone na danym obszarze potwierdzą brak występowania określonego agrofaga.
(8) W celu zapewnienia natychmiastowego usunięcia porażonych roślin i zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałe terytorium Unii monitorowanie obszarów wyznaczonych powinno odbywać się corocznie w najbardziej odpowiednim okresie roku i z wystarczającą intensywnością.
(9) Aby zapewnić proporcjonalne podejście do zagrożenia fitosanitarnego stwarzanego przez określonego agrofaga, państwa członkowskie powinny móc znieść wyznaczenie obszarów, jeżeli w wyniku kontroli występowania agrofag ten nie zostanie wykryty na obszarze wyznaczonym przez co najmniej cztery kolejne lata.
(10) Należy ustanowić środki zwalczania w celu wyeliminowania określonego agrofaga, jeżeli jego występowanie zostanie stwierdzone na terytorium Unii. Środki te powinny być odpowiednie w stosunku do biologii określonego agro- faga i oparte na dostępnych informacjach naukowych i technicznych.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 każde państwo członkowskie opracowuje i uaktualnia plan awaryjny dotyczący każdego agrofaga priorytetowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w związku z poprzednimi poja- wami należy przyjąć przepisy szczegółowe wdrażające art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/2031, aby zapewnić kompleksowy plan awaryjny na wypadek stwierdzenia obecności określonego agrofaga w Unii.
(12) Przepisy dotyczące prowadzenia kontroli występowania na obszarach wolnych od agrofaga w oparciu o wytyczne Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania Agrilus planipennis 3 powinny obowiązywać od dnia 1 stycznia 2027 r., aby zapewnić właściwym organom wystarczający czas na zaplanowanie takich kontroli, przygotowanie ich projektu i przydzielenie na nie wystarczających środków.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.434 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/434 w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Agrilus planipennis Fairmaire na terytorium Unii |
| Data aktu: | 05/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/02/2024, 01/01/2027 |