(Jedynie teksty w języku francuskim i niderlandzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3 i art. 19 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 13 kwietnia 2018 r., zgodnie z art. 5 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, przedsiębiorstwo Syngenta Crop Protection NV/SA z siedzibą w Belgii zwróciło się w imieniu przedsiębiorstwa Syngenta Crop Protection AG z siedzibą w Szwajcarii do właściwego organu Niemiec z wnioskiem dotyczącym wprowadzenia do obrotu żywności, składników żywności i paszy zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21, składających się z niej lub z niej wyprodukowanych ("wniosek"). Wniosek dotyczył również wprowadzenia do obrotu produktów zawierających zmodyfikowaną genetycznie kukurydzę Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21 lub z niej się składających, do zastosowań innych niż w żywności i paszy, z wyjątkiem uprawy.
(2) Ponadto wniosek dotyczył wprowadzenia do obrotu produktów zawierających trzydzieści subkombinacji, z możliwych pięćdziesięciu sześciu, pojedynczych modyfikacji genetycznych stanowiących genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21, składających się z nich lub z nich wyprodukowanych.
(3) Niniejsza decyzja dotyczy trzydziestu subkombinacji objętych zakresem wniosku: MIR162 x MON 89034, 5307 x MON 89034, Bt11 x MON 89034, GA21 x MON 89034, MIR604 x MON 89034, 5307 x Bt11 x MON 89034, 5307 x GA21 x MON 89034, 5307 x MIR162 x MON 89034, 5307 x MIR604 x MON 89034, Bt11 x GA21 x MON 89034, Bt11 x MIR162 x MON 89034, Bt11 x MIR604 x MON 89034, GA21 x MIR162 x MON 89034, GA21 x MIR604 x MON 89034, MIR162 x MIR604 x MON 89034, 5307 x Bt11 x GA21 x MON 89034, 5307 x Bt11 x MIR162 x MON 89034, 5307 x Bt11 x MIR604 x MON 89034, 5307 x GA21 x MIR162 x MON 89034, 5307 x GA21 x MIR604 x MON 89034, 5307 x MIR162 x MIR604 x MON 89034, Bt11 x GA21 x MIR162 x MON 89034, Bt11 x GA21 x MIR604 x MON 89034, Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034, GA21 x MIR162 x MIR604 x MON 89034, 5307 x Bt11 x GA21 x MIR162 x MON 89034, 5307 x Bt11 x GA21 x MIR604 x MON 89034, 5307 x Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034, 5307 x GA21 x MIR162 x MIR604 x MON 89034, Bt11 x GA21 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 ("trzydzieści przedmiotowych subkombinacji").
(4) Dwadzieścia sześć subkombinacji nieobjętych zakresem wniosku zostało już dopuszczonych w następujący sposób: Bt11 x MIR162 x MIR604 x GA21, Bt11 x MIR162 x MIR604, Bt11 x MIR162 x GA21, Bt11 x MIR604 x GA21, MIR162 x MIR604 x GA21, Bt11 x MIR162, Bt11 x MIR604, Bt11 x GA21, MIR162 x MIR604, MIR162 x GA21, MIR604 x GA21, dopuszczono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/1685 2 ; 5307 x Bt11, 5307 x GA21, 5307 x MIR162, 5307 x MIR604, 5307 x Bt11 x GA21, 5307 x Bt11 x MIR162, 5307 x Bt11 x MIR604, 5307 x GA21 x MIR162, 5307 x GA21 x MIR604, 5307 x MIR162 x MIR604, 5307 x Bt11 x GA21 x MIR162, 5307 x Bt11 x GA21 x MIR604, 5307 x Bt11 x MIR162 x MIR604, 5307 x GA21 x MIR162 x MIR604, 5307 x Bt11 x GA21 x MIR162 x MIR604, dopuszczono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/2087 3 ; MIR162 x MON 89034, dopuszczono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/60 4 .
(5) Zgodnie z art. 5 ust. 5 i art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 do wniosku załączono informacje i ustalenia dotyczące oceny ryzyka przeprowadzonej według zasad określonych w załączniku II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE 5 . Wniosek zawierał również informacje wymagane na podstawie załączników III i IV do tej dyrektywy oraz plan monitorowania skutków dla środowiska zgodnie z załącznikiem VII do tej dyrektywy.
(6) W dniu 5 czerwca 2023 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA") wydał pozytywną opinię naukową 6 zgodnie z art. 6 i 18 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003. Uznał on, że genetycznie zmodyfikowana kukurydza Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21, zgodna z opisem we wniosku, jest równie bezpieczna jak niezmodyfikowany genetycznie organizm porównawczy i wybrane niezmodyfikowane genetycznie odmiany referencyjne pod względem potencjalnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko.
(7) W odniesieniu do trzydziestu subkombinacji objętych wnioskiem Urząd stwierdził, że oczekuje się, iż będą one równie bezpieczne jak uprzednio ocenione pojedyncze modyfikacje genetyczne Bt11, MIR162, MIR604, MON 89034, 5307 i GA21, uprzednio ocenione subkombinacje oraz genetycznie zmodyfikowana kukurydza Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21.
(8) W swojej opinii naukowej Urząd rozpatrzył wszystkie szczegółowe pytania i wątpliwości zgłaszane przez państwa członkowskie w ramach konsultacji z właściwymi organami krajowymi, przewidzianych w art. 6 ust. 4 i art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(9) Urząd uznał również złożony przez wnioskodawcę plan monitorowania skutków dla środowiska, obejmujący plan ogólnego nadzoru, za zgodny z zamierzonym zastosowaniem produktów.
(10) Biorąc to pod uwagę, należy zezwolić na wprowadzanie do obrotu produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21, składających się z niej lub z niej wyprodukowanych, oraz trzydziestu przedmiotowych subkombinacji, do zastosowań wymienionych we wniosku.
(11) Genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy Bt11 x MIR162 x MIR604 x MON 89034 x 5307 x GA21 oraz trzydziestu przedmiotowym subkombinacjom należy przypisać niepowtarzalny identyfikator zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 65/2004 7 .
(12) Nie wydają się konieczne żadne szczegółowe wymagania dotyczące etykietowania produktów objętych zakresem niniejszej decyzji, inne niż wymagania ustanowione w art. 13 ust. 1 i art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 oraz w art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1830/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . Aby zapewnić jednak wykorzystanie tych produktów w granicach zezwolenia przyznanego niniejszą decyzją, etykiety produktów nim objętych, z wyjątkiem produktów spożywczych, powinny zawierać wyraźne wskazanie, że produkty te nie są przeznaczone do uprawy.
(13) Posiadacz zezwolenia powinien przedkładać coroczne sprawozdania z realizacji i wyników działań przewidzianych w planie monitorowania skutków dla środowiska. Wyniki te należy przedstawić zgodnie z wymogami określonymi w decyzji Komisji 2009/770/WE 9 .
(14) Opinia wydana przez Urząd nie uzasadnia nałożenia szczegółowych warunków lub ograniczeń na wprowadzanie do obrotu lub dotyczących wykorzystania produktu i obchodzenia się z nim, w tym wymagań monitorowania po wprowadzeniu do obrotu dotyczących spożycia żywności i paszy zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt11 * MIR162 * MIR604 * MON 89034 * 5307 * GA21, a także wszystkie jej subkombinacje, składających się z niej lub z niej wyprodukowanych, czy też szczegółowych warunków dotyczących ochrony poszczególnych ekosystemów, środowiska naturalnego lub poszczególnych obszarów geograficznych, przewidzianych w art. 6 ust. 5 lit. e) i art. 18 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(15) Wszelkie stosowne informacje dotyczące zezwolenia na produkty, których dotyczy niniejsza decyzja, powinny zostać wprowadzone do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(16) Niniejszą decyzję należy przekazać stronom Protokołu kartageńskiego o bezpieczeństwie biologicznym do Konwencji o różnorodności biologicznej za pośrednictwem Systemu Wymiany Informacji o Bezpieczeństwie Biologicznym, zgodnie z art. 9 ust. 1 i art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(17) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył niniejszy akt komitetowi odwoławczemu do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.391 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/391 zezwalająca na wprowadzenie do obrotu, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, produktów zawierających genetycznie zmodyfikowaną kukurydzę Bt11 × MIR162 × MIR604 × MON 89034 × 5307 × GA21, składających się z niej lub z niej wyprodukowanych, oraz trzydzieści subkombinacji |
| Data aktu: | 26/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2024 |