Decyzja 2024/3081 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/3081
z dnia 4 grudnia 2024 r.
w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) instytucje mają obowiązek umożliwić obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim, za pomocą odpowiednich środków, wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii oraz utrzymywać otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim. Ponadto, zgodnie z art. 2 Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz z art. 11 ust. 3 TUE, przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego Komisja ma obowiązek prowadzić szerokie konsultacje.

(2) W tym celu członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się regularnie z przedstawicielami grup interesu, aby umożliwić im przedstawianie opinii na temat decyzji, które mogą mieć na nich wpływ, oraz poprawić jakość procesu decyzyjnego poprzez zapewnienie kanałów umożliwiających pozyskanie zewnętrznych opinii i wiedzy eksperckiej.

(3) Aby utrzymać zaufanie obywateli Unii do umocowania prawnego procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty. W tym celu Komisja zobowiązuje się do promowania etycznej i przejrzystej reprezentacji interesów za pomocą obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 .

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 decyzji Komisji C/2018/0700 w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej 2  członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, o ile osoby te są objęte zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego, i podają do wiadomości publicznej informacje o takich spotkaniach.

(5) Mając na uwadze pozytywne doświadczenia związane z publikacją informacji na temat spotkań członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu dotyczących kwestii związanych z podejmowaniem decyzji i wdrażaniem polityki w Unii, należy utrzymać praktykę podawania do wiadomości publicznej informacji na temat takich spotkań. Chociaż nie ma potrzeby wprowadzania dalszych środków w odniesieniu do uczestnictwa członków Komisji i członków ich gabinetów w wydarzeniach o charakterze publicznym, ponieważ takie informacje są już publicznie dostępne, członkowie Komisji powinni nadal podawać do wiadomości publicznej informacje na temat wszystkich spotkań odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

(6) Spotkania, które nie odbywają się w ramach działań objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w rozumieniu jego art. 3 i 4, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. W szczególności spotkania z przedstawicielami innych instytucji lub organów unijnych, wynikające ze zwykłego trybu kontaktów między instytucjami, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw członkowskich, w tym ich stałych przedstawicielstw i ambasad, na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, jako że organy te działają w interesie publicznym i uczestniczą w pracach Komisji na zasadzie lojalnej współpracy. Spotkania ze stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, pod warunkiem że te stowarzyszenia i sieci działają wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych. W celu ochrony stosunków międzynarodowych Unii spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw trzecich, w tym ich misji dyplomatycznych i ambasad, lub organizacji międzyrządowych, w tym wywodzących się z nich agencji i organów, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(7) W celu uszanowania specyficznego charakteru dialogu z partnerami społecznymi, o którym mowa w art. 154 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak również specyficznego charakteru dialogu z kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi lub organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. TFUE, spotkania odbywające się w tym kontekście nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(8) Ze względu na szczególną rolę partii politycznych uznaną w art. 10 ust. 4 TUE spotkania z przedstawicielami partii politycznych również nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(9) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Ponadto niniejsza decyzja nie powinna obejmować swoim zakresem kontaktów z osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami.

(10) Spotkania odbywające się w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego i innego profesjonalnego doradztwa nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii lub zajęcia stanowiska na podstawie stosunku umownego z którąkolwiek z instytucji-sygnatariuszy lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii, lub zajęcia stanowiska w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek instytucji Unii, ich przedstawicieli lub pracowników o przekazanie o informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(11) Aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do reprezentacji interesów i umożliwić obywatelom zapoznanie się z treścią wymian organizowanych między Komisją a przedstawicielami grup interesu, członkowie Komisji powinni podawać do wiadomości publicznej protokoły wszystkich spotkań odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

(12) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wykonywania prawa dostępu do dokumentów instytucji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  oraz dla wykonywania praw przysługujących osobie, której dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 . Pozostaje ona również bez uszczerbku dla wymogów zwiększonej przejrzystości, zobowiązań wynikających z przepisów prawa unijnego lub zawartych przez Unię umów międzynarodowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji ustanawia się środki dotyczące przejrzystości spotkań odbywanych przez członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"przedstawiciel grupy interesu" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub formalną bądź nieformalną grupę, formalne bądź nieformalne stowarzyszenie lub formalną bądź nieformalną sieć, które angażują się w działania wykonywane w celu wywarcia wpływu na kształtowanie lub wdrażanie polityki lub prawodawstwa lub na procesy decyzyjne instytucji, organów, urzędów i agencji Unii;
b)
"spotkanie" oznacza spotkanie organizowane z inicjatywy przedstawiciela grupy interesu lub członka Komisji lub członka jego gabinetu w celu omówienia kwestii związanej z kształtowaniem lub wdrażaniem polityki lub prawodawstwa w Unii, bez uszczerbku dla art. 3.
Artykuł  3

Wyłączenia

Następujące spotkania nie są objęte zakresem niniejszej decyzji:

a)
spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii;
b)
spotkania odbywane z:
(i)
partnerami społecznymi uczestniczącymi w dialogu społecznym zgodnie z art. 154 TFUE;
(ii)
osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami;
(iii)
organami publicznymi państw członkowskich, w tym ich stałymi przedstawicielstwami i ambasadami, na poziomie krajowym i niższym;
(iv)
stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, pod warunkiem że działają one wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych;
(v)
organizacjami międzyrządowymi, w tym instytucjami i organami tych organizacji;
(vi)
organami publicznymi państw trzecich, w tym ich misjami dyplomatycznymi i ambasadami, z wyjątkiem przypadków gdy takie organy są reprezentowane przez podmioty prawne, biura lub sieci niemające statusu dyplomatycznego lub gdy są reprezentowane przez pośrednika, o którym mowa w art. 2 lit. e) porozumienia międzyinstytucjonalnego;
(vii)
partiami politycznymi, z wyjątkiem organizacji utworzonych przez partie polityczne lub z nimi powiązanych;
(viii)
kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi, jak również organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 TFUE, z wyjątkiem biur, podmiotów prawnych lub sieci utworzonych do reprezentowania kościołów, wspólnot religijnych lub organizacji światopoglądowych i niewyznaniowych w stosunkach z instytucjami Unii, jak również ich stowarzyszeń;
c)
spotkania odbywane w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego lub innego profesjonalnego doradztwa, jeżeli:
(i)
polegają one na reprezentowaniu klientów w postępowaniu pojednawczym lub mediacyjnym mającym na celu uniknięcie skierowania sporu do sądu lub organu administracyjnego;
(ii)
porady udzielane klientom mają pomóc im w zapewnieniu zgodności ich działań z obowiązującymi przepisami prawa;
(iii)
polegają one na reprezentowaniu klientów i zabezpieczeniu ich praw podstawowych lub proceduralnych, takich jak prawo do bycia wysłuchanym, prawo do sprawiedliwego procesu i prawo do obrony w postępowaniu administracyjnym, oraz obejmują działania wykonywane przez prawników lub przedstawicieli innych grup zawodowych zaangażowanych w reprezentowanie klientów i zabezpieczanie ich praw podstawowych lub proceduralnych;
d)
spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska:
(i)
w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii;
(ii)
na podstawie stosunku umownego z Komisją lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii;
(iii)
w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek Komisji, jej przedstawicieli lub pracowników o przekazanie informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej.
Artykuł  4

Informacje na temat spotkań

1. 
Członkowie Komisji podają do wiadomości publicznej informacje o wszystkich spotkaniach odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
2. 
Informacje podawane do wiadomości publicznej obejmują:
a)
datę spotkania;
b)
miejsce spotkania;
c)
imię i nazwisko członka Komisji lub członka jego gabinetu;
d)
imię i nazwisko przedstawiciela grupy interesu;
e)
temat spotkania.
Artykuł  5

Protokoły spotkań

1. 
Ze wszystkich spotkań członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu sporządza się protokół.
2. 
Członkowie Komisji podają do wiadomości publicznej protokół spotkania, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
3. 
Protokół spotkania jest sporządzany jako pojedynczy dokument zawierający:
a)
informacje określone w art. 4 ust. 2;
b)
główne kwestie poruszone na spotkaniu i stanowiska na nim wyrażone;
c)
wnioski ze spotkania, w stosownych przypadkach.
Artykuł  6

Publikacja

Bez uszczerbku dla art. 7 informacje określone w art. 4 ust. 2 oraz dokument sporządzony zgodnie z art. 5 ust. 3 są publikowane w standardowym formacie na oficjalnych stronach internetowych członków Komisji w terminie dwóch tygodni od daty spotkania.

Artykuł  7

Dane osobowe osób uczestniczących w spotkaniach

Dane osobowe osób fizycznych (działających w imieniu przedstawicieli grup interesu) lub pracowników Komisji (innych niż członkowie gabinetów i pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze) uczestniczących w spotkaniach nie są podawane do wiadomości publicznej.

Artykuł  8

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja zastępuje decyzję Komisji 2014/839/UE, Euratom 5 , która przestaje obowiązywać z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji.
2. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
3. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2024 r.

1 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1) ("porozumienie międzyinsty- tucjonalne").
2 Decyzja Komisji z dnia 31 stycznia 2018 r. w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej (Dz.U. C 65 z 21.2.2018, s. 7).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Decyzja Komisji 2014/839/UE, Euratom z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie publikowania informacji dotyczących spotkań odbywających się między członkami Komisji a organizacjami lub osobami samozatrudnionymi (Dz.U. L 343 z 28.11.2014, s. 22).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3081

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3081 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom
Data aktu: 04/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 06/12/2024