Rozporządzenie wykonawcze 2024/2545 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2545
z dnia 24 września 2024 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 11 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rynki kryptoaktywów mają z natury charakter transgraniczny. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość współpracy i wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad emitentami kryptoaktywów, oferującymi kryptoaktywa oraz dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów działającymi w całej Unii. Właściwe organy powinny mieć dostęp do informacji niezbędnych do umożliwienia skutecznego wypełniania ich obowiązków i funkcji nadzorczych, dochodzeniowych i związanych z egzekwowaniem przepisów.

(2) Aby zapewnić, by właściwe organy mogły współpracować i wymieniać informacje sprawnie i terminowo oraz były w stanie udzielać sobie wzajemnie pomocy do celów rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić wspólne procedury, formularze i wzory na potrzeby składania wniosków o udzielenie pomocy, potwierdzania otrzymania wniosków oraz udzielania odpowiedzi na te wnioski.

(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. W odpowiednich przypadkach powinna być jednak możliwa komunikacja ustna, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub wymianę informacji, lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinna istnieć również możliwość ustnego przekazania wniosku o współpracę lub wymianę informacji, pod warunkiem, że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.

(4) Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji powinny być dopuszczalne, jeżeli organ wnioskujący wymaga szybkiej odpowiedzi w celu powstrzymania poważnych szkód lub zapobieżenia potencjalnym poważnym szkodom dla inwestorów lub dla stabilności systemu finansowego i zaufania do niego. Obejmuje to na przykład przypadki, w których właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego uzyskał niedawno dowody wykazujące, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów posiadający zezwolenie w innym państwie członkowskim wprowadza do obrotu kryptoaktywa, które nie są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony klientów lub posiadaczy detalicznych określonymi w art. 102 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Pilne wnioski powinny być również dopuszczalne, jeżeli właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego otrzymał istotne skargi dotyczące dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadającego zezwolenie w innym państwie członkowskim lub jeżeli właściwy organ ma powody, by sądzić, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów działający w jego jurysdykcji jest zagrożony niewypłacalnością, co może mieć wpływ na klientów w jego jurysdykcji lub na stabilność rynków finansowych.

(5) Rozporządzenie (UE) 2023/1114 stanowi, że właściwe organy mają ze sobą współpracować, wymieniać informacje i udzielać sobie wzajemnej pomocy.

(6) Należy zapewnić możliwość przekazywania informacji z własnej inicjatywy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego uważa, że znajdujące się w jego posiadaniu informacje mogą być użyteczne dla innego właściwego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, właściwy organ powinien upewnić się, że ma do tego podstawę prawną, i powinien wskazać ją w formularzu określonym w odpowiednim załączniku.

(7) Wniosek o udzielenie pomocy na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu wniosku, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i szybkie rozpatrzenie wniosku. Organ wnioskujący nie powinien być zobowiązany do wskazania okoliczności faktycznych uzasadniających podejrzenie naruszenia, które były powodem złożenia wniosku, w przypadku, gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.

(8) Procedury współpracy powinny umożliwiać i ułatwiać komunikację, konsultacje i interakcje między organem wnioskującym a organem współpracującym, aby zapewnić skuteczne rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji lub pomoc. Procedury te powinny również umożliwiać właściwym organom przekazywanie sobie uwag na temat przydatności otrzymanych informacji lub uzyskanej pomocy, na temat rozstrzygnięcia sprawy, w odniesieniu do której wnioskowano o udzielenie pomocy, oraz na temat wszelkich problemów napotkanych przy udzielaniu tych informacji lub tej pomocy.

(9) Procedury i formularze na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy powinny zapewniać poufność wymienianych lub przekazywanych informacji oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.

(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na właściwe organy i podmioty i nie będzie miało wpływu na uczestników rynku,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "środki elektroniczne" oznaczają urządzenia elektroniczne służące do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne środki elektromagnetyczne, które zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji.

Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza punkt kontaktowy na potrzeby składania wniosków o współpracę lub wymianę informacji na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje o swoich punktach kontaktowych do dnia 15 stycznia 2025 r. i w stosownych przypadkach przekazują ESMA aktualizacje tych informacji.
3. 
ESMA prowadzi i aktualizuje wykaz punktów kontaktowych wyznaczonych przez właściwe organy zgodnie z ust. 1.
Artykuł  3

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ wnioskujący składa wniosek o współpracę lub wymianę informacji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych. Organ ten kieruje swój wniosek do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2.
2. 
Składając wniosek o współpracę lub wymianę informacji, właściwy organ korzysta z formularza określonego w załączniku I oraz:
a)
określa szczegóły dotyczące stosownych informacji będących przedmiotem wniosku;
b)
określa, w stosownych przypadkach, kwestie związane z poufnością informacji będących przedmiotem wniosku.
Artykuł  4

Potwierdzenie odbioru wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
W terminie 5 dni roboczych od otrzymania wniosku o współpracę lub wymianę informacji organ współpracujący przesyła pocztą lub za pomocą środków elektronicznych potwierdzenie odbioru do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej. Potwierdzenia odbioru dokonuje się, korzystając z formularza określonego w załączniku II, i zawiera ono, w miarę możliwości, wskazanie przewidywanej daty lub ram czasowych udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli nie jest możliwe wskazanie przewidywanej daty lub ram czasowych udzielenia odpowiedzi, organ współpracujący wskazuje częstotliwość, z jaką będzie informować organ wnioskujący o postępach.
Artykuł  5

Odpowiedź na wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ współpracujący odpowiada na wniosek o współpracę lub wymianę informacji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych. Odpowiedź kieruje się do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej. W przypadku gdy organ współpracujący żąda dodatkowych informacji w związku z wnioskiem o współpracę lub wymianę informacji, niezwłocznie zwraca się w dowolny sposób o dalsze wyjaśnienia.
2. 
Organ współpracujący udziela odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji, korzystając z formularza określonego w załączniku III, jak również:
a)
podejmuje wszelkie racjonalne działania w ramach swoich uprawnień, aby udzielić informacji lub pomocy, o które wystąpiono;
b)
działa bez zbędnej zwłoki, biorąc pod uwagę złożoność wniosku oraz konieczność zaangażowania osób trzecich lub innego właściwego organu.
3. 
Jeżeli organ współpracujący odmawia, całkowicie lub częściowo, podjęcia działań w odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji, jak najszybciej powiadamia on organ wnioskujący o swojej decyzji na piśmie pocztą albo za pomocą środków elektronicznych, wskazując, które podstawy odmowy określone w art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowiły podstawę jego odmowy.
Artykuł  6

Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 i 5 procedura określona w niniejszym artykule ma zastosowanie do pilnych wniosków o współpracę lub wymianę informacji.
2. 
Organ wnioskujący jasno określa powody pilności wniosku, korzystając z formularza określonego w załączniku I.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 organ wnioskujący może początkowo przekazać informacje ustnie, jeżeli jest to uzasadnione konkretnymi okolicznościami, które doprowadziły do złożenia wniosku. Takie ustne przekazanie informacji potwierdza się następnie na piśmie i przekazuje organowi współpracującemu bez zbędnej zwłoki, korzystając z formularza określonego w załączniku I, chyba że organ współpracujący postanowi inaczej.
4. 
W terminie 3 dni roboczych od otrzymania pilnego wniosku o współpracę lub wymianę informacji organ współpracujący przesyła na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych potwierdzenie odbioru do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej, korzystając z formularza określonego w załączniku II.
5. 
Jeżeli organ współpracujący nie zgadza się z pilnością wniosku, informuje o tym organ wnioskujący wraz z potwierdzeniem odbioru, podając w jasny sposób swoje uzasadnienie i korzystając z formularza określonego w załączniku II. W takim przypadku wniosku nie traktuje się jako pilny wniosek o współpracę lub wymianę informacji.
6. 
Jeżeli organ współpracujący odmawia, całkowicie lub częściowo, podjęcia działań w odpowiedzi na pilny wniosek o współpracę lub wymianę informacji, jak najszybciej powiadamia on organ wnioskujący o swojej decyzji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych, wskazując, które podstawy odmowy określone w art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowiły podstawę jego odmowy.
7. 
Organ współpracujący udziela dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi jak najszybciej i nie później niż 10 dni roboczych od otrzymania wniosku. Odpowiedzi udziela się na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych, korzystając formularza określonego w załączniku III, chyba że organ wnioskujący postanowi inaczej.
8. 
Jeżeli organ współpracujący nie jest w stanie udzielić organowi wnioskującemu dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi w terminie 10 dni roboczych, na zasadzie odstępstwa od ust. 7 udziela częściowej odpowiedzi w tym terminie. W takim przypadku organ współpracujący udziela dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi w terminie 20 dni roboczych od daty otrzymania pierwotnego wniosku. Jeżeli organ współpracujący nie jest w stanie zebrać wszystkich niezbędnych informacji w tym terminie, przekazuje organowi wnioskującemu wyjaśnienie odpowiednich ograniczeń.
Artykuł  7

Procedury wysyłania i rozpatrywania wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ wnioskujący i organ współpracujący komunikują się przy użyciu najbardziej dogodnych środków, z należytym uwzględnieniem:
a)
poufności;
b)
terminów doręczenia korespondencji;
c)
objętości dokumentów do przekazania;
d)
łatwego dostępu organu wnioskującego do informacji.

Organ wnioskujący bezzwłocznie składa wszelkie wyjaśnienia, o które zwraca się organ współpracujący.

2. 
Jeżeli nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi w przewidywanej dacie lub ramach czasowych, o których mowa w art. 4 ust. 1, organ współpracujący podaje organowi wnioskującemu nową przewidywaną datę lub ramy czasowe, wyjaśniając przyczyny opóźnienia, korzystając z tych samych środków, które wykorzystał do potwierdzenia otrzymania wniosku.
3. 
Organ współpracujący i organ wnioskujący wspólnie pracują nad rozwiązaniem wszelkich trudności, jakie mogą pojawić się w odniesieniu do realizacji wniosku.
Artykuł  8

Procedura dotycząca wniosków o przyjęcie zeznań od osoby

1. 
Jeżeli organ wnioskujący zwróci się w swoim wniosku o przyjęcie zeznań od dowolnej osoby, organ współpracujący i organ wnioskujący, z zastrzeżeniem ograniczeń lub trudności prawnych oraz jakichkolwiek różnic w wymogach proceduralnych, oceniają i uwzględniają:
a)
prawa osób, od których odebrane zostaną zeznania, w tym, w stosownych przypadkach, wszelkie kwestie dotyczące samooskarżenia;
b)
rolę i charakter udziału personelu organu współpracującego i organu wnioskującego w przyjmowaniu zeznań, w szczególności to, czy udział ten jest aktywny czy bierny;
c)
czy osoba, od której mają zostać odebrane zeznania, ma prawo do pomocy przedstawiciela prawnego, a jeżeli tak - zakres pomocy przedstawiciela prawnego podczas odbierania zeznań, w tym w odniesieniu do zapisu lub protokołu zeznań;
d)
kwestię, czy zeznania mają zostać odebrane na zasadzie dobrowolności czy obowiązkowo, jeżeli takie zróżnicowanie występuje;
e)
kwestię, czy - w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku - osoba, od której mają zostać odebrane zeznania, jest świadkiem czy podejrzanym, jeżeli takie zróżnicowanie występuje;
f)
kwestię, czy - w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku - zeznania mogą lub mają zostać wykorzystane w postępowaniu karnym;
g)
dopuszczalność zeznań w jurysdykcji organu wnioskującego;
h)
zapis zeznań i odnośne procedury, w tym kwestię, czy będzie to dosłowny czy też streszczony protokół pisemny bądź też zapis dźwiękowy lub audiowizualny;
i)
procedury poświadczenia lub potwierdzenia zeznań przez osobę składającą zeznania, w tym kwestia, czy to poświadczenie lub potwierdzenie ma nastąpić po odebraniu zeznań; oraz
j)
procedury przekazania zeznań organowi wnioskującemu, w tym format i termin takiego przekazania.
2. 
Organ współpracujący i organ wnioskujący zapewniają wprowadzenie ustaleń umożliwiających ich pracownikom skuteczne działanie i uzgodnienie następujących kwestii, które obejmują:
a)
planowanie terminów;
b)
wykaz pytań, które mają zostać zadane osobie, od której mają zostać odebrane zeznania;
c)
ustalenia dotyczące podróży, w tym zapewnienie przedstawicielom organu współpracującego i organu wnioskującego możliwości spotkania się w celu omówienia danej kwestii przed odebraniem zeznań;
d)
ustalenia dotyczące języka;
e)
wszelkie inne kwestie praktyczne, które mogą pojawić się w związku ze złożeniem zeznań.
Artykuł  9

Procedura dotycząca wniosków o przeprowadzenie dochodzenia lub kontroli na miejscu

1. 
Jeżeli na podstawie art. 95 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114 złożono wniosek o przeprowadzenie dochodzenia lub kontroli na miejscu, organ wnioskujący i organ współpracujący konsultują się ze sobą w sprawie najlepszego sposobu nadania skuteczności wnioskowi, uwzględniając art. 95 ust. 4 akapit drugi lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym w sprawie zalet przeprowadzenia wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu.
2. 
Organ współpracujący informuje organ wnioskujący o postępach dochodzenia lub kontroli na miejscu oraz bezzwłocznie przekazuje mu swoje ustalenia.
3. 
Decydując o ewentualnym wszczęciu wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu, organ wnioskujący i organ współpracujący biorą pod uwagę przynajmniej następujące elementy:
a)
treść wszelkich wniosków o udzielenie pomocy otrzymanych od organu wnioskującego, w tym wszelkie informacje sugerujące zasadność przeprowadzenia wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu;
b)
kwestię, czy właściwe organy osobno prowadzą dochodzenie w sprawie mającej konsekwencje transgraniczne, oraz to, czy w sprawie tej bardziej odpowiednie byłoby wspólne działanie;
c)
ramy prawne i regulacyjne w jurysdykcji każdego z tych organów oraz potencjalne przeszkody i ograniczenia prawne związane z prowadzeniem wszelkich wspólnych dochodzeń lub wspólnych kontroli na miejscu oraz wszelkich postępowań, które mogą z nich wyniknąć, w tym wszelkich kwestii związanych z zasadą ne bis in idem;
d)
niezbędne środki dotyczące zarządzania i kierowania dochodzeniami lub kontrolą na miejscu;
e)
alokację zasobów oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za prowadzenie dochodzeń lub kontroli na miejscu;
f)
możliwość opracowania wspólnego planu działania i harmonogramu prac, które każdy z właściwych organów ma

wykonać;

g)
określenie działań, które każdy z właściwych organów ma podjąć (wspólnie lub samodzielnie);
h)
wzajemną wymianę uzyskanych informacji oraz zgłaszanie wyników działań podjętych indywidualnie;
i)
inne kwestie dotyczące konkretnych przypadków.
4. 
W przypadku gdy organ wnioskujący i organ współpracujący postanawiają przeprowadzić wspólne dochodzenie lub wspólną kontrolę na miejscu, organy te:
a)
uzgadniają procedury prowadzenia i zamykania czynności wyjaśniających lub kontroli;
b)
pozostają w stałym kontakcie w celu koordynowania pozyskiwania informacji i wspólnego ustalania faktów;
c)
ściśle ze sobą współpracują przy prowadzeniu wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu;
d)
zapewniają sobie wzajemną pomoc w odniesieniu do późniejszych postępowań egzekucyjnych w zakresie dopuszczalnym przez prawo, w tym poprzez koordynację wszelkich postępowań lub innych czynności związanych z egzekwowaniem przepisów - administracyjnych, cywilnych lub karnych - związanych z wynikiem wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu, lub, w stosownych przypadkach, możliwości zawarcia ugody.
e)
określają konkretne przepisy prawa, które regulują przedmiot wspólnych dochodzeń lub wspólnej kontroli na miejscu.
Artykuł  10

Przekazanie informacji z własnej inicjatywy

W przypadku gdy właściwy organ posiada informacje, które jego zdaniem mogłyby pomóc innemu właściwemu organowi w wykonywaniu jego obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1114, bez zbędnej zwłoki przekazuje te informacje na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych drugiemu właściwemu organowi, korzystając z formularza określonego w załączniku IV, i określa podstawę prawną przekazania informacji.

Artykuł  11

Zastrzeżenie poufności i dopuszczalne sposoby wykorzystania informacji

1. 
Organ wnioskujący i organ współpracujący umieszczają odpowiednie zastrzeżenie poufności w każdym wniosku o udzielenie pomocy, w każdej odpowiedzi na wniosek o udzielenie pomocy lub przy każdym przekazaniu informacji z własnej inicjatywy, dokonywanych przy zastosowaniu formularzy określonych w odpowiednim załączniku.
2. 
Jeżeli w celu zrealizowania wniosku organ współpracujący jest zobowiązany ujawnić fakt, że organ wnioskujący wystąpił do niego z tym wnioskiem, organ współpracujący ujawnia ten fakt po omówieniu z organem wnioskującym charakteru i zakresu wymaganego ujawnienia informacji oraz po uzyskaniu jego zgody na ich ujawnienie. Jeżeli organ wnioskujący nie udzieli zgody na ujawnienie informacji, organ współpracujący pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, a organ wnioskujący może wycofać lub zawiesić swój wniosek do czasu, gdy będzie w stanie udzielić takiej zgody na ujawnienie informacji.
3. 
Informacje otrzymane zgodnie z art. 10 wykorzystuje się wyłącznie do celów zabezpieczenia przestrzegania lub egzekwowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym na potrzeby wszczynania, prowadzenia lub wspierania postępowań karnych, administracyjnych, cywilnych lub dyscyplinarnych wynikających z naruszenia przepisów tego rozporządzenia.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

FORMULARZ WNIOSKU O WSPÓŁPRACĘ LUB WYMIANĘ INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  II

FORMULARZ POTWIERDZENIA ODBIORU

ZAŁĄCZNIK  III

FORMULARZ ODPOWIEDZI NA WNIOSEK O WSPÓŁPRACĘ LUB WYMIANĘ INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  IV

FORMULARZ PRZEKAZANIA INFORMACJI Z WŁASNEJ INICJATYWY

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2545

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2545 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 26/11/2024
Data wejścia w życie: 16/12/2024