uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6,
(1) W art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kontroli") określono przepisy i środki dotyczące dopuszczalnego marginesu tolerancji w wartościach szacunkowych zapisanych w dzienniku połowowym wyrażonych w kilogramach ilości ryb zatrzymanych na pokładach statków rybackich.
(2) Aby odpowiedzieć na wyzwania związane z dokładnym oszacowaniem połowów na pokładzie w podziale na gatunki, w art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2842 2 , przewidziano odstępstwo od obowiązującego marginesu tolerancji, które może zostać przyznane w odniesieniu do niesortowanych wyładunków pochodzących z połowów małych gatunków pela- gicznych, połowów przemysłowych i połowów tuńczyka tropikalnego okrężnicą. To samo odstępstwo ma zastosowanie do wartości szacunkowych zapisanych w deklaracji przeładunkowej, zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli.
(3) Takie odstępstwo można przyznać wyłącznie w przypadku, gdy gatunki złowione w ramach tych połowów są wyładowywane lub przeładowywane w portach umieszczonych w wykazie na podstawie wniosków złożonych przez państwa członkowskie. Ważenie tych połowów powinno się również przeprowadzać zgodnie z pewnymi jednolitymi warunkami, aby zapewnić dokładność raportowania połowów. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące warunków wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych tym odstępstwem oraz przepisy dotyczące wykazu portów, w których ma odbywać się wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(4) W przepisach określających warunki dotyczące wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli należy wprowadzić rozróżnienie między poszczególnymi połowami, a także między portami Unii a portami państw trzecich, w szczególności w odniesieniu do wykonywania uprawnień do kontroli i inspekcji, w przypadku których konieczna może być współpraca z właściwymi organami danego państwa trzeciego. W odniesieniu do znajdujących się w obrębie Unii portów umieszczonych w wykazie należy ustanowić wymagania dotyczące przyjmowania systemów, urządzeń i procedur niezbędnych do zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów przy wyładunku.
(5) Ponieważ odstępstwo od marginesu tolerancji wprowadza znaczne ryzyko dotyczące dokładnego rejestrowania i raportowania połowów, konieczne są środki zabezpieczające, które powinny obejmować stosowanie systemów zdalnego monitorowania elektronicznego wyposażonych w kamery CCTV lub inną równoważną technologię w celu zapewnienia kontroli warunków związanych z wyładunkiem, przeładunkiem i ważeniem połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji.
(6) Przetwarzanie, wymiana, kontrola krzyżowa i przechowywanie przez właściwe organy państw członkowskich danych zgromadzonych przy wykorzystaniu takich systemów i środków technicznych do celów kontroli określonych w niniejszym rozporządzeniu, powinny być zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu w sprawie kontroli, w tym z odpowiednimi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Systemy zdalnego monitorowania elektronicznego lub inne równoważne rozwiązania techniczne wykorzystywane do celów niniejszego rozporządzenia powinny być zatem obsługiwane w sposób wykluczający obrazy i identyfikację osób fizycznych na zapisanych materiałach wideo. W tym celu, te systemy i środki techniczne powinny być umiejscowione w taki sposób, aby umożliwić monitorowanie wyłącznie określonych części statków i obszarów, systemów lub obiektów, w których ma miejsce wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji określonym w art. 14 ust. 4 lit. a) i art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli. W przypadkach gdy obrazy osób fizycznych są jednak rejestrowane i wykrywane w sposób umożliwiający bezpośrednią lub pośrednią identyfikację tych osób fizycznych, ich obrazy powinny zostać bez zbędnej zwłoki zanonimizowane.
(7) Aby zapewnić dokładne wyniki ważenia w portach umieszczonych w wykazie, akredytowane niezależne podmioty dokonujące ważenia powinny być odpowiedzialne za ważenie wszystkich połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji. W portach Unii nadbrzeżne państwa członkowskie mogą przewidzieć stosowanie alternatywnych środków w celu zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów. Takich alternatywnych środków nie można domyślnie rozszerzyć na porty umieszczone w wykazie znajdujące się na terytorium państwa trzeciego, ponieważ wiązałyby się one z obowiązkowym zaangażowaniem organów krajowych lub niektórych narzędzi kontroli lub korzystaniem z nich.
(8) W przypadku unijnych statków rybackich dokonujących wyładunku lub przeładunku w portach państw trzecich nie należy zezwalać na odstępstwo od marginesu tolerancji, jeżeli poziomy kontroli i zasoby niezbędne do zapewnienia dokładności raportowania połowów nie są dostępne w takich portach lub jeżeli mają miejsce niezrównoważone połowy oraz nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy (połowy NNN) powiązane z danym państwem trzecim.
(9) Umieszczenie portów w wykazie powinno być uzależnione od przedstawienia odpowiednich dowodów potwierdzających spełnienie określonych w niniejszym rozporządzeniu warunków stosowania odstępstwa na podstawie art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(10) Konieczne jest również ustanowienie procedury umieszczania portów w wykazie portów - który ma zostać przyjęty przez Komisję - i usuwania ich stamtąd, w tym terminów składania wniosków o umieszczenie portów w wykazie, ich treści oraz oceny, którą ma przeprowadzić Komisja.
(11) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę odstępstwa od dozwolonego marginesu tolerancji w portach umieszczonych w wykazie, konieczne jest ustanowienie dodatkowych warunków dla kapitanów unijnych statków rybackich, nadbrzeżnych państw członkowskich i państw członkowskich bandery. Warunki te powinny dotyczyć aspektów związanych z wyładunkiem, przeładunkiem, ważeniem i rejestracją połowów objętych odstępstwem, takich jak stosowanie certyfikowanych systemów ważenia, które przekazują dane drogą elektroniczną, plany kontroli wyrywkowych oraz wymogi w zakresie monitorowania operacji ważenia. Warunki te powinny również obejmować zabezpieczenia, dodatkowe środki kontroli i inspekcji oraz obowiązki państw członkowskich w zakresie sprawozdawczości.
(12) Konieczne jest ustanowienie minimalnych i zharmonizowanych poziomów kontroli w związku z negatywnymi konsekwencjami, w tym z poważnymi błędami w raportowaniu, które mogą wynikać z niezgodności z określonymi w niniejszym rozporządzeniu warunkami, które mają zostać ustanowione w odniesieniu do odstępstwa od marginesu tolerancji. Te poziomy inspekcji powinny być spójne z podejściem stosowanym już przez Unię i jej państwa członkowskie na mocy przepisów WPRyb, na przykład w kontekście rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 3 , a także z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, które są wiążące dla Unii, w tym z przepisami dotyczącymi inspekcji w portach określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 4 (UE) 2022/2343 ustanawiającym środki zarządzania, ochrony i kontroli mające zastosowanie na Oceanie Indyjskim.
(13) Zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli jedynie statki rybackie, które spełniają warunki określone w niniejszym rozporządzeniu, mogą korzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji. W celu zapewnienia niezbędnej kontroli tych warunków państwa członkowskie powinny sporządzić wykaz statków rybackich pływających pod ich banderą, które spełniają warunki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu. Wykaz taki powinien być aktualizowany, w szczególności w przypadku nieprzestrzegania takich warunków przez statek. Państwa członkowskie powinny również zapewnić podjęcie odpowiednich działań następczych wobec osób lub podmiotów odpowiedzialnych za nieprzestrzeganie tych warunków. Aby zapewnić przejrzystość i umożliwić krajowym organom kontrolnym portów umieszczonych w wykazie ustalenie, które statki mogłyby skorzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji, taki wykaz należy udostępnić wszystkim państwom członkowskim i Komisji.
(14) Warunki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla warunków i wymogów dotyczących wyładunku, ważenia i przeładunku, a także innych przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli, w tym mających zastosowanie zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, a także zobowiązań przyjętych w kontekście umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów lub innych porozumień w sprawie połowów zawartych przez Unię z państwami trzecimi.
(15) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1474 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1474 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 w związku z odstępstwem od marginesu tolerancji przy szacowaniu połowów w odniesieniu do niesortowanych wyładunków i przeładunków pochodzących z połowów małych gatunków pelagicznych, połowów przemysłowych i połowów tuńczyka tropikalnego okrężnicą |
Data aktu: | 24/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 28/05/2024 |