uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6,
(1) W art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kontroli") określono przepisy i środki dotyczące dopuszczalnego marginesu tolerancji w wartościach szacunkowych zapisanych w dzienniku połowowym wyrażonych w kilogramach ilości ryb zatrzymanych na pokładach statków rybackich.
(2) Aby odpowiedzieć na wyzwania związane z dokładnym oszacowaniem połowów na pokładzie w podziale na gatunki, w art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2842 2 , przewidziano odstępstwo od obowiązującego marginesu tolerancji, które może zostać przyznane w odniesieniu do niesortowanych wyładunków pochodzących z połowów małych gatunków pela- gicznych, połowów przemysłowych i połowów tuńczyka tropikalnego okrężnicą. To samo odstępstwo ma zastosowanie do wartości szacunkowych zapisanych w deklaracji przeładunkowej, zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli.
(3) Takie odstępstwo można przyznać wyłącznie w przypadku, gdy gatunki złowione w ramach tych połowów są wyładowywane lub przeładowywane w portach umieszczonych w wykazie na podstawie wniosków złożonych przez państwa członkowskie. Ważenie tych połowów powinno się również przeprowadzać zgodnie z pewnymi jednolitymi warunkami, aby zapewnić dokładność raportowania połowów. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące warunków wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych tym odstępstwem oraz przepisy dotyczące wykazu portów, w których ma odbywać się wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(4) W przepisach określających warunki dotyczące wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli należy wprowadzić rozróżnienie między poszczególnymi połowami, a także między portami Unii a portami państw trzecich, w szczególności w odniesieniu do wykonywania uprawnień do kontroli i inspekcji, w przypadku których konieczna może być współpraca z właściwymi organami danego państwa trzeciego. W odniesieniu do znajdujących się w obrębie Unii portów umieszczonych w wykazie należy ustanowić wymagania dotyczące przyjmowania systemów, urządzeń i procedur niezbędnych do zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów przy wyładunku.
(5) Ponieważ odstępstwo od marginesu tolerancji wprowadza znaczne ryzyko dotyczące dokładnego rejestrowania i raportowania połowów, konieczne są środki zabezpieczające, które powinny obejmować stosowanie systemów zdalnego monitorowania elektronicznego wyposażonych w kamery CCTV lub inną równoważną technologię w celu zapewnienia kontroli warunków związanych z wyładunkiem, przeładunkiem i ważeniem połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji.
(6) Przetwarzanie, wymiana, kontrola krzyżowa i przechowywanie przez właściwe organy państw członkowskich danych zgromadzonych przy wykorzystaniu takich systemów i środków technicznych do celów kontroli określonych w niniejszym rozporządzeniu, powinny być zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu w sprawie kontroli, w tym z odpowiednimi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Systemy zdalnego monitorowania elektronicznego lub inne równoważne rozwiązania techniczne wykorzystywane do celów niniejszego rozporządzenia powinny być zatem obsługiwane w sposób wykluczający obrazy i identyfikację osób fizycznych na zapisanych materiałach wideo. W tym celu, te systemy i środki techniczne powinny być umiejscowione w taki sposób, aby umożliwić monitorowanie wyłącznie określonych części statków i obszarów, systemów lub obiektów, w których ma miejsce wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji określonym w art. 14 ust. 4 lit. a) i art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli. W przypadkach gdy obrazy osób fizycznych są jednak rejestrowane i wykrywane w sposób umożliwiający bezpośrednią lub pośrednią identyfikację tych osób fizycznych, ich obrazy powinny zostać bez zbędnej zwłoki zanonimizowane.
(7) Aby zapewnić dokładne wyniki ważenia w portach umieszczonych w wykazie, akredytowane niezależne podmioty dokonujące ważenia powinny być odpowiedzialne za ważenie wszystkich połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji. W portach Unii nadbrzeżne państwa członkowskie mogą przewidzieć stosowanie alternatywnych środków w celu zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów. Takich alternatywnych środków nie można domyślnie rozszerzyć na porty umieszczone w wykazie znajdujące się na terytorium państwa trzeciego, ponieważ wiązałyby się one z obowiązkowym zaangażowaniem organów krajowych lub niektórych narzędzi kontroli lub korzystaniem z nich.
(8) W przypadku unijnych statków rybackich dokonujących wyładunku lub przeładunku w portach państw trzecich nie należy zezwalać na odstępstwo od marginesu tolerancji, jeżeli poziomy kontroli i zasoby niezbędne do zapewnienia dokładności raportowania połowów nie są dostępne w takich portach lub jeżeli mają miejsce niezrównoważone połowy oraz nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy (połowy NNN) powiązane z danym państwem trzecim.
(9) Umieszczenie portów w wykazie powinno być uzależnione od przedstawienia odpowiednich dowodów potwierdzających spełnienie określonych w niniejszym rozporządzeniu warunków stosowania odstępstwa na podstawie art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(10) Konieczne jest również ustanowienie procedury umieszczania portów w wykazie portów - który ma zostać przyjęty przez Komisję - i usuwania ich stamtąd, w tym terminów składania wniosków o umieszczenie portów w wykazie, ich treści oraz oceny, którą ma przeprowadzić Komisja.
(11) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę odstępstwa od dozwolonego marginesu tolerancji w portach umieszczonych w wykazie, konieczne jest ustanowienie dodatkowych warunków dla kapitanów unijnych statków rybackich, nadbrzeżnych państw członkowskich i państw członkowskich bandery. Warunki te powinny dotyczyć aspektów związanych z wyładunkiem, przeładunkiem, ważeniem i rejestracją połowów objętych odstępstwem, takich jak stosowanie certyfikowanych systemów ważenia, które przekazują dane drogą elektroniczną, plany kontroli wyrywkowych oraz wymogi w zakresie monitorowania operacji ważenia. Warunki te powinny również obejmować zabezpieczenia, dodatkowe środki kontroli i inspekcji oraz obowiązki państw członkowskich w zakresie sprawozdawczości.
(12) Konieczne jest ustanowienie minimalnych i zharmonizowanych poziomów kontroli w związku z negatywnymi konsekwencjami, w tym z poważnymi błędami w raportowaniu, które mogą wynikać z niezgodności z określonymi w niniejszym rozporządzeniu warunkami, które mają zostać ustanowione w odniesieniu do odstępstwa od marginesu tolerancji. Te poziomy inspekcji powinny być spójne z podejściem stosowanym już przez Unię i jej państwa członkowskie na mocy przepisów WPRyb, na przykład w kontekście rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 3 , a także z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, które są wiążące dla Unii, w tym z przepisami dotyczącymi inspekcji w portach określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 4 (UE) 2022/2343 ustanawiającym środki zarządzania, ochrony i kontroli mające zastosowanie na Oceanie Indyjskim.
(13) Zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli jedynie statki rybackie, które spełniają warunki określone w niniejszym rozporządzeniu, mogą korzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji. W celu zapewnienia niezbędnej kontroli tych warunków państwa członkowskie powinny sporządzić wykaz statków rybackich pływających pod ich banderą, które spełniają warunki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu. Wykaz taki powinien być aktualizowany, w szczególności w przypadku nieprzestrzegania takich warunków przez statek. Państwa członkowskie powinny również zapewnić podjęcie odpowiednich działań następczych wobec osób lub podmiotów odpowiedzialnych za nieprzestrzeganie tych warunków. Aby zapewnić przejrzystość i umożliwić krajowym organom kontrolnym portów umieszczonych w wykazie ustalenie, które statki mogłyby skorzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji, taki wykaz należy udostępnić wszystkim państwom członkowskim i Komisji.
(14) Warunki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla warunków i wymogów dotyczących wyładunku, ważenia i przeładunku, a także innych przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli, w tym mających zastosowanie zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, a także zobowiązań przyjętych w kontekście umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów lub innych porozumień w sprawie połowów zawartych przez Unię z państwami trzecimi.
(15) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1474 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1474 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 w związku z odstępstwem od marginesu tolerancji przy szacowaniu połowów w odniesieniu do niesortowanych wyładunków i przeładunków pochodzących z połowów małych gatunków pelagicznych, połowów przemysłowych i połowów tuńczyka tropikalnego okrężnicą |
| Data aktu: | 24/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 28/05/2024 |