uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 16 maja 2018 r. przedsiębiorstwo DSM Nutritional Products Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 wniosek o wprowadzenie na rynek w Unii monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności w suplementach żywnościowych zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 przeznaczonych dla ogółu populacji w wieku powyżej 3 lat. Nowa żywność została zaproponowana do stosowania w suplementach żywnościowych na poziomie do 10 pg/dzień dla osób w wieku powyżej 11 lat i na poziomie do 5 pg/dzień dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Wnioskodawca wystąpił również o dodanie monohydratu kalcydiolu jako postaci witaminy D do wykazu postaci witaminy D określonego w załączniku II do dyrektywy 2002/46/WE.
(4) W dniu 16 maja 2018 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji z wnioskiem o ochronę zastrzeżonych danych w odniesieniu do szeregu badań przedłożonych na poparcie wniosku, a mianowicie danych podstawowych dotyczących kalcydiolu 4 ; porównania stężenia 25(OH)D w surowicy/plazmie ludzkiej po doustnym uzupełnieniu kalcyfediolu lub cholekalcyferolu 5 ; metabolizmu porównawczego [14C]-kalcyfediolu i [14C]-cholekalcyferolu po wielokrotnym podawaniu doustnym u niepoddanego kastracji samca szczura Wistar Han 6 ; metabolizmu porównawczego [14c]-kalcyfediolu i [14c]-cholekalcyferolu po podaniu doustnym pojedynczej dawki samcowi szczura Wistar Han z kaniulą wprowadzoną w drogi żółciowe 7 ; kalcyfediol: badania toksyczności ostrej pokarmowej u szczurów 8 ; badania podrażnienia skóry in vitro z wykorzystaniem DSMO47J 17 przy użyciu modelu skóry ludzkiej 9 ; oceny potencjalnego zagrożenia dla oczu powodowanego przez DSMO47J 17 z wykorzystaniem metody badania zmętnienia i przepuszczalności rogówki u bydła 10 ; oceny działania mutagennego D5M0471 17 w teście mutacji genowych na komórkach ssaków in vitro z komórkami chłoniaka myszy L5178Y 11 ; oceny działania uczulającego na skórę DSMO471J7 u myszy (test lokalnych węzłów chłonnych) - badanie wstępne 12 ; testu mikrojądro- wego na komórkach szpiku kostnego szczurów z DSM047117 13 ; testu mutacji powrotnych Salmonella typhimu- rium i Escherichia coli 14 ; testu aberracji chromosomowych w ludzkich limfocytach in vitro z zastosowaniem kalcyfediolu 15 ; 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej z wykorzystaniem DSM0471 17 przez podawaniez pokarmem u szczurów, po którym następuje 28-dniowy okres regeneracji 16 ; 3-miesięcznego badania toksyczności pokarmowej przy użyciu Rovimix® D3-500 przez podawanie z pokarmem u szczurów Wistar, po którym następuje czterotygodniowy okres regeneracji 17 ; badania ustalającego zakres dawkowania u osób w podeszłym wieku fizycznie nieosłabionych i (częściowo) osłabionych w celu zmierzenia poziomu witaminy D 25(OH) po suplementacji HY.D kalcyfediolem 25 SD/S i witaminą D3 18 ; reakcji surowicy 25-hydroksywitaminy D na różne dawki kalcyfediolu 0,25 SD/S w porównaniu z suplementacją witaminy D3: randomizowanego, kontrolowanego, z podwójnie ślepą próbą, długoterminowego badania farmakokinetycznego 19 ; sprawozdania wraz z załącznikami dotyczącego zróżnicowania wielkości cząstek 20 .
(5) 14 grudnia 2018 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności. Komisja zwróciła się również do Urzędu o ocenę, po przeprowadzeniu oceny nowej żywności, bezpieczeństwa i biodostępności nowej żywności w przypadku jej dodania w celach odżywczych jako źródła witaminy D do suplementów żywnościowych.
(6) W dniu 25 maja 2021 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą "Bezpieczeństwa monohydratu kalcydiolu wytwarzanego w drodze syntezy chemicznej jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 21 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(7) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że monohydrat kalcydiolu jest bezpieczny w proponowanych warunkach stosowania przy poziomach stosowania do 10 ug/dzień dla ogółu populacji, z wyłączeniem niemowląt i dzieci w wieku poniżej 11 lat. W przypadku dzieci w wieku od 3 do 10 lat Urząd stwierdził, że łączne spożycie nowej żywności (5 ug/dzień) i kalcydiolu z ogólnej diety, dodanych do podstawowego spożycia witaminy D, zbliżyłoby się do górnego tolerowanego poziomu spożycia (UL) witaminy D (D2 i D3). Ponadto, ponieważ proponuje się stosowanie nowej żywności jako preparatu zawierającego od 0,25 % do 0,275 % m/m kalcydiolu, UL dla dzieci w tym wieku mógłby zostać przekroczony. Z uwagi na niepewność Urząd nie mógł stwierdzić bezpieczeństwa spożycia nowej żywności dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat przy proponowanym dziennym spożyciu.
(8) Urząd stwierdził również, że nowa żywność jest biodostępnym źródłem biologicznie aktywnej postaci witaminy D (1,25-dihydroksywitaminy D). W przypadku oceny bezpieczeństwa Urząd przyjął ostrożne podejście do obliczeń teoretycznych i zastosował współczynnik 5 ustalony przez panel ds. dodatków i produktów lub substancji wykorzystywanych w paszach w celu przekształcenia kalcydiolu w witaminę D. Urząd zauważył jednak również, że systematyczny przegląd danych w celu oceny stopnia, w jakim kalcydiol podawany doustnie jest bardziej biodostępny niż witamina D3 podawana doustnie we wszystkich grupach populacji i kontekst dietetyczny nie wchodzą w zakres tej opinii, a dane dostarczone przez wnioskodawcę nie pozwoliły na udzielenie odpowiedzi na to pytanie w odniesieniu do proponowanego dziennego spożycia wynoszącego 5 lub 10 ug/dzień.
(9) Załącznik II do dyrektywy 2002/46/WE zawiera wykaz substancji, które mogą być stosowane jako formy witamin i składników mineralnych w produkcji suplementów żywnościowych. Art. 6 ust. 3 tej dyrektywy stanowi, że ilość substancji odżywczych lub substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny obecnych w danym produkcie podaje się na etykiecie w postaci numerycznej. Państwa członkowskie wyraziły obawy, że brak współczynnika przeliczeniowego, który pozwoliłby na przeliczenie ilości monohydratu kalcydiolu na witaminę D3 może utrudnić właściwym organom krajowym egzekwowanie zgodności z art. 6 ust. 3 dyrektywy 2002/46/WE. Ponadto zarówno rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 22 , jak i dyrektywa 2002/46/WE stanowią, że informacje dotyczące witamin i składników mineralnych w produkcie należy wyrażać jako odsetek referencyjnych wartości spożycia. W załączniku XIII do rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wymieniono te dzienne referencyjne wartości spożycia, w tym dla witaminy D, nie przewidując współczynnika konwersji, który umożliwiłby przeliczenie ilości monohydratu kalcydiolu na witaminę D. W związku z tym w dniu 25 lutego 2022 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o ocenę stopnia, w jakim monohydrat kalcydiolu jest biodostępny w porównaniu z natywną witaminą D3, a także o wyznaczenie współczynnika konwersji umożliwiającego przeliczenie bezwzględnych ilości tej postaci składnika pokarmowego na witaminę D3.
(10) W dniu 5 lipca 2023 r. Urząd przyjął "Opinię naukową dotyczącą górnego tolerowanego poziomu spożycia witaminy D, w tym wyznaczenia współczynnika konwersji dla monohydratu kalcydiolu" 23 . Opinia dotyczyła zaktualizowanej oceny narażenia w przypadku witaminy D i zaproponowano w niej współczynnik 2,5 dla konwersji monohydratu kalcydiolu na witaminę D3 do celów etykietowania oraz dla dawek do 10 ug/dzień.
(11) W następstwie tej opinii, zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 24 , Komisja zwróciła się do Urzędu o udzielenie pomocy naukowej i technicznej w odniesieniu do oceny monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności, a w szczególności o ponowne rozważenie wyniku opinii w sprawie bezpieczeństwa monohydratu kalcydiolu.
(12) W dniu 25 stycznia 2024 r. Urząd opublikował sprawozdanie naukowe i techniczne pt. "Pomoc naukowa i techniczna w zakresie oceny bezpieczeństwa monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności" 25 .
(13) W swoim sprawozdaniu Urząd stwierdził, że nowa żywność, tj. monohydrat kalcydiolu, proponowana do stosowania w suplementach żywnościowych, jest biodostępnym źródłem biologicznie aktywnego metabolitu witaminy D (1,25-dihydroksywitaminy D) oraz że współczynnik konwersji wynoszący 2,5 odzwierciedla względną biodostęp- ność monohydratu kalcydiolu w porównaniu z witaminą D3 w proponowanych warunkach stosowania i przy proponowanych poziomach stosowania. Urząd stwierdził ponadto, że nowa żywność, monohydrat kalcydiolu, proponowana do stosowania w suplementach żywnościowych jest bezpieczna w proponowanych warunkach stosowania i przy proponowanych poziomach stosowania (do 10 ug/dzień) dla dzieci w wieku od 11 lat i dla dorosłych, w tym kobiet w ciąży i karmiących piersią, a także w proponowanych warunkach stosowania i przy proponowanych poziomach stosowania (do 5 ug/dzień) dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat.
(14) Opinie i sprawozdanie Urzędu dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że monohydrat kalcydiolu stosowany na poziomie do 10 ug/dzień w suplementach żywnościowych przeznaczonych dla dzieci w wieku od 11 lat oraz dla dorosłych, w tym kobiet ciężarnych i karmiących piersią, oraz stosowany na poziomie do 5 ug/dzień w suplementach żywnościowych przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat spełnia warunki wprowadzenia go na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(15) W swojej opinii naukowej z 2021 r. Urząd zauważył, że "kalcyfediol" (kalcydiol) jest stosowany w Unii jako produkt leczniczy stosowany u ludzi, zatwierdzony w państwach członkowskich i w niektórych państwach spoza Unii. Dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 26 ma zastosowanie w przypadkach, gdy produkt - z uwzględnieniem wszystkich jego właściwości - może być objęty zarówno zakresem definicji "produktu leczniczego", jak określono w art. 1 pkt 2 tej dyrektywy, jak i definicją "żywności" zawartą w rozporządzeniu (UE) 2015/2283. W związku z tym, jeżeli państwo członkowskie ustali zgodnie z dyrektywą 2001/83/WE, że dany produkt jest produktem leczniczym, może ograniczyć wprowadzenie na rynek takiego produktu jako żywności zgodnie z prawem unijnym.
(16) W swojej opinii naukowej z 2021 r. Urząd zauważył, że jego wnioski dotyczące bezpieczeństwa nowej żywności oparto na danych naukowych pochodzących z danych podstawowych i specyfikacji produktu, badaniach dotyczących wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania (badania ADME), badaniach toksyczności, badaniach na ludziach i sprawozdaniach analitycznych, w tym załącznikach, bez których Urząd nie mógłby ocenić nowej żywności i wyciągnąć wniosków.
(17) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dalsze wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę zastrzeżonych danych w odniesieniu do tych badań oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie, zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(18) Wnioskodawca oświadczył, że posiadał zastrzeżone i wyłączne prawo do powoływania się na wszystkie przedłożone badania w momencie składania wniosku, w związku z czym osoby trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych badań, korzystać z nich ani się na nie powoływać.
(19) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że należycie uzasadniają one spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z tym dane podstawowe dotyczące kalcydiolu; porównanie stężenia 25(OH)D w surowicy/plazmie ludzkiej po doustnej suplementacji kalcy- fediolem lub cholekalcyferolem; metabolizm porównawczy [14C]-kalcyfediolu i [14C]-cholekalcyferolu po wielokrotnym podawaniu doustnym u niepoddanego kastracji samca szczura Wistar Han; metabolizm porównawczy [14C]-kalcyfediolu i [14C]-cholekalcyferolu po podaniu doustnym pojedynczej dawki samcowi szczura Wistar Han z kaniulą wprowadzoną w drogi żółciowe; badanie toksyczności ostrej pokarmowej kalcyfediolu u szczurów; ocena działania mutagennego D5M0471 17 w teście mutacji genowych na komórkach ssaków in vitro z komórkami chło- niaka myszy L5178Y; test mikrojądrowy na komórkach szpiku kostnego szczurów z DSM047117; test mutacji powrotnych Salmonella typhimurium i Escherichia coli; test aberracji chromosomowych w ludzkich limfocytach in vitro z zastosowaniem kalcyfediolu; 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej z wykorzystaniem DSM0471 17 przez podawanie z pokarmem u szczurów, po którym następuje 28-dniowy okres regeneracji; 3-miesięczne badanie toksyczności pokarmowej przy użyciu Rovimix® D3-500 przez podawanie z pokarmem u szczurów Wistar, po którym następuje czterotygodniowy okres regeneracji; badanie ustalające zakres dawkowania u osób w podeszłym wieku fizycznie nieosłabionych i (częściowo) osłabionych w celu zmierzenia poziomu witaminy D 25(OH) po suple- mentacji HY.D kalcyfediolem 25 SD/S i witaminą D3; reakcja surowicy 25-hydroksywitaminy D na różne dawki kal- cyfediolu 0,25 SD/S w porównaniu z suplementacją witaminy D3: randomizowane, kontrolowane, z podwójnie ślepą próbą, długoterminowe badanie farmakokinetyczne; sprawozdanie wraz z załącznikami dotyczące zróżnicowania wielkości cząstek powinny być chronione zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania monohydratu kalcydiolu na rynek w Unii w okresie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(20) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego monohydratu kalcydiolu oraz powoływania się na dane zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak kolejnym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(21) Włączając monohydrat kalcydiolu jako nową żywność do unijnego wykazu nowej żywności, należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Zgodnie z warunkami stosowania suplementów żywnościowych zawierających monohydrat kalcydiolu, zaproponowanymi przez wnioskodawcę i ocenionymi przez Urząd, należy poinformować konsumentów w tym zakresie poprzez odpowiednie etykietowanie o zastosowaniach suplementów żywnościowych zawierających monohydrat kalcydiolu.
(22) Monohydrat kalcydiolu należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności ustanowionego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1052 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1052 zezwalające na wprowadzanie na rynek monohydratu kalcydiolu jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 10/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2024 |