Zalecenie 2022/210 w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi służących rozwiązaniu problemu niedoborów półprzewodników oraz unijnego mechanizmu monitorowania ekosystemu półprzewodników

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2022/210
z dnia 8 lutego 2022 r.
w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi służących rozwiązaniu problemu niedoborów półprzewodników oraz unijnego mechanizmu monitorowania ekosystemu półprzewodników

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Półprzewodniki mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i nowoczesnej gospodarki. W ciągu ostatniego roku Unia doświadczyła bezprecedensowych zakłóceń w ich dostawach, które spowodowały poważne opóźnienia i negatywne skutki dla ważnych sektorów gospodarki oraz doprowadziły do opóźnień w naprawie i utrzymaniu podstawowych produktów (takich jak sprzęt medyczny i diagnostyczny) dla sektorów krytycznych.

(2) Obecny kryzys niedoboru półprzewodników i jego negatywne skutki sprawiają, że zagrożone są sektory krytyczne, takie jak zdrowie, transport, energia, obronność, bezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. Istnieje ryzyko opóźnień w transformacji ekologicznej i cyfrowej Unii.

(3) W tym kontekście wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czi- pów) 1  ma na celu zwiększenie odporności Unii na zakłócenia w łańcuchu dostaw półprzewodników, wspieranie rozwoju zdolności w zakresie zaawansowanej produkcji, projektowania i integracji systemów, a także najnowocześniejszej produkcji przemysłowej w Unii, rozwiązanie dotkliwego problemu niedoboru kwalifikacji, zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników oraz przyczynienie się do stworzenia odpornego i dynamicznego ekosystemu półprzewodników w Unii. Unia jest zaangażowana w realizację swojego strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie do 2030 r. co najmniej 20 % światowej produkcji (pod względem wartości) najnowocześniejszych, innowacyjnych i zrównoważonych półprzewodników, jak określono w programie polityki dotyczącym cyfrowej dekady 2 .

(4) Niniejsze zalecenie towarzyszy proponowanemu rozporządzeniu jako narzędzie o natychmiastowym skutku, umożliwiające szybką i skoordynowaną reakcję Unii na obecny niedobór. W tym celu proponuje się w nim ustanowienie mechanizmu koordynacji w celu omówienia terminowych i proporcjonalnych środków reagowania kryzysowego i podjęcia odpowiedniej decyzji.

(5) Z uwagi na braki strukturalne w łańcuchu dostaw półprzewodników zaleca się ponadto środki umożliwiające skoordynowane monitorowanie łańcucha wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócać dostawy półprzewodników, zagrażać im lub negatywnie na nie wpływać. Środki te powinny umożliwić przygotowanie i wprowadzenie zaproponowanego w rozporządzeniu stałego mechanizmu monitorowania łańcucha dostaw półprzewodników.

(6) W celu wdrożenia niniejszego zalecenia Komisja powołała Europejską Grupę Ekspertów ds. Półprzewodników. Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników będzie platformą koordynacji między państwami członkowskimi oraz będzie służyć Komisji radą i pomocą przy wdrażaniu przyszłego rozporządzenia. Zadania Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników zostaną przejęte przez Europejską Radę ds. Półprzewodników, która zostanie ustanowiona na podstawie tego rozporządzenia.

(7) Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników powinna ułatwiać szybką i skuteczną wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją na temat zmian na rynku, które narażają dostawy Unii na konkretne ryzyko, oraz wspierać jednolite i skoordynowane reagowanie kryzysowe.

(8) Jako pierwszy środek zaleca się państwom członkowskim zwrócenie się o informacje do organizacji reprezentujących przedsiębiorstwa lub, w razie potrzeby, do poszczególnych producentów półprzewodników i sprzętu. Zwiększyłoby to zdolność Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników do określania potencjalnych środków reagowania kryzysowego i dostosowywania ich do istniejącej sytuacji. Zgromadzone dane powinny dotyczyć zdolności i mocy produkcyjnych oraz obecnych głównych zakłóceń i wąskich gardeł. Gromadzenie lub wymiana informacji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi udostępniania danych oraz poufności informacji i danych.

(9) Niniejsze zalecenie zawiera sugestie dotyczące środków reagowania kryzysowego, które państwa członkowskie powinny omówić i rozważyć ich zastosowanie tam, gdzie jest to stosowne i proporcjonalne.

(10) Jeżeli wymaga tego ocena obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogłyby rozważyć podjęcie dialogu z producentami półprzewodników mających siedzibę w Unii i zwrócenie się do nich o priorytetowe traktowanie umów z przedsiębiorstwami dostarczającymi produkty do sektorów krytycznych w celu zapewnienia dalszego funkcjonowania tych sektorów.

(11) Ponadto, jeżeli jest to właściwe i odpowiednie zgodnie z oceną obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogą rozważyć udzielenie Komisji upoważnienia do zamawiania niektórych produktów w ich imieniu w celu stworzenia efektu dźwigni dzięki jej sile nabywczej oraz zapewnienia dostaw do sektorów krytycznych w interesie publicznym.

(12) Ponadto zachęca się państwa członkowskie do oceny, czy Unia powinna sprawować nadzór nad wywozem niektórych towarów w celu zabezpieczenia dostaw na rynek wewnętrzny. Jeżeli uznają takie środki ochronne za odpowiednie, konieczne i proporcjonalne, mogą omówić tę kwestię i zwrócić się do Komisji o ocenę, czy zostały spełnione warunki dotyczące środków ochronnych w odniesieniu do wywozu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 3 .

(13) Zalecane działania monitorujące powinny być zgodne z zasadami przewidywania, koordynacji i gotowości w celu ustanowienia systemu wczesnego ostrzegania, aby zapobiegać kryzysom dotyczącym półprzewodników i wzmocnić unijny ekosystem półprzewodników. W tym celu państwa członkowskie proszone są o omówienie na forum Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników odpowiednich wskaźników wczesnego ostrzegania, aby przewidzieć przyszłe niedobory w łańcuchu dostaw półprzewodników.

(14) Konieczna jest dalsza dogłębna ocena ryzyka, które może zakłócać łańcuch wartości, zagrażać mu lub negatywnie na niego wpływać, w tym w odniesieniu do źródeł pochodzenia i dostaw spoza Unii. W związku z tym zaleca się państwom członkowskim gromadzenie odpowiednich informacji i współpracę w celu umożliwienia Komisji przygotowania wspólnej oceny ryzyka dla łańcucha wartości półprzewodników w Unii. Należy wskazać czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania ocen ryzyka.

(15) W proponowanym rozporządzeniu Komisja ustanawia stały i wiążący mechanizm skoordynowanego monitorowania i reagowania kryzysowego, który opiera się na środkach zaproponowanych w niniejszym zaleceniu. Po wejściu w życie rozporządzenia niniejsze zalecenie może zostać uchylone,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
CEL NINIEJSZEGO ZALECENIA
1)
Celem niniejszego zalecenia jest umożliwienie szybkiej, skutecznej i skoordynowanej reakcji Unii na obecny niedobór półprzewodników oraz na podobne przypadki w przyszłości.
2)
Niniejsze zalecenie umożliwi zatem wprowadzenie mechanizmu monitorowania w świetle strukturalnych braków w dostawach półprzewodników oraz istniejącego ryzyka przyszłych niedoborów lub innych znaczących wstrząsów rynkowych.
3)
W tym celu zaleca się, aby państwa członkowskie współpracowały z Komisją w ramach Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników, która będzie koordynować środki natychmiastowego reagowania kryzysowego i działać jako platforma monitorowania łańcucha wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócić dostawy półprzewodników, zagrozić im lub negatywnie na nie wpłynąć.
2.
DEFINICJE
4)
Do celów niniejszego zalecenia stosuje się definicje określone w proponowanym rozporządzeniu.
3.
EUROPEJSKA GRUPA EKSPERTÓW DS. PÓŁPRZEWODNIKÓW
5)
Zaleca się, aby państwa członkowskie wdrożyły niniejsze zalecenie za pośrednictwem Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników. Zastosowanie ma ogólny regulamin wewnętrzny tej grupy ekspertów.
4.
NATYCHMIASTOWE REAGOWANIE KRYZYSOWE
6)
W trybie pilnym państwa członkowskie powinny zwołać posiedzenie Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników w celu wymiany informacji na temat obecnego stanu kryzysu dotyczącego półprzewodników na ich rynkach krajowych. W szczególności powinny one ocenić konkretne produkty i rynki dotknięte niedoborem, a także omówić środki awaryjne, które zostały wdrożone na szczeblu krajowym.
7)
Państwa członkowskie powinny zwrócić się do organizacji reprezentującej przedsiębiorstwa lub, w razie potrzeby, do poszczególnych producentów półprzewodników i sprzętu, o informacje na temat zdolności w zakresie dostaw, które mogą obejmować informacje na temat zdolności i mocy produkcyjnych oraz obecnych zakłóceń pierwotnych, w celu określenia i dostosowania potencjalnych środków reagowania kryzysowego. Gromadzenie lub wymiana informacji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi udostępniania danych oraz poufności informacji i danych.
8)
Zachęca się państwa członkowskie do oceny - na podstawie tych informacji - odpowiednich, skutecznych i proporcjonalnych środków reagowania kryzysowego na szczeblu krajowym i unijnym (zestaw narzędzi kryzysowych). Mogą one obejmować co najmniej jeden z następujących środków:
a)
nawiązanie dialogu z producentami i zwrócenie się do nich o priorytetowe traktowanie produkcji produktów istotnych w kontekście kryzysu w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania sektorów krytycznych;
b)
rozważenie, w stosownych przypadkach, udzielenia Komisji mandatu do działania w charakterze centralnej jednostki zakupującej w imieniu co najmniej dwóch państw członkowskich na potrzeby zamówień publicznych na produkty istotne w kontekście kryzysu w niektórych sektorach krytycznych;
c)
ocenę, czy Unia powinna sprawować nadzór nad wywozem produktów istotnych w kontekście kryzysu, i zwrócenie się do Komisji z wnioskiem o ocenę, czy spełnione są warunki dotyczące środków ochronnych w odniesieniu do wywozu zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/479;
d)
przeprowadzanie skoordynowanych konsultacji lub podejmowanie współpracy z odpowiednimi państwami trzecimi w celu poszukiwania rozwiązań opartych na współpracy w celu rozwiązaniu problemu zakłóceń w łańcuchu dostaw, zgodnie ze zobowiązaniami międzynarodowymi. W stosownych przypadkach może to obejmować koordynację na odpowiednich forach międzynarodowych.
9)
Aby zapewnić skoordynowane podejście, państwa członkowskie powinny terminowo informować Komisję o wszystkich środkach krajowych wprowadzonych w odniesieniu do łańcucha dostaw półprzewodników.
5.
MONITOROWANIE
10)
Państwa członkowskie powinny regularnie monitorować łańcuch wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócać dostawy półprzewodników, zagrażać im lub negatywnie na nie wpływać.
11)
W tym celu państwa członkowskie powinny określić odpowiednie wskaźniki wczesnego ostrzegania, aby przewidzieć przyszłe zakłócenia w łańcuchu dostaw półprzewodników.
12)
Państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji informacje do celów mapowania czynników, tendencji i zdarzeń, które mogłyby prowadzić do znacznych zakłóceń w globalnym łańcuchu wartości półprzewodników z konsekwencjami dla Unii (unijna ocena ryzyka). Istotne czynniki, które należy wziąć pod uwagę, mogą obejmować:
a)
dostępność i integralność usług lub towarów przedsiębiorstw w sektorze półprzewodników w Unii, których funkcjonowanie ma zasadnicze znaczenie dla łańcucha dostaw półprzewodników;
b)
tempo wahań popytu na różne rodzaje półprzewodników, również w odniesieniu do dostępnych mocy produkcyjnych;
c)
luki i wąskie gardła w produkcji, pakowaniu i logistyce, w tym niedobory surowców i dostępnej wykwalifikowanej siły roboczej;
d)
wypadki, ataki, klęski żywiołowe lub inne poważne zdarzenia mogące mieć wpływ na łańcuch dostaw półprzewodników;
e)
zmiany techniczne, regulacyjne lub środowiskowe zmniejszające wydajność produkcji;
f)
koncentrację podaży w odniesieniu do obszarów geograficznych i przedsiębiorstw, z uwzględnieniem efektu sieci i efektu "lock-in";
g)
wpływ polityki handlowej, taryf celnych, barier w handlu i innych środków związanych z handlem;
h)
autentyczność i integralność półprzewodników, ewentualny wpływ podrobionych półprzewodników;
i)
naruszenie lub kradzież własności intelektualnej lub tajemnic handlowych.
13)
Państwa członkowskie powinny określić główne kategorie użytkowników półprzewodników, zwłaszcza tych z sektorów krytycznych. Powinny one zachęcać odpowiednie organizacje zainteresowanych stron, w tym stowarzyszenia branżowe i przedstawicieli głównych kategorii użytkowników, do informowania o nietypowym wzroście popytu i znanych zakłóceniach w ich łańcuchu dostaw, w tym o niedostępności krytycznych półprzewodników lub surowców, dłuższej niż średni czas realizacji zamówienia, opóźnieniach w dostawach i wyjątkowych skokach cen.
14)
Państwa członkowskie powinny niezwłocznie powiadamiać Komisję, gdy dowiadują się o potencjalnym zakłóceniu dostaw półprzewodników, nietypowym wzroście popytu lub posiadają konkretne i wiarygodne informacje o jakimkolwiek innym czynniku ryzyka lub zdarzeniu.
6.
PRZEGLĄD
15)
Zalecenie może zostać uchylone po wejściu w życie proponowanego rozporządzenia.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji
1 COM(2022) 46, 8.2.2022.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie, COM(2021) 118 final, 9.3.2021.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu (Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 34).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.35.17

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2022/210 w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi służących rozwiązaniu problemu niedoborów półprzewodników oraz unijnego mechanizmu monitorowania ekosystemu półprzewodników
Data aktu: 08/02/2022
Data ogłoszenia: 17/02/2022
Data wejścia w życie: 08/02/2022