Dyrektywa 2022/2380 w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/2380
z dnia 23 listopada 2022 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 3  jest zapewnienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) tej dyrektywy jednym z zasadniczych wymagań, które muszą spełniać urządzenia radiowe, jest to, aby współdziałały z dodatkowymi elementami, w szczególności z uniwersalnymi ładowarkami. W tym względzie w dyrektywie 2014/53/UE wskazano, że interoperacyjność między urządzeniami radiowymi a dodatkowymi elementami, takimi jak ładowarki, upraszcza stosowanie urządzeń radiowych oraz zmniejsza ilość zbędnych odpadów i koszty, a także że konieczne jest opracowanie uniwersalnej ładowarki dla poszczególnych kategorii lub klas urządzeń radiowych, w szczególności z korzyścią dla konsumentów i innych użytkowników końcowych.

(2) Od 2009 r. na poziomie Unii dąży się do ograniczenia fragmentacji rynku interfejsów ładowania telefonów komórkowych i podobnych urządzeń radiowych. Chociaż ostatnie dobrowolne inicjatywy doprowadziły do zwiększenia poziomu konwergencji urządzeń ładujących, które są zewnętrznymi ładowarkami, oraz do zmniejszenia liczby różnych rozwiązań w zakresie ładowania dostępnych na rynku, inicjatywy te nie realizują w pełni celów polityki Unii w zakresie zapewnienia wygody konsumentów, zmniejszenia ilości odpadów elektronicznych (e-odpadów) oraz uniknięcia fragmentacji rynku urządzeń ładujących.

(3) Unia jest zaangażowana w zwiększanie efektywnego wykorzystania zasobów poprzez przechodzenie na czystą gospodarkę o obiegu zamkniętym dzięki wprowadzeniu inicjatyw, takich jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 4 , a ostatnio dzięki wprowadzeniu Europejskiego Zielonego Ładu, określonego przez Komisję w komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. Niniejsza dyrektywa ma na celu zmniejszenie ilości e-odpadów powstających w wyniku sprzedaży urządzeń radiowych, a także zmniejszenie wydobycia surowców i emisji CO2 powstających w wyniku produkcji, transportu i unieszkodliwiania ładowarek, a tym samym promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.

(4) W opracowanym przez Komisję planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym, określonym w komunikacie z dnia 11 marca 2020 r., przewidziano inicjatywy w ramach całego cyklu życia produktów, ukierunkowane na ich projektowanie, promowanie procesów gospodarki o obiegu zamkniętym, sprzyjanie zrównoważonej konsumpcji oraz dążenie do zapewnienia możliwie najdłuższego utrzymywania zasobów w gospodarce Unii.

(5) Komisja przeprowadziła ocenę skutków, która wykazała, że rynek wewnętrzny nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału, ponieważ utrzymująca się fragmentacja rynku interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla telefonów komórkowych i innych podobnych urządzeń radiowych skutkuje brakiem wygody konsumentów i wzrostem ilości e-odpadów.

(6) Interoperacyjność między urządzeniami radiowymi a dodatkowymi elementami, takimi jak ładowarki, jest utrudniona, ponieważ istnieją różne interfejsy ładowania dla niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych wykorzystujących ładowanie przewodowe, takich jak doręczne telefony komórkowe, tablety, aparaty cyfrowe, słuchawki nagłowne lub zestawy słuchawkowe, doręczne konsole do gier wideo, przenośne głośniki, czytniki książek elektronicznych, klawiatury, myszy, przenośne systemy nawigacyjne, słuchawki douszne i laptopy. Ponadto istnieje szereg rodzajów protokołów komunikacyjnych w zakresie szybkiego ładowania, w przypadku których nie zawsze gwarantowany jest minimalny poziom wydajności. W związku z tym niezbędne jest działanie Unii w celu promowania wspólnego poziomu interoperacyjności oraz dostarczania konsumentom i innym użytkownikom końcowym informacji dotyczących charakterystyki ładowania urządzeń radiowych. Konieczne jest zatem wprowadzenie w dyrektywie 2014/53/UE odpowiednich wymagań dotyczących protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania, interfejsów ładowania, tj. gniazd ładowania, niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych, a także informacji, które mają być przekazywane konsumentom i innym użytkownikom końcowym w odniesieniu do charakterystyki ładowania tych kategorii lub klas urządzeń radiowych, takich jak informacje o minimalnej i maksymalnej mocy wymaganej do naładowania urządzenia radiowego. Minimalna moc powinna określać sumę mocy wymaganej do utrzymania działania urządzenia radiowego i minimalnej mocy wymaganej do rozpoczęcia ładowania jego baterii. Maksymalna moc powinna określać sumę mocy wymaganej do utrzymania działania urządzenia radiowego i mocy wymaganej do osiągnięcia maksymalnej prędkości ładowania.

(7) Brak harmonizacji interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania może doprowadzić do znacznych rozbieżności w przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych lub praktykach państw członkowskich dotyczących interoperacyjności telefonów komórkowych i podobnych kategorii lub klas urządzeń radiowych z ich urządzeniami ładującymi, a także dotyczących dostarczania urządzeń radiowych bez urządzeń ładujących.

(8) Wielkość rynku wewnętrznego ładowanych telefonów komórkowych i podobnych kategorii lub klas urządzeń radiowych, rozpowszechnienie różnych typów urządzeń ładujących do takich urządzeń radiowych, brak interopera- cyjności między urządzeniami radiowymi i urządzeniami ładującymi oraz znaczący handel transgraniczny tymi produktami wymagają na poziomie Unii działań legislacyjnych bardziej zdecydowanych niż działania na poziomie krajowym lub środki dobrowolne, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu wygody konsumentów oraz zmniejszeniu ilości odpadów środowiskowych.

(9) Konieczne jest zatem zharmonizowanie interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla określonych kategorii lub klas urządzeń radiowych ładowanych za pomocą ładowania przewodowego. Ponadto konieczne jest zapewnienie podstawy służącej do dostosowania do przyszłego postępu naukowego i technologicznego lub zmian na rynku, które będą stale monitorowane przez Komisję. W szczególności należy w przyszłości rozważyć wprowadzenie harmonizacji interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania również w odniesieniu do urządzeń radiowych, które mogą być ładowane w inny sposób niż za pomocą ładowania przewodowego, w tym za pomocą ładowania przy użyciu fal radiowych (ładowanie bezprzewodowe). Ponadto włączenie dodatkowych kategorii lub klas urządzeń radiowych, które są ładowane za pomocą ładowania przewodowego, powinno być systematycznie rozważane w kontekście przyszłego dostosowania zharmonizowanych rozwiązań w zakresie ładowania, pod warunkiem że integracja zharmonizowanych rozwiązań w zakresie ładowania dla takich dodatkowych kategorii lub klas urządzeń radiowych jest technicznie wykonalna. Harmonizacja powinna realizować cele polegające na zapewnieniu wygody konsumentów, zmniejszeniu ilości odpadów środowiskowych i uniknięciu fragmentacji rynku spowodowanej występowaniem różnych interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania, jak również wszelkich inicjatyw na poziomie krajowym, które mogłyby stworzyć przeszkody w handlu na rynku wewnętrznym. Przyszłe dostosowanie harmonizacji interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania powinno nadal zmierzać do osiągnięcia tych celów, zapewniając włączenie najbardziej odpowiednich rozwiązań technicznych dotyczących interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania w odniesieniu do wszelkich środków ładowania. Zharmonizowane rozwiązania w zakresie ładowania powinny odzwierciedlać najbardziej odpowiednią kombinację między uzyskiwaniem akceptacji na rynku, a także realizacją celów polegających na zapewnieniu wygody konsumentów, zmniejszaniem ilości odpadów środowiskowych oraz unikaniem fragmentacji rynku. Przy wyborze takich rozwiązań w zakresie ładowania należy przede wszystkim posiłkować się odpowiednimi normami technicznymi spełniającymi te cele i opracowanymi na poziomie europejskim lub międzynarodowym. W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodzi potrzeba wprowadzenia, uzupełnienia lub zmiany istniejącej specyfikacji technicznej w razie braku publicznie dostępnych norm europejskich lub międzynarodowych, które spełniają te cele, Komisja powinna mieć możliwość określenia innych specyfikacji technicznych, pod warunkiem że te specyfikacje techniczne zostaną opracowane zgodnie z kryteriami otwartości, konsensusu i przejrzystości oraz że spełniają wymagania neutralności i stabilności, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 5 . Konieczne jest, aby wszystkie zainteresowane strony z sektora reprezentowane w grupie ekspertów Komisji ds. urządzeń radiowych były zaangażowane w cały proces dostosowywania zharmonizowanych rozwiązań w zakresie ładowania.

(10) Taka harmonizacja byłaby jednak niepełna, gdyby nie połączono jej z wymaganiami dotyczącymi łącznej sprzedaży urządzeń radiowych i ładowarek do nich oraz dotyczącymi informacji, które mają być przekazywane konsumentom i innym użytkownikom końcowym. Fragmentacja podejść państw członkowskich w odniesieniu do wprowadzania na rynek danych kategorii lub klas urządzeń radiowych i urządzeń ładujących do nich utrudniłaby handel transgra- niczny tymi produktami, na przykład ze względu na zobowiązanie podmiotów gospodarczych do przepakowywania produktów w zależności od państwa członkowskiego, do którego produkty te mają być dostarczone. To z kolei spowodowałoby większe niedogodności dla konsumentów i doprowadziło do powstania niepotrzebnych e-odpadów, niwecząc w ten sposób korzyści płynące z harmonizacji interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania. Konieczne jest zatem nałożenie wymagań w celu zapewnienia, aby konsumenci i inni użytkownicy końcowi nie musieli kupować nowego urządzenia ładującego przy każdym zakupie nowego telefonu komórkowego lub podobnego urządzenia radiowego. Oddzielenie sprzedaży urządzeń ładujących od sprzedaży urządzeń radiowych zapewni konsumentom i innym użytkownikom końcowym zrównoważone, dostępne, atrakcyjne i dogodne wybory. Opierając się na doświadczeniach związanych ze stosowaniem wymagań, pojawiającymi się tendencjami rynkowymi i postępem technologicznym, Komisja powinna rozważyć rozszerzenie wymagania związanego z dostawą urządzeń ładujących wraz z urządzeniami radiowymi na kable lub wprowadzenie obowiązkowego oddzielenia sprzedaży urządzeń ładujących od sprzedaży urządzeń radiowych, aby zapewnić jak najskuteczniejszą realizację celów polegających na zapewnieniu wygody konsumentów i zmniejszeniu ilości odpadów środowiskowych. Aby zapewnić skuteczność takich wymagań, konsumenci i inni użytkownicy końcowi powinni otrzymywać przy zakupie telefonu komórkowego lub podobnego urządzenia radiowego niezbędne informacje dotyczące charakterystyki ładowania. Specjalny piktogram będzie umożliwiać konsumentom i innym użytkownikom końcowym ustalenie przed zakupem, czy urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego. Piktogram powinien być przedstawiony w przypadku wszystkich form dostaw, w tym sprzedaży na odległość.

(11) Z technicznego punktu widzenia możliwe jest zdefiniowanie USB typu C jako uniwersalnego gniazda ładowania dla odpowiednich kategorii lub klas urządzeń radiowych, w szczególności dlatego, że są one już zdolne do integracji takiego gniazda. Technologię USB typu C, stosowaną na całym świecie, przyjął na poziomie normalizacji międzynarodowej i transponował do systemu europejskiego Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki (CENELEC) w ramach serii norm europejskich EN IEC 62680-1-3:2021 Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®.

(12) USB typu C to technologia, która jest już powszechnie stosowana w wielu kategoriach lub klasach urządzeń radiowych, ponieważ zapewnia wysokiej jakości ładowanie i wysokiej jakości przesyłanie danych. Gniazdo ładowania USB typu C, w połączeniu z protokołem komunikacyjnym w zakresie zasilania przez USB, jest w stanie zapewnić moc do 100 W, a zatem pozostawia dużo miejsca na dalszy rozwój rozwiązań w zakresie szybkiego ładowania, umożliwiając jednocześnie rynkowi zaspokojenie potrzeb dotyczących urządzeń niskiej klasy, które nie wymagają szybkiego ładowania. Telefony komórkowe i podobne urządzenia radiowe, które obsługują szybkie ładowanie, mogą realizować funkcję zasilania przez USB opisaną w normie europejskiej EN IEC 62680-1-2:2021 Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-2: Elementy wspólne - Specyfikacja zasilania przez USB. Specyfikacje USB nieustannie się rozwijają. W tym względzie USB Implementers Forum opracowało zaktualizowaną wersję specyfikacji zasilania przez USB, która umożliwia obsługę mocy do 240 W. Dokonano również dostosowań w specyfikacji USB typu C, które rozszerzą wymagania dotyczące złącz i kabli na maksymalnie 240 W. Umożliwi to uwzględnienie urządzeń radiowych wymagających takich poziomów mocy w celu ewentualnego włączenia ich do wykazu urządzeń radiowych objętych niniejszą dyrektywą.

(13) W odniesieniu do ładowania za pomocą środków innych niż ładowanie przewodowe w przyszłości mogłyby zostać opracowane rozbieżne rozwiązania, co mogłoby mieć negatywny wpływ na interoperacyjność, wygodę konsumentów i środowisko. Chociaż na obecnym etapie przedwczesne jest nakładanie szczegółowych wymagań w odniesieniu do takich rozwiązań, Komisja powinna podjąć działania na rzecz promowania takich rozwiązań i ich harmonizacji w celu uniknięcia przyszłej fragmentacji rynku wewnętrznego.

(14) Dyrektywę 2014/53/UE należy zmienić z myślą o uwzględnieniu przepisów dotyczących interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania. Kategorie lub klasy urządzeń radiowych objętych konkretnie tymi nowymi przepisami należy określić bardziej szczegółowo w nowym załączniku do tej dyrektywy. W ramach tych kategorii lub klas urządzeń radiowych dotyczy to wyłącznie urządzeń radiowych z odłączalną lub wbudowaną baterią wielokrotnego ładowania. W przypadku aparatów cyfrowych przedmiotowe urządzenia radiowe stanowią wszelkie cyfrowe aparaty fotograficzne i kamery wideo, w tym kamery sportowe. Nie należy wymagać, aby aparaty cyfrowe zaprojektowane wyłącznie dla sektora audiowizualnego lub sektora ochrony i nadzoru uwzględniały zharmonizowane rozwiązania w zakresie ładowania. W przypadku słuchawek dousznych przedmiotowe urządzenia radiowe traktuje się łącznie z dedykowanymi etui lub pudełkiem przeznaczonymi do ładowania w związku z tym, że słuchawki douszne są rzadko lub nie są nigdy niezależne od ich etui lub pudełka przeznaczonych do ładowania z powodu ich specyficznego rozmiaru i kształtu. Etui lub pudełko przeznaczone do ładowania dla tego konkretnego rodzaju urządzeń radiowych nie są uznawane za część urządzenia ładującego. W przypadku laptopów przedmiotowe urządzenia radiowe stanowią wszystkie komputery przenośne, obejmujące laptopy, notebooki, urządzenia ultraprzenośne, laptopy hybrydowe lub konwertowalne i netbooki.

(15) Dyrektywę 2014/53/UE należy zmienić również w celu wprowadzenia wymagań dotyczących dostarczania niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych bez urządzeń ładujących. Dane kategorie lub klasy urządzeń radiowych, jak również specyfikacje dotyczące rozwiązań w zakresie ładowania należy określić w nowym załączniku tej dyrektywy.

(16) W dyrektywie 2014/53/UE określono informacje, które należy zawrzeć w instrukcjach obsługi dołączanych do urządzeń radiowych, w związku z czym należy wprowadzić dodatkowe wymagania dotyczące informowania w odpowiednim artykule do tej dyrektywy. Treść nowych wymagań należy określić w nowym załączniku do tej dyrektywy. Niektóre informacje powinny być przekazywane w formie wizualnej dla wszystkich form dostaw, w tym sprzedaży na odległość. Specjalna etykieta wskazująca specyfikacje dotyczące możliwości ładowania i kompatybilnych urządzeń ładujących umożliwi konsumentom i innym użytkownikom końcowym określenie najbardziej odpowiedniego urządzenia ładującego potrzebnego do ładowania ich urządzeń radiowych. W celu zapewnienia użytecznego źródła odniesienia przez cały cykl życia urządzenia radiowego informacje na temat specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych urządzeń ładujących powinny być również zawarte w instrukcjach obsługi i informacjach dotyczących bezpieczeństwa dołączanych do urządzenia radiowego. Powinna istnieć możliwość dostosowania tych wymagań dotyczących informowania w przyszłości w celu odzwierciedlenia wszelkich zmian w wymaganiach dotyczących etykietowania, w szczególności urządzeń ładujących, które to wymagania mogą zostać wprowadzone na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 6 . Te wymagania dotyczące informowania powinny w szczególności odzwierciedlać rozwój zharmonizowanych rozwiązań w zakresie ładowania i powinny zostać odpowiednio dostosowane. W tym kontekście można również rozważyć wprowadzenie systemu kodowania barwnego.

(17) Biorąc pod uwagę, że importerzy i dystrybutorzy mogą również dostarczać urządzenia radiowe bezpośrednio konsumentom i innym użytkownikom końcowym, powinni oni podlegać takim samym obowiązkom jak obowiązki mające zastosowanie do producentów w odniesieniu do informacji, które mają być dostarczane lub przedstawiane. Wszystkie podmioty gospodarcze, udostępniając urządzenia radiowe konsumentom i innym użytkownikom końcowym, powinny spełniać obowiązek w odniesieniu do przedstawienia piktogramu wskazującego, czy urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego. Importerzy i dystrybutorzy mogliby zatem oferować pakiety, które obejmowałyby urządzenie radiowe i jego urządzenie ładujące, nawet gdyby takie urządzenia radiowe były dostarczane przez producenta bez urządzenia ładującego, pod warunkiem że importerzy i dystrybutorzy oferowaliby również konsumentom i innym użytkownikom końcowym możliwość nabycia urządzenia radiowego bez żadnego urządzenia ładującego.

(18) Dyrektywa 2014/53/UE określa procedury oceny zgodności. Należy ją zmienić w celu dodania odniesień do nowych zasadniczych wymagań. Producenci powinni mieć zatem możliwość wyboru stosowania procedury wewnętrznej kontroli produkcji w celu wykazania zgodności z nowymi zasadniczymi wymaganiami.

(19) W celu zapewnienia, aby krajowe organy nadzoru rynku dysponowały środkami proceduralnymi umożliwiającymi egzekwowanie zgodności z nowymi wymaganiami dotyczącymi zharmonizowanych interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania, jak również wymaganiami dotyczącymi dostaw urządzeń radiowych podlegających takiej harmonizacji, należy odpowiednio dostosować dyrektywę 2014/53/UE. W szczególności należy zawrzeć wyraźne odniesienie do braku zgodności z zasadniczymi wymaganiami, które obejmują również nowe przepisy w sprawie specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych urządzeń ładujących. Biorąc pod uwagę, że te nowe przepisy dotyczą aspektów interoperacyjności, celem jest uniknięcie rozbieżnych interpretacji odnośnie do tego, czy procedura określona w dyrektywie 2014/53/UE może być uruchamiana również w odniesieniu do urządzeń radiowych, które nie stanowią zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa osób lub innych kwestii związanych z ochroną interesów publicznych.

(20) Dyrektywa 2014/53/UE określa przypadki braku zgodności pod względem formalnym. Biorąc pod uwagę, że niniejsza dyrektywa wprowadza nowe wymagania mające zastosowanie do niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych, należy zmienić dyrektywę 2014/53/UE, aby umożliwić skuteczne egzekwowanie przez krajowe organy nadzoru rynku zgodności z tymi nowymi wymaganiami.

(21) Należy również zmienić dyrektywę 2014/53/UE w celu dostosowania zawartych w niej odniesień do nowych wymagań wprowadzonych niniejszą dyrektywą.

(22) Konieczne jest zapewnienie minimalnej wspólnej interoperacyjności między urządzeniami radiowymi a urządzeniami ładującymi do tych urządzeń radiowych oraz uwzględnienie wszelkich przyszłych zmian na rynku, takich jak pojawienie się nowych kategorii lub klas urządzeń radiowych, w odniesieniu do których ma miejsce znaczny stopień fragmentacji interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania, a także uwzględnienie wszelkich zmian w technologii ładowania. Konieczne jest również odzwierciedlenie przyszłych zmian w wymaganiach dotyczących etykietowania, jak na przykład w odniesieniu do urządzeń ładujących lub kabli, lub innych elementów postępu technologicznego. Należy zatem przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmiany kategorii lub klas urządzeń radiowych oraz specyfikacji dotyczących interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla każdej z nich i do zmiany wymagań dotyczących informowania odnośnie do interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(23) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/53/UE.

(24) Podmiotom gospodarczym należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na przeprowadzenie niezbędnych dostosowań urządzeń radiowych objętych zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, które podmioty te zamierzają wprowadzać do obrotu w Unii,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2014/53/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 akapit pierwszy lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) urządzenia radiowe współdziałają z dodatkowymi elementami innymi niż urządzenia ładujące dla kategorii lub klas urządzeń radiowych, określonych w części I załącznika Ia, o których konkretnie mowa w ust. 4 niniejszego artykułu;";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Urządzenia radiowe należące do kategorii lub klas określonych w części I załącznika Ia są konstruowane w taki sposób, aby były zgodne ze specyfikacjami dotyczącymi możliwości ładowania określonymi w tym załączniku dla odpowiedniej kategorii lub klasy urządzenia radiowego.

W odniesieniu do urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego, Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zgodnie z art. 44, w celu zmiany części I załącznika Ia w związku z postępem naukowym i technologicznym lub zmianami na rynku, w celu zapewnienia minimalnej wspólnej interoperacyjności pomiędzy urządzeniami radiowymi a ich urządzeniami ładującymi, a także w celu poprawy wygody konsumentów, zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych i uniknięcia fragmentacji rynku, w drodze:

a) zmiany, uzupełniania lub usuwania kategorii lub klas urządzeń radiowych;

b) zmiany, uzupełniania lub usuwania specyfikacji technicznych, w tym odniesień i opisów, dotyczących gniazd ładowania oraz protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla każdej odpowiedniej kategorii lub klasy urządzeń radiowych.

Komisja stale ocenia zmiany na rynku, fragmentację rynku i postęp technologiczny w celu określenia kategorii lub klas urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego, w przypadku których włączenie do części I załącznika Ia doprowadziłoby do znacznej wygody konsumentów i zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych.

Komisja składa sprawozdanie z oceny, o której mowa w akapicie trzecim, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie po raz pierwszy do dnia 28 grudnia 2025 r., a następnie co pięć lat, oraz przyjmuje odpowiednio akty delegowane na podstawie akapitu drugiego lit. a).

W odniesieniu do urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą środków innych niż ładowanie przewodowe, Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zgodnie z art. 44, w celu zmiany części I załącznika Ia w związku z postępem naukowym i technologicznym lub zmianami na rynku, w celu zapewnienia minimalnej wspólnej interoperacyjności pomiędzy urządzeniami radiowymi a ich urządzeniami ładującymi, a także w celu poprawy wygody konsumentów, zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych i uniknięcia frag- mentacji rynku, w drodze:

a) wprowadzania, zmiany, uzupełniania lub usuwania kategorii lub klas urządzeń radiowych;

b) wprowadzania, zmiany, uzupełniania lub usuwania specyfikacji technicznych, w tym odniesień i opisów, dotyczących interfejsów ładowania oraz protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla każdej odpowiedniej kategorii lub klasy urządzeń radiowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 i do dnia 28 grudnia 2024 r. Komisja zwraca się do jednej lub kilku europejskich organizacji normalizacyjnych z wnioskiem o przygotowanie norm zharmonizowanych określających specyfikacje techniczne dotyczące interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania dla urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą środków innych niż ładowanie przewodowe. Zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja konsultuje się z komitetem ustanowionym na mocy art. 45 ust. 1 niniejszej dyrektywy. Wymagania dotyczące treści wnioskowanych norm zharmonizowanych opierają się na ocenie aktualnego stanu technologii ładowania bezprzewodowego urządzeń radiowych, przeprowadzanej przez Komisję, obejmującej w szczególności zmiany na rynku, penetrację rynku, fragmentację rynku, wydajność technologiczną, interoperacyjność, efektywność energetyczną i wydajność ładowania.

Przygotowując akty delegowane, o których mowa w niniejszym artykule, w odniesieniu do urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego, a także w odniesieniu do urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą środków innych niż ładowanie przewodowe, Komisja uwzględnia stopień akceptacji na rynku rozważanych specyfikacji technicznych, wynikającą z nich wygodę konsumentów oraz zakres zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych i fragmentacji rynku, których można oczekiwać od takich specyfikacji technicznych. Specyfikacje techniczne oparte na odpowiednich dostępnych normach europejskich lub międzynarodowych uznaje się za spełniające cele określone w poprzednim zdaniu. Jednakże w przypadkach, gdy takie normy europejskie lub międzynarodowe nie istnieją lub gdy Komisja stwierdzi na podstawie oceny technicznej takich norm, że nie spełniają one tych celów w optymalny sposób, Komisja może określić inne specyfikacje techniczne, które lepiej spełniają te cele.";

2)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Umożliwienie konsumentom lub innym użytkownikom końcowym nabywania pewnych kategorii lub klas urządzeń radiowych bez urządzenia ładującego

1. W przypadku gdy podmiot gospodarczy oferuje konsumentom i innym użytkownikom końcowym możliwość nabycia urządzenia radiowego, o którym mowa w art. 3 ust. 4, wraz z urządzeniem ładującym, podmiot gospodarczy oferuje również konsumentom i innym użytkownikom końcowym możliwość nabycia tego urządzenia radiowego bez urządzenia ładującego.

2. Podmioty gospodarcze zapewniają, aby informacje o tym, czy urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego, o którym mowa w art. 3 ust. 4, były przedstawiane w formie graficznej z użyciem przyjaznego dla użytkownika i łatwo dostępnego piktogramu, jak określono w części III załącznika Ia, jeżeli takie urządzenie radiowe jest udostępniane konsumentom i innym użytkownikom końcowym. Piktogram drukuje się na opakowaniu lub umieszcza na opakowaniu jako naklejkę. Jeżeli urządzenie radiowe jest udostępniane konsumentom i innym użytkownikom końcowym, piktogram przedstawia się w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny.

Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zgodnie z art. 44, w celu zmiany części III załącznika Ia w następstwie zmian części I i II tego załącznika lub w następstwie przyszłych zmian wymagań dotyczących etykietowania lub w związku z postępem technologicznym - poprzez wprowadzenie, zmianę, uzupełnienie lub usunięcie jakichkolwiek elementów graficznych lub tekstowych.";

3)
art. 10 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Producenci zapewniają dołączenie do urządzenia radiowego instrukcji obsługi oraz informacji na temat bezpieczeństwa. W instrukcji obsługi zamieszcza się informacje wymagane w celu wykorzystywania urządzenia radiowego zgodnie z przeznaczeniem. Informacje takie zawierają, w stosownych przypadkach, opis dodatkowych elementów i komponentów, w tym opis oprogramowania, które umożliwiają funkcjonowanie urządzenia radiowego zgodnie z przeznaczeniem. Taką instrukcję obsługi oraz informacje na temat bezpieczeństwa, jak również wszelkie etykiety, muszą być jasne, zrozumiałe i czytelne.

W przypadku urządzeń radiowych celowo emitujących fale radiowe w instrukcji obsługi zamieszcza się również następujące informacje:

a) zakres lub zakresy częstotliwości, w których pracuje urządzenie radiowe;

b) maksymalna moc częstotliwości radiowej emitowanej w zakresie lub zakresach częstotliwości, w których pracuje urządzenie radiowe.

W przypadku urządzenia radiowego, o którym mowa w art. 3 ust. 4, w instrukcji obsługi zamieszcza się informacje na temat specyfikacji dotyczących możliwości ładowania urządzeń radiowych oraz kompatybilnych urządzeń ładujących, jak określono w części II załącznika Ia. Jeżeli producenci udostępniają takie urządzenia radiowe konsumentom i innym użytkownikom końcowym, informacje te, oprócz zamieszczenia ich w instrukcji obsługi" przedstawia się również na etykiecie, jak określono w części IV załącznika Ia. Etykietę drukuje się w instrukcji obsługi oraz na opakowaniu lub umieszcza na opakowaniu jako naklejkę. W razie braku opakowania naklejkę z etykietą umieszcza się na urządzeniu radiowym. Jeżeli urządzenie radiowe jest udostępniane konsumentom i innym użytkownikom końcowym, etykietę przedstawia się w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny. W przypadku gdy wielkość lub rodzaj urządzenia radiowego to uniemożliwiają, etykieta może być wydrukowana jako oddzielny dokument dołączony do urządzenia radiowego.

Instrukcja obsługi i informacje na temat bezpieczeństwa, o których mowa w akapitach pierwszym, drugim i trzecim niniejszego ustępu, sporządzane są w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów i innych użytkowników końcowych, określonym przez zainteresowane państwo członkowskie.

Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zgodnie z art. 44, w celu zmiany części II i IV załącznika Ia w następstwie zmian części I tego załącznika lub w następstwie przyszłych zmian wymagań dotyczących etykietowania, lub w związku z postępem technologicznym - poprzez wprowadzenie, zmianę, uzupełnienie lub usunięcie jakichkolwiek szczegółów dotyczących informacji oraz elementów graficznych lub tekstowych, jak określono w niniejszym artykule.";

4)
w art. 12 ust. 4 dodaje się następujący akapit:

"Importerzy udostępniający konsumentom i innym użytkownikom końcowym urządzenia radiowe, o których mowa w art. 3 ust. 4, zapewniają, aby:

a) na takich urządzeniach przedstawiono etykietę zgodnie z art. 10 ust. 8 akapit trzeci lub aby dostarczono ją wraz z takimi urządzeniami;

b) etykieta była przedstawiona w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny.";

5)
w art. 13 ust. 2 dodaje się następujący akapit:

"Dystrybutorzy udostępniający konsumentom i innym użytkownikom końcowym urządzenia radiowe, o których mowa w art. 3 ust. 4, zapewniają, aby:

a) na takich urządzeniach przedstawiono etykietę zgodnie z art. 10 ust. 8 akapit trzeci lub aby dostarczono ją wraz z takimi urządzeniami;

b) etykieta była przedstawiona w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny.";

6)
w art. 17 ust. 2 wyrażenie wprowadzające wyrazy "art. 3 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 3 ust. 1 i 4";
7)
w art. 40 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Procedura postępowania na poziome krajowym w przypadku urządzeń radiowych stwarzających zagrożenie lub niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami";

b)
ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy organy nadzoru rynku jednego państwa członkowskiego mają wystarczające powody, by sądzić, że dane urządzenie radiowe wchodzące w zakres niniejszej dyrektywy stwarza zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa osób albo innych kwestii związanych z ochroną interesów publicznych objętych niniejszą dyrektywą, lub nie spełnia co najmniej jednego mającego zastosowanie zasadniczego wymagania określonego w art. 3, dokonują one oceny obejmującej dane urządzenie radiowe pod kątem spełnienia wszystkich odpowiednich wymagań określonych w niniejszej dyrektywie. Odpowiednie podmioty gospodarcze w razie konieczności współpracują w tym celu z organami nadzoru rynku.";

8)
w art. 43 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
po lit. f) dodaje się litery w brzmieniu:

"fa) piktogram, o którym mowa w art. 3a ust. 2, lub etykieta, o której mowa w art. 10 ust. 8, nie zostały sporządzone w prawidłowy sposób;

fb) etykieta, o której mowa w art. 10 ust. 8, nie została dołączona do urządzenia radiowego;

fc) piktogram lub etykieta nie zostały umieszczone lub przedstawione zgodnie z, odpowiednio, art. 3a ust. 2 lub art. 10 ust. 8;";

b)
lit. h) otrzymuje brzmienie:

"h) do urządzenia radiowego nie dołączono informacji, o których mowa w art. 10 ust. 8, deklaracji zgodności UE, o której mowa w art. 10 ust. 9, lub informacji o ograniczeniach w używaniu urządzenia, o których mowa w art. 10 ust. 10;";

c)
lit. j) otrzymuje brzmienie:

"j) brak zgodności z art. 3a ust. 1 lub art. 5.";

9)
w art. 44 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 po zdaniu pierwszym dodaje się następujące zdanie:

"Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 4, art. 3a ust. 2 akapit drugi i art. 10 ust. 8 akapit piąty, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 27 grudnia 2022 r.";

b)
ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 3 ust. 3 akapit drugi, art. 3 ust. 4, art. 3a ust. 2 akapit drugi, art. 4 ust. 2" art. 5 ust. 2 i art. 10 ust. 8 akapit piąty może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę.";

c)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3a. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa * .";

d)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 3 ust. 3 akapit drugi, art. 3 ust. 4, art. 3a ust. 2 akapit drugi, art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 2 lub art. 10 ust. 8, akapit piąty, wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

10)
w art. 47 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Do dnia 28 grudnia 2026 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wpływu możliwości nabycia urządzenia radiowego bez żadnych urządzeń ładujących i bez kabli, w szczególności w odniesieniu do wygody konsumentów, zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych, zmian zachowań i rozwoju praktyk rynkowych. Do sprawozdania zostaje w stosownych przypadkach dołączony wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany niniejszej dyrektywy w celu wprowadzenia obowiązkowego oddzielenia sprzedaży urządzeń ładujących i kabli od sprzedaży urządzeń radiowych.";

11)
tekst załącznika do niniejszej dyrektywy dodaje się jako załącznik Ia.
Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 28 grudnia 2023 r. Niezwłocznie przekazują one Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 28 grudnia 2024 r. do kategorii lub klas urządzeń radiowych, o których mowa w części I pkt 1.1-1.12 załącznika la, i od dnia 28 kwietnia 2026 r. do kategorii lub klas urządzeń radiowych, o których mowa w części I pkt 1.13 załącznika Ia.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst najważniejszych przepisów prawa krajowego w dziedzinie objętej zakresem niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK Ia

SPECYFIKACJE I INFORMACJE DOTYCZACE ŁADOWANIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO OKREŚLONYCH KATEGORII LUB KLAS URZĄDZEŃ RADIOWYCH

Część I

Specyfikacje dotyczące możliwości ładowania

1. Wymagania określone w pkt 2 i 3 niniejszej części mają zastosowanie do następujących kategorii lub klas urządzeń radiowych:

1.1. doręczne telefony komórkowe;

1.2. tablety;

1.3. aparaty cyfrowe;

1.4. słuchawki nagłowne;

1.5. zestawy słuchawkowe;

1.6. doręczne konsole do gier wideo;

1.7. przenośne głośniki;

1.8. czytniki książek elektronicznych;

1.9. klawiatury;

1.10. myszy;

1.11. przenośne systemy nawigacyjne;

1.12. słuchawki douszne;

1.13. laptopy.

2. O ile mogą być ładowane za pomocą ładowania przewodowego, kategorie lub klasy urządzeń radiowych, o których mowa w pkt 1 niniejszej części, muszą być:

2.1. wyposażone w gniazdo USB typu C opisane w normie EN IEC 62680-1-3:2021 Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®, a gniazdo to musi być zawsze dostępne i aktywne;

2.2. ładowane za pomocą kabli zgodnych z normą EN IEC 62680-1-3:2021 Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®.

3. O ile mogą być ładowane za pomocą ładowania przewodowego napięciem wyższym niż 5 V, prądem o natężeniu wyższym niż 3 A lub mocą wyższą niż 15 W, kategorie lub klasy urządzeń radiowych, o których mowa w pkt 1 niniejszej części, muszą:

3.1. umożliwiać zasilanie przez USB opisane w normie EN IEC 62680-12:2021 Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-2: Elementy wspólne - Specyfikacja zasilania przez USB;

3.2. zapewniać, aby dodatkowe protokoły w zakresie ładowania umożliwiały pełną funkcjonalność zasilania przez USB, o której mowa w pkt 3.1, niezależnie od używanego urządzenia ładującego.

Część II

Informacje odnoszące się do specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych urządzeń ładujących

W przypadku urządzeń radiowych objętych zakresem stosowania art. 3 ust. 4 akapit pierwszy następujące informacje muszą być wskazane zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 10 ust. 8 i można je dodatkowo udostępnić za pomocą kodów QR lub podobnych rozwiązań elektronicznych:

a) w przypadku wszystkich kategorii lub klas urządzeń radiowych, które podlegają wymaganiom określonym w części I, opis wymagań dotyczących mocy urządzeń przeznaczonych do ładowania przewodowego, które można stosować z danymi urządzeniami radiowymi, w tym minimalna moc wymagana do ładowania urządzenia radiowego oraz maksymalna moc wymagana do ładowania urządzenia radiowego przy maksymalnej prędkości ładowania wyrażona w watach [W], poprzez przedstawienie tekstu: »Moc dostarczana przez ładowarkę musi wynosić między minimalnie [xx] W wymaganych przez urządzenie radiowe a maksymalnie [yy] W, aby osiągnąć maksymalną prędkość ładowania«. Liczba watów [W] wyraża, odpowiednio, minimalną moc wymaganą przez urządzenie radiowe i maksymalną moc wymaganą przez urządzenie radiowe, aby osiągnąć maksymalną prędkość ładowania;

b) w przypadku urządzenia radiowego, które podlega wymaganiom określonym w części I pkt 3, opis specyfikacji dotyczących możliwości ładowania urządzenia radiowego w zakresie, w jakim można je ładować za pomocą ładowania przewodowego napięciem wyższym niż 5 V lub prądem o natężeniu wyższym niż 3 A, lub mocą wyższą niż 15 W wraz ze wskazaniem, że urządzenie radiowe obsługuje protokół w zakresie zasilania przez USB, poprzez przedstawienie tekstu »Szybkie ładowanie USB PD«, oraz wskazaniem wszelkich innych obsługiwanych protokołów w zakresie ładowania poprzez przedstawienie ich nazwy w formie tekstowej.

Część III

Piktogram informujący o tym, czy urządzenie ładujące jest czy nie jest dołączone do urządzenia radiowego

1. Piktogram ma następujące formaty:

1.1. Jeżeli urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego:

grafika

1.2. Jeżeli urządzenie ładujące nie jest dołączone do urządzenia radiowego:

grafika

2. Piktogram może różnić się wyglądem (np. kolorem, wypełnieniem lub konturem, grubością linii), pod warunkiem że pozostaje widoczny i czytelny. Jeżeli piktogram jest pomniejszony lub powiększony, zachowuje się proporcje określone na rysunkach w pkt 1 niniejszej części. Wymiar »a«, o którym mowa w pkt 1 niniejszej części, wynosi co najmniej 7 mm, niezależnie od zmiany wymiarów.

Część IV

Treść i format etykiety

1. Etykieta ma następujący format:

grafika

2. Litery »XX« zastępuje się liczbą odpowiadającą minimalnej mocy wymaganej do ładowania urządzenia radiowego, określającą minimalną moc, jaką urządzenie ładujące ma dostarczyć w celu ładowania urządzenia radiowego. Litery »YY« zastępuje się liczbą odpowiadającą maksymalnej mocy wymaganej przez urządzenie radiowe do osiągnięcia maksymalnej prędkości ładowania, określającą moc, jaką urządzenie ładujące ma dostarczyć przynajmniej w celu osiągnięcia tej maksymalnej prędkości ładowania. Skrót »USB PD« (zasilanie przez USB) przedstawia się, jeżeli urządzenie radiowe obsługuje ten protokół komunikacyjny w zakresie ładowania. »USB PD« to protokół, który dobiera najszybsze dostarczenie prądu z urządzenia ładującego do urządzenia radiowego bez skracania żywotności baterii.

3. Etykieta może różnić się wyglądem (np. kolorem, wypełnieniem lub konturem, grubością linii), pod warunkiem że pozostaje widoczna i czytelna. Jeżeli etykieta jest pomniejszona lub powiększona, zachowuje się proporcje określone na rysunku w pkt 1 niniejszej części. Wymiar »a«, o którym mowa w pkt 1 niniejszej części, wynosi co najmniej 7 mm, niezależnie od zmiany wymiarów."

1 Dz.U. C 152 z 6.4.2022, s. 82.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2022 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 24 października 2022 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10).
7 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
* Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024