PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2020,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2022),
A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo" zostało ustanowione w grudniu 2007 r. na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/2008 1 (które weszło w życie w dniu 7 lutego 2008 r.) na okres do dnia 31 grudnia 2017 r.; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło samodzielną działalność w listopadzie 2009 r.;
B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem"), ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 558/2014 2 , zastąpiło ze skutkiem od dnia 27 czerwca 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo" w ramach programu "Horyzont 2020", a tym samym przedłużyło okres jego obowiązywania do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C. mając na uwadze, że główne cele Wspólnego Przedsięwzięcia to wkład w znaczną poprawę wpływu technologii aero- nautycznych na środowisko oraz rozwijanie silnego i konkurencyjnego w skali światowej przemysłu lotniczego i łańcucha dostaw w Europie;
D. mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, reprezentowana przez Komisję, oraz członkowie prywatni, a mianowicie liderzy i wspólnicy wymienieni w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 558/2014 oraz partnerzy podstawowi wybrani w drodze otwartego, niedyskryminacyjnego i konkurencyjnego zaproszenia do składania wniosków podlegającego niezależnej ocenie zgodnie z art. 4 ust. 2;
E. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w drugą fazę działań Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 1 755 000 000 EUR (w tym środki EFTA) i zostanie wypłacony z budżetu programu "Horyzont 2020"; mając na uwadze, że całkowity wkład prywatnych członków wynosi co najmniej 2 193 750 000 EUR, włączając wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych i wkłady niepieniężne na pokrycie kosztów operacyjnych, a także minimalny wkład niepieniężny na działania dodatkowe w wysokości 965 250 000 EUR na okres wyznaczony w rozporządzeniu;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") uznał w swoim sprawozdaniu (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2020 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2020 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
2. odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia dostępny w 2020 r. (w tym ponownie wprowadzone niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel i środki realokowane na następny rok) obejmował środki na zobowiązania w wysokości 346 723 559 EUR oraz środki na płatności w wysokości 356 604 910 EUR; zauważa, że wskaźnik wykorzystania wyniósł 71,66 % w przypadku środków na zobowiązania i 78,41 % w przypadku środków na płatności;
3. zauważa, że siódmy program ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego (7PR) został formalnie zamknięty w 2017 r. oraz że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło kilka zaległych audytów ex post 7PR; zauważa ponadto, że w 2020 r. wkłady członków do programu 7PR nie uległy zmianie;
4. odnotowuje, że do końca 2020 r. z maksymalnej kwoty 1 755 000 000 EUR wkładu Unii z programu "Horyzont 2020" zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 558/2014 Unia przeznaczyła łącznie 1 451 082 877 EUR na działania operacyjne i koszty bieżące programu "Horyzont 2020"; zauważa, że na koniec 2020 r. łączny wkład niepieniężny członków prywatnych w działania operacyjne wynosił 581 335 882 EUR, a łączny wkład niepieniężny członków prywatnych w działania dodatkowe - 1 144 170 000 EUR (w tym 838 120 000 EUR w pełni poświadczone przez audytorów zewnętrznych członków i zatwierdzone przez Radę Zarządzającą na lata 2014-2019);
5. odnotowuje, na podstawie sprawozdania Trybunału, budżet na płatności w 2020 r. dostępny na projekty w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa ponadto, że w wyniku pandemii COVID-19 doszło do spowolnienia tempa zawierania umów o udzielenie dotacji z partnerami, jak również zaobserwowano niepełne wykonanie umów o dotacje dla członków z lat 2018-2019; zauważa także, że doprowadziło to do odzyskania znacznej części nadpłaconych płatności zaliczkowych, w wyniku czego środki na płatności z tytułu działalności operacyjnej (wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel) wzrosły w 2020 r. do 22 572 214 EUR; zauważa ponadto, że sytuacja ta negatywnie wpłynęła na wskaźnik wykonania budżetu przeznaczonego na płatności z tytułu działalności operacyjnej, który na koniec 2020 r. wyniósł 82,6 % (w 2019 r. - 97,2 %); zauważa też, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie nie wykorzystało w pełni, wbrew swoim przepisom finansowym, około 133 000 000 EUR środków z poprzednich lat ponownie wprowadzonych do budżetu operacyjnego na 2020 r. przed wykorzystaniem środków na płatności na ten rok; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, które stwierdziło, że na początku 2020 r. dysponowało jedynie środkami na płatności pochodzącymi ze źródeł C1 oraz że wraz z pierwszą zmianą budżetu w tym roku niewykorzystane środki zostały reaktywowane jako środki C2 w maju 2020 r.; odnotowuje jednak wyjaśnienie, że narzędzie Komisji do zarządzania dotacjami nie wymagało wykorzystania w pierwszym rzędzie środków C2 bez ręcznej interwencji w przypadku każdej płatności, w związku z czym środki C1 były wykorzystywane w pierwszej kolejności; odnotowuje ponadto odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, z której wynika, że planowało ono wykorzystać środki C2 na dodatkowe płatności zaliczkowe na rzecz umów o dotację dla członków na lata 2020-2021 w ostatnich miesiącach 2020 r. i że niektóre z tych płatności trzeba było jednak przesunąć na początek 2021 r.; odnotowuje też, że Wspólne Przedsięwzięcie wprowadzi dodatkowe środki monitorowania, aby zapewnić wykorzystanie reaktywowanych środków w pierwszej kolejności; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do informowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach sytuacji w tym względzie;
6. zauważa, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie ponad dwukrotnie zwiększyło budżet płatności w zakresie wydatków na infrastrukturę i komunikację (stanowiących około 1,5 % całkowitego dostępnego budżetu płatności Wspólnego Przedsięwzięcia) na rok budżetowy 2020 oraz że to podwojenie budżetu płatności, wraz z wpływem pandemii COVID-19 na planowane koszty informatyki, komunikacji, organizacji imprez i innych usług zewnętrznych, spowodowało niski wskaźnik wykonania na poziomie 42,7 % na koniec 2020 r. (w 2019 r. - 98,7 %);
7. zauważa, że sprawozdanie roczne ETO dotyczące wspólnych przedsięwzięć za 2020 r. nie zawierało wszystkich danych dotyczących zatwierdzonych wkładów niepieniężnych; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o skrócenie terminów zgłaszania wkładów niepieniężnych;
8. zauważa, że wspólne przedsięwzięcia stosują różne procedury obliczania wkładów niepieniężnych, i wzywa do ich harmonizacji;
Wyniki
9. odnotowuje, że jedenaste zaproszenie do składania wniosków (CfP11) zostało ogłoszone w styczniu 2020 r. i obejmowało 35 zagadnień, w tym cztery zagadnienia tematyczne, a brało w nim udział 128 uczestników z 17 różnych krajów; odnotowuje ponadto, że złożono 188 kwalifikujących się wniosków, z których wybrano 36, w tym 25 wniosków dotyczących zagadnień tematycznych; zauważa także, że zaproszenie do składania wniosków zostało z powodzeniem rozpatrzone całkowicie zdalnie; zauważa, że globalny portfel Wspólnego Przedsięwzięcia w całym okresie jego istnienia obejmuje jedenaście zaproszeń do składania wniosków, w które zaangażowanych jest ponad 726 partnerów z 28 różnych krajów, z dużym udziałem małych i średnich przedsiębiorstw pod względem uczestnictwa i przyznanych dotacji, oraz łącznie 610 projektów; zauważa również, że Wspólne Przedsięwzięcie zakończyło realizację dziesiątego zaproszenia do składania wniosków (CfP10) w kwietniu 2020 r; odnotowuje, że w 2020 r. zakończono ocenę ostatniego zaproszenia do składania wniosków w ramach programu, a mianowicie CfP11, oraz że Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało o kontynuacji wysiłków na rzecz poprawy równowagi płci w grupie ekspertów; ubolewa, że mimo tych wysiłków odsetek kobiet wśród ekspertów wyniósł zaledwie 20 %;
10. zauważa, że liczba netto głównych partnerów, w tym ich jednostek stowarzyszonych i powiązanych stron trzecich, przystępujących do programu na podstawie zaproszeń do składania wniosków dotyczących głównych partnerów wynosi ponad 190 - z czego około 50 to małe i średnie przedsiębiorstwa - i że partnerzy ci pochodzą z 22 różnych państw (18 państw członkowskich i cztery państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020");
11. odnotowuje, że biuro programu przeprowadziło ocenę wpływu pandemii COVID-19 na swoją działalność w celu zidentyfikowania w planowaniu strategicznym obszarów wymagających przeglądu lub wdrożenia środków łagodzących i na tej podstawie postanowiło pozostawić bez zmian zakres prac zdecydowanej większości planowanych demonstratorów, stwierdzając jednak pewne opóźnienia (średnio o 4-6 miesięcy) w przypadku około jednej trzeciej demonstratorów w realizacji programu, przy czym sytuacja ta różni się zależnie od obszaru działalności; zauważa, że w miarę możliwości zapewniono demonstratorom wsparcie finansowe zależnie od dostępnych opcji finansowania, z myślą o zmniejszeniu ryzyka opóźnień czy ewentualnego braku środków w przedmiotowych obszarach programu; zauważa ponadto, że nie ma to wpływu na wkład w realizację celów wysokiego szczebla Wspólnego Przedsięwzięcia, ponieważ ogólna treść programu została zachowana, ale opóźnienia (które są bezpośrednią konsekwencją pandemii, lecz również trudności technicznych związanych z pewnym poziomem niepewności właściwym dla działań badawczo-rozwojowych) mogą wpłynąć na terminowe wykorzystanie wyników; zauważa, że zdaniem Wspólnego Przedsięwzięcia ponad 80 % kluczowych demonstratorów osiągnie swoje cele zgodnie z planem, przed zakończeniem programu; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawy z sytuacji;
12. cieszy się, że mimo kryzysu związanego z COVID-19 w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie nadal realizuje plan działania dotyczący synergii z państwami członkowskimi i regionami zainteresowanymi inwestowaniem funduszy ESI (europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych) lub funduszy regionalnych w aeronautykę i inne powiązane technologie;
13. odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło różne narzędzia do monitorowania realizacji swojego programu, a mianowicie kwartalne sprawozdania dotyczące zintegrowanych demonstratorów technologii/platform demonstracyjnych dla innowacyjnych statków powietrznych (ZDT/PDISP), komitety sterujące na poziomie ZDT/PDISP, roczne przeglądy wyników ZDT/PDISP, oraz regularnie składało sprawozdania Radzie Zarządzającej;
14. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie stosuje kluczowe wskaźniki efektywności do monitorowania wyników i kwestii przekrojowych w ramach programu "Horyzont 2020" oraz kluczowe wskaźniki efektywności właściwe dla Wspólnego Przedsięwzięcia, takie jak wskaźniki powodzenia tematów zaproszeń, wykonanie planu prac i zakres audytu ex post;
15. odnotowuje najważniejsze cele pośrednie osiągnięte w 2020 r. w odniesieniu do działań prowadzonych w ramach umowy o dotację dla członków, takie jak zadowalający postęp w zakresie PDISP duże pasażerskie statki powietrzne, bardzo ważny postęp w kwestii ukończenia fazy projektu szczegółowego dla wszystkich modeli demonstracyjnych w rzeczywistej skali w zakresie PDISP regionalne statki powietrzne, krytyczne przeglądy projektu podsystemu i projektu statku powietrznego przeprowadzone w demonstratorze technologii NGCTR oraz postęp w zakresie demonstratora złożonego RACER, jak również postęp i liczne osiągnięcia w zakresie ZDT wiropłaty, ZDT silniki, ZDT systemy, działania poprzecznego "Ekoprojekt", działania poprzecznego "Transport lotniczy małymi statkami powietrznymi" oraz oceny technologii;
16. zauważa, że z przyczyn operacyjnych trzy operacyjne zaproszenia do składania ofert planowane początkowo na 2020 r. przesunięto na 2021 r., nieznacznie modyfikując ich zakres i łącząc dwa z nich w jedno badanie;
17. podkreśla zasadniczą rolę, jaką Wspólne Przedsięwzięcie odgrywa w zapewnianiu przyspieszenia netto w dziedzinie zielonych technologii, których celem jest zmniejszenie emisji CO2 i poziomu hałasu powodowanego przez statki powietrzne, a tym samym poprawa wpływu technologii lotniczych na środowisko oraz rozwój silnego i konkurencyjnego w skali światowej przemysłu aeronautycznego i łańcucha dostaw w Europie; uważa, że zastępujące je Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa odegra ważną rolę w zapewnieniu wkładu sektora lotnictwa w Europejski Zielony Ład;
Personel i zamówienia publiczne
18. odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2020 r. 36 stanowisk pracowników zatrudnionych na czas określony i 6 stanowisk pracowników kontraktowych było obsadzonych zgodnie z planem zatrudnienia, a ponadto został oddelegowany jeden ekspert krajowy z dwóch przewidzianych w planie zatrudnienia;
19. odnotowuje, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie zainicjowało procedurę rekrutacji na 3 stanowiska; zauważa, że poza stanowiskami statutowymi Wspólne Przedsięwzięcie korzysta z usług zewnętrznych usługodawców, takich jak webmaster, firma świadcząca usługi informatyczne, wykorzystywana wspólnie z innymi Wspólnymi Przedsięwzięciami, dziewięciu stażystów i jeden konsultant ds. komunikacji; zauważa, że we Wspólnym Przedsięwzięciu nadal korzystano z systemu Sysper2;
20. zauważa z zaniepokojeniem, że według sprawozdania Trybunału, choć w latach 2017-2020 liczba pracowników statutowych Wspólnego Przedsięwzięcia pozostała na niezmienionym poziomie 42 osób, to w tym samym okresie znacznie wzrosło wykorzystanie pracowników tymczasowych, z 3 do 10 ekwiwalentów pełnego czasu pracy, tj. z 8 % do 24 % pracowników statutowych Wspólnego Przedsięwzięcia, i że zadania wykonywane przez pracowników tymczasowych nie mają jednak charakteru jednorazowego ani tymczasowego, wynikającego z wyjątkowego wzrostu obciążenia pracą czy konieczności wykonania jednorazowej czynności, lecz są to raczej zadania o charakterze stałym (np. asystent obsługi prawnej, wsparcie sekretariatu, asystent ds. komunikacji, asystent specjalisty ds. projektów); zauważa, że praktyka Wspólnego Przedsięwzięcia prowadzi do tworzenia de facto stałych stanowisk poza planem zatrudnienia, co może powodować dużą rotację personelu i niepewność wśród pracowników kontraktowych, a tym samym negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia;
21. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że w ostatnich latach było ono zmuszone stale zwiększać udział personelu tymczasowego ze względu na ograniczenia sztywnego planu zatrudnienia w warunkach rosnącej liczby zadań i obciążenia pracą, oraz ubolewa, iż tendencja ta zapewne utrzyma się w związku z jednoczesną realizacją dwóch programów - "Czyste niebo 2" i nowego programu na rzecz Ekologicznego Lotnictwa; cieszy się również, że Wspólne Przedsięwzięcie wprowadziło środki łagodzące (takie jak odpowiednie mechanizmy nadzoru, ograniczenie zadań dla stażystów do zadań niezwiązanych z podstawową działalnością oraz zapewnienie właściwego wsparcia w postaci szkoleń i mentoringu); zauważa jednak, że w perspektywie średnio- i długoterminowej sytuacja ta nie jest optymalna, a zdaniem Wspólnego Przedsięwzięcia mogłoby ją rozwiązać zapewnienie większej elastyczności w kwestii liczby stanowisk kontraktowych w planie zatrudnienia; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do określenia kluczowych obszarów działalności, w których należy skoncentrować zasoby ludzkie, aby zoptymalizować ich wkład w realizację zadań, oraz do zwiększenia liczby pracowników;
22. zauważa, że po ogłoszeniu pandemii COVID-19 podjęto szybkie działania, by zapewnić wszystkim pracownikom dostęp do sprzętu ICT potrzebnego do telepracy w większym wymiarze;
23. z zaniepokojeniem odnotowuje wyzwania, przed jakimi postawiła pracowników pandemia COVID-19, zważywszy zwłaszcza na różne sytuacje życiowe, brak dostępu do przestrzeni biurowej i możliwe skutki izolacji; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o skupienie się na dobrostanie pracowników, zarządzaniu stresem oraz równowadze między życiem zawodowym a prywatnym; zwraca się do kierownictwa o zapewnienie odpowiednich struktur wsparcia z myślą o dobrostanie psychicznym pracowników;
24. cieszy się, że w otwartym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie skorzystało z e-zamówień;
Kontrola wewnętrzna
25. zauważa, że w styczniu 2020 r. przyjęto zmienione przepisy finansowe w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 oraz modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/887 4 );
26. zauważa, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na finansowych i operacyjnych przeglądach dokumentacji, że w 2020 r. wdrożyło ramy kontroli wewnętrznej Komisji (ICF), które opierają się na 17 zasadach kontroli wewnętrznej oraz że na potrzeby corocznej samooceny i monitorowania skuteczności działań kontrolnych wymaganych na mocy ICF opracowało odpowiednie wskaźniki dla wszystkich zasad kontroli wewnętrznej i powiązanych elementów; zauważa, że proces zarządzania ryzykiem we Wspólnym Przedsięwzięciu został usprawniony jako jeden z głównych filarów systemu kontroli wewnętrznej;
27. zauważa, że według sprawozdania Trybunału za audyty ex post dotyczące płatności w ramach programu "Horyzont 2020" odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji oraz że na podstawie wyników audytów ex post dostępnych na koniec 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało, w odniesieniu do projektów objętych programem "Horyzont 2020", o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 1,60 % oraz o poziomie błędu rezydualnego w wysokości 0,91 %; stwierdza, że zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont 2020" docelowy poziom błędu rezydualnego w momencie zamknięcia programów i po uwzględnieniu wpływu finansowego wszelkich audytów, korekt i środków odzyskanych powinien być jak najbliższy 2 %;
28. zauważa, że w ramach kontroli płatności z tytułu działalności operacyjnej Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności w ramach programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2020 r. na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu stwierdzone w wyniku audytu ex post oraz że te dokładne audyty ujawniły w jednym przypadku błąd przekraczający 1 % skontrolowanych kosztów, związany z zadeklarowanymi kosztami personelu, w którym to przypadku beneficjent nie przestrzegał w pełni pułapu godzin przepracowanych w projekcie w odniesieniu do pracowników pracujących wyłącznie nad projektem bez rejestracji czasu pracy;
29. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wspólnych przedsięwzięć UE za rok budżetowy 2020 Trybunał stwierdził utrzymujące się błędy systemowe w kosztach personelu deklarowanych przez beneficjentów, w szczególności po stronie MŚP i nowych beneficjentów; zauważa, że takie błędy były również regularnie zgłaszane podczas audytów ex post przeprowadzanych przez Wspólną Służbę Audytu i zakontraktowanych przez nią audytorów; zwraca uwagę, że na stronie 39 sprawozdania Trybunał stwierdza, że warunkiem wstępnym przyszłych programów ramowych w zakresie badań naukowych jest uproszczenie zasad programu "Horyzont 2020" w zakresie deklarowania kosztów osobowych i częstsze stosowanie uproszczonych form kosztów, co pozwoli ustabilizować poziom błędu poniżej progu istotności; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do wzmocnienia systemów kontroli wewnętrznej z uwagi na to, że MŚP i nowi beneficjenci są bardziej narażeni na błędy;
30. z zadowoleniem przyjmuje działania naprawcze podjęte przez Wspólne Przedsięwzięcie, aby wyeliminować błędy systemowe związane z zadeklarowanymi kosztami personelu, jakie zostały odnotowane przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w poprzednim roku;
31. zauważa, że program Wspólnego Przedsięwzięcia objęty jest wspólną strategią zwalczania nadużyć finansowych w odniesieniu do instytucji badawczych (CAFS); zauważa, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie opracowało swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych "Czyste Niebo 2" i wprowadziło plan działania w celu dalszego wzmocnienia kontroli służących zapobieganiu nadużyciom finansowym i ich wykrywaniu; zauważa, że w listopadzie 2020 r. odbyło się szkolenie informacyjne dla pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa ponadto, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania następcze w odniesieniu do dwóch toczących się spraw dotyczących domniemanych nadużyć finansowych, o których powiadomiono OLAF w 2018 r. i w związku z którymi OLAF wszczął dochodzenia; odnotowuje, na podstawie sprawozdania uzupełniającego do absolutorium za 2019 r., że we wrześniu 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało sprawozdania końcowe OLAF dotyczące dwóch dochodzeń w sprawie projektów "Czyste niebo" i "Czyste niebo 2" i że w obu przypadkach OLAF potwierdził podejrzenie nadużycia finansowego oraz wydał zalecenia dotyczące odzyskania nieprawidłowo uzyskanego finansowania od podmiotów dopuszczających się nadużyć i zarejestrowania zaangażowanych w nie podmiotów i osób w systemie wczesnego wykrywania i wykluczania Komisji; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;
Audyt wewnętrzny
32. zauważa, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) zakończyła zaplanowany w strategicznym planie audytu na lata 2019-2021 audyt dotyczący fazy realizacji dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz że wydano zalecenia w sprawie oceny ryzyka nadużyć finansowych we Wspólnym Przedsięwzięciu i kontroli w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, opartego na ryzyku podejścia do oceny ex ante płatności dotacji i sprawozdań oraz monitorowania rozpowszechniania i wykorzystywania projektów, a także informacji na ich temat; zauważa, że w czerwcu 2021 r. IAS przeprowadziła audyt uzupełniający i uznała te trzy zalecenia za zamknięte;
33. zauważa, że w lutym 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało sprawozdanie roczne IAS za rok 2020, w którym odnotowano znaczne opóźnienia w przypadku dwóch zaleceń z poprzedniego audytu dotyczącego zarządzania wynikami oraz jednego zalecenia w sprawie zarządzania dotacjami przez Wspólne Przedsięwzięcie; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;
34. zauważa, że audytor wewnętrzny potwierdził Radzie Zarządzającej swoją niezależność organizacyjną zgodnie ze standardami Instytutu Audytorów Wewnętrznych (IIA), a jednocześnie zwrócił uwagę na potencjalny brak obiektywizmu w odniesieniu do niektórych konkretnych działań i procedur Wspólnego Przedsięwzięcia, za które audytor wewnętrzny przejął bezpośrednią odpowiedzialność operacyjną; zauważa jednak, że tymi procedurami Wspólnego Przedsięwzięcia całkowicie zajęli się inni audytorzy, dokonując kontroli wiarygodności lub oceny ryzyka 5 .