Rezolucja 2022/1817 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1817
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2022),

A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo" zostało ustanowione w grudniu 2007 r. na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/2008 1  (które weszło w życie w dniu 7 lutego 2008 r.) na okres do dnia 31 grudnia 2017 r.; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło samodzielną działalność w listopadzie 2009 r.;

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem"), ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 558/2014 2 , zastąpiło ze skutkiem od dnia 27 czerwca 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste niebo" w ramach programu "Horyzont 2020", a tym samym przedłużyło okres jego obowiązywania do dnia 31 grudnia 2024 r.;

C. mając na uwadze, że główne cele Wspólnego Przedsięwzięcia to wkład w znaczną poprawę wpływu technologii aero- nautycznych na środowisko oraz rozwijanie silnego i konkurencyjnego w skali światowej przemysłu lotniczego i łańcucha dostaw w Europie;

D. mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, reprezentowana przez Komisję, oraz członkowie prywatni, a mianowicie liderzy i wspólnicy wymienieni w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 558/2014 oraz partnerzy podstawowi wybrani w drodze otwartego, niedyskryminacyjnego i konkurencyjnego zaproszenia do składania wniosków podlegającego niezależnej ocenie zgodnie z art. 4 ust. 2;

E. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w drugą fazę działań Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 1 755 000 000 EUR (w tym środki EFTA) i zostanie wypłacony z budżetu programu "Horyzont 2020"; mając na uwadze, że całkowity wkład prywatnych członków wynosi co najmniej 2 193 750 000 EUR, włączając wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych i wkłady niepieniężne na pokrycie kosztów operacyjnych, a także minimalny wkład niepieniężny na działania dodatkowe w wysokości 965 250 000 EUR na okres wyznaczony w rozporządzeniu;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") uznał w swoim sprawozdaniu (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2020 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2020 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia dostępny w 2020 r. (w tym ponownie wprowadzone niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel i środki realokowane na następny rok) obejmował środki na zobowiązania w wysokości 346 723 559 EUR oraz środki na płatności w wysokości 356 604 910 EUR; zauważa, że wskaźnik wykorzystania wyniósł 71,66 % w przypadku środków na zobowiązania i 78,41 % w przypadku środków na płatności;

3. zauważa, że siódmy program ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego (7PR) został formalnie zamknięty w 2017 r. oraz że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło kilka zaległych audytów ex post 7PR; zauważa ponadto, że w 2020 r. wkłady członków do programu 7PR nie uległy zmianie;

4. odnotowuje, że do końca 2020 r. z maksymalnej kwoty 1 755 000 000 EUR wkładu Unii z programu "Horyzont 2020" zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 558/2014 Unia przeznaczyła łącznie 1 451 082 877 EUR na działania operacyjne i koszty bieżące programu "Horyzont 2020"; zauważa, że na koniec 2020 r. łączny wkład niepieniężny członków prywatnych w działania operacyjne wynosił 581 335 882 EUR, a łączny wkład niepieniężny członków prywatnych w działania dodatkowe - 1 144 170 000 EUR (w tym 838 120 000 EUR w pełni poświadczone przez audytorów zewnętrznych członków i zatwierdzone przez Radę Zarządzającą na lata 2014-2019);

5. odnotowuje, na podstawie sprawozdania Trybunału, budżet na płatności w 2020 r. dostępny na projekty w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa ponadto, że w wyniku pandemii COVID-19 doszło do spowolnienia tempa zawierania umów o udzielenie dotacji z partnerami, jak również zaobserwowano niepełne wykonanie umów o dotacje dla członków z lat 2018-2019; zauważa także, że doprowadziło to do odzyskania znacznej części nadpłaconych płatności zaliczkowych, w wyniku czego środki na płatności z tytułu działalności operacyjnej (wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel) wzrosły w 2020 r. do 22 572 214 EUR; zauważa ponadto, że sytuacja ta negatywnie wpłynęła na wskaźnik wykonania budżetu przeznaczonego na płatności z tytułu działalności operacyjnej, który na koniec 2020 r. wyniósł 82,6 % (w 2019 r. - 97,2 %); zauważa też, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie nie wykorzystało w pełni, wbrew swoim przepisom finansowym, około 133 000 000 EUR środków z poprzednich lat ponownie wprowadzonych do budżetu operacyjnego na 2020 r. przed wykorzystaniem środków na płatności na ten rok; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, które stwierdziło, że na początku 2020 r. dysponowało jedynie środkami na płatności pochodzącymi ze źródeł C1 oraz że wraz z pierwszą zmianą budżetu w tym roku niewykorzystane środki zostały reaktywowane jako środki C2 w maju 2020 r.; odnotowuje jednak wyjaśnienie, że narzędzie Komisji do zarządzania dotacjami nie wymagało wykorzystania w pierwszym rzędzie środków C2 bez ręcznej interwencji w przypadku każdej płatności, w związku z czym środki C1 były wykorzystywane w pierwszej kolejności; odnotowuje ponadto odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, z której wynika, że planowało ono wykorzystać środki C2 na dodatkowe płatności zaliczkowe na rzecz umów o dotację dla członków na lata 2020-2021 w ostatnich miesiącach 2020 r. i że niektóre z tych płatności trzeba było jednak przesunąć na początek 2021 r.; odnotowuje też, że Wspólne Przedsięwzięcie wprowadzi dodatkowe środki monitorowania, aby zapewnić wykorzystanie reaktywowanych środków w pierwszej kolejności; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do informowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach sytuacji w tym względzie;

6. zauważa, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie ponad dwukrotnie zwiększyło budżet płatności w zakresie wydatków na infrastrukturę i komunikację (stanowiących około 1,5 % całkowitego dostępnego budżetu płatności Wspólnego Przedsięwzięcia) na rok budżetowy 2020 oraz że to podwojenie budżetu płatności, wraz z wpływem pandemii COVID-19 na planowane koszty informatyki, komunikacji, organizacji imprez i innych usług zewnętrznych, spowodowało niski wskaźnik wykonania na poziomie 42,7 % na koniec 2020 r. (w 2019 r. - 98,7 %);

7. zauważa, że sprawozdanie roczne ETO dotyczące wspólnych przedsięwzięć za 2020 r. nie zawierało wszystkich danych dotyczących zatwierdzonych wkładów niepieniężnych; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o skrócenie terminów zgłaszania wkładów niepieniężnych;

8. zauważa, że wspólne przedsięwzięcia stosują różne procedury obliczania wkładów niepieniężnych, i wzywa do ich harmonizacji;

Wyniki

9. odnotowuje, że jedenaste zaproszenie do składania wniosków (CfP11) zostało ogłoszone w styczniu 2020 r. i obejmowało 35 zagadnień, w tym cztery zagadnienia tematyczne, a brało w nim udział 128 uczestników z 17 różnych krajów; odnotowuje ponadto, że złożono 188 kwalifikujących się wniosków, z których wybrano 36, w tym 25 wniosków dotyczących zagadnień tematycznych; zauważa także, że zaproszenie do składania wniosków zostało z powodzeniem rozpatrzone całkowicie zdalnie; zauważa, że globalny portfel Wspólnego Przedsięwzięcia w całym okresie jego istnienia obejmuje jedenaście zaproszeń do składania wniosków, w które zaangażowanych jest ponad 726 partnerów z 28 różnych krajów, z dużym udziałem małych i średnich przedsiębiorstw pod względem uczestnictwa i przyznanych dotacji, oraz łącznie 610 projektów; zauważa również, że Wspólne Przedsięwzięcie zakończyło realizację dziesiątego zaproszenia do składania wniosków (CfP10) w kwietniu 2020 r; odnotowuje, że w 2020 r. zakończono ocenę ostatniego zaproszenia do składania wniosków w ramach programu, a mianowicie CfP11, oraz że Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało o kontynuacji wysiłków na rzecz poprawy równowagi płci w grupie ekspertów; ubolewa, że mimo tych wysiłków odsetek kobiet wśród ekspertów wyniósł zaledwie 20 %;

10. zauważa, że liczba netto głównych partnerów, w tym ich jednostek stowarzyszonych i powiązanych stron trzecich, przystępujących do programu na podstawie zaproszeń do składania wniosków dotyczących głównych partnerów wynosi ponad 190 - z czego około 50 to małe i średnie przedsiębiorstwa - i że partnerzy ci pochodzą z 22 różnych państw (18 państw członkowskich i cztery państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020");

11. odnotowuje, że biuro programu przeprowadziło ocenę wpływu pandemii COVID-19 na swoją działalność w celu zidentyfikowania w planowaniu strategicznym obszarów wymagających przeglądu lub wdrożenia środków łagodzących i na tej podstawie postanowiło pozostawić bez zmian zakres prac zdecydowanej większości planowanych demonstratorów, stwierdzając jednak pewne opóźnienia (średnio o 4-6 miesięcy) w przypadku około jednej trzeciej demonstratorów w realizacji programu, przy czym sytuacja ta różni się zależnie od obszaru działalności; zauważa, że w miarę możliwości zapewniono demonstratorom wsparcie finansowe zależnie od dostępnych opcji finansowania, z myślą o zmniejszeniu ryzyka opóźnień czy ewentualnego braku środków w przedmiotowych obszarach programu; zauważa ponadto, że nie ma to wpływu na wkład w realizację celów wysokiego szczebla Wspólnego Przedsięwzięcia, ponieważ ogólna treść programu została zachowana, ale opóźnienia (które są bezpośrednią konsekwencją pandemii, lecz również trudności technicznych związanych z pewnym poziomem niepewności właściwym dla działań badawczo-rozwojowych) mogą wpłynąć na terminowe wykorzystanie wyników; zauważa, że zdaniem Wspólnego Przedsięwzięcia ponad 80 % kluczowych demonstratorów osiągnie swoje cele zgodnie z planem, przed zakończeniem programu; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawy z sytuacji;

12. cieszy się, że mimo kryzysu związanego z COVID-19 w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie nadal realizuje plan działania dotyczący synergii z państwami członkowskimi i regionami zainteresowanymi inwestowaniem funduszy ESI (europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych) lub funduszy regionalnych w aeronautykę i inne powiązane technologie;

13. odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło różne narzędzia do monitorowania realizacji swojego programu, a mianowicie kwartalne sprawozdania dotyczące zintegrowanych demonstratorów technologii/platform demonstracyjnych dla innowacyjnych statków powietrznych (ZDT/PDISP), komitety sterujące na poziomie ZDT/PDISP, roczne przeglądy wyników ZDT/PDISP, oraz regularnie składało sprawozdania Radzie Zarządzającej;

14. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie stosuje kluczowe wskaźniki efektywności do monitorowania wyników i kwestii przekrojowych w ramach programu "Horyzont 2020" oraz kluczowe wskaźniki efektywności właściwe dla Wspólnego Przedsięwzięcia, takie jak wskaźniki powodzenia tematów zaproszeń, wykonanie planu prac i zakres audytu ex post;

15. odnotowuje najważniejsze cele pośrednie osiągnięte w 2020 r. w odniesieniu do działań prowadzonych w ramach umowy o dotację dla członków, takie jak zadowalający postęp w zakresie PDISP duże pasażerskie statki powietrzne, bardzo ważny postęp w kwestii ukończenia fazy projektu szczegółowego dla wszystkich modeli demonstracyjnych w rzeczywistej skali w zakresie PDISP regionalne statki powietrzne, krytyczne przeglądy projektu podsystemu i projektu statku powietrznego przeprowadzone w demonstratorze technologii NGCTR oraz postęp w zakresie demonstratora złożonego RACER, jak również postęp i liczne osiągnięcia w zakresie ZDT wiropłaty, ZDT silniki, ZDT systemy, działania poprzecznego "Ekoprojekt", działania poprzecznego "Transport lotniczy małymi statkami powietrznymi" oraz oceny technologii;

16. zauważa, że z przyczyn operacyjnych trzy operacyjne zaproszenia do składania ofert planowane początkowo na 2020 r. przesunięto na 2021 r., nieznacznie modyfikując ich zakres i łącząc dwa z nich w jedno badanie;

17. podkreśla zasadniczą rolę, jaką Wspólne Przedsięwzięcie odgrywa w zapewnianiu przyspieszenia netto w dziedzinie zielonych technologii, których celem jest zmniejszenie emisji CO2 i poziomu hałasu powodowanego przez statki powietrzne, a tym samym poprawa wpływu technologii lotniczych na środowisko oraz rozwój silnego i konkurencyjnego w skali światowej przemysłu aeronautycznego i łańcucha dostaw w Europie; uważa, że zastępujące je Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa odegra ważną rolę w zapewnieniu wkładu sektora lotnictwa w Europejski Zielony Ład;

Personel i zamówienia publiczne

18. odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2020 r. 36 stanowisk pracowników zatrudnionych na czas określony i 6 stanowisk pracowników kontraktowych było obsadzonych zgodnie z planem zatrudnienia, a ponadto został oddelegowany jeden ekspert krajowy z dwóch przewidzianych w planie zatrudnienia;

19. odnotowuje, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie zainicjowało procedurę rekrutacji na 3 stanowiska; zauważa, że poza stanowiskami statutowymi Wspólne Przedsięwzięcie korzysta z usług zewnętrznych usługodawców, takich jak webmaster, firma świadcząca usługi informatyczne, wykorzystywana wspólnie z innymi Wspólnymi Przedsięwzięciami, dziewięciu stażystów i jeden konsultant ds. komunikacji; zauważa, że we Wspólnym Przedsięwzięciu nadal korzystano z systemu Sysper2;

20. zauważa z zaniepokojeniem, że według sprawozdania Trybunału, choć w latach 2017-2020 liczba pracowników statutowych Wspólnego Przedsięwzięcia pozostała na niezmienionym poziomie 42 osób, to w tym samym okresie znacznie wzrosło wykorzystanie pracowników tymczasowych, z 3 do 10 ekwiwalentów pełnego czasu pracy, tj. z 8 % do 24 % pracowników statutowych Wspólnego Przedsięwzięcia, i że zadania wykonywane przez pracowników tymczasowych nie mają jednak charakteru jednorazowego ani tymczasowego, wynikającego z wyjątkowego wzrostu obciążenia pracą czy konieczności wykonania jednorazowej czynności, lecz są to raczej zadania o charakterze stałym (np. asystent obsługi prawnej, wsparcie sekretariatu, asystent ds. komunikacji, asystent specjalisty ds. projektów); zauważa, że praktyka Wspólnego Przedsięwzięcia prowadzi do tworzenia de facto stałych stanowisk poza planem zatrudnienia, co może powodować dużą rotację personelu i niepewność wśród pracowników kontraktowych, a tym samym negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia;

21. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że w ostatnich latach było ono zmuszone stale zwiększać udział personelu tymczasowego ze względu na ograniczenia sztywnego planu zatrudnienia w warunkach rosnącej liczby zadań i obciążenia pracą, oraz ubolewa, iż tendencja ta zapewne utrzyma się w związku z jednoczesną realizacją dwóch programów - "Czyste niebo 2" i nowego programu na rzecz Ekologicznego Lotnictwa; cieszy się również, że Wspólne Przedsięwzięcie wprowadziło środki łagodzące (takie jak odpowiednie mechanizmy nadzoru, ograniczenie zadań dla stażystów do zadań niezwiązanych z podstawową działalnością oraz zapewnienie właściwego wsparcia w postaci szkoleń i mentoringu); zauważa jednak, że w perspektywie średnio- i długoterminowej sytuacja ta nie jest optymalna, a zdaniem Wspólnego Przedsięwzięcia mogłoby ją rozwiązać zapewnienie większej elastyczności w kwestii liczby stanowisk kontraktowych w planie zatrudnienia; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do określenia kluczowych obszarów działalności, w których należy skoncentrować zasoby ludzkie, aby zoptymalizować ich wkład w realizację zadań, oraz do zwiększenia liczby pracowników;

22. zauważa, że po ogłoszeniu pandemii COVID-19 podjęto szybkie działania, by zapewnić wszystkim pracownikom dostęp do sprzętu ICT potrzebnego do telepracy w większym wymiarze;

23. z zaniepokojeniem odnotowuje wyzwania, przed jakimi postawiła pracowników pandemia COVID-19, zważywszy zwłaszcza na różne sytuacje życiowe, brak dostępu do przestrzeni biurowej i możliwe skutki izolacji; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o skupienie się na dobrostanie pracowników, zarządzaniu stresem oraz równowadze między życiem zawodowym a prywatnym; zwraca się do kierownictwa o zapewnienie odpowiednich struktur wsparcia z myślą o dobrostanie psychicznym pracowników;

24. cieszy się, że w otwartym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie skorzystało z e-zamówień;

Kontrola wewnętrzna

25. zauważa, że w styczniu 2020 r. przyjęto zmienione przepisy finansowe w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3  oraz modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/887 4 );

26. zauważa, że według sprawozdania Trybunału Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na finansowych i operacyjnych przeglądach dokumentacji, że w 2020 r. wdrożyło ramy kontroli wewnętrznej Komisji (ICF), które opierają się na 17 zasadach kontroli wewnętrznej oraz że na potrzeby corocznej samooceny i monitorowania skuteczności działań kontrolnych wymaganych na mocy ICF opracowało odpowiednie wskaźniki dla wszystkich zasad kontroli wewnętrznej i powiązanych elementów; zauważa, że proces zarządzania ryzykiem we Wspólnym Przedsięwzięciu został usprawniony jako jeden z głównych filarów systemu kontroli wewnętrznej;

27. zauważa, że według sprawozdania Trybunału za audyty ex post dotyczące płatności w ramach programu "Horyzont 2020" odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji oraz że na podstawie wyników audytów ex post dostępnych na koniec 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało, w odniesieniu do projektów objętych programem "Horyzont 2020", o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 1,60 % oraz o poziomie błędu rezydualnego w wysokości 0,91 %; stwierdza, że zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont 2020" docelowy poziom błędu rezydualnego w momencie zamknięcia programów i po uwzględnieniu wpływu finansowego wszelkich audytów, korekt i środków odzyskanych powinien być jak najbliższy 2 %;

28. zauważa, że w ramach kontroli płatności z tytułu działalności operacyjnej Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności w ramach programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2020 r. na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu stwierdzone w wyniku audytu ex post oraz że te dokładne audyty ujawniły w jednym przypadku błąd przekraczający 1 % skontrolowanych kosztów, związany z zadeklarowanymi kosztami personelu, w którym to przypadku beneficjent nie przestrzegał w pełni pułapu godzin przepracowanych w projekcie w odniesieniu do pracowników pracujących wyłącznie nad projektem bez rejestracji czasu pracy;

29. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wspólnych przedsięwzięć UE za rok budżetowy 2020 Trybunał stwierdził utrzymujące się błędy systemowe w kosztach personelu deklarowanych przez beneficjentów, w szczególności po stronie MŚP i nowych beneficjentów; zauważa, że takie błędy były również regularnie zgłaszane podczas audytów ex post przeprowadzanych przez Wspólną Służbę Audytu i zakontraktowanych przez nią audytorów; zwraca uwagę, że na stronie 39 sprawozdania Trybunał stwierdza, że warunkiem wstępnym przyszłych programów ramowych w zakresie badań naukowych jest uproszczenie zasad programu "Horyzont 2020" w zakresie deklarowania kosztów osobowych i częstsze stosowanie uproszczonych form kosztów, co pozwoli ustabilizować poziom błędu poniżej progu istotności; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do wzmocnienia systemów kontroli wewnętrznej z uwagi na to, że MŚP i nowi beneficjenci są bardziej narażeni na błędy;

30. z zadowoleniem przyjmuje działania naprawcze podjęte przez Wspólne Przedsięwzięcie, aby wyeliminować błędy systemowe związane z zadeklarowanymi kosztami personelu, jakie zostały odnotowane przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w poprzednim roku;

31. zauważa, że program Wspólnego Przedsięwzięcia objęty jest wspólną strategią zwalczania nadużyć finansowych w odniesieniu do instytucji badawczych (CAFS); zauważa, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie opracowało swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych "Czyste Niebo 2" i wprowadziło plan działania w celu dalszego wzmocnienia kontroli służących zapobieganiu nadużyciom finansowym i ich wykrywaniu; zauważa, że w listopadzie 2020 r. odbyło się szkolenie informacyjne dla pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa ponadto, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania następcze w odniesieniu do dwóch toczących się spraw dotyczących domniemanych nadużyć finansowych, o których powiadomiono OLAF w 2018 r. i w związku z którymi OLAF wszczął dochodzenia; odnotowuje, na podstawie sprawozdania uzupełniającego do absolutorium za 2019 r., że we wrześniu 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało sprawozdania końcowe OLAF dotyczące dwóch dochodzeń w sprawie projektów "Czyste niebo" i "Czyste niebo 2" i że w obu przypadkach OLAF potwierdził podejrzenie nadużycia finansowego oraz wydał zalecenia dotyczące odzyskania nieprawidłowo uzyskanego finansowania od podmiotów dopuszczających się nadużyć i zarejestrowania zaangażowanych w nie podmiotów i osób w systemie wczesnego wykrywania i wykluczania Komisji; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

Audyt wewnętrzny

32. zauważa, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) zakończyła zaplanowany w strategicznym planie audytu na lata 2019-2021 audyt dotyczący fazy realizacji dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz że wydano zalecenia w sprawie oceny ryzyka nadużyć finansowych we Wspólnym Przedsięwzięciu i kontroli w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, opartego na ryzyku podejścia do oceny ex ante płatności dotacji i sprawozdań oraz monitorowania rozpowszechniania i wykorzystywania projektów, a także informacji na ich temat; zauważa, że w czerwcu 2021 r. IAS przeprowadziła audyt uzupełniający i uznała te trzy zalecenia za zamknięte;

33. zauważa, że w lutym 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało sprawozdanie roczne IAS za rok 2020, w którym odnotowano znaczne opóźnienia w przypadku dwóch zaleceń z poprzedniego audytu dotyczącego zarządzania wynikami oraz jednego zalecenia w sprawie zarządzania dotacjami przez Wspólne Przedsięwzięcie; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

34. zauważa, że audytor wewnętrzny potwierdził Radzie Zarządzającej swoją niezależność organizacyjną zgodnie ze standardami Instytutu Audytorów Wewnętrznych (IIA), a jednocześnie zwrócił uwagę na potencjalny brak obiektywizmu w odniesieniu do niektórych konkretnych działań i procedur Wspólnego Przedsięwzięcia, za które audytor wewnętrzny przejął bezpośrednią odpowiedzialność operacyjną; zauważa jednak, że tymi procedurami Wspólnego Przedsięwzięcia całkowicie zajęli się inni audytorzy, dokonując kontroli wiarygodności lub oceny ryzyka 5 .

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/887 z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 142 z 29.5.2019, s. 16).
5 Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za 2020 r., s. 104-105.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.448

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1817 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022