uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,
(1) Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziana w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów oraz decyzja o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają swoją siedzibę i uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności w państwie trzecim.
(2) Aby system prawny państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, istotne skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny być równoważne z wymogami Unii pod względem osiąganych celów regulacyjnych. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w danym państwie trzecim gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w tym państwie nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki mogliby oni być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii. Należy zatem wziąć pod uwagę znacznie niższy poziom ryzyka związanego z działalnością rozliczeniową prowadzoną na rynkach finansowych, które są mniejsze od rynku finansowego Unii.
(3) Ocena równoważności rozwiązań prawnych i nadzorczych Malezji z rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi Unii nie powinna zatem opierać się wyłącznie na analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP w Malezji, lecz również na ocenie skutków tych wymogów i ich adekwatności jako środka służącego ograniczaniu ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający oraz systemy obrotu z siedzibą w Unii, z uwzględnieniem wielkości rynku finansowego, na którym działają CCP w Malezji. Aby zapewnić równoważne skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w tym zakresie w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej surowe niż wymogi w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest niższy.
(4) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, aby funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, zostały uznane za równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu, muszą być spełnione trzy warunki.
(5) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(6) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Malezji, określono w ustawie o rynkach i usługach kapitałowych z 2007 r. (ustawa 671) (Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007) 2 ("CMSA"), w szczególności w art. 38, uzupełnionej wytycznymi w sprawie infrastruktury rynku finansowego 3 ("wytyczne") wydanymi przez malezyjską Komisję Papierów Wartościowych ("SC"). CMSA i wytyczne w pełni wdrażają międzynarodowe standardy określone w zasadach dotyczących infrastruktury rynku finansowego ("PFMI") wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku ("CPMI") oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") 4 .
(7) CCP posiadający siedzibę w Malezji muszą uzyskać zezwolenie SC. Aby uzyskać zezwolenie na świadczenie usług rozliczeniowych, CCP muszą spełniać szczegółowe wymogi określone w CMSA i doprecyzowane w wytycznych oraz posiadać regulaminy i procedury wewnętrzne zapewniające zgodność ze wszystkimi odpowiednimi standardami PFMI. CCP muszą w szczególności prowadzić działalność w bezpieczny i skuteczny sposób oraz ostrożnie zarządzać ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością i realizowanymi operacjami. Zgodnie z sekcją 3.02 wytycznych od CCP wymaga się również posiadania wystarczających zasobów w zakresie finansów, personelu, zarządzania ryzykiem, technologii informacyjnych, systemów i infrastruktury, aby mogli pełnić swoją funkcję jako CCP. Aby udowodnić zgodność z CMSA i wytycznymi, w art. 38 ust. 2 CMSA wymaga się od CCP przedłożenia SC regulaminów i procedur wewnętrznych przed ich wdrożeniem.
(8) Struktura prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Malezji, jest zatem dwupoziomowa. Pierwszy poziom obejmuje CMSA i wytyczne określające podstawowe zasady i standardy wysokiego poziomu, których CCP muszą przestrzegać, aby uzyskać zezwolenie na świadczenie usług rozliczeniowych w Malezji (zwane dalej łącznie "zasadami naczelnymi"). Drugi poziom obejmuje regulaminy i procedury wewnętrzne CCP.
(9) Rynek finansowy w Malezji jest znacznie mniejszy niż rynek, na którym działają CCP mający siedzibę w Unii. W okresie od 2016 r. obrót instrumentami pochodnymi lub rozliczanie tych instrumentów na tym rynku miały miejsce na niewielką skalę. W związku z tym dla członków rozliczających i systemów obrotu z siedzibą w Unii udział w CCP posiadających zezwolenie w Malezji wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem niż w przypadku udziału w CCP posiadających zezwolenie w Unii. Zasady naczelne mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Malezji, których uzupełnienie stanowią obowiązujące w tych CCP regulamin i procedury wewnętrzne, które przewidują wymóg zapewnienia zgodności z PFMI, odpowiednio ograniczają niższy poziom ryzyka, na które mogą być narażeni uczestnicy rozliczający i systemy obrotu mające siedzibę w Unii, a tym samym mogą być uznane za zapewniające skutki w zakresie ograniczania ryzyka równoważne skutkom przewidzianym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
(10) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Malezji gwarantują, że CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym kraju, spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(11) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim muszą zapewniać, aby CCP podlegali skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa prowadzonym na bieżąco.
(12) SC, jako organ nadzoru nad CCP, na bieżąco monitoruje CCP w Malezji w celu zapewnienia przestrzegania zasad naczelnych oraz regulaminów i procedur wewnętrznych CCP. SC regularnie sprawuje bieżący nadzór zgodnie z art. 15 lit. f) ustawy o malezyjskiej Komisji Papierów Wartościowych z 1993 r. (ustawa 498) 5 (Akta Suruhanjaya Sekuriti Malaysia 1993) w celu identyfikacji, oceny i ograniczania ryzyka oraz wyznaczania związanych z tym ryzykiem priorytetów. SC może prowadzić dochodzenia i inspekcje w sprawie podejrzeń naruszenia, mieć wgląd do ksiąg rachunkowych i dokumentacji lub zobowiązywać osoby fizyczne do udziału w przesłuchaniach pod przysięgą lub przyrzeczeniem. SC przysługują wszechstronne uprawnienia do celów zapewniania zgodności i może cofnąć zezwolenie i zatwierdzenie regulaminów i procedur wewnętrznych, zgodnie z art. 39 CMSA, wydawać warunki, wymogi lub dyspozycje zgodnie z art. 26, 354 i 355 CMSA, a także nakładać sankcje na CCP zgodnie z art. 354 CMSA.
(13) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Malezji dotyczące CCP posiadających zezwolenie w tym kraju przewidują skuteczne bieżące nadzór i egzekwowanie prawa.
(14) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie w ramach systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich").
(15) CCP spoza Malezji, którzy pragną rozliczać instrumenty pochodne w Malezji, muszą złożyć do SC wniosek o zatwierdzenie. W sekcji 3.03 wytycznych ustanowiono kryteria i przebieg procedury uznawania. Aby CCP mógł uzyskać zatwierdzenie, rozwiązania prawne i nadzorcze jurysdykcji, w której CCP ma siedzibę, muszą być porównywalne z rozwiązaniami prawnymi i nadzorczymi dotyczącymi CCP posiadających zezwolenie i mających siedzibę w Malezji. CCP spoza Malezji musi przez cały czas efektywnie przestrzegać przepisów jego jurysdykcji krajowej, z uwzględnieniem zgodności z PFMI. Zawarcie porozumień o współpracy między SC a właściwymi organami państw trzecich odpowiedzialnymi za nadzór nad CCP spoza Malezji oraz dostępność ram prawnych w jurysdykcji danego CCP, które przewidują możliwość uznawania zagranicznych CCP, są również wymagane przed zatwierdzeniem CCP spoza Malezji.
(16) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Malezji przewidują skuteczny i równoważny system uznawania CCP z państw trzecich.
(17) Można zatem uznać, że rozwiązania prawne i nadzorcze Malezji mające zastosowanie do CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz należy uznać, że rozwiązania te są równoważne wymogom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
(18) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP w Malezji w dniu przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja powinna, we współpracy z ESMA, w dalszym ciągu regularnie monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w Malezji oraz spełnianie warunków, na podstawie których podjęto niniejszą decyzję.
(19) Rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Malezji powinny podlegać regularnemu przeglądowi. Regularne przeglądy powinny pozostawać bez uszczerbku dla uprawnienia Komisji do przeprowadzenia szczegółowego przeglądu w dowolnym momencie, w przypadku gdy odpowiednie zmiany sytuacji sprawiają, że konieczne jest, by Komisja dokonała ponownej oceny równoważności przyznanej niniejszą decyzją. Na podstawie ustaleń wynikających z regularnego lub szczegółowego przeglądu Komisja może podjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji w dowolnym momencie, w szczególności w przypadku gdy zmiany sytuacji wpływają na warunki, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.
(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.156.64 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/902 w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Malezji w stosunku do wymagań rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 |
| Data aktu: | 08/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 09/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 29/06/2022 |