Decyzja 2022/597 w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/597
z dnia 11 kwietnia 2022 r.
w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą nierozprzestrzeniania BMR"), której rozdział III zawiera wykaz środków, które należy wprowadzić zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, aby zwalczać rozprzestrzenianie tego rodzaju broni.

(2) Unia aktywnie realizuje strategię UE dotyczącą nierozprzestrzeniania BMR oraz wprowadza w życie środki wymienione w jej rozdziale III, takie jak rozwój niezbędnych struktur wewnątrz Unii.

(3) W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła konkluzje oraz dokument zatytułowany "Nowe kierunki działań Unii Europejskiej na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia" (zwany dalej "Nowymi kierunkami działań"), w którym stwierdzono, że rozprzestrzenianie broni masowego rażenia (BMR) nadal stanowi jedno z największych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa oraz że polityka nieproliferacji jest podstawowym elementem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB).

(4) W Nowych kierunkach działań Rada wzywa właściwe składy i organy Rady, Komisję, pozostałe instytucje i państwa członkowskie do podjęcia konkretnych działań w następstwie tego dokumentu.

(5) W Nowych kierunkach działań Rada podkreśla, że działania Unii na rzecz zapobiegania proliferacji mogłyby zyskać na wsparciu oferowanym przez pozarządową sieć na rzecz nieproliferacji, skupiającą instytucje zajmujące się polityką zagraniczną oraz ośrodki badawcze specjalizujące się w dziedzinach strategicznych dla Unii, jednocześnie korzystając z przydatnych, już istniejących sieci. Sieć taką można by rozszerzyć na instytucje w państwach trzecich.

(6) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). Strategia UE dotycząca BSiL zastąpiła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi przyjętą w 2005 r. Nielegalna BSiL jest nadal czynnikiem niestabilności i przemocy w Unii, jej bezpośrednim sąsiedztwie, a także innych częściach świata. Za sprawą nielegalnej broni strzeleckiej nasilają się przemoc zbrojna i przestępczość zorganizowana, a także światowy terroryzm i konflikty, udaremniając wysiłki w zakresie zrównoważonego rozwoju i zarządzania kryzysowego. Destabilizuje to całe regiony, a także państwa i ich społeczeństwa oraz potęguje skutki ataków terrorystycznych. W związku z tym Rada jest zaangażowana w zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją do tych rodzajów broni oraz w ograniczanie tego zjawiska, a także propaguje rozliczalność i odpowiedzialność w odniesieniu do legalnego handlu tą bronią i amunicją do niej. W strategii UE dotyczącej BSiL uwzględniono zmianę warunków bezpieczeństwa, w tym zagrożenie terroryzmem wewnątrz Unii, a także zmiany, które zaszły w projektowaniu BSiL i w odnośnych technologiach, mające wpływ na zdolność rządów do stawiania czoła temu zagrożeniu. Strategia ta nawiązuje także do zasad przewodnich globalnej strategii UE z 2016 r.

(7) W dniu 26 lipca 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/430/WPZiB 1 , na mocy której ustanowiono europejską sieć niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz w której przewidziano, że realizację techniczną tej decyzji przeprowadzi konsorcjum UE ds. nieproliferacji (zwane dalej "konsorcjum").

(8) Wybór konsorcjum jako jedynego beneficjenta dotacji jest w tym przypadku uzasadniony ze względu na wolę Unii - wspieranej przez państwa członkowskie - dalszego prowadzenia przez te podmioty owocnej współpracy z europejską siecią niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, która to współpraca przyczynia się do kształtowania w Europie wspólnego sposobu postępowania w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, a także pomaga Unii w opracowywaniu i kształtowaniu unijnych polityk w tych obszarach i większym eksponowaniu działań Unii. W tym przypadku finansowanie w 100 % jest konieczne ze względu na sam charakter konsorcjum, które zawdzięcza swoje istnienie Unii i jest całkowicie zależne od unijnego wsparcia. Konsorcjum nie ma żadnych niezależnych źródeł finansowania ani uprawnień do pozyskiwania innych środków finansowych. Ponadto konsorcjum ustanowiło sieć - zarządzaną przez sześć ośrodków analitycznych - w skład której wchodzi ponad 100 ośrodków analitycznych, ośrodków badawczych oraz wydziałów uczelni wyższych reprezentujących prawie cały przekrój wiedzy fachowej - spoza sektora rządowego - na temat nieproliferacji i rozbrojenia w Unii, obejmującą podmioty ze wszystkich państw członkowskich.

(9) W dniu 10 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/129/WPZiB 2 , którą przedłużono o trzy lata stałe unijne propagowanie i wsparcie finansowe działalności europejskich niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz na mocy której powierzono konsorcjum techniczną realizację tej decyzji.

(10) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/632 3 , która przewiduje przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2014/129/WPZiB w celu umożliwienia dalszego wdrażania działań do dnia 2 lipca 2017 r

(11) W dniu 4 lipca 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1195 4  dotyczącą przedłużenia okresu realizacji decyzji 2014/129/WPZiB od dnia 3 lipca do dnia 31 grudnia 2017 r., aby umożliwić zorganizowanie jednej głównej dorocznej konferencji na temat nieproliferacji i rozbrojenia w 2017 r., a także dalsze utrzymywanie i aktualizację platformy internetowej konsorcjum.

(12) W dniu 26 lutego 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/299 5 , którą przedłużono o trzy lata stałe unijne propagowanie i wsparcie finansowe działalności europejskich niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz na mocy której powierzono konsorcjum techniczną realizację tej decyzji.

(13) W dniu 16 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/648 6  dotyczącą przedłużenia okresu realizacji decyzji (WPZiB) 2018/299 do dnia 17 maja 2022 r. z powodu wyzwań w zakresie realizacji wynikających z trwającej pandemii COVID-19,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Aby przyczynić się do efektywniejszej realizacji strategii UE dotyczącej nierozprzestrzeniania BMR oraz strategii UE dotyczącej BSiL, które są oparte na zasadach skutecznych działań wielostronnych, zapobiegania i współpracy z krajami trzecimi, przedłuża się stałe propagowanie i wspieranie działań europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, z myślą o osiągnięciu następujących celów:
a)
zachęcanie - w ramach społeczeństw obywatelskich, a w szczególności wśród ekspertów, badaczy i pracowników naukowych - do dialogu politycznego i związanego z bezpieczeństwem oraz długoterminowych dyskusji na temat środków służących zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i systemów jej przenoszenia;
b)
zapewnienie osobom uczestniczącym w pracach odpowiednich organów przygotowawczych Rady możliwości konsultacji z siecią w kwestiach związanych z nieproliferacją, rozbrojeniem i kontrolą eksportu broni oraz umożliwienie przedstawicielom państw członkowskich uczestnictwa w posiedzeniach organizowanych w ramach konsorcjum;
c)
ustanowienie przydatnego etapu pośredniego w działaniach na rzecz nieproliferacji i rozbrojenia prowadzonych przez Unię i społeczność międzynarodową, w szczególności poprzez przygotowywanie sprawozdań lub zaleceń dla przedstawicieli Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP);
d)
przyczynienie się do poszerzania w państwach trzecich wiedzy o wyzwaniach związanych z proliferacją i rozbrojeniem oraz o potrzebie współpracy z Unią i współpracy na forach wielostronnych, w szczególności na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych, w celu zapobiegania programom proliferacyjnym budzącym niepokój na całym świecie, a także powstrzymywania, blokowania oraz, tam gdzie jest to możliwe, eliminowania takich programów;
e)
przyczynienie się do rozwoju wiedzy fachowej i zdolności instytucjonalnych w kwestiach dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia - wśród ośrodków analitycznych oraz na szczeblu rządowym w Unii i państwach trzecich, w tym poprzez doskonalenie edukacji w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia, upowszechnianie tych kwestii wśród młodszych pokoleń oraz promowanie nowego pokolenia badaczy i praktyków w tej dziedzinie, szczególnie wśród kobiet, a także w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.
2. 
Projekty wspierane przez Unię obejmują następujące szczególne działania:
a)
zapewnianie środków służących przeprowadzaniu dorocznych głównych konferencji z udziałem państw trzecich i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego poświęconych nieproliferacji i rozbrojeniu, aby omawiać i określać dalsze działania służące zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i środków jej przenoszenia oraz powiązane z nimi cele dotyczące rozbrojenia, a także wyzwania związane z bronią konwencjonalną, w tym przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi i nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni. Konferencje będą również propagować na forum międzynarodowym strategię UE dotyczącą nierozprzestrzeniania BMR i strategię UE dotyczącą BSiL, a także rolę - w tej dziedzinie - instytucji Unii i ośrodków analitycznych w Unii - z myślą o większym wyeksponowaniu polityk Unii w tej dziedzinie oraz o składaniu sprawozdań lub zaleceń dla przedstawicieli WP;
b)
zapewnianie środków służących zorganizowaniu dorocznych posiedzeń konsultacyjnych z udziałem przedstawicieli instytucji Unii, przedstawicieli państw członkowskich oraz ekspertów w celu wymiany poglądów na temat głównych problemów i istotnych zmian w dziedzinie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli eksportu broni, z myślą o składaniu sprawozdań lub zaleceń dla przedstawicieli WP;
c)
zapewnienie środków służących zorganizowaniu seminariów ad hoc skierowanych do ekspertów i praktyków, dotyczących wszelkich kwestii związanych z nieproliferacją i rozbrojeniem, zarówno w odniesieniu do broni konwencjonalnej, jak i niekonwencjonalnej, oraz z myślą o składaniu sprawozdań lub zaleceń dla przedstawicieli WP;
d)
zapewnienie środków na służących przygotowaniu i publikacji dokumentów strategicznych na tematy objęte mandatem konsorcjum oraz przedstawienie wariantów działań politycznych lub strategicznych;
e)
zapewnienie środków służących stałemu upowszechnianiu informacji, edukacji oraz rozwojowi wiedzy fachowej i zdolności instytucjonalnej w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia - wśród ośrodków analitycznych i na szczeblu rządowym w Unii i w państwach trzecich poprzez:
utrzymanie i dalszy rozwój kursu e-uczenia się obejmującego wszystkie stosowne aspekty nieproliferacji i rozbrojenia,
stworzenie staży poświęconych nieproliferacji i rozbrojeniu dla studentów studiów magisterskich lub młodych dyplomatów z Unii i państw trzecich,
kontynuacja działań w ramach inicjatywy "Młode kobiety i nowe pokolenie" ("Young Women and Next Generation") i programu mentorskiego,
organizowanie dorocznych wizyt studyjnych w Brukseli dla uczestników programu stypendialnego ONZ poświęconego rozbrojeniu, aby promować i zwiększać eksponowanie polityk Unii w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli eksportu broni,
zorganizowanie szkolenia w celu podniesienia poziomu świadomości zagrożeń związanych z proliferacją, w tym tych związanych z rozwojem nauki i technologii, wśród studentów nauk przyrodniczych;
f)
zapewnienie środków służących dalszemu utrzymywaniu i rozwijaniu platformy internetowej i powiązanych kont sieci społecznościowych - oraz zarządzanie nimi - w celu ułatwienia kontaktów, zapewnienia jedynego w swoim rodzaju forum umożliwiającego europejskie badania w dziedzinie rozbrojenia i nieproliferacji, promowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, docierania do wspólnoty zajmującej się nieproliferacją i rozbrojeniem na całym świecie oraz propagowania oferty edukacyjnej konsorcjum zarówno w odniesieniu do szkolenia na miejscu, jak i e-uczenia się.

Szczegółowy opis projektów przedstawiony jest w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada WP.
2. 
Realizację techniczną działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, przeprowadza konsorcjum, w którego skład wchodzą: Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS)), Frankfurcki Instytut Badań nad Pokojem (Peace Research Institute Frankfurt (HSFK/PRIF)), Międzynarodowy Instytut Badań Strategicznych - oddział w Europie (International Institute for Strategic Studies Europe (IISS-Europe)), Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)), Instytut Spraw Międzynarodowych w Rzymie (International Affairs Institute (IAI)) oraz Wiedeńskie Centrum ds. Rozbrojenia i Nieproliferacji (Vienna Center for Disarmament and Non-Proliferation (VCDNP)). Konsorcjum wykonuje to zadanie pod kierownictwem WP. W tym celu WP zawiera z konsorcjum niezbędne porozumienia.
3. 
Państwa członkowskie i Europejska Służba Działań Zewnętrznych proponują priorytety i tematy, które mogą wymagać szczegółowej analizy w programach badawczych prowadzonych przez konsorcjum; takie priorytety i tematy powinny być uwzględniane w dokumentach roboczych i podczas seminariów zgodnie z politykami Unii.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektów obejmujących działania, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 4 700 000 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu zawiera z konsorcjum umowę o finansowaniu. Umowa ta zobowiązuje konsorcjum do zapewnienia, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym procesie oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań regularnie przygotowywanych przez konsorcjum. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2. 
Komisja składa sprawozdania dotyczące aspektów finansowych projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po dniu zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak sześć miesięcy po jej wejściu w życie, jeżeli do tego czasu umowa ta nie zostanie zawarta.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji i Rozbrojenia (faza IV) - HR(2022) 34

17 stycznia 2022 r.

Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji i Rozbrojenia (EUNPDC) zostało utworzone przez Radę Unii Europejskiej w celu ustanowienia europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych, aby zachęcić do prowadzenia dialogu politycznego i związanego z bezpieczeństwem oraz długoterminowych dyskusji na temat środków, które mają służyć zwalczaniu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia (BMR) i systemów jej przenoszenia. Dialog taki obejmuje również kwestie związane z bronią konwencjonalną, w tym bronią strzelecką i lekką (BSiL). Projekt ten został zainicjowany w 2010 r. decyzją Rady UE 2014/430/WPZiB, a UE ponowiła wsparcie dla dwóch kolejnych faz projektu w 2014 r. (decyzją Rady UE 2014/129/WPZiB) i 2018 r. (decyzją Rady UE 2018/299/WPZiB). Realizacja fazy III zostanie zakończona w maju 2022 r.

W skład EUNDPC wchodzą obecnie: Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS)), Instytut Spraw Międzynarodowych w Rzymie (Istituto Affari Internazionali (IAI)), Międzynarodowy Instytut Badań Strategicznych (International Institute for Strategic Studies (IISS), Frankfurcki Instytut Badań nad Pokojem (Peace Research Institute Frankfurt (HSFK/PRIF)),Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)), i Wiedeńskie Centrum ds. Rozbrojenia i Nieproliferacji (Vienna Center for Disarmament and Non-Proliferation (VCDNP)). Na przestrzeni lat sieć objęła swoim zasięgiem 104 członków, wśród których znajdują się ośrodki analityczne, ośrodki badawcze i wydziały uczelni wyższych we wszystkich państwach członkowskich UE oraz w sześciu innych państwach (Norwegii, Serbii, Szwajcarii, Turcji, Ukrainie i Zjednoczonym Królestwie).

Zadaniem konsorcjum jest koordynowanie i propagowanie działań sieci oraz udostępnianie UE zdobytej w ramach sieci wiedzy fachowej w celu wnoszenia wkładu w dyskusje na forum odpowiednich organów UE na temat polityki w zakresie nieproliferacji, kontroli zbrojeń i rozbrojenia oraz w celu przedstawiania pomysłów, analiz i zaleceń. Konsorcjum realizuje to zadanie poprzez różnorodne działania, w tym międzynarodowe konferencje i spotkania, działania edukacyjne, publikacje i działania informacyjne. Podczas fazy III projektu zakres prac konsorcjum stopniowo poszerzał się w odpowiedzi na potrzebę tworzenia większych zdolności, świadomości i możliwości w dziedzinie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń wśród nowego pokolenia praktyków i naukowców, a także wśród specjalistów w dziedzinie nauk przyrodniczych. Szczególną uwagę zwrócono również na potrzebę zaangażowania w tę dziedzinę większej liczby kobiet.

Stale zachodzące zmiany i pojawiające się wyzwania w dziedzinie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń sprawiają, że spotkania organizowane oraz prace badawcze i informacyjne prowadzone w ramach konsorcjum i sieci mają szczególne znaczenie dla UE i jej państw członkowskich. Przedstawiona w niniejszym dokumencie faza IV EUNPDC, opierająca się na pracach przeprowadzonych w poprzednich fazach projektu, odzwierciedla sposób, w jaki można kontynuować te działania, by umożliwić konsorcjum i sieci wnoszenie wkładu w prace UE w tej ważnej dziedzinie.

1.
Ogólne zarządzanie

W ramach ogólnego zarządzania SIPRI będzie nadal nadzorować i koordynować działania konsorcjum i europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem ("sieć"), w tym poprzez organizowanie posiedzeń Komitetu Sterującego z udziałem przedstawicieli Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), Komisji Europejskiej i konsorcjum oraz wykonywanie obowiązków sprawozdawczych. Obejmuje to również zadanie dalszego zwiększania różnorodności sieci pod względem reprezentowanych dyscyplin akademickich, zasięgu geograficznego oraz płci i wieku uczestników. Ogólne zarządzanie obejmuje również czas potrzebny wszystkim członkom konsorcjum na wykonywanie ogólnych zadań w zakresie zarządzania (np. udział w posiedzeniach koordynacyjnych, przekazywanie informacji koordynatorowi) oraz koszty związane z eksponowaniem działań.

Faza IV (2022-2025) obejmie również:

Utworzenie komitetu programowego EUNPDC, w skład którego wejdą przedstawiciele członków konsorcjum, ESDZ i Komisji Europejskiej i który będzie dostarczać informacje na temat treści i organizacji dorocznej konferencji oraz innych projektów (np. posiedzenia konsultacyjnego, serii wydawniczych i seminariów ad hoc).
Sześć ustnych briefingów, które zostaną przedstawione (w formie fizycznej lub wirtualnej) CONOP, COARM i innym organom UE, stosownie do okoliczności, przez ekspertów stowarzyszonych z członkami sieci lub konsorcjum oraz na wniosek ESDZ (wcześniej zapewniane za pośrednictwem projektu dotyczącego punktu informacyjnego).
2.
Opis projektów

Następujące cele mają charakter przekrojowy dla wszystkich projektów:

zapewnianie różnorodności pod względem płci i zasięgu geograficznego we wszystkich działaniach
wspieranie nowego pokolenia ekspertów w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia
2.1.
Organizacja dorocznej konferencji dotyczącej nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: IAI)

Cel i opis projektu

Podczas dorocznej konferencji z udziałem ekspertów rządowych i niezależnych ośrodków analitycznych oraz innych ekspertów akademickich z UE i krajów stowarzyszonych, a także z państw trzecich, będą omawiane i określane dalsze działania służące zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i środków jej przenoszenia oraz powiązane z nimi cele dotyczące rozbrojenia, jak również wyzwania związane z bronią konwencjonalną, w tym przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi i nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni, a także powiązane z nimi zagrożeń i możliwości stwarzane przez powstające technologie.

W fazie IV (2022-2025) działanie to obejmuje organizację co roku jednej takiej konferencji. Konsorcjum zamierza zorganizować konferencję z fizycznym udziałem uczestników, ale z możliwością transmisji na żywo części lub całości wydarzenia. Jeżeli nadal będą miały zastosowanie ograniczenia dotyczące podróży i spotkań w związku z pandemią COVID-19, konsorcjum gotowe jest dostosować format tego wydarzenia, jak uczyniło to już podczas fazy III. Ponadto:

Równolegle z doroczną konferencją odbędzie się fizyczne posiedzenie uczestników sieci. W ciągu roku będą też organizowane dodatkowe wirtualne posiedzenia uczestników sieci.
Posiedzenie w ramach inicjatywy "Next Generation" odbędzie się równolegle z doroczną konferencją, ale będzie powiązane z innymi działaniami z udziałem młodych ekspertów (zob. pkt 2.6 niniejszego dokumentu).
Osoby mentorowane w ramach programu mentorskiego EUNPDC zostaną zaproszone do udziału w konferencji.

Wyniki projektu

Dalsze organizowanie z inicjatywy europejskiej dużej konferencji poświęconej nieproliferacji i rozbrojeniu, która będzie nadal głównym forum służącym propagowaniu strategicznych dyskusji nad środkami służącymi zwalczaniu rozprzestrzeniania BMR i środków jej przenoszenia oraz powiązanych z nimi celów dotyczących rozbrojenia, a także sprostaniu wyzwaniom związanym z bronią konwencjonalną, także tym związanym z przeciwdziałaniem nielegalnemu handlowi i nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni.
Zwiększenie wyeksponowania unijnych polityk w dziedzinie nierozprzestrzeniania BMR i BSiL oraz działań dotyczących broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej, a także wiedzy o tych politykach i działaniach wśród urzędników rządowych, pracowników naukowych i społeczeństw obywatelskich w państwach trzecich.
Wspieranie roli sieci, jej spójności oraz roli Unii w tej dziedzinie.
Pogłębienie wiedzy fachowej na temat nieproliferacji i rozbrojenia w państwach, w których jest ona niewystarczająca, w tym w państwach trzecich, ze szczególnym naciskiem na wspieranie nowego pokolenia.
Przedstawianie zaleceń ukierunkowanych na działania, które ugruntowałyby realizację strategii UE dotyczącej nierozprzestrzeniania BMR i strategii dotyczącej BSiL oraz stanowiłyby przydatny etap pośredni dla działań dotyczących nieproliferacji i broni konwencjonalnej prowadzonych przez Unię i społeczność międzynarodową.
Zwiększenie świadomości i poziomu wiedzy instytucji Unii, państw członkowskich, społeczeństwa obywatelskiego i państw trzecich w związku z zagrożeniami związanymi z BMR i systemami jej przenoszenia, co umożliwi im lepsze planowanie.
2.2.
Organizacja dorocznego posiedzenia konsultacyjnego dotyczącego nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: FRS)

Cel i opis projektu

Podczas posiedzeń konsultacyjnych, z udziałem przedstawicieli UE, państw członkowskich i ośrodków analitycznych, należy zająć się zarówno krótko-, jak i średnioterminowymi wyzwaniami, jakie stoją przed Unią w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia, w szczególności BMR i systemami jej przenoszenia, bronią konwencjonalną, w tym BSiL, nowymi rodzajami broni i systemami jej przenoszenia.

W fazie IV projektu działanie to obejmuje organizację jednego posiedzenia konsultacyjnego rocznie, podzielonego na dwie części, z których każda obejmuje kwestie związane z CONOP i COARM, a także przygotowanie powiązanych sprawozdań lub zaleceń. Porządki tych posiedzeń zostaną przygotowane w ścisłej współpracy z ESDZ oraz działającymi w Radzie grupami roboczymi zajmującymi się WPZiB i prowadzącymi prace w następujących dziedzinach: nieproliferacja i rozbrojenie (CONOP) i kontrola eksportu broni (COARM). W stosownych przypadkach zostaną przeprowadzone konsultacje z dodatkowymi organami (np. grupą zadaniową ESDZ ds. przestrzeni kosmicznej). W szczególności:

Doroczne posiedzenie konsultacyjne będzie trwało do 2 dni, a czas ten zostanie podzielony między posiedzenia dotyczące CONOP i COARM. Posiedzenie odbędzie się z fizycznym udziałem nie więcej niż 50 osób z europejskich ośrodków analitycznych, państw członkowskich UE i instytucji UE specjalizujących się w kwestiach związanych z rozbrojeniem i nierozprzestrzenianiem BMR oraz z bronią konwencjonalną, w tym BSiL, a także nowo powstającymi technologiami, w ramach każdej z tych dwóch sesji dotyczących CONOP i COARM.
Posiedzenie konsultacyjne odbędzie się z fizycznym udziałem uczestników i będzie trwało 2 dni, aby umożliwić jak największą wymianę poglądów między uczestnikami.

Wyniki projektu

Wymiana informacji i analiz dotyczących bieżących tendencji w zakresie proliferacji - między politykami i ekspertami akademickimi z państw członkowskich, a także pracownikami ESDZ i innych instytucji Unii specjalizującymi się w przedmiotowej dziedzinie.
Dyskusja na temat najskuteczniejszych sposobów i środków wdrażania polityk Unii dotyczących zwalczania proliferacji.
Przedstawienie Unii przez niezależne europejskie ośrodki analityczne konstruktywnych informacji zwrotnych na temat unijnej strategii dotyczącej zwalczania rozprzestrzeniania BMR i dotyczącej BSiL; ponadto przedstawienie badaczom przez praktyków propozycji politycznie najistotniejszych tematów wymagających dalszej analizy.
Określenie zagadnień w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia mogących mieć duże znacznie przy przygotowywaniu sprawozdań dotyczących kierunków polityki.
Przygotowanie dla przedstawicieli WP sprawozdań dotyczących kierunków polityki wraz z zestawem zaleceń dotyczących kierunków działań.
2.3.
Organizacja 9 seminariów ad hoc dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia

Cel i opis projektu

Seminaria ad hoc służą jako forum prowadzenia konsultacji między siecią, Unią oraz państwami członkowskimi Unii; są one zwoływane ad hoc w celu omawiania najważniejszych wydarzeń i wariantów strategicznych UE, a ponadto dzięki nim sieć, państwa członkowskie i instytucje UE będą mieć możliwość zainteresowania omawianą tematyką określonych kręgów odbiorców w Unii i poza jej granicami.

Projekt przewiduje zorganizowanie do dziewięciu seminariów eksperckich ad hoc oraz przygotowanie powiązanego dokumentu informacyjnego. W odniesieniu do fazy IV:

Zorganizowane zostaną trzy seminaria z fizycznym udziałem uczestników i sześć seminariów w formacie wirtualnym.
W ramach organizacji seminariów przygotowany zostanie dokument informacyjny ad hoc poświęcony tematowi seminarium; jego przygotowanie zostanie zlecone odpowiednim ekspertom stowarzyszonym z siecią, konsorcjum lub, w razie potrzeby, innymi instytucjami. Te dokumenty informacyjne zostaną rozesłane przed rozpoczęciem seminarium, jako dokumenty referencyjne, lub po jego zakończeniu, jako podsumowanie najważniejszych wniosków. Wszystkie dokumenty informacyjne ad hoc zostaną opublikowane na stronie internetowej konsorcjum.
ESDZ może również zwrócić się o przygotowanie osobnych dokumentów (poprzednio: dokumenty punktu informacyjnego) zamiast dokumentu informacyjnego poświęconego tematowi seminarium ad hoc.

Wyniki projektu

Wymiana informacji i analiz dotyczących bieżących tendencji w zakresie proliferacji - między politykami i ekspertami akademickimi z państw członkowskich, a także pracownikami ESDZ i innych instytucji Unii specjalizującymi się w przedmiotowej dziedzinie.
Dyskusja na temat najskuteczniejszych sposobów i środków wdrażania polityk Unii dotyczących zwalczania proliferacji.
Przedstawienie Unii przez niezależne unijne ośrodki analityczne konstruktywnych informacji zwrotnych na temat unijnej strategii dotyczącej zwalczania rozprzestrzeniania BMR i dotyczącej BSiL; ponadto przedstawienie ośrodkom analitycznym przez praktyków propozycji politycznie najistotniejszych tematów wymagających dalszej analizy.
Określenie zagadnień w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia mogących mieć duże znacznie przy przygotowywaniu sprawozdań dotyczących kierunków polityki.
Przygotowanie dla przedstawicieli WP sprawozdań dotyczących kierunków polityki wraz z zestawem zaleceń dotyczących kierunków działań. Sprawozdania będą rozprowadzane w odnośnych instytucjach Unii oraz państwach członkowskich.
2.4.
Publikacja 15 dokumentów strategicznych UE dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia (instytucja wiodąca: SIPRI)

Cel i opis projektu

Projekt przewiduje przygotowanie i publikację maksymalnie 15 dokumentów strategicznych. Dokumenty strategiczne zostaną zlecone przez konsorcjum i opracowane, w głównej mierze, przez konsorcjum lub sieć, z myślą o zapewnieniu zrównoważonej i zróżnicowanej reprezentacji poglądów ekspertów pod względem ich płci oraz tematycznej i regionalnej specjalizacji. W miarę możliwości o wniesienie wkładu do serii dokumentów strategicznych zostaną poproszeni specjaliści reprezentujący nowe pokolenie, co przyczyni się do ich rozwoju zawodowego. Dokumenty te będą poświęcone tematom objętym mandatem konsorcjum. W każdym dokumencie zaproponowane zostaną zalecenia/warianty strategiczne. Wszystkie dokumenty strategiczne zostaną opublikowane na stronie internetowej konsorcjum.

Wyniki projektu

Pogłębienie dialogu politycznego i związanego z bezpieczeństwem na temat środków walki z rozprzestrzenianiem BMR i jej systemów przenoszenia, kontroli zbrojeń i rozbrojenia - głównie przez ekspertów, badaczy i pracowników akademickich.
Zwiększenie świadomości, wiedzy i zrozumienia wśród społeczeństwa obywatelskiego, europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz rządów w zakresie kwestii związanych z unijnymi politykami nieproliferacji, kontroli zbrojeń i rozbrojenia.
Zaprezentowanie WP, instytucjom Unii i państwom członkowskim politycznych lub strategicznych wariantów działania.
Rozwój działań z zakresu nieproliferacji, kontroli zbrojeń i rozbrojenia na szczeblu Unii, wspomagany poprzez pomysły, informacje i analizy.
2.5.
Propagowanie i doskonalenie edukacji w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia

Projekt obejmuje następujące działania:

2.5.1 Aktualizacja infrastruktury i kursów e-uczenia się EUNPD (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis projektu

Działanie to będzie koncentrowało się na upowszechnianiu i wykorzystywaniu na całym świecie narzędzia e-uczenia się, które zostało opracowane w fazach II i III. Obecnie kurs składa się z 20 jednostek dotyczących wszystkich istotnych kwestii w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia. W fazie IV wszystkie jednostki kursu będą regularnie aktualizowane w celu udostępnienia studentom najnowszych faktów i danych liczbowych. Ze względu na znaczące zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia, w tej fazie główny nacisk położony jest na gruntowną aktualizację 15 pierwotnych jednostek kursu opracowanych w latach 2014-2017 pod względem treści, przyjazności dla użytkownika i interfejsu użytkownika oraz projektu graficznego i wideo. Zmiany te ułatwią aktualizowanie jednostek kursu.

Szczególna uwaga zostanie ponownie poświęcona dostępności, tj. dostosowaniu do potrzeb użytkowników z zaburzeniami widzenia lub niedosłuchem. Ponadto cały kurs zostanie poprawiony, tak aby był bardziej zrozumiały, dzięki weryfikacji językowej dokonanej przez wyspecjalizowanych rodzimych użytkowników języka angielskiego. Kontynuowanie działań informacyjnych i wsparcia dla instytucji edukacyjnych umożliwi łatwą integrację e-uczenia się z uniwersyteckimi programami magisterskimi i innymi ofertami edukacyjnymi oraz ułatwi korzystanie z kursu e-uczenia się na całym świecie.

Wyniki projektu

Utrzymanie, optymalizacja i aktualizacja istniejącego kursu e-uczenia się EUNPD obejmującego wszystkie istotne aspekty nieproliferacji i rozbrojenia.
Działania informacyjne i pomoc dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców w wykorzystywaniu unijnych zasobów edukacyjnych dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia.
Działania informacyjne i pomoc dla dziennikarzy i młodych dyplomatów w wykorzystywaniu unijnych zasobów edukacyjnych dotyczących nieproliferacji i rozbrojenia.
Wspieranie nauczania o kontroli zbrojeń, nieproliferacji i rozbrojeniu podczas seminariów na uczelniach wyższych.
Wspieranie łączenia e-uczenia się i szkoleń stacjonarnych ("kształcenie mieszane").
Pogłębienie wiedzy specjalistycznej w Unii i w państwach trzecich na temat unijnej polityki w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia.
Zapewnienie stale aktualizowanych otwartych zasobów edukacyjnych dla wszystkich stron zaangażowanych w badania i programowanie w zakresie nieproliferacji.
Zapewnienie wiedzy będącej decydującym wsparciem dla praktyków i naukowców zajmujących się nieproliferacją.

2.5.2 "Klinika dydaktyczna" (centrum zasobów dydaktycznych) (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis projektu

Działanie to będzie kontynuacją prac rozpoczętych w latach 2021-2022 w celu doskonalenia edukacji w dziedzinie rozbrojenia, kontroli zbrojeń i nieproliferacji w UE. Dzięki obszernej kwerendzie internetowej zidentyfikowano dotychczas 59 związanych z tym tematem kursów prowadzonych ostatnio na uczelniach wyższych w UE. Skontaktowano się indywidualnie z poszczególnymi wykładowcami. W odpowiedzi udostępniono 14 programów szkoleń. W wyniku wstępnej oceny opracowano dwa główne programy szkoleń i krótkie streszczenia najważniejszych tekstów. W fazie IV skompilowane zostaną kursy prowadzone na uczelniach wyższych w Europie i Ameryce Północnej, a kwerenda zostanie rozszerzona na kraje inne niż zachodnie. Analiza statystyczna będzie stale udoskonalana i aktualizowana. Wykładowcom i nauczycielom proponowane będą dodatkowe materiały.

Wyniki projektu

Szeroki zakres programów wydarzeń edukacyjnych jako przykłady i źródło inspiracji podawane na stronie internetowej konsorcjum.
Ocena statystyczna istniejących kursów pod względem np. nauczanych przedmiotów, podejść teoretycznych lub różnorodności pod względem płci, zostanie opublikowana na stronie internetowej konsorcjum i przedstawiona na konferencjach lub warsztatach.
Opracowanie i aktualizacja dwóch głównych programów szkoleń dla początkujących nauczycieli.
Krótkie streszczenia istotnych lub brakujących materiałów informacyjnych publikowane na stronie internetowej konsorcjum.

2.5.3 Kurs szkoleniowy upowszechniający zagadnienie proliferacji (instytucja wiodąca: SIPRI)

Cel i opis projektu

Działanie to obejmie organizację 6 kursów szkoleniowych w celu podniesienia świadomości na temat zagrożeń związanych z proliferacją dla studentów studiów magisterskich i podyplomowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i w innych odpowiednich dziedzinach. Stworzy ono również pomost między naukami społecznymi a naukami przyrodniczymi, co uznano za pilną potrzebę podczas poprzedniej fazy. Będzie to obejmowało opracowanie specjalnego programu nauczania dla odrębnych grup (takich jak studenci nauk biomedycznych, inżynierii lub inżynierii jądrowej) i realizację dwóch kursów rocznie. W fazie IV trzy z tych kursów zostaną zorganizowane stacjonarnie w Sztokholmie, a trzy odbędą się wirtualnie.

Wyniki projektu

Zwiększenie zdolności w zakresie instrumentów i polityk dotyczących nieproliferacji w przypadku nowego pokolenia naukowców z dziedziny nauk przyrodniczych i innych odpowiednich dziedzin.
Wkład w realizację celów unijnej polityki nieproliferacji poprzez zwiększenie świadomości co do zagrożeń związanych z proliferacją wśród przedstawicieli dyscyplin, w których występują główne zagrożenia związane z proliferacją i gdzie występuje rozwój technologiczny; a także możliwości przeciwdziałania zagrożeniom związanym z proliferacją za pomocą rozwoju technologicznego.
Połączenie kształcenia na odległość (e-uczenia się) i szkoleń stacjonarnych ("kształcenie mieszane").
2.6.
Propagowanie kwestii związanych z nieproliferacją i rozbrojeniem wśród młodych kobiet i nowego pokolenia

Projekt obejmuje następujące działania:

2.6.1 Program staży (instytucja wiodąca: PRIF)

Cel i opis projektu

Projekt przewiduje europejskie staże poświęcone nieproliferacji i rozbrojeniu dla grupy do 30 studentów studiów magisterskich lub młodych dyplomatów na okres do trzech miesięcy. Staże będą organizowane i dokumentowane przez konsorcjum i będą obejmować udział w wydarzeniach i warsztatach, czytanie i pisanie tekstów oraz integrację projektów. Instytucjami przyjmującymi mogą być wszystkie instytucje należące do europejskiej sieci. Spośród 30 staży 24 są zarezerwowane dla kandydatów z Europy, a pozostałe sześć - dla kandydatów spoza Europy. Wszyscy stażyści są - w miarę możliwości - zapraszani na konferencje i seminaria organizowane przez konsorcjum w czasie ich stażu.

Wyniki projektu

Rozwinięcie zdolności nowego pokolenia naukowców i praktyków w zakresie polityki i programowania w dziedzinie nieproliferacji.
Pogłębienie wiedzy specjalistycznej w Unii na temat unijnej polityki w dziedzinie nieproliferacji i rozbrojenia.
Lepsze zrozumienie w państwach trzecich unijnych strategii, polityk i podejść do nieproliferacji.
Utworzenie sieci młodych praktyków i pracowników akademickich oraz ułatwienie praktycznej współpracy.
Wzmocnienie rozwoju potencjału w zakresie polityk Unii w obszarze BMR i SALW w ramach sieci.

2.6.2 Działania w ramach inicjatywy "Young Women and Next Generation" ("Młode kobiety i nowe pokolenie") i program mentorski (instytucja wiodąca: VCDNP)

Cel i opis projektu

Projekt ten, motywowany powszechnie postrzeganą nierównowagą pod względem wieku i płci wśród ekspertów i praktyków w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń, ma na celu zaznajomienie studentów studiów pierwszego stopnia oraz studiów magisterskich i podyplomowych z zagadnieniami nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń, zwiększenia ich świadomości na ten temat oraz zachęcenie ich do udziału w wydarzeniach i warsztatach na związane z tym tematy. W fazie IV w ramach tego działania przewidziano dwie wizyty informacyjne rocznie na uczelniach wyższych w Europie w celu lepszego wyeksponowania tej dziedziny i możliwości dla młodych naukowców. W ramach tego działania będą ponadto organizowane webinaria tematyczne, obejmujące za każdym razem informacje na temat możliwości zawodowych lub ścieżek kariery dla młodych ludzi.

Aby zwiększyć obecność kobiet w tej dziedzinie, podczas fazy IV w ramach projektu będzie też co roku prowadzony formalny program mentorski (trwający 1 rok) w celu dobrania 20 mentorów dla 20 młodych kobiet, co ma pomóc w ulepszeniu sieci kontaktów międzyludzkich, lepszym zrozumieniu tej dziedziny oraz poszukiwaniu porad zawodowych. Programowi mentorskiemu towarzyszyć będą sesje eksperckie, spotkania nieformalne oraz warsztaty rozwoju umiejętności.

Wyniki projektu

Zwiększenie zdolności nowego pokolenia naukowców i praktyków w dziedzinie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń.
Lepsze zrozumienie tej dziedziny i odnośnych polityk UE.
Większa świadomość sposobów, w jakie młodzi naukowcy, zwłaszcza kobiety, mogą bardziej zaangażować się w dziedzinę nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń.
Zacieśnienie sieci kontaktów wśród młodych praktyków oraz między młodymi praktykami i uznanymi ekspertami.
Lepsza współpraca z młodymi naukowcami, których interesuje bliższe poznanie tej dziedziny i zajęcie się nią.
2.7.
Wizyta w Brukseli dla uczestników oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu (instytucja wiodąca: VCDNP)

Cel i opis projektu

Projekt ten, realizowany w ramach oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu, przewiduje 2-3- dniową wizytę studyjną w Brukseli (Belgia), aby stypendyści mogli lepiej poznać UE, jej polityki, funkcjonowanie i instytucje. Wizyta będzie zaplanowana w taki sposób, by uzupełniła europejski komponent programu stypendialnego. Program ma na celu zapewnienie kompleksowego zarysu głównych unijnych instytucji i organów kształtujących politykę, szczególnie w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, oraz obejmuje prezentacje tematyczne dotyczące prac UE w tej dziedzinie, w tym programów wsparcia oferowanych państwom trzecim.

Wyniki projektu

Poszerzenie wiedzy o funkcjonowaniu i instytucjach UE i jej polityk oraz programów wsparcia dla państw trzecich w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, a także lepsze wyeksponowanie tych informacji.
Zwiększenie poziomu wiedzy fachowej na temat BMR i BSiL w krajach partnerskich i państwach trzecich.
Zacieśnienie współpracy z Biurem ONZ ds. Rozbrojenia oraz wkład w działania edukacyjne w ramach oenzetowskiego programu stypendialnego poświęconego rozbrojeniu.
2.8.
Działania informacyjne i komunikacyjne (instytucja wiodąca: FRS)

Projekt obejmuje następujące działania:

Strona internetowa, platforma sieci i działania informacyjne (instytucja wiodąca: FRS)

Cel i opis projektu

Działanie to zapewnia środki służące do hostingu i projektowania stron internetowych oraz technicznego utrzymania strony internetowej konsorcjum i jego profilów w serwisach społecznościowych (Twitter, LinkedIn, Youtube). Po utworzeniu w poprzedniej fazie cyfrowej platformy współpracy w celu ułatwienia komunikacji, współpracy i wymiany optymalnych rozwiązań w ramach sieci, działanie to obejmie zarządzanie społecznością, aktualizacje i utrzymanie techniczne platformy. Za pośrednictwem tej cyfrowej platformy współpracy członkowie sieci będą bardziej bezpośrednio angażować się w działalność poprzez interakcję na forum, dzielenie się swoimi zasobami i informacjami o nadchodzących wydarzeniach, a także przekazywanie aktualnych informacji na temat swoich ekspertów i instytucji. Każdy badacz będzie mógł stworzyć własny profil na platformie, wyszukiwać informacje na temat EUNPDC i sieci oraz wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami. Ponadto:

Publikacje, wydarzenia i oferty pracy proponowane przez konsorcjum i innych członków sieci będą nadal promowane i wspierane na różnych platformach.
Konferencje organizowane przez konsorcjum będą nadal promowane na stronie internetowej wraz z odnośną dokumentacją (dokumenty referencyjne, porządek obrad, prezentacje, w stosownych przypadkach zapis wideo posiedzeń otwartych).
Oferta edukacyjna w ramach konsorcjum, w tym kurs e-uczenia się, zasoby dydaktyczne, inicjatywa "Young Women and Next Generation", stypendia i staże nadal będą promowane w specjalnie przeznaczonej do tego sekcji strony internetowej.
Utworzone zostaną linki między stroną internetową a platformą, aby zapewnić integrację i regularną aktualizację wszystkich narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych wykorzystywanych przez konsorcjum.
Biuletyn będzie nadal publikowany co miesiąc. Każdy numer biuletynu będzie zawierał: 1) forum, na którym przedstawiciele sieci będą mogli promować swoją działalność badawczą, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnio rozpoczętych prac; b) zaktualizowane informacje o działalności konsorcjum; c) najnowsze informacje o działalności członków sieci; d) artykuł wstępny na tematy z zakresu nieproliferacji i rozbrojenia mające znaczenie dla polityki UE.

2.8.1 Produkcjapodcastu EUNPDC (instytucja wiodąca: IISS-Europe)

Cel i opis projektu

W ramach tego działania przewidziano rozpoczęcie nadawania podcastu EUNDPC zajmującego się zagadnieniami objętymi mandatem konsorcjum. W fazie IV projektu zostanie wyprodukowana obejmująca do 36 odcinków seria podcastów, których gospodarzem będzie IISS-Europe.

Wyniki działań projektowych

Zwiększenie świadomości i poziomu wiedzy instytucji Unii, państw członkowskich, społeczeństwa obywatelskiego i państw trzecich w związku z zagrożeniami związanymi z bronią konwencjonalną, BMR i systemami jej przenoszenia, co umożliwi im lepsze planowanie.
Propagowanie lepszego zrozumienia wśród społeczeństwa obywatelskiego strategii UE dotyczącej nierozprzestrzeniania BMR i strategii UE dotyczącej BSiL.
Zapewnienie interfejsu między Unią a siecią ośrodków analitycznych.
Zarządzanie platformą, za pośrednictwem której ośrodki analityczne zajmujące się nieproliferacją mogą stale prowadzić niezależną wymianę poglądów i analiz dotyczących kwestii z zakresu rozprzestrzeniania BMR i kwestii broni konwencjonalnej, w tym BSiL.
Poszerzanie i aktualizacja istniejącej sieci niezależnych ośrodków analitycznych oraz zarządzanie tą siecią.
Umożliwienie stałego darmowego pobierania dokumentów z posiedzeń sieci oraz dokumentów pochodzących z niezależnych ośrodków analitycznych, których życzeniem może być nieodpłatne udostępnienie swoich wyników badań.
1 Decyzja Rady 2010/430/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. ustanawiająca europejską sieć niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 202 z 4.8.2010, s. 5).
2 Decyzja Rady 2014/129/WPZiB z dnia 10 marca 2014 r. dotycząca propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 3).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/632 z dnia 3 kwietnia 2017 r. zmieniająca decyzję 2014/129/WPZiB dotyczącą propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 90 z 4.4.2017, s. 10).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1195 z dnia 4 lipca 2017 r. zmieniająca decyzję 2014/129/WPZiB dotyczącą propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 172 z 5.7.2017, s. 14).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/299 z dnia 26 lutego 2018 r. w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 56 z 28.2.2018, s. 46).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/648 z dnia 16 kwietnia 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2018/299 w sprawie propagowania europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją i rozbrojeniem, wspierających realizację strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 57).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024