Decyzja wykonawcza 2021/2149 w sprawie nierozstrzygniętego sprzeciwu w sprawie warunków tymczasowego pozwolenia na produkt biobójczy zawierający 5-chloro-2-metylo-2H-izotiazol-3-on (C(M)IT), przekazanego przez Francję zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/2149
z dnia 3 grudnia 2021 r.
w sprawie nierozstrzygniętego sprzeciwu w sprawie warunków tymczasowego pozwolenia na produkt biobójczy zawierający 5-chloro-2-metylo-2H-izotiazol-3-on (C(M)IT), przekazanego przez Francję zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 8693)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 lipca 2018 r. przedsiębiorstwo THOR GmbH ("wnioskodawca") przedłożyło właściwym organom szeregu państw członkowskich, w tym Niemiec, wniosek o wzajemne uznanie równoległe - zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 - tymczasowego pozwolenia na produkt biobójczy, o którym mowa w art. 55 ust. 2 tego rozporządzenia. Przedmiotowy produkt biobójczy ma być stosowany do konserwacji produktów podczas przechowywania i zawiera jako substancję czynną 5-chloro-2-metylo-2H-izotiazol-3-on (C(M)IT) ("produkt biobójczy"). Referencyjnym państwem członkowskim odpowiedzialnym za ocenę wniosku, o której mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, jest Francja.

(2) Na podstawie art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 24 stycznia 2020 r. Niemcy skierowały sprzeciw do grupy koordynacyjnej, twierdząc, że produkt biobójczy nie spełni warunków ustanowionych w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) oraz (iv) wspomnianego rozporządzenia. W dniu 27 stycznia 2020 r. sekretariat grupy koordynacyjnej zwrócił się do pozostałych państw członkowskich i wnioskodawcy o przedstawienie uwag na piśmie na temat tego sprzeciwu. Sprzeciw został omówiony przez grupę koordynacyjną w dniach 9 i 23 marca 2020 r.

(3) Ponieważ w grupie koordynacyjnej nie osiągnięto porozumienia, w dniu 11 stycznia 2021 r., na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, Francja skierowała nierozstrzygnięty sprzeciw do Komisji. Komisja otrzymała szczegółowe zestawienie kwestii, co do których państwa członkowskie nie były w stanie osiągnąć porozumienia, oraz przyczyny ich sprzeciwu. Zestawienie przekazano również zainteresowanym państwom członkowskim oraz wnioskodawcy.

(4) Niemcy uważają, że środki zmniejszające ryzyko dotyczące wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego mogą zostać włączone do pozwolenia na produkt biobójczy tylko wtedy, gdy zostały określone w decyzji zatwierdzającej daną substancję czynną. Ponieważ C(M)IT nie zostało jeszcze zatwierdzone jako substancja czynna, Niemcy uważają, że zaproponowanych przez Francję środków zmniejszających ryzyko dotyczących wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego nie można włączyć do pozwolenia na produkt biobójczy. W związku z tym istnieje niedopuszczalne ryzyko w przypadku zastosowania 2 (konserwacja farb i powłok w opakowaniach zamkniętych), zastosowania 3 (konserwacja dodatków stosowanych w produkcji papieru) i zastosowania 7 (konserwacja polimerowych środków dyspergujących), opisanych we wniosku o tymczasowe zezwolenie.

(5) Art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) oraz (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 stanowi, że jednym z warunków udzielenia pozwolenia jest brak niedopuszczalnego działania samego produktu biobójczego lub jego pozostałości na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko.

(6) Art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 stanowi, że wyrób poddany działaniu produktów biobójczych można wprowadzić do obrotu tylko w przypadku, gdy wszystkie substancje czynne zawarte w produktach biobój- czych, których działaniu został poddany lub które zawiera, znajdują się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 9 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia dla odpowiedniej grupy produktowej i zastosowania lub w załączniku I oraz gdy spełnione są wszystkie wymienione tam warunki lub ograniczenia.

(7) W art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 zezwala się właściwym organom na udzielenie pozwoleń na okres nieprzekraczający trzech lat na produkt biobójczy zawierający nową substancję czynną, pod warunkiem że dokumentacja została oceniona zgodnie z art. 8 tego rozporządzenia, właściwy organ oceniający zalecił zatwierdzenie nowej substancji czynnej, a właściwe organy, które otrzymały wniosek o tymczasowe pozwolenie, uważają, że dany produkt biobójczy będzie spełniał wymogi art. 19 ust. 1 lit. b), c) i d) wspomnianego rozporządzenia, przy uwzględnieniu czynników określonych w jego art. 19 ust. 2.

(8) Chociaż C(M)IT nie zostało jeszcze zatwierdzone, w dniu 18 września 2019 r. francuski właściwy organ oceniający przedłożył Europejskiej Agencji Chemikaliów zalecenie dotyczące zatwierdzenia C(M)IT w odniesieniu do grupy produktowej 6. Projekt opinii i sprawozdanie z oceny sporządzone przez właściwy organ oceniający omówiono na posiedzeniu Komitetu ds. Produktów Biobójczych w dniu 16 czerwca 2020 r. i stwierdzono niedopuszczalne ryzyko dla środowiska wodnego i lądowego wynikające z zastosowania 2 (konserwacja farb i powłok w opakowaniach zamkniętych) oraz zastosowania 7 (konserwacja polimerowych środków dyspergujących) w przypadku reprezentatywnego produktu biobójczego, a także stwierdzono, że z uwagi na brak dodatkowych badań dopuszczalne ryzyko można by zapewnić wyłącznie dzięki ograniczeniu stosowania wyrobów poddanych działaniu produktów biobój- czych zawierających C(M)IT do zastosowań wewnętrznych. W przypadku zastosowania 3 reprezentatywnego produktu biobójczego (konserwacja dodatków stosowanych w produkcji papieru) stwierdzono bezpieczne stosowanie wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego we wszystkich elementach środowiska.

(9) Komisja uważa, że fakt, iż warunki lub ograniczenia dotyczące wyrobów poddanych działaniu produktu biobój- czego mogą być zawarte wyłącznie w decyzji zatwierdzającej substancję czynną, nie powinien uniemożliwiać udzielenia tymczasowego pozwolenia na produkt biobójczy na podstawie art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, ponieważ odstępstwo to opiera się właśnie na braku zatwierdzenia tej substancji czynnej i jest ważne do czasu jej zatwierdzenia, a takie tymczasowe pozwolenie może z wyprzedzeniem zawierać przyszłe warunki lub ograniczenia dotyczące powyższych wyrobów w decyzji zatwierdzającej.

(10) Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe kwestie, Komisja stwierdza, że można oczekiwać, iż substancja czynna C(M)I T zostanie zatwierdzona, oraz że w decyzji zatwierdzającej zostaną określone warunki związane z jej stosowaniem w wyrobach poddanych działaniu produktu biobójczego, a mianowicie ograniczenie stosowania takich wyrobów na zewnątrz; w związku z tym produkt biobójczy może spełniać warunki ustanowione w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) oraz (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, pod warunkiem że w przypadku zastosowania 2 (konserwacja farb i powłok w opakowaniach zamkniętych) i zastosowania 7 (konserwacja polimerowych środków dyspergujących) stosowanie wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego jest dozwolone wyłącznie w pomieszczeniach.

(11) W dniu 25 czerwca 2021 r. Komisja umożliwiła wnioskodawcy przedstawienie uwag na piśmie zgodnie z art. 36 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma zastosowanie do produktu biobójczego oznaczonego w rejestrze produktów biobójczych numerem BC-DW041712-25.

Artykuł  2

Produkt biobójczy, o którym mowa w art. 1 niniejszej decyzji, może spełniać warunki ustanowione w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) oraz (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, pod warunkiem że w tymczasowych zezwoleniach udzielonych przez państwa członkowskie określono oba następujące warunki:

a)
w przypadku zastosowania 2 (konserwacja farb i powłok w opakowaniach zamkniętych) i zastosowania 7 (konserwacja polimerowych środków dyspergujących), jak opisano we wniosku o wzajemne uznanie, wyroby poddane działaniu produktu biobójczego można stosować wyłącznie w pomieszczeniach;
b)
osoba odpowiedzialna za wprowadzanie do obrotu wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego zapewnia, aby etykieta takich wyrobów poddanych działaniu produktu biobójczego zawierała następującą instrukcję "tylko do użytku w pomieszczeniach".
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.434.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/2149 w sprawie nierozstrzygniętego sprzeciwu w sprawie warunków tymczasowego pozwolenia na produkt biobójczy zawierający 5-chloro-2-metylo-2H-izotiazol-3-on (C(M)IT), przekazanego przez Francję zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 03/12/2021
Data ogłoszenia: 06/12/2021
Data wejścia w życie: 06/12/2021