uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 131 ust. 1, art. 135, art. 136 ust. 2, art. 140, art. 144 ust. 1, art. 147 i art. 156 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób. W części IV tytuł I rozdziały 3, 4 i 5 tego rozporządzenia określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania w obrębie terytorium Unii utrzymywanych i dzikich zwierząt lądowych oraz ich materiału biologicznego.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 2 uzupełnia przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób ustanowione w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do przemieszczania utrzymywanych zwierząt lądowych, dzikich zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii.
(3) W części II rozdział 3 sekcja 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określa się wymogi dotyczące przemieszczania drobiu produkcyjnego, w tym okres pobytu w zakładzie pochodzenia. W szczególności ustanawia się specjalne okresy pobytu dla drobiu produkcyjnego do produkcji mięsa lub jaj spożywczych oraz dla drobiu produkcyjnego w celu odnowy populacji ptaków łownych, ale nie dla drobiu produkcyjnego do produkcji innych produktów. Należy zatem ustanowić specjalny okres pobytu również dla tej kategorii drobiu produkcyjnego.
(4) W art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 ustanowiono wymagania dotyczące przemieszczania piskląt jednodniowych do innego państwa członkowskiego, a w art. 37 tego rozporządzenia przewidziano odstępstwo od wymagań dotyczących przemieszczania drobiu w przypadku przemieszczania mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe, w tym piskląt jednodniowych, oraz określono szczegółowe wymagania dotyczące takiego przemieszczania. W art. 112-114 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/692 3 określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania drobiu wyklutego z jaj wylęgowych, które zostały wprowadzone do Unii z państwa trzeciego lub terytorium, lub ich strefy, oraz postępowania z takim drobiem. W celu spełnienia tych wymagań art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 stanowi, że w przypadku piskląt jednodniowych, które wylęgły się z jaj wylęgowych wprowadzonych do Unii z państwa trzeciego lub z terytorium, lub z jego strefy, które są przemieszczane do innego państwa członkowskiego, właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia informuje właściwy organ państwa członkowskiego planowanego przeznaczenia. Wymóg ten nie jest jednak zawarty w art. 37 tego rozporządzenia w odniesieniu do przemieszczania mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe, jeżeli przemieszczanie to dotyczy piskląt jednodniowych. W celu zapewnienia spójności wymaganie dotyczące informowania określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 powinno zatem również mieć zastosowanie do przemieszczania między państwami członkowskimi mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe.
(5) Definicja "gromadzenia" określona w art. 4 pkt 49 rozporządzenia (UE) 2016/429 odnosi się do okresu krótszego niż okres pobytu określony dla danego gatunku zwierząt do celów gromadzenia utrzymywanych zwierząt lądowych z więcej niż jednego zakładu. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 nie ustanowiono jednak specjalnego okresu pobytu dla utrzymywanych zwierząt kopytnych przeznaczonych do uboju, z wyjątkiem owiec i kóz przeznaczonych do uboju, które nie zostały indywidualnie zidentyfikowane zgodnie z art. 45 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 4 , dla których okres pobytu określono w art. 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688. Należy zatem określić okres pobytu w odniesieniu do definicji gromadzenia utrzymywanych zwierząt kopytnych przeznaczonych do uboju, dla których w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 nie określono okresu pobytu. Powinien on mieć zastosowanie dopiero po opuszczeniu przez zwierzęta zakładu pochodzenia.
(6) "Miejsce gromadzenia psów, kotów i fretek" zdefiniowano w art. 2 pkt 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035, a wymagania dotyczące udzielenia zatwierdzenia określono w art. 10 tego rozporządzenia. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 nie przewiduje jednak przemieszczania psów, kotów i fretek domowych z takich miejsc gromadzenia do innego państwa członkowskiego. Aby centrum gromadzenia psów, kotów i fretek stało się operacyjne, należy ustanowić wymogi dotyczące przemieszczania psów, kotów i fretek domowych do innych państw członkowskich, w sytuacji gdy zwierzęta z więcej niż jednego zakładu są gromadzone po opuszczeniu zakładu pochodzenia.
(7) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 stanowi, że gołębie pocztowe przemieszczane na wydarzenia sportowe w innym państwie członkowskim muszą spełniać wymagania dotyczące przemieszczania ptaków żyjących w niewoli, w tym okresu pobytu, oraz posiadać świadectwo zdrowia zwierząt. Obowiązki te ograniczają jednak możliwość szkolenia tych zwierząt i ich uczestnictwa w wydarzeniach sportowych. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688, aby wyłączyć gołębie pocztowe przemieszczane na wydarzenia sportowe w innym państwie członkowskim z wymagań dotyczących przestrzegania okresu pobytu i posiadania świadectwa zdrowia zwierząt.
(8) W art. 101 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określono wymagania dotyczące przemieszczania dzikich zwierząt lądowych z ich siedliska do siedliska lub zakładu w innym państwie członkowskim. Przepisy tego artykułu mają zastosowanie do wszystkich gatunków zwierząt lądowych. Wymagania w zakresie zdrowia zwierząt ustanowione w art. 101 ust. 4 lit. c) i w art. 101 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 są jednak bardziej szczegółowe i odnoszą się jedynie do zwierząt niektórych gatunków, a zatem powinny mieć zastosowanie wyłącznie do zwierząt niektórych gatunków. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 i sprecyzować, że art. 101 ust. 4 lit. c) i art. 101 ust. 5 tego rozporządzenia delegowanego mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt dzikich należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do każdej konkretnej choroby zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 5 .
(9) Załącznik II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określa minimalne wymagania, które należy spełnić przed przemieszczaniem w odniesieniu do zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis) u kóz, zwierząt wielbłądowatych i jeleniowatych. System badań ustanowiony w przypadku kóz i zwierząt wielbłądowatych utrzymywanych w zakładach, w których zgłoszono chorobę, jest jednak bardziej restrykcyjny niż w przypadku zwierząt jeleniowatych. Różnica ta jest niepotrzebna i nieuzasadniona, a systemy badań kóz i zwierząt wielbłądowatych w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 należy zatem skorygować, aby zapewnić taką samą możliwość przeprowadzania badań jak w przypadku zwierząt jeleniowatych w odniesieniu do tej konkretnej choroby.
(10) Ponadto w części 1 pkt 2 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 przewidziano odstępstwo, pod pewnymi warunkami, od wymogu corocznego badania wszystkich kóz utrzymywanych w zakładzie do celów hodowlanych. Konieczna jest zmiana części 1 pkt 2 lit. a) załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 w celu wyjaśnienia, które z przepisów części 1 pkt 1 tego załącznika powinny być przestrzegane w przypadku takiego odstępstwa.
(11) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 zawiera pewne odniesienia do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689 6 , które nie są poprawne i w związku z tym należy je sprostować.
(12) Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym, a nie w kilku odrębnych aktach prawnych zawierających liczne wzajemne odniesienia. Podejście to jest również zgodne z podejściem przyjętym w rozporządzeniu (UE) 2016/429, które opowiada się za usprawnieniem przepisów unijnych w celu ułatwienia ich stosowania i zmniejszenia obciążeń administracyjnych, oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.339.56 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1706 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii |
| Data aktu: | 14/07/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2021 |