(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 2020 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.
(3) W celu zmniejszenia ogólnej złożoności zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, ekspozycji Eurosystemu na ryzyko oraz obciążenia operacyjnego związanego z oceną kwalifikowalności, zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie innej niż przepisy legislacyjne (tj. umowne zabezpieczone obligacje) nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie. W związku z tym należy zmienić zawarte w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń definicje i przepisy odnoszące się do obligacji zabezpieczonych, tak aby ograniczyć ich kwalifikowalność do zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas.
(4) W celu uwzględnienia dwustopniowego systemu oprocentowania nadwyżek rezerw stosowanego od dnia 30 października 2019 r. zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 2 należy określić, jakie ramy prawne mają zastosowanie do oprocentowania rezerw obowiązkowych i nadwyżek rezerw.
(5) W celu dalszego zmniejszenia złożoności zasad ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń oraz biorąc pod uwagę ograniczony zakres, w jakim instrumenty te znalazły zastosowanie, rynkowe instrumenty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, w odniesieniu do których nie jest dostępna odpowiednia ocena kredytowa, nie powinny być po okresie przejściowym akceptowane przez Eurosystemu jako zabezpieczenie.
(6) Z myślą o odzwierciedleniu ostatnich innowacji finansowych w dziedzinie zrównoważonego finansowania Eurosystem zamierza przyjmować niektóre rynkowe instrumenty dłużne, których struktury kuponowe są powiązane z wypełnieniem przez emitenta wcześniej określonych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
(7) Należy doprecyzować, że aktywa o kuponach powiązanych z interpolowanymi stopami referencyjnymi kwalifikują się wyłącznie pod pewnymi warunkami, oraz należy określić te warunki.
(8) W celu ustalenia spójnego i przejrzystego podejścia do kategorii zabezpieczonych aktywów rynkowych kwalifikowanych jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu zabezpieczone aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami i obligacje zabezpieczone nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie.
(9) Wymogi dotyczące danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które kwalifikują się jako zabezpieczenie Eurosystemu, należy dostosować w odniesieniu do tych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, dla których przekazywane są dane o poszczególnych kredytach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 3 .
(10) Należy zmienić niektóre przepisy dotyczące kwalifikowania jako zabezpieczenia Eurosystemu należności kredytowych oraz sprawozdawczości w zakresie danych dotyczących należności kredytowych w celu poprawy dostępności informacji dotyczących należności kredytowych w zasadach ramowych dotyczących zabezpieczeń, zwiększenia jasności przepisów określających kwalifikowalność należności kredytowych jako zabezpieczenia oraz doprecyzowania procedur weryfikacji takich aktywów.
(11) Aby zapewnić większą przejrzystość, spójność i pewność prawa, należy doprecyzować ogólne kryteria akceptacji zewnętrznych instytucji oceny kredytowej (ECAI) w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących oceny kredytowej (ECAF).
(12) Należy uprościć przepisy dotyczące wykorzystania niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmioty z nim blisko powiązane.
(13) W celu zwiększenia przejrzystości zasad dotyczących kontrahentów Eurosystemu należy doprecyzować szczegóły dotyczące długości okresu karencji mającego zastosowanie do kontrahentów, którzy nie spełniają minimalnych wymogów w zakresie funduszy własnych.
(14) Kary finansowe za naruszenia związane z wykorzystaniem aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenia Eurosystemu powinny zostać zmienione tak, aby stanowiły zachętę do proaktywnego zgłaszania takich naruszeń przez kontrahentów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| Christine LAGARDE | |
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.379.77 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/45 (2020/1690) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu |
| Data aktu: | 25/09/2020 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2020 |