Rozporządzenie wykonawcze 2020/1208 w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1208
z dnia 7 sierpnia 2020 r.
w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 5, art. 26 ust. 7, art. 37 ust. 6, art. 38 ust. 4 i art. 39 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mechanizm monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 2  określa podstawowe ramy monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach polityki przeciwdziałania zmianie klimatu. Przepisy tego mechanizmu są w pełni włączone do rozporządzenia (UE) 2018/1999, które uchyla rozporządzenie (UE) nr 525/2013 z dniem 1 stycznia 2021 r. W ramach tego mechanizmu należy przyjąć przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie krajowych działań przystosowawczych, wykorzystania dochodów z aukcji, wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się, przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych, wykazów gazów cieplarnianych i rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych, krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, sprawozdawczości w zakresie polityk i środków oraz prognoz.

(2) Zintegrowany system monitorowania i sprawozdawczości dotyczący wykazów gazów cieplarnianych, prognoz i polityk oraz środków, w tym systemów krajowych, pomaga zapewnić spójność pomiędzy tendencjami w zakresie emisji w przeszłości i przyszłości a wpływem polityk i środków na osiągnięcie celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu. Dodatkowo sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie krajowego wykazu gazów cieplarnianych jest zasadniczo powiązana z krajowymi systemami wykazów, które stanowią rozwiązanie instytucjonalne, prawne i proceduralne służące szacowaniu emisji gazów cieplarnianych. Ponadto w ramach kompleksowego procesu przeglądu sprawdzana jest jakość przekazanych danych z wykazów krajowych. Należy zatem ująć w jednym rozporządzeniu wykonawczym przepisy dotyczące krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, systemów polityk i środków oraz prognoz, a także obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich na podstawie rozdziału 4 rozporządzenia (UE) 2018/1999.

(1) W decyzji 18/CMA.1 Konferencja Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) 3 , służąca jako spotkanie stron porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu 4 , przyjętego w dniu 12 grudnia 2015 r. w wyniku 21. Konferencji Stron UNFCCC ("porozumienie paryskie"), przyjęła tryb, procedury i wytyczne dotyczące ram przejrzystości w odniesieniu do działań i wsparcia, w których określono między innymi sprawozdawczość w zakresie wykazów gazów cieplarnianych, polityk i środków, prognoz, skutków i przystosowania się do zmiany klimatu oraz wsparcia udzielanego krajom rozwijającym się. UE i jej państwa członkowskie powinny przekazać informacje zgodnie z tym trybem, procedurami i wytycznymi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1999 państwa członkowskie są zobowiązane do przedkładania Komisji co dwa lata sprawozdań zawierających informacje na temat krajowych planów i strategii przystosowania się do zmiany klimatu, zgodnie z obowiązkiem sprawozdawczym uzgodnionym w ramach UNFCCC i porozumienia paryskiego. Informacje te będą wykorzystane do monitorowania postępów i działań w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, zapewnienia informacji służących wdrażaniu i przeglądom unijnej strategii przystosowawczej oraz wspierania tego wdrażania i przeglądów, a także w celu ułatwienia oceny postępów UE w realizacji celu porozumienia paryskiego, umożliwienia państwom członkowskim i Unii Europejskiej wymiany dobrych praktyk oraz oceny ich potrzeb i poziomu przygotowania do zmiany klimatu. Zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami w zakresie sprawozdawczości państwa członkowskie muszą również przedstawić przegląd lub przykłady dobrych praktyk dotyczących działań na szczeblu niższym niż krajowy w celu zwiększenia świadomości na temat działań przystosowawczych na innych poziomach sprawowania rządów i umożliwienia UE lepszego promowania takich działań.

(3) W świetle doświadczeń zdobytych w przeszłości w zakresie sprawozdawczości dotyczącej wykorzystania dochodów z aukcji konieczne jest, aby państwa członkowskie, które przedstawiają sprawozdanie na temat wykorzystania równowartości finansowej dochodów ze sprzedaży na aukcji, przedstawiały wartości, które są reprezentatywne dla ich wydatków zgodnie z art. 3d i art. 10 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

(4) Sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie wsparcia finansowego i technologicznego na rzecz krajów rozwijających się powinna być jak najbardziej szczegółowa i przekazywana na poziomie programów lub działań. Informacje oznaczone jako "jeżeli są dostępne" należy zgłaszać wyłącznie, jeżeli są dostępne dla państw członkowskich do momentu wprowadzenia sprawozdania do systemu sprawozdawczości. Państwo członkowskie nie musi wypełniać i przedkładać tabeli dotyczącej planowanego udzielenia wsparcia w przypadku, gdy odpowiednie informacje nie są dostępne dla całej tabeli, między innymi z powodu trwających lub zaległych procesów budżetowych. Aby zapewnić spójność, państwa członkowskie powinny również mieć możliwość stosowania formatu sprawozdawczości wykorzystywanego w systemie sprawozdawczości wierzycieli (CRS) wprowadzonego przez Komitet Pomocy Rozwojowej (DAC) Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Zgodnie z decyzją 18/CMA.1 państwa członkowskie przekazują informacje na temat ekwiwalentu dotacji do UNFCCC na zasadzie dobrowolnej. Aby zapewnić spójność ze sprawozdawczością na szczeblu międzynarodowym, wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować w miarę możliwości do odpowiednich decyzji Konferencji Stron służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego oraz odpowiednich zmian metodologicznych wprowadzonych przez DAC OECD, gdy staną się one dostępne.

(5) Zakres sektorowy przybliżonego wykazu stanowi podsumowanie na najwyższym poziomie bardziej szczegółowego zakresu sektorowego całego wykazu gazów cieplarnianych. Zapewnia to zgodność szacunków emisji i pochłaniania zgłoszonych w przybliżonym wykazie za rok t-1 z szacunkami zawartymi wykazie gazów cieplarnianych przedłożonym w roku t-2. Sektor użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) stanowi integralną część rocznego wykazu, a państwa członkowskie powinny włączyć do swojego przybliżonego wykazu gazów cieplarnianych szacunki emisji i pochłaniania w odniesieniu do LULUCF.

(6) W celu zapewnienia przejrzystości zobowiązań w zakresie redukcji emisji, ciągłej poprawy jakości oraz w celu ułatwienia procesu przeglądu przez zespół ekspertów technicznych, w sprawozdaniach państw członkowskich wymagany jest wysoki stopień szczegółowości i informacji technicznych. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2018/1999 włączono wymogi w zakresie sprawozdawczości wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 6  oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 7  do sprawozdawczości dotyczącej rocznych wykazów gazów cieplarnianych oraz dostosowano je do pięcioletniego cyklu sprawdzania zgodności poprzez ustanowienie kompleksowego procesu przeglądu na lata 2027 i 2032. W związku z tym konieczne jest określenie struktury, formatu i procesu sprawozdawczości w zakresie planowanego wykorzystania elastyczności i zakończonych przeniesień emisji oraz wykorzystania powstałych dochodów na mocy rozporządzenia (UE) 2018/842, a także włączenie wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/841 do sprawozdawczości w zakresie prognoz. Na podstawie informacji zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień na mocy rozporządzenia (UE) 2018/841 i rozporządzenia (UE) 2018/842 nie ujawnia się indywidualnych cen zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień, natomiast należy udostępnić zakres cen na jednostkę, tj. najniższą i najwyższą cenę spośród wszystkich transakcji zgłoszonych przez państwa członkowskie.

(7) W celu zapewnienia terminowej i skutecznej realizacji zobowiązań określonych przez Konferencję Stron porozumienia paryskiego należy określić harmonogramy współpracy i koordynacji między Komisją a państwami członkowskimi w odniesieniu do przygotowywania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu gazów cieplarnianych i przeglądu UNFCCC. Należy również określić procedurę i harmonogram przeprowadzania kompleksowych przeglądów wykazów gazów cieplarnianych państw członkowskich w celu zapewnienia terminowego i skutecznego wdrażania tego przeglądu.

(8) Państwa członkowskie powinny ustanowić i prowadzić krajowe systemy wykazów w celu zapewnienia jakości wykazu i jej poprawy poprzez planowanie i przygotowanie działań w zakresie wykazów i zarządzanie nimi, co obejmuje gromadzenie danych dotyczących działalności, właściwy wybór metod i współczynników emisji, oszacowanie antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według ich źródeł i oszacowanie pochłaniania przez pochłaniacze, wdrożenie oceny niepewności i prowadzenie działań w zakresie zapewniania jakości i kontroli jakości oraz realizacji procedur weryfikacji danych z wykazów na poziomie krajowym. Aby zachować wysoką jakość krajowych systemów wykazów z ostatniego okresu, państwa członkowskie muszą nadal stosować takie same standardy planowania i przygotowywania wykazów oraz zarządzania nimi, jak określone w art. 27-29.

(9) Przepisy dotyczące systemów polityk i środków oraz prognoz powinny być spójne z odpowiednimi decyzjami podjętymi przez organy UNFCCC lub porozumienia paryskiego. Ponieważ decyzja 18/CMA.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego wymaga przekazywania informacji niezbędnych do śledzenia postępów w realizacji ustalonych na poziomie krajowym wkładów na mocy art. 4 porozumienia paryskiego, państwa członkowskie powinny przekazywać odpowiednie informacje dotyczące ustaleń instytucjonalnych, administracyjnych i proceduralnych dotyczących krajowego wdrażania ustalonego na szczeblu krajowym wkładu UE.

(10) W odniesieniu do sprawozdawczości w zakresie zanieczyszczeń powietrza zgodnie z dyrektywą Parlamentu i Rady (UE) 2016/2284 8  oraz sprawozdawczości w zakresie gazów cieplarnianych zachowuje się w dużym stopniu podobne podejście, w tym jeśli chodzi o metody stosowane przez państwa członkowskie. W związku z tym zgłaszając polityki i środki oraz prognozy zgodnie z rozdziałem VI niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie stosują spójne podejście metodologiczne uwzględniające informacje o politykach i środkach oraz prognozach przedkładane na mocy dyrektywy (UE) 2016/2284.

(11) E-platforma, o której mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1999, powinna być wykorzystywana do składania przez państwa członkowskie i Komisję, wspierane przez Europejską Agencję Środowiska, sprawozdań dotyczących wszystkich wymiarów unii energetycznej. Komisja przyjmuje środki mające umożliwić, aby informacje przekazywane do e-platformy były kierowane do punktu kompleksowej obsługi Komisji lub były za jego pośrednictwem przekazywane i były w ten sam sposób wymieniane z odpowiednimi powiązanymi systemami sprawozdawczości, takimi jak Reportnet Europejskiej Agencji Środowiska.

(12) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania stosownych przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1999, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.

(13) Zgodnie z art. 57 i 58 rozporządzenia (UE) 2018/1999 uchyla się rozporządzenie (UE) nr 525/2013 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 7, art. 17 ust. 1 lit. a) i d) oraz art. 19 tego rozporządzenia, które mają zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za lata 2019 i 2020. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 749/2014 należy zatem uchylić z dniem 1 stycznia 2021 r., jednak jego art. 3-18 oraz 27-43 powinny nadal mieć zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za wspomniane lata.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy wykonawcze do rozporządzenia (UE) 2018/1999 w odniesieniu do:

a)
sprawozdawczości państw członkowskich w zakresie krajowych działań przystosowawczych, wykorzystania dochodów z aukcji oraz wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1999;
b)
sprawozdawczości państw członkowskich w zakresie przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych, wykazów gazów cieplarnianych i rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) 2018/1999;
c)
wymogów dotyczących tworzenia, prowadzenia i funkcjonowania krajowych systemów wykazów zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2018/1999;
d)
harmonogramu i procedury przeprowadzania kompleksowego przeglądu zgodnie z art. 38 rozporządzenia (UE) 2018/1999;
e)
sprawozdawczości państw członkowskich w zakresie krajowych systemów polityk i środków oraz prognoz zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) 2018/1999.
Artykuł  2

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do sprawozdań przedłożonych przez państwa członkowskie zawierających dane wymagane począwszy od roku 2021.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"wspólna tabela sprawozdawcza" lub "CRT" (ang. common reporting table) oznacza tabelę zawierającą informacje na temat antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze, ujęte w załączniku II do decyzji 24/CP.19 Konferencji Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) (decyzja 24/CP.19);
2)
"podejście referencyjne" oznacza podejście referencyjne opracowane przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) określone w wytycznych IPCC z 2006 r. dotyczących krajowych wykazów gazów cieplarnianych ("wytyczne IPCC z 2006 r.");
3)
"podejście 1" oznacza podstawową metodę szacowania niepewności uwzględnioną w wytycznych IPCC z 2006 r.;
4)
"kluczowa kategoria" oznacza kategorię, która ma znaczny wpływ na łączny wykaz gazów cieplarnianych państwa członkowskiego lub Unii pod względem bezwzględnego poziomu emisji i pochłaniania, trendów w zakresie emisji i pochłaniania lub niepewności pod względem emisji i pochłaniania;
5)
"podejście sektorowe" oznacza podejście sektorowe IPCC zawarte w wytycznych IPCC z 2006 r.;
6)
"ramy ogólne do dokumentów dotyczących wykazów gazów cieplarnianych" oznaczają zarys przedstawiony w dodatku do wytycznych UNFCCC dotyczących sprawozdawczości w zakresie rocznych wykazów gazów cieplarnianych, zawarty w załączniku I do decyzji 24/CP.19.;
7)
"TPW dotyczące przejrzystości" oznaczają tryb, procedury i wytyczne dotyczące ram przejrzystości w odniesieniu do działań i wsparcia, o których mowa w art. 13 porozumienia paryskiego, określone w załączniku do decyzji 18/CMA.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego;
8)
"wytyczne dotyczące wykazu gazów cieplarnianych" oznaczają wytyczne określone w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1044 9 ;
9)
"ponowne obliczenie" oznacza procedurę ponownego oszacowania, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wykazu gazów cieplarnianych, antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze, zawartych we wcześniej przedłożonych wykazach gazów cieplarnianych, wskutek zmiany metody, zmiany sposobu pozyskiwania i stosowania współczynników emisji i danych dotyczących działalności lub włączenia nowych kategorii źródeł i pochłaniaczy.

ROZDZIAŁ  II

SPRAWOZDAWCZOŚĆ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W ZAKRESIE KRAJOWYCH DZIAŁAŃ PRZYSTOSOWAWCZYCH, DOCHODÓW Z AUKCJI I WSPARCIA UDZIELANEGO KRAJOM ROZWIJAJĄCYM SIĘ

Artykuł  4

Informacje na temat krajowych działań przystosowawczych

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat krajowych działań przystosowawczych na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Informacje na temat wykorzystania dochodów ze sprzedaży na aukcji

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wykorzystania dochodów ze sprzedaży na aukcji na podstawie art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatami określonymi w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Informacje na temat wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje ilościowe na temat publicznych i uruchomionych zasobów finansowych, o których mowa w lit. a) ppkt (i), oraz dostępne informacje na temat działań państwa członkowskiego związanych z projektami dotyczącymi transferu technologii finansowanymi ze środków publicznych i projektami w zakresie budowania zdolności krajów rozwijających się na mocy UNFCCC, o których mowa w części 2 lit. a) ppkt (iii) załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie ze wspólnym formatem tabelarycznym wprowadzonym przez Komitet Pomocy Rozwojowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na potrzeby przekazywania informacji do systemu sprawozdawczości wierzycieli (CRS) lub zgodnie z formatami określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują jakościowe informacje metodologiczne wyjaśniające metodę zastosowaną do obliczania informacji ilościowych, o których mowa w części 2 lit. a) ppkt (ii) załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Państwa członkowskie przekazują dostępne informacje dotyczące planowanego udzielenia wsparcia, o których mowa w części 2 lit. b) załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  III

SPRAWOZDAWCZOŚĆ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W ZAKRESIE PRZYBLIŻONYCH WYKAZÓW GAZÓW CIEPLARNIANYCH, WYKAZÓW GAZÓW CIEPLARNIANYCH I ROZLICZEŃ EMISJI I POCHŁANIANIA GAZÓW CIEPLARNIANYCH

Artykuł  7

Sprawozdawczość w zakresie przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych

1. 
Państwa członkowskie przekazują przybliżone wykazy gazów cieplarnianych na podstawie art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku VI:
a)
na poziomie dezagregacji kategorii odzwierciedlających dane dotyczące działalności i dostępne metody przygotowywania oszacowań w odniesieniu do roku X-1;
b)
w odrębnych kolumnach - podział na emisje objęte dyrektywą 2003/87/WE i emisje objęte rozporządzeniem (UE) 2018/842 według kategorii źródeł, jeżeli takie dane są dostępne.
2. 
Państwa członkowskie przedstawiają wyjaśnienia obejmujące główne czynniki najważniejszych zmian emisji i pochłaniania przekazanych zgodnie z formatem określonym w załączniku VI w porównaniu z najnowszym przekazanym ostatecznym wykazem gazów cieplarnianych.
Artykuł  8

Ogólne zasady dotyczące sprawozdawczości w zakresie wykazów gazów cieplarnianych

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje, o których mowa w art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1999, wypełniając, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wykazu gazów cieplarnianych i z zasadami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu:
a)
wspólne tabele sprawozdawcze, dostarczając kompletny zestaw arkuszy kalkulacyjnych lub plików w formacie Extensible Markup Language (XML), w zależności od dostępności odpowiedniego oprogramowania, obejmujące zakres geograficzny państwa członkowskiego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1999;
b)
informacje określone w art. 9-23 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie sporządzają sprawozdania dotyczące wykazów krajowych, o których mowa w art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1999 ("sprawozdanie dotyczące wykazu krajowego", "NIR"), na podstawie ram ogólnych dla dokumentów dotyczących wykazów gazów cieplarnianych oraz zgodnie z zasadami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu. Państwa członkowskie ujmują informacje przekazywane zgodnie z art. 9, 10, 12 i 14-18 niniejszego rozporządzenia w sprawozdaniu dotyczącym wykazu krajowego lub w odrębnym załączniku do sprawozdania dotyczącego wykazu krajowego i wyraźnie wskazują, zgodnie z załącznikiem VII, w którym miejscu informacje te się znajdują.
Artykuł  9

Sprawozdawczość w zakresie ponownych obliczeń

Państwa członkowskie podają przyczyny ponownych obliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych, o których mowa w części 1 lit. d) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999 w latach 1990, 2005 i X-3 oraz opisują, jak zachowano spójność szeregów czasowych dla wszystkich zgłoszonych lat, sporządzając specjalny rozdział podsumowujący poświęcony ponownym obliczeniom, zawartym w sprawozdaniu dotyczącym wykazu krajowego.

Artykuł  10

Sprawozdawczość w zakresie wdrażania zaleceń

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje o krokach podjętych w celu poprawy oszacowań w wykazach, o których mowa w części 1 lit. g) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, państwa członkowskie ujmują zarówno kwestie podniesione po raz pierwszy w najnowszych odpowiednich sprawozdaniach z przeglądu, jak i kwestie wynikające z poprzednich sprawozdań z przeglądu.
Artykuł  11

Sprawozdawczość w zakresie metod sporządzania wykazów, współczynników emisji oraz powiązanych opisów metodologicznych dla kluczowych kategorii unijnych

1. 
Państwa członkowskie przekazują następujące informacje na potrzeby przygotowania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu, o którym mowa w części 1 lit. m) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999:
a)
informacje zbiorcze na temat metod i współczynników emisji stosowanych w odniesieniu do kluczowych kategorii unijnych, w odpowiednich plikach XML zawierających wspólne tabele sprawozdawcze;
b)
w odniesieniu do kluczowych kategorii unijnych, dla których informacje na temat metod i współczynników emisji nie są zawarte we wspólnych tabelach sprawozdawczych - informacje zgodnie z częścią 3 załącznika IX do niniejszego rozporządzenia;
c)
uaktualnione streszczenia opisów metodologicznych dla kluczowych kategorii unijnych w formacie określonym w części 4 załącznika IX.
2. 
Na potrzeby sprawozdawczości, o której mowa w ust. 1, Komisja przekazuje państwom członkowskim:
a)
wykaz najnowszych kluczowych kategorii unijnych w formacie określonym w części 1 załącznika IX, do dnia 31 października;
b)
zaktualizowany wykaz, o którym mowa w ust. 2 lit. a), z podkreślonymi zmianami, do dnia 28 lutego;
c)
jeżeli są dostępne - informacje na temat metod sporządzania wykazu, współczynników emisji i zbiorczych opisów metodologicznych w formacie określonym w części 2 załącznika IX, do dnia 31 października;
d)
zaktualizowane informacje, o których mowa w ust. 2 lit. c), do dnia 28 lutego.
Artykuł  12

Sprawozdawczość w zakresie niepewności i kompletności

1. 
Państwa członkowskie przekazują co najmniej oszacowania niepewności zgodnie z podejściem 1, o których mowa w części 1 lit. m) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku X do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują w sprawozdaniach dotyczących wykazów krajowych informacje na temat ogólnej oceny kompletności, o której mowa w części 1 lit. m) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, określając:
a)
kategorie, które zgłoszono jako nieoszacowane (NE), zdefiniowane w TPW dotyczących przejrzystości, oraz szczegółowe wyjaśnienia dotyczące wykorzystania tego klucza zapisu, w szczególności w przypadku, gdy wytyczne dotyczące wykazu gazów cieplarnianych określają metody szacowania gazów cieplarnianych;
b)
zasięg geograficzny wykazu gazów cieplarnianych oraz różnice między zasięgiem geograficznym na podstawie UNFCCC i porozumienia paryskiego a zasięgiem na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999.
Artykuł  13

Sprawozdawczość w zakresie wskaźników

Państwa członkowskie przekazują informacje o wskaźnikach, o których mowa w części 1 lit. e) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XI.

Artykuł  14

Sprawozdawczość w zakresie spójności zgłoszonych emisji z danymi z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje, o których mowa w części 1 lit. h) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XII do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wyników kontroli, o których mowa w części 1 ppkt (i) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie tekstowym.
Artykuł  15

Sprawozdawczość w zakresie spójności zgłoszonych danych dotyczących zanieczyszczeń powietrza

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje dotyczące wyników kontroli, o których mowa w części 1 lit. j) ppkt (i) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, oraz spójności danych o których mowa w części 1 lit. b) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie tekstowym, określając:
a)
czy szacunkowe dane dotyczące tlenku węgla (CO), dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) i lotnych związków organicznych w wykazach przedłożonych przez państwo członkowskie na podstawie dyrektywy (UE) 2016/2284 są zgodne z odpowiednimi szacunkowymi danymi dotyczącymi emisji w wykazach gazów cieplarnianych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999;
b)
daty przedłożenia sprawozdań przewidzianych w dyrektywie (UE) 2016/2284, które zostały porównane z wykazem przedłożonym na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999.
2. 
Jeżeli kontrole, o których mowa w ust. 1, skutkują różnicami w wysokości ponad +/- 5 % między całkowitymi emisjami (z wyłączeniem użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF)) w odniesieniu do konkretnego czynnika zanieczyszczenia powietrza, zgłoszonymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999 a emisjami zgłoszonymi na podstawie dyrektywy (UE) 2016/2284, dane państwo członkowskie, oprócz informacji tekstowych, o których mowa w ust. 1, przekazuje informacje dotyczące tego czynnika zanieczyszczenia powietrza zgodnie z formatem określonym w załączniku XIII do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Państwa członkowskie mogą podawać tylko informacje określone w ust. 1, jeżeli różnica wynosząca ponad +/- 5 %, o której mowa w ust. 2, wynika z korekty błędów w danych, różnic zasięgu geograficznego lub różnic zakresu stosowania odpowiednich instrumentów prawnych.
Artykuł  16

Sprawozdawczość w zakresie spójności zgłoszonych danych na temat fluorowanych gazów cieplarnianych

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wyników kontroli, o których mowa w części 1 lit. j) ppkt (ii) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie tekstowym, określając:

a)
kontrole przeprowadzone przez państwo członkowskie w odniesieniu do poziomu szczegółowości, zestawów danych i porównanych przekazanych informacji;
b)
główne wyniki kontroli i wyjaśnienia dotyczące głównych niespójności;
c)
czy dane zebrane przez operatorów na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 10  zostały wykorzystane i w jaki sposób;
d)
powody, dla których kontrole nie zostały uznane za istotne, jeżeli takich kontroli nie przeprowadzono.
Artykuł  17

Sprawozdawczość w zakresie spójności ze statystykami dotyczącymi energii

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje o wynikach kontroli, o których mowa w części 1 lit. j) ppkt (iii) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie tekstowym, z wyszczególnieniem różnic między podejściem referencyjnym obliczonym na podstawie danych zawartych w wykazie gazów cieplarnianych a podejściem referencyjnym obliczonym na podstawie statystyk dotyczących energii zgłoszonych zgodnie z art. 4 i załącznikiem B do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 11 .
2. 
Państwa członkowskie przekazują informacje ilościowe i wyjaśnienia dotyczące wynoszących ponad +/- 2 % różnic w zakresie łącznego krajowego rzeczywistego zużycia paliw kopalnych na poziomie zagregowanym, w odniesieniu do wszystkich kategorii paliw kopalnych dla roku X-2, o których mowa w ust. 1, zgodnie z załącznikiem XIV do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  18

Sprawozdawczość w zakresie zmian w opisach krajowych systemów wykazów lub rejestrów

Jeżeli nie wprowadzono żadnych zmian w opisie krajowych systemów wykazów lub, w stosownych przypadkach, rejestrów krajowych, o których mowa w części 1 lit. k) i l) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, od poprzedniego przedłożenia sprawozdania dotyczącego wykazu krajowego, państwa członkowskie wyraźnie wskazują ten fakt w odpowiednich rozdziałach sprawozdania dotyczącego wykazu krajowego.

Artykuł  19

Sprawozdawczość w zakresie emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem (UE) 2018/842

Państwa członkowskie przekazują informacje o antropogenicznych emisjach gazów cieplarnianych wymienionych w części 2 załącznika V do rozporządzenia 2018/1999 zgodnie z zakresem stosowania określonym w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/842, o których to emisjach mowa w części 1 lit. a) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, oraz aktualizacje takich informacji, o których mowa w części 1 lit. d) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  20

Sprawozdawczość w zakresie informacji zbiorczych dotyczących zakończonych przeniesień zgodnie z rozporządzeniem 2018/841

Państwa członkowskie przekazują informacje zbiorcze dotyczące przeniesień zakończonych na podstawie art. 12 i 13 rozporządzenia (UE) 2018/841, o których to przeniesieniach mowa w części 1 lit. f) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XVI do niniejszego rozporządzenia. Komisja dokona zestawienia informacji przekazanych zgodnie z niniejszym ustępem i udostępni ich streszczenie w formie elektronicznej w terminie trzech miesięcy od otrzymania sprawozdań od państw członkowskich. W streszczeniu podaje się zakres cen za każdą transakcję dotyczącą jednostek łagodzenia zmiany klimatu przy pomocy gruntów.

Artykuł  21

Sprawozdawczość w zakresie informacji zbiorczych dotyczących przeniesień zakończonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/842

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje zbiorcze dotyczące przeniesień zakończonych na podstawie art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/842, o których to przeniesieniach mowa w części 1 lit. f) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w tabeli 1 załącznika XVII do niniejszego rozporządzenia. Komisja dokona zestawienia informacji przekazanych zgodnie z niniejszym ustępem i udostępni ich streszczenie w formie elektronicznej w terminie trzech miesięcy od otrzymania sprawozdań od państw członkowskich. W streszczeniu podaje się zakres cen za każdą transakcję dotyczącą rocznych limitów emisji.
2. 
W dwóch okresach między opublikowaniem aktów wykonawczych, o których mowa w art. 38 ust. 4, a rozpoczęciem procedury kontroli zgodności, o której mowa w art. 38 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1999 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/842, państwa członkowskie mogą 15. dnia każdego miesiąca przedkładać Komisji sprawozdanie na temat przeniesień zakończonych na podstawie art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/842, zgodnie z formatem określonym w tabeli 2 załącznika XVII do niniejszego rozporządzenia. Komisja dokona zestawienia informacji przekazanych zgodnie z niniejszym ustępem i udostępni ich streszczenie w formie elektronicznej w odpowiednim terminie.
Artykuł  22

Sprawozdawczość w zakresie planowanego wykorzystania elastyczności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/842

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje na temat planowanego wykorzystania elastyczności, o których mowa w art. 5 ust. 4 i 5 oraz art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/842 i o których mowa w części 1 lit. n) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XVIII do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W dwóch okresach między opublikowaniem aktów wykonawczych, o których mowa w art. 38 ust. 4, a rozpoczęciem procedury kontroli zgodności, o której mowa w art. 38 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1999 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/842, państwa członkowskie mogą 15. dnia każdego miesiąca składać Komisji sprawozdanie na temat planowanego wykorzystania elastyczności na podstawie art. 5 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/842, zgodnie z formatem określonym w tabeli 1 załącznika XVIII do niniejszego rozporządzenia. Komisja dokona zestawienia informacji przekazanych zgodnie z niniejszym ustępem i udostępni je w formie elektronicznej nie później niż na koniec miesiąca, o którym mowa powyżej.
3. 
Informacje przekazywane zgodnie z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie obejmują zakończonych przeniesień zgłoszonych zgodnie z art. 21.
Artykuł  23

Sprawozdawczość w zakresie wykorzystania dochodów z przeniesień zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/842

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat wykorzystania dochodów z przeniesień na podstawie art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/842, o którym mowa w części 1 lit. n) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XIX do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  24

Sprawozdawczość w zakresie rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych

Państwa członkowskie przekazują informacje na temat rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych na podstawie art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1999, zgodnie z formatem określonym w załączniku XX.

Artykuł  25

Harmonogramy współpracy i koordynacji w odniesieniu do przygotowywania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu gazów cieplarnianych i przeglądu UNFCCC

1. 
Państwa członkowskie i Komisja współpracują w zakresie przygotowywania unijnego wykazu gazów cieplarnianych i sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu oraz koordynują ich przygotowywanie zgodnie z terminami określonymi w załączniku XXI.
2. 
Jeżeli dane państwo członkowskie ponownie przedłoży wykaz Sekretariatowi UNFCCC, to przekazuje ono Komisji streszczenie zmian dokonanych w ponownie przedłożonym wykazie nie później niż w ciągu jednego tygodnia od ponownego przedłożenia.
3. 
Podczas przeglądu unijnego wykazu prowadzonego przez UNFCCC państwa członkowskie, na wniosek Komisji oraz jak najszybciej, przekazują Komisji odpowiedzi na pytania postawione przez kontrolerów UNFCCC.

ROZDZIAŁ  IV

WYMOGI DOTYCZĄCE TWORZENIA, PROWADZENIA I FUNKCJONOWANIA KRAJOWYCH SYSTEMÓW WYKAZÓW

Artykuł  26

Funkcje krajowych systemów wykazów

Przy wdrażaniu krajowych systemów wykazów zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2018/1999 każde państwo członkowskie:

a)
ustanawia i utrzymuje ustalenia instytucjonalne, prawne i proceduralne niezbędne do wykonywania funkcji przewidzianych w art. 27-29 między agencjami rządowymi i innymi podmiotami odpowiedzialnymi za wykonywanie wszystkich funkcji;
b)
zapewnia wystarczającą zdolność do terminowego wykonywania funkcji przewidzianych w art. 27-29, w tym gromadzenia danych na potrzeby szacowania antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i ich pochłaniania przez pochłaniacze, oraz ustalenia dotyczące technicznych kompetencji personelu zaangażowanego w proces opracowywania wykazów.
Artykuł  27

Planowanie wykazów

1. 
W ramach planowania wykazów każde państwo członkowskie:
a)
wyznacza jeden podmiot krajowy odpowiedzialny w całości za wykaz krajowy i udostępnia jego adres pocztowy i elektroniczny;
b)
określa i przydziela określone obowiązki w procesie opracowywania wykazów, w tym dotyczące wyboru metod, gromadzenia danych, w szczególności danych dotyczących działalności i współczynników emisji pochodzących od służb statystycznych i innych podmiotów, przetwarzania i archiwizowania oraz kontroli jakości i zapewniania jakości;
c)
opracowuje plan zapewniania jakości i kontroli jakości wykazu zawierający opis konkretnych procedur kontroli jakości, które mają zostać wdrożone w procesie opracowywania wykazu, ułatwia prowadzenie ogólnych procedur zapewniania jakości i ustanawia cele w zakresie jakości;
d)
rozważa ustanowienie procedur oficjalnego rozpatrywania i zatwierdzania wykazu, w stosownych przypadkach, w tym wszelkich ponownych obliczeń, przed przedłożeniem wykazu i w celu reagowania na wszelkie kwestie związane z procesem przeglądu wykazu.
2. 
W ramach planowania wykazów każde państwo członkowskie rozważa sposoby poprawy jakości danych dotyczących działalności, współczynników emisji, metod i innych istotnych elementów technicznych wykazów. Informacje uzyskane w wyniku realizacji planu zapewnienia jakości i kontroli jakości, z przeglądów na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) nr 525/2013, art. 38 rozporządzenia (UE) 2018/1999 i na mocy UNFCCC są, w stosownych przypadkach, uwzględniane przy opracowywaniu lub przeglądzie planu zapewniania jakości i kontroli jakości i celów dotyczących jakości.
Artykuł  28

Przygotowanie wykazu

1. 
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wykazu gazów cieplarnianych każde państwo członkowskie:
a)
określa kluczowe kategorie i przygotowuje oszacowania z zastosowaniem odpowiednich metod szacowania emisji i pochłaniania w kluczowych kategoriach;
b)
gromadzi wystarczające dane dotyczące działalności, informacje dotyczące procesów i współczynników emisji niezbędne do uzasadnienia wybranych metod szacowania antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i ich pochłaniania przez pochłaniacze;
c)
dokonuje ilościowego oszacowania niepewności wykazu dla każdej kategorii oraz w odniesieniu do wykazu w całości, a także przygotowuje ponowne obliczenia przedłożonych uprzednio oszacowań antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze;
d)
sporządza krajowy wykaz i wdraża ogólne procedury kontroli jakości wykazów zgodnie z planem zapewniania jakości i kontroli jakości.
2. 
W ramach przygotowania wykazów każde państwo członkowskie:
a)
stosuje procedury kontroli jakości dotyczące poszczególnych kategorii w odniesieniu do kluczowych kategorii oraz poszczególnych kategorii, w przypadku których miały miejsce istotne zmiany w metodach lub korekty danych, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wykazu gazów cieplarnianych;
b)
przewiduje podstawowy przegląd wykazu przez niezależną stronę trzecią lub personel nieuczestniczący w opracowywaniu wykazu, przed przedłożeniem wykazu, zgodnie z planowanymi procedurami zapewniania jakości, o których mowa w art. 27 ust. 1 lit. c);
c)
przewiduje szerzej zakrojony przegląd kluczowych kategorii i kategorii, w przypadku których miały miejsce istotne zmiany w metodach;
d)
dokonuje ponownej oceny procesu planowania wykazów w celu osiągnięcia ustalonych celów dotyczących jakości, o których mowa w art. 27 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia, w oparciu o przeglądy przeprowadzane zgodnie z TPW dotyczącymi przejrzystości i zgodnie z art. 38 rozporządzenia (UE) 2018/1999 oraz w oparciu o okresowe oceny wewnętrzne procesu przygotowania wykazów.
Artykuł  29

Zarządzanie wykazem

1. 
W ramach zarządzania wykazem każde państwo członkowskie:
a)
co roku, w odniesieniu do zgłaszanych szeregów czasowych, archiwizuje informacje dotyczące wykazu, obejmujące: wszystkie zdezagregowane współczynniki emisji, dane dotyczące działalności oraz dokumentację dotyczącą sposobu ich generowania i agregowania; wewnętrzną dokumentację dotyczącą procedur zapewniania jakości i kontroli jakości, przeglądów zewnętrznych i wewnętrznych oraz dokumentację dotyczącą kluczowych źródeł w każdym roku, identyfikacji kluczowych źródeł oraz planowanych ulepszeń wykazu;
b)
zgodnie z TPW dotyczącymi przejrzystości i art. 38 rozporządzenia (UE) 2018/1999 zapewnia zespołom kontrolerów dostęp do wszystkich zarchiwizowanych informacji wykorzystanych przez państwo członkowskie do przygotowania wykazu, z uwzględnieniem przepisów dotyczących poufności właściwych dla danego państwa;
c)
w odpowiednim czasie reaguje na prośby o wyjaśnienie informacji dotyczących wykazów, które wynikają z różnych etapów procesu przeglądu informacji o wykazach oraz informacji na temat systemu krajowego.
2. 
W ramach zarządzania wykazem każde państwo członkowskie w stosownych przypadkach zapewnia łatwy dostęp do zarchiwizowanych informacji.

ROZDZIAŁ  V

PROCEDURA I HARMONOGRAM PRZEPROWADZANIA KOMPLEKSOWEGO PRZEGLĄDU

Artykuł  30

Procedura kompleksowego przeglądu

1. 
Podczas przeprowadzania kompleksowego przeglądu (lub "przeglądu"), o którym mowa w art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1999, Komisja i Europejska Agencja Ochrony Środowiska są wspomagane przez zespół ekspertów technicznych ds. przeglądu i postępują zgodnie z procedurą określoną w załączniku XXII.
2. 
Europejska Agencja Środowiska wykonuje zadania sekretarskie w zakresie kompleksowych przeglądów, jak określono w załączniku XXII.
3. 
Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji Środowiska, wybiera liczbę ekspertów do spraw przeglądu wystarczającą do zajęcia się odpowiednimi sektorami objętymi wykazem. Wybrani eksperci ds. przeglądu dysponują doświadczeniem w zakresie zestawiania wykazów gazów cieplarnianych i w miarę możliwości uczestniczą aktywnie w procesach przeglądu gazów cieplarnianych. Eksperci techniczni, którzy brali udział w zestawieniu wykazu gazów cieplarnianych konkretnego państwa członkowskiego lub którzy są obywatelami tego państwa członkowskiego, nie uczestniczą w przeglądzie danego wykazu.
4. 
Kompleksowe przeglądy przeprowadza się w formie przeglądu dokumentacji i przeglądów scentralizowanych, jak określono w załączniku XXII. Ponadto na zalecenie zespołu ekspertów technicznych ds. przeglądu i w porozumieniu z danym państwem członkowskim można zorganizować wizyty w poszczególnych państwach.
5. 
Kontrole zgodnie z art. 38 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1999 obejmują, w stosownych przypadkach, informacje określone w załączniku XXII.
6. 
Kontrole, o których mowa w art. 38 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1999, obejmują, w stosownych przypadkach, szczegółową analizę zgodności rozliczeń emisji i pochłaniania z przepisami Unii.
7. 
Kompleksowe przeglądy mogą w stosownych przypadkach obejmować kontrole mające na celu ustalenie, czy elementy wymagające poprawy, zidentyfikowane w przeglądzie UNFCCC lub w przeglądzie unijnym w odniesieniu do jednego państwa członkowskiego, mogą także stanowić elementy wymagające poprawy w przypadku innych państw członkowskich.
8. 
Przegląd wykazów gazów cieplarnianych jest przeprowadzany konsekwentnie i w sposób obiektywny dla wszystkich przedmiotowych państw członkowskich.
Artykuł  31

Korekty techniczne

1. 
Korektę techniczną szacunków emisji w rozumieniu art. 38 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1999 uznaje się za niezbędną, jeżeli zaniżone lub zawyżone dane szacunkowe przekraczają próg istotności określony w ust. 2 niniejszego artykułu. Szczegóły dotyczące korekt technicznych określa się w załączniku XXII do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Próg istotności dla danego źródła lub pochłaniacza wynosi 0,05 % całkowitych krajowych emisji gazów cieplarnianych danego państwa członkowskiego (z wyłączeniem LULUCF) dla roku, którego dotyczy wykaz będący przedmiotem przeglądu lub 500 kt ekwiwalentu CO2, w zależności od tego, która z tych wartości jest mniejsza.
3. 
W odpowiedzi na ustalenia Komisji przekazane państwu członkowskiemu w trakcie przeglądu państwo to może wnioskować o zmianę swoich szacunków dotyczących emisji lub rozliczeń emisji i pochłaniania poprzez przedstawienie skorygowanych szacunków. Jeżeli zespół ekspertów technicznych ds. przeglądu uzna, że skorygowany szacunek jest odpowiedni, dołącza się go do sprawozdania z przeglądu, o którym mowa w art. 32, wraz z uzasadnieniem.
Artykuł  32

Sprawozdania końcowe z przeglądu

Komisja informuje zainteresowane państwo członkowskie o zakończeniu kompleksowego przeglądu i przekazuje mu sprawozdanie końcowe z przeglądu, odpowiednio do dnia 30 sierpnia 2027 r. i do dnia 30 sierpnia 2032 r.

Artykuł  33

Współpraca z państwami członkowskimi

1. 
Państwa członkowskie:
a)
uczestniczą w przeglądzie zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XXII;
b)
wyznaczają krajowy punkt kontaktowy ds. przeglądu unijnego;
c)
w razie potrzeby uczestniczą w organizacji wizyty na miejscu i ułatwiają jej organizację;
d)
w stosownym przypadku udzielają odpowiedzi i dodatkowych informacji oraz zgłaszają uwagi do sprawozdań z przeglądu.
2. 
Na wniosek państw członkowskich Komisja włącza uwagi dotyczące ustaleń z przeglądu do sprawozdania końcowego z przeglądu, o którym mowa w art. 32.
3. 
Komisja informuje państwa członkowskie o składzie zespołu ekspertów technicznych ds. przeglądu wybranego zgodnie z art. 30.
Artykuł  34

Harmonogram kompleksowego przeglądu

Kompleksowy przegląd przeprowadza się zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XXII.

ROZDZIAŁ  VI

POLITYKI I ŚRODKI ORAZ PROGNOZY

Artykuł  35

Procedury przekazywania informacji na potrzeby sprawozdawczości

Państwa członkowskie wykorzystują e-platformę, o której mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1999, oraz powiązane z nią narzędzia i modele Komisji, przy wsparciu ze strony Europejskiej Agencji Środowiska zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1999, do celów przekazywania informacji zgodnie z niniejszym rozdziałem.

Artykuł  36

Sprawozdawczość w zakresie krajowych systemów polityk i środków oraz prognoz

Państwa członkowskie przekazują opis swoich krajowych systemów sprawozdawczości w zakresie polityk i środków lub grup środków oraz prognoz, o których mowa w lit. a) załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie określonym w załączniku XXIII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  37

Sprawozdawczość w zakresie krajowych polityk i środków

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje na temat swoich krajowych polityk i środków lub grup środków, o których mowa w lit. c) załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie określonym w załączniku XXIV do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują następujące informacje w formacie tekstowym:
a)
aktualizacje mające znaczenie dla długoterminowych strategii, o których mowa w lit. b) załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1999;
b)
planowane dodatkowe polityki i środki, o których mowa w lit. d) załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1999;
c)
powiązania między różnymi politykami i środkami oraz wkład tych polityk i środków w różne scenariusze prognoz, o czym mowa w lit. e) załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1999.
Artykuł  38

Sprawozdawczość w zakresie prognoz krajowych

1. 
Państwa członkowskie przekazują informacje na temat krajowych prognoz dotyczących antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze, w podziale na gazy lub grupy gazów, o których to prognozach mowa w art. 18 ust. 1 lit. b) oraz w lit. a) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie określonym w załączniku XXV do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują dodatkowe informacje na temat krajowych prognoz dotyczących antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze, o których mowa w załączniku VII do rozporządzenia (UE) 2018/1999, w formacie tekstowym, z wyszczególnieniem:
a)
wyników prognoz dotyczących całkowitych emisji gazów cieplarnianych, emisji objętych odpowiednio rozporządzeniem (UE) 2018/842 i dyrektywą 2003/87/WE oraz prognoz emisji według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/841, zgodnie z lit b) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1999;
b)
wyników analizy wrażliwości przeprowadzonej zgodnie z lit. d) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1999:
1)
w odniesieniu do łącznych zgłoszonych emisji gazów cieplarnianych, wraz z krótkim wyjaśnieniem, które parametry się różniły i w jaki sposób;
2)
w podziale na całkowite emisje objęte odpowiednio dyrektywą 2003/87/WE i rozporządzeniem (UE) 2018/842 oraz prognozowane emisje według źródeł i pochłaniania przez pochłaniacze na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/841, o ile takie informacje są dostępne;
c)
roku danych z wykazu (roku bazowego) i roku sprawozdania dotyczącego wykazu wykorzystanego jako punkt początkowy dla prognoz;
d)
metodyki wykorzystanej w celu sporządzenia prognoz, w tym krótki opis zastosowanych modeli oraz ich zasięgu sektorowego, geograficznego i czasowego, odniesienia do dalszych informacji dotyczących modeli i informacji dotyczących źródeł danych, kluczowych zewnętrznych założeń i wykorzystanych parametrów; zgodnie z lit. e) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1999.
3. 
W sprawozdaniach dotyczących prognoz, które należy przedłożyć zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1999, państwa członkowskie uwzględniają zharmonizowane wartości kluczowych parametrów prognoz - przynajmniej w odniesieniu do cen przywozu ropy naftowej, gazu i węgla, jak również cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla w ramach europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE - zgodnie z zaleceniem Komisji wydanym, w porozumieniu z państwami członkowskimi, dwanaście miesięcy przed terminem składania sprawozdań.

ROZDZIAŁ  VII

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  39

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 749/2014 traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem przepisów przejściowych określonych w art. 40 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  40

Przepis przejściowy

Na zasadzie odstępstwa od art. 39 niniejszego rozporządzenia, art. 3-18 i 27-43 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 749/2014 stosuje się nadal do sprawozdań zawierających dane wymagane w odniesieniu do lat 2019 i 2020.

Artykuł  41

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Informacje o krajowych działaniach przystosowawczych zgodnie z art. 4

1.
Okoliczności krajowe, skutki, wrażliwość, ryzyko i zdolności przystosowawcze 12
1.1
Okoliczności krajowe istotne z punktu widzenia działań przystosowawczych:
a)
charakterystyka biogeofizyczna;
b)
demografia;
c)
gospodarka i infrastruktura.
1.2
Ramy monitorowania i modelowania klimatu:
a)
główne działania w zakresie monitorowania, modelowania, prognoz i scenariuszy dotyczących klimatu;
b)
główne podejścia, metody i narzędzia oraz związane z nimi niepewności i wyzwania.
1.3
Ocena wpływu na klimat, wrażliwości i ryzyka, w tym zdolności przystosowawczych:
a)
przegląd zaobserwowanych zagrożeń klimatycznych w rozbiciu na zagrożenia wymienione w tabeli 1 13  i istniejące presje 14 ;
b)
zidentyfikowanie przyszłych głównych zagrożeń klimatycznych spośród wymienionych w tabeli 1 i kluczowych sektorów, których zagrożenia te dotyczą 15 .

Tabela 1 - Klasyfikacja zagrożeń klimatycznych 16

Związane z temperaturą Związane z wiatrem Związane z wodą Związane z ziemią
Słabe Zmiany temperatury (powietrze, woda słodka, woda morska) Zmiany cyrkulacji wiatru Zmiany wzorców i rodzajów opadów (deszcz, grad, śnieg/ lód) Erozja obszarów przybrzeżnych
Opady lub zmienność hydrologiczna Degradacja gleby (w tym pustynnienie)
Zmienność temperatury Zakwaszanie oceanów Erozja gleby
Topnienie wiecznej zmarzliny Intruzja wód morskich Soliflukcja
Podnoszący się poziom mórz
Zmiana morskiej pokrywy lodowej
Niedobór wody
Ostre Fala upałów Cyklon Susza Lawina
Fala chłodu/mróz Sztorm (w tym śnieżyce, kurz i burze piaskowe) Silne opady (deszcz, grad, śnieg/lód) Osuwisko
Pożar lasu Trąba powietrzna Powódź (przybrzeżna, rzecz

na, opadowa, gruntowa, gwałtowna)

Osunięcie się ziemi
Śniegi i topniejące lody
Powódź glacjalna
c)
W odniesieniu do każdego kluczowego sektora, którego dotyczy zagrożenie - przegląd poniższych elementów, z uwzględnieniem, odpowiednio, stopnia zagrożenia (wysokie/średnie/niskie/nie dotyczy), wraz z towarzyszącym im wyjaśnieniem 17 :
(i)
zaobserwowany wpływ głównych zagrożeń, w tym zmiany częstotliwości i wielkości;
(ii)
prawdopodobieństwo wystąpienia głównych zagrożeń oraz narażenie na nie w przyszłych warunkach klimatycznych, w oparciu o najlepsze dostępne rozwiązania w dziedzinie modelowania klimatu;
(iii)
wrażliwość, w tym zdolności przystosowawcze;
(iv)
ryzyko wystąpienia potencjalnych przyszłych skutków.
2.
Ramy prawne i polityczne oraz ustalenia instytucjonalne
2.1
Ramy prawne i polityczne oraz regulacje, w tym krajowe strategie przystosowania (NAS), krajowe plany przystosowania (NAP) 18  oraz wszelkie plany sektorowe dotyczące przystosowania się do zmiany klimatu.
2.2
Przegląd ustaleń instytucjonalnych i zarządzania na szczeblu krajowym w zakresie:
a)
oceny wrażliwości klimatu i ryzyka;
b)
planowania, wdrażania, monitorowania, oceny i przeglądu polityki w zakresie przystosowania 19 ;
c)
uwzględnienia wpływu zmiany klimatu i odporności na nią w procedurach oceny oddziaływania na środowisko;
d)
gromadzenia, własności i ponownego wykorzystania odpowiednich danych (takich jak dane na temat strat spowodowanych klęskami związanymi z klimatem lub dane dotyczące ryzyka) i dostępu do nich;
e)
uwzględnienia wpływu zmiany klimatu i planowania w zakresie przystosowania się do niej w ramach zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i vice versa 20 .
2.3
Przegląd ustaleń instytucjonalnych i zarządzanie na szczeblu terytorialnym 21  w zakresie:
a)
wymogów prawnych i dokumentów strategicznych;
b)
sieci lub innych form współpracy w dziedzinie przystosowywania się do zmiany klimatu na szczeblu władz krajowych;
c)
przykładów dobrych praktyk w zakresie sieci lub innych form współpracy w dziedzinie przystosowywania się do zmiany klimatu na szczeblu władz lokalnych i regionalnych. 32  i
3.
Strategie, plany i cele w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu
3.1
Priorytety przystosowawcze
3.2
Wyzwania, luki i przeszkody w przystosowaniu się do zmiany klimatu 22
3.3
Podsumowania krajowych strategii, polityk, planów i wysiłków, z naciskiem na cele, przewidywane działania 23 , budżet i harmonogram 24
3.4
Przegląd treści strategii, polityk, planów i działań na szczeblu terytorialnym
3.5
Przegląd działań mających na celu włączenie przystosowania do zmiany klimatu do polityk, planów i programów sektorowych, w tym do strategii zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi i planów działania
3.6
Zaangażowanie zainteresowanych stron

Przegląd środków polityki przystosowania się do zmiany klimatu wprowadzonych na szczeblu krajowym oraz przykłady dobrych praktyk stosowanych na szczeblu terytorialnym w celu zaangażowania:

a)
zainteresowanych stron szczególnie narażonych na skutki zmiany klimatu;
b)
sektora prywatnego 25 .
4.
Monitorowanie i ocena działań i procesów przystosowawczych
4.1
Metoda monitorowania i oceny 26  w odniesieniu do:
a)
ograniczania skutków zmiany klimatu, wrażliwości i ryzyka oraz zwiększania zdolności przystosowawczych;
b)
realizacji działań przystosowawczych.
4.2
Stan realizacji środków przewidzianych w pkt 3.3-3.6, w tym przegląd szczebla terytorialnego oraz wypłata środków na zwiększenie odporności na zmianę klimatu. Sprawozdawczość dotycząca finansowania obejmuje:
a)
wydatki przeznaczone na przystosowanie się do zmiany klimatu, w tym na zarządzanie ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi;
b)
w miarę możliwości, udział wydatków na wsparcie przystosowania się do zmiany klimatu 27  w każdym sektorze 28 .
4.3
Ocena postępów w realizacji następujących celów 29 :
a)
ograniczanie skutków zmiany klimatu, wrażliwości i ryzyka;
b)
zwiększenie zdolności przystosowawczych;
c)
realizacja priorytetów przystosowawczych;
d)
usuwanie przeszkód w przystosowaniu się.
4.4
Kroki podjęte w celu dokonania przeglądu i aktualizacji następujących obszarów:
a)
ocena wrażliwości i ryzyka;
b)
krajowe polityki, strategie, plany i środki w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu.
4.5
Przegląd dobrych praktyk w odniesieniu do kroków podjętych w celu dokonania przeglądu i aktualizacji planów, polityk, strategii i środków realizowanych na szczeblu terytorialnym.
5.
Współpraca, dobre praktyki, synergie, doświadczenie i wnioski wyciągnięte w dziedzinie przystosowania się do zmiany klimatu
5.1
Dobre praktyki i wyciągnięte wnioski, w tym na szczeblu terytorialnym 30
5.2
Synergie działań przystosowawczych z innymi międzynarodowymi ramami lub konwencjami, w szczególności celami zrównoważonego rozwoju i ramami z Sendai dotyczącymi ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych
5.3
Współpraca z państwami członkowskimi Unii, współpraca na poziomie międzynarodowym oraz z organizacjami regionalnymi i międzynarodowymi 31 :
a)
współpraca w celu wymiany informacji i pogłębiania wiedzy naukowej, wzmacniania instytucji i poszerzania wiedzy związanej z przystosowaniem się do zmiany klimatu;
b)
współpraca na rzecz intensyfikacji działań przystosowawczych na szczeblu terytorialnym, krajowym, makroregionalnym i międzynarodowym, w tym obszar, skala i rodzaj współpracy.
6.
Wszelkie inne informacje dotyczące skutków zmiany klimatu i przystosowania się do niej
6.1
Główne dane kontaktowe koordynatora krajowego i organizacji
6.2
Odpowiednie strony internetowe i media społecznościowe, w stosownych przypadkach, wykorzystywane do komunikacji na temat działań przystosowawczych na szczeblu krajowym i terytorialnym
6.3
Kluczowe sprawozdania i publikacje na szczeblu krajowym i terytorialnym
6.4
Wszelkie inne istotne informacje.

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje dotyczące wykorzystywania dochodów ze sprzedaży na aukcji zgodnie z art. 5

ZAŁĄCZNIK  III

Informacje na temat wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się zgodnie z art. 6 ust. 1

ZAŁĄCZNIK  IV

Jakościowe informacje metodologiczne zgodnie z art. 6 ust. 2

ZAŁĄCZNIK  V

Dostępne informacje na temat planowanego udzielania wsparcia zgodnie z art. 6 ust. 3

ZAŁĄCZNIK  VI

Sprawozdawczość w zakresie przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych zgodnie z art. 7

ZAŁĄCZNIK  VII

Przegląd sprawozdawczości w zakresie wykazów gazów cieplarnianych zgodnie z art. 8 ust. 2 (1), (2)

ZAŁĄCZNIK  VIII

Sprawozdawczość w zakresie wdrażania zaleceń zgodnie z art. 10

ZAŁĄCZNIK  IX

Sprawozdawczość w zakresie metod sporządzania wykazów emisji, współczynników emisji oraz powiązanych opisów metodologicznych dla kluczowych kategorii unijnych zgodnie z art. 11

ZAŁĄCZNIK  X

Sprawozdawczość w zakresie niepewności i kompletności zgodnie z art. 12

ZAŁĄCZNIK  XI

Sprawozdawczość w zakresie wskaźników zgodnie z art. 13

ZAŁĄCZNIK  XII

Sprawozdawczość w zakresie spójności zgłoszonych emisji z danymi z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z art. 1

ZAŁĄCZNIK  XIII

Sprawozdawczość w zakresie spójności zgłoszonych danych dotyczących czynników zanieczyszczenia atmosferycznego zgodnie z art. 15

ZAŁĄCZNIK  XIV

Sprawozdawczość w zakresie spójności ze statystyką dotyczącą energii zgodnie z art. 17 ust. 2

ZAŁĄCZNIK  XV

Sprawozdawczość w zakresie emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem (UE) 2018/842 zgodnie z art. 19 ust. 1(1)

ZAŁĄCZNIK  XVI

Sprawozdawczość w zakresie zestawienia informacji dotyczących zakończonych przeniesień zgodnie z rozporządzeniem 2018/841 na podstawie art. 20

ZAŁĄCZNIK  XVII

Sprawozdawczość w zakresie informacji zbiorczych dotyczących zakończonych przeniesień zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/842 na podstawie art. 21

ZAŁĄCZNIK  XVIII

Zgłaszanie informacji na temat planowanego wykorzystania elastyczności zgodnie z art. 22

ZAŁĄCZNIK  XIX

Sprawozdawczość w zakresie wykorzystania dochodów z przeniesień zgodnie z art. 23

ZAŁĄCZNIK  XX

Sprawozdawczość w zakresie rozliczenia emisji i pochłaniania zgodnie z art. 24

ZAŁĄCZNIK  XXI

Harmonogramy współpracy i koordynacji w odniesieniu do przygotowywania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu gazów cieplarnianych zgodnie z art. 25 ust. 1

ZAŁĄCZNIK  XXII

Harmonogram i procedura przeprowadzania kompleksowego przeglądu zgodnie z art. 30

ZAŁĄCZNIK  XXIII

Format sprawozdawczości w zakresie krajowych systemów polityki i środków oraz prognoz zgodnie z art. 36

ZAŁĄCZNIK  XXIV

Sprawozdawczość w zakresie polityk i środków zgodnie z art. 37

ZAŁĄCZNIK  XXV

Sprawozdawczość w zakresie prognoz krajowych zgodnie z art. 38

1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu, oraz uchylające decyzję nr 280/2004/WE (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 13).
3 Zatwierdzona decyzją Rady 94/69/WE z dnia 15 grudnia 1993 r. dotyczącą zawarcia Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 33 z 7.2.1994, s. 11).
4 Zatwierdzone decyzją Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
5 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie włączenia emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem do ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 oraz decyzję nr 529/2013/UE (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1044 z dnia 8 maja 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 w odniesieniu do wartości współczynników globalnego ocieplenia oraz wytycznych dotyczących wykazów, a także w odniesieniu do unijnego systemu wykazów, oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 666/2014 (Dz.U. L 230 z 17.7.2020, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz.U. L 304 z 14.11.2008, s. 1).
12 "Zdolności przystosowawcze" zgodnie z piątym sprawozdaniem oceniającym Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu (IPCC AR5): "Zdolność systemów, instytucji, ludzi i innych organizmów do przystosowania się do potencjalnych szkód, wykorzystywania możliwości lub reagowania na skutki".
13 Wykaz ten nie jest wyczerpujący.
14 Państwa członkowskie zgłaszają istniejące presje środowiskowe, gospodarcze i społeczne, na które zmiana klimatu może mieć znaczny wpływ: np. utrata różnorodności biologicznej, słabe zbiory, ubóstwo energetyczne, bezrobocie, migracja.
15 Państwa członkowskie dokonują wyboru kluczowych sektorów w następujących dziedzinach: Rolnictwo i żywność, różnorodność biologiczna (w tym podejścia ekosystemowe), budynki, obszary przybrzeżne, ochrona ludności i zarządzanie kryzysowe, energia, finanse i ubezpieczenia, leśnictwo, zdrowie, obszary morskie i rybołówstwo, transport, gospodarka miejska i wodna, ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), zagospodarowanie przestrzenne, biznes, przemysł, turystyka, rozwój obszarów wiejskich, inne [należy określić].
16 W stosownych przypadkach państwa członkowskie uwzględniają również wtórne skutki tych zagrożeń, takie jak pożary lasów, rozprzestrzenianie się gatunków inwazyjnych i chorób tropikalnych, efekty kaskadowe oraz wielorakie zagrożenia występujące w tym samym czasie.
17 Analiza, o której mowa w ppkt (i)-(iv), wykorzystuje najlepszą dostępną wiedzę naukową na potrzeby analizy wrażliwości i ryzyka autorstwa Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu oraz najnowsze wytyczne Komisji w sprawie uodparniania na klimat projektów finansowanych przez Unię.
18 Państwa członkowskie zgłaszają tytuł, rok przyjęcia i stan zaawansowania [zastąpiony/przyjęty/zakończony i przedstawiony do zatwierdzenia/w trakcie opracowywania] każdego NAS i NAP.
19 Aspekty, które należy rozważyć, obejmują podejmowanie decyzji, planowanie i koordynację w zakresie strategii, polityk, planów i celów dotyczących przystosowania, uwzględnienie kwestii przekrojowych, dostosowanie priorytetów i działań przystosowawczych, wdrażanie działań przystosowawczych, w tym ułatwianie działań służących zapobieganiu negatywnym skutkom zmiany klimatu, ich minimalizowaniu
20 W tym art. 6 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 I z 20.12.2013, s. 924).
21 W całym załączniku "terytorialny" odnosi się do szczebla lokalnego i regionalnego.
32
22 W tym bariery instytucjonalne, związane z zarządzaniem i inne przeszkody, które ograniczają zdolności przystosowawcze zidentyfikowane w ocenie wrażliwości.
23 W tym rozwiązania oparte na zasobach przyrody i działania prowadzące do dodatkowych korzyści w zakresie łagodzenia zmiany klimatu i innych istotnych dodatkowych korzyści.
24 Podsumowania te obejmują również wysiłki na rzecz budowania odporności i zapobiegania negatywnym skutkom zmiany klimatu, minimalizowania ich i radzenia sobie z nimi oraz zawierają wyjaśnienie, w jaki sposób uwzględniono perspektywy płci.
25 Państwa członkowskie zapewniają przegląd dostępnych informacji na temat planów, priorytetów, działań i programów w sektorze prywatnym, partnerstw publiczno-prywatnych oraz innych odpowiednich prywatnych inicjatyw lub projektów w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu.
26 Państwa członkowskie przedstawiają sprawozdanie dotyczące podejść, stosowanych systemów, przejrzystości i wskaźników.
27 Dodatkowe inwestycje, dzięki którym projekt (który i tak zostałby zrealizowany) będzie odporny na zmianę klimatu.
28 Państwa członkowskie przedstawiają sprawozdania z inwestycji w działania przystosowawcze w następujących sektorach: Rolnictwo i żywność, różnorodność biologiczna (w tym podejścia ekosystemowe), budynki, obszary przybrzeżne, ochrona ludności i zarządzanie kryzysowe, energia, finanse i ubezpieczenia, leśnictwo, zdrowie, obszary morskie i rybołówstwo, transport, gospodarka miejska i wodna, ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), zagospodarowanie przestrzenne, biznes, przemysł, turystyka, rozwój obszarów wiejskich; inne [należy określić]
29 Na podstawie metody monitorowania i oceny zgłoszonej zgodnie z pkt 4.1.
30 W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą przedstawiać sprawozdania na temat dobrych praktyk i wyciągniętych wniosków w następujących dziedzinach: Działania i metody modelowania klimatu; ocena wpływu na klimat, wrażliwości i ryzyka zmiany klimatu, w tym zdolności przystosowawczych; ustalenia instytucjonalne i zarządzanie na szczeblu krajowym; polityka i zmiany regulacyjne; mechanizmy koordynacji; realizacja priorytetów przystosowawczych; przeszkody w przystosowaniu się; cele, zobowiązania, wysiłki, strategie, polityki i plany w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu; wysiłki mające na celu włączenie przystosowania do zmiany klimatu do polityk, planów i programów sektorowych; włączenie perspektywy płci do przystosowania się do zmiany klimatu; włączenie tubylczej, tradycyjnej i lokalnej wiedzy w przystosowanie się do zmiany klimatu; zaangażowanie zainteresowanych stron; informowanie o ryzyku klimatycznym; monitorowanie i ocena; rozwój badań naukowych i wiedzy; zmniejszanie ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi i zarządzanie nimi, innowacyjne rozwiązania w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu oraz innowacyjne mechanizmy finansowania.
31 Z wyłączeniem informacji dotyczących wsparcia udzielanego krajom rozwijającym się, o którym mowa w części 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1999.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.278.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1208 w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014
Data aktu: 07/08/2020
Data ogłoszenia: 26/08/2020
Data wejścia w życie: 15/09/2020, 01/01/2021