(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2008/477/WE 2 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz ("pasmo częstotliwości 2,6 GHz") na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, koncentrując się na bezprzewodowych usługach szerokopasmowych dla użytkowników końcowych.
(2) W art. 6 ust. 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 nałożono na państwa członkowskie obowiązek wspierania dostawców usług łączności elektronicznej w regularnej modernizacji swoich sieci, tak aby funkcjonowały one w oparciu o najnowsze i najbardziej wydajne technologie, a dostawcy ci byli w stanie zapewnić sobie dywidendy cyfrowe zgodnie z zasadami neutralności usługowej i technologicznej.
(3) W komunikacie Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 4 określono nowe cele Unii w zakresie łączności, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepływności. W tym celu w komunikacie Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 5 stwierdzono potrzebę podjęcia działań na szczeblu Unii, w tym identyfikacji i harmonizacji widma na potrzeby sieci 5G, w oparciu o opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, aby zapewnić do 2025 r. ciągły zasięg 5G we wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych naziemnych szlaków komunikacyjnych.
(4) W swoich dwóch opiniach w sprawie strategicznego planu działania na rzecz sieci 5G dla Europy (z dnia 16 listo pada 2016 r. 6 i z dnia 30 stycznia 2019 r. 7 ) Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego stwierdził, że należy zapewnić, by warunki techniczne i regulacyjne dotyczące wszystkich dotychczas zharmonizowanych zakresów dla sieci ruchomych były dostosowane do potrzeb sieci 5G. Pasmo częstotliwości 2,6 GHz stanowi jeden z takich zakresów, obecnie wykorzystywanych w Unii głównie na potrzeby czwartej generacji bezprzewodowych systemów szerokopasmowych (tj. systemów typu "Long Term Evolution" - LTE).
(5) W dniu 12 lipca 2018 r. Komisja na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących niektórych pasm częstotliwości zharmonizowanych na poziomie UE, w tym pasma częstotliwości 2,6 GHz, oraz do opracowania jak najmniej restrykcyjnych zharmonizowanych warunków technicznych odpowiednich dla naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G).
(6) W dniu 5 lipca 2019 r. CEPT wydała sprawozdanie ("sprawozdanie CEPT nr 72"), w którym między innymi dokonała przeglądu zharmonizowanych na poziomie UE warunków technicznych w paśmie częstotliwości 2,6 GHz, w oparciu o koncepcję maski granic bloku (BEM), w kontekście wprowadzenia w tym paśmie naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G). W sprawozdaniu tym przedstawiono w szczególności zharmonizowane warunki techniczne dla nieaktywnych i aktywnych systemów antenowych ("non-AAS" i "AAS"), które są stosowane w systemach umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w ramach działań zsynchronizowanych i niezsynchronizowanych. Przewidziano w nim również współistnienie w obrębie tego pasma usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w systemach AAS i nonAAS oraz tychże usług świadczonych w trybie dupleksu z podziałem częstotliwościowym (FDD) i dupleksu z podziałem czasowym (TDD). Omówiono w nim także kwestię współistnienia usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w ramach danego zakresu oraz z innymi służbami w sąsiednich zakresach częstotliwości.
(7) W sprawozdaniu CEPT nr 72 odnotowuje się bardzo ograniczone wykorzystanie niesparowane (TDD albo dodatkowe łącze "w dół", SDL) poza podzakresem 2 570-2 620 MHz, podkreślając, że takie wykorzystanie powinno być przedmiotem dalszej harmonizacji i skoordynowanego harmonogramu na szczeblu UE ze względu na ryzyko zakłóceń na granicach państw. Aby wyeliminować to ryzyko, należy unikać elastyczności wykorzystania niesparowanego poza tym podzakresem, dopuszczonej zgodnie ze zharmonizowaną unijną aranżacją kanałów dla pasma częstotliwości 2,6 GHz. Państwa członkowskie mogą wybrać zsynchronizowaną, częściowo zsynchronizowaną lub niezsynchronizowaną pracę sieci TDD w podzakresie 2 570-2 620 MHz i zapewnić efektywne wykorzystanie widma, biorąc pod uwagę sprawozdania nr 296 8 i 308 9 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej (ECC) dotyczące synchronizacji.
(8) Wnioski zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 72 należy stosować w całej Unii, a państwa członkowskie powinny je niezwłocznie wdrożyć, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków. Będzie to sprzyjać dostępności i wykorzystaniu pasma częstotliwości 2,6 GHz w celu uruchomienia sieci 5G przy jednoczesnym zachowaniu zasad neutralności technologicznej i usługowej.
(9) Pojęcie "wyznaczenia i udostępnienia" pasma częstotliwości 2,6 GHz w kontekście niniejszej decyzji odnosi się do następujących etapów: (i) dostosowania krajowych ram prawnych dotyczących przeznaczenia częstotliwości w celu uwzględnienia planowanego wykorzystania tego pasma zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji; (ii) wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków, aby zapewnić - w koniecznym stopniu - współistnienie z wykorzystaniem występującym w tym paśmie; (iii) wprowadzenia odpowiednich środków, wspieranych - w stosownych przypadkach - przez rozpoczęcie procesu konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu umożliwienia korzystania z tego pasma zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi na szczeblu unijnym, w tym ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji.
(10) Konieczne mogą być porozumienia transgraniczne między państwami członkowskimi i z państwami spoza UE dla zapewnienia, by państwa członkowskie wdrożyły parametry określone na mocy niniejszej decyzji, co zapobiegnie szkodliwym zakłóceniom, poprawi efektywność wykorzystania widma i nie dopuści do fragmentacji jego wykorzystania.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/477/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.149.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/636 zmieniająca decyzję 2008/477/WE w odniesieniu do aktualizacji odpowiednich warunków technicznych dotyczących zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz |
| Data aktu: | 08/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2020 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2020 |