uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i c),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) Art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważnia Komisję do ustanowienia przepisów dotyczących jednolitego stosowania właściwych poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek zwierząt i towarów należących do kategorii, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a) i b) tego rozporządzenia. Dlatego poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich należy określić w zależności od ryzyka stwarzanego przez każde zwierzę, towar lub kategorię zwierząt lub towarów dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie- również dla środowiska.
(3) Aby zapewnić jednolite stosowanie poziomów częstotliwości kontroli bezpośrednich wymaganych na podstawie niniejszego rozporządzenia, w niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić przepis dotyczący korzystania z systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC), o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625, przy wyborze przesyłek do kontroli bezpośrednich.
(4) Poziomy częstotliwości ustanowione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie do zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/625, przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu. Jednakże częstotliwość kontroli bezpośrednich przeprowadzanych w punktach kontroli granicznej w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 2 należy określić zgodnie z art. 45 ust. 5 tego rozporządzenia.
(5) Dyrektywą Rady 91/496/EWG 3 ustanowiono zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych do Unii z państw trzecich. Art. 4 tej dyrektywy stanowi, że każda przesyłka zwierząt powinna podlegać kontrolom identyfikacji i kontrolom fizycznym.
(6) Dyrektywę 91/496/EWG uchylono rozporządzeniem (UE) 2017/625 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. Biorąc pod uwagę ryzyko stwarzane przez niektóre kategorie zwierząt dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz dla dobrostanu zwierząt, w odniesieniu do zwierząt wprowadzanych do Unii z państw trzecich należy nadal stosować takie same poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich jak poziomy ustanowione w dyrektywie 91/496/EWG lub zgodnie z nią.
(7) W celu zapewnienia skuteczności kontroli urzędowych kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie powinny być przeprowadzane w taki sposób, aby podmiot odpowiedzialny za przesyłkę nie mógł przewidzieć, czy określona przesyłka zostanie poddana kontrolom bezpośrednim.
(8) W art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2130 4 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli identyfikacyjnych towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, w zależności od tego, czy przesyłka podlega kontroli bezpośredniej.
(9) Należy ustanowić podstawowe kryteria pozwalające określić podstawowe poziomy częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich produktów pochodzenia zwierzęcego, materiału biologicznego, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, produktów pochodnych, siana i słomy oraz produktów złożonych, z uwzględnieniem informacji dotyczących ryzyka związanego z kategoriami zwierząt lub towarów i dostępnych ocen naukowych.
(10) Na podstawie informacji zgromadzonych przez Komisję zgodnie z art. 125 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, wyników kontroli przeprowadzonych przez ekspertów Komisji w państwach trzecich zgodnie z art. 120 ust. 1 tego rozporządzenia oraz informacji zgromadzonych w ramach systemu IMSOC należy umożliwić zmianę częstotliwości kontroli bezpośrednich wynikającej z podstawowych kryteriów.
(11) W celu zapewnienia skuteczność kontroli urzędowych poziomy częstotliwości określone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny być udostępniane w systemie IMSOC.
(12) W przypadku określonych państw trzecich, z którymi Unia zawarła weterynaryjne umowy o równoważności, należy ograniczyć częstotliwość kontroli bezpośrednich niektórych produktów, z uwzględnieniem między innymi zasady regionalizacji w przypadkach chorób zwierząt i innych zasad weterynaryjnych. W związku z tym do celów niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie poziomy częstotliwości kontroli bezpośrednich określone w tych umowach weterynaryjnych.
(13) Decyzją Komisji 94/360/WE 5 ustanowiono zmniejszone poziomy częstotliwości kontroli bezpośrednich dla niektórych kategorii towarów podlegających kontrolom weterynaryjnym. Ponieważ w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy w obszarach objętych decyzją 94/360/WE, decyzję tę należy uchylić ze skutkiem od daty określonej w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r. W związku z tym przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.321.122 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/2129 ustanawiające przepisy dotyczące jednolitego stosowania poziomów częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich określonych przesyłek zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii |
| Data aktu: | 25/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 14/12/2019 |