Rozporządzenie 2019/1870 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu erukowego i cyjanowodoru w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/1870
z dnia 7 listopada 2019 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu erukowego i cyjanowodoru w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  określono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym kwasu erukowego, w niektórych środkach spożywczych.

(2) W dniu 21 września 2016 r. panel ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię naukową w sprawie kwasu erukowego w paszy i żywności 3 . W odniesieniu do kwasu erukowego EFSA ustalił tolerowane dzienne pobranie w wysokości 7 mg/kg masy ciała dziennie. Najwyższe poziomy narażenia z dietą zaobserwowano u niemowląt i innych dzieci, u których poziom narażenia przekracza TDI. Może to wskazywać na ryzyko dla młodych osób, u których poziom narażenia na kwas erukowy jest wysoki.

(3) Dane dotyczące obecności kwasu erukowego w olejach i tłuszczach roślinnych wskazują, że w przypadku większości olejów i tłuszczów niższe poziomy można osiągnąć poprzez stosowanie dobrych praktyk, np. wykorzystując odmiany o niskiej zawartości kwasu erukowego. Należy zatem obniżyć najwyższy dopuszczalny poziom dla olejów roślinnych, z wyjątkiem oleju z lnicznika, oleju gorczycowego i oleju z ogórecznika lekarskiego, do poziomu ustanowionego przez Kodeks Żywnościowy dla oleju rzepakowego o niskiej zawartości kwasu erukowego 4 .

(4) W odniesieniu do oleju z lnicznika, oleju gorczycowego i oleju z ogórecznika lekarskiego dostarczono dowody wykazujące, że nie jest możliwe osiągnięcie niższych poziomów poprzez stosowanie dobrych praktyk, ponieważ w przypadku tych gatunków nie ma odmian, z których pozyskane oleje roślinne zawierałyby poziomy kwasu erukowego niższe niż najwyższy dopuszczalny poziom zaproponowany dla pozostałych olejów roślinnych. W związku z tym, a także biorąc pod uwagę, że oleje te mają mniejsze znaczenie pod względem narażenia ludzi niż pozostałe oleje roślinne, najwyższy dopuszczalny poziom kwasu erukowego w oleju z lnicznika, oleju gorczycowym i oleju z ogórecznika lekarskiego powinien pozostać taki sam. Ponadto, aby uniknąć zamykania małych i mikroprzedsiębiorstw w niektórych państwach członkowskich, należy wyłączyć olej gorczycowy produkowany i spożywany na miejscu w małych ilościach z wymogu stosowania najwyższego dopuszczalnego poziomu, za zgodą właściwego organu.

(5) Biorąc pod uwagę fakt, że najwyższy dopuszczalny poziom dla olejów i tłuszczów roślinnych dotyczy również olejów roślinnych wykorzystywanych jako składnik żywności, nie ma potrzeby ustanawiania najwyższego dopuszczalnego poziomu kwasu erukowego w żywności zawierającej dodatek olejów i tłuszczów roślinnych.

(6) Biorąc pod uwagę wysokie stężenie kwasu erukowego w gorczycy istnieje ryzyko znacznego narażenia na działanie kwasu erukowego poprzez spożycie gorczycy. Należy zatem ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom kwasu erukowego w gorczycy.

(7) Najwyższy dopuszczalny poziom kwasu erukowego w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt określono już w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/127 5 . W celu zachowania przejrzystości należy skreślić najwyższy dopuszczalny poziom kwasu erukowego w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 1881/2006.

(8) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1237 6  nie ustalono żadnej jednostki miary dla najwyższego dopuszczalnego poziomu cyjanowodoru. W celu zapewnienia pewności prawa właściwe jest zatem skorygowanie tego błędu.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Załącznik do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Środki spożywcze wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać na rynku do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do użycia.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  7

W sekcji 8

załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 pozycja 8.1 otrzymuje brzmienie:
Środki spożywcze (1) Najwyższe dopuszczalne poziomy (g/kg)
"8.1. Kwas erukowy, w tym kwas erukowy w postaci związanej w tłuszczu
8.1.1. Oleje i tłuszcze roślinne wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego lub do stosowania jako składnik żywności, z wyjątkiem oleju z lnicznika, oleju gorczycowego i oleju z ogórecznika lekarskiego 20,0
8.1.2. Olej z lnicznika, olej gorczycowy (*) i olej z ogórecznika lekarskiego 50,0
8.1.3. Gorczyca (dodatek do potraw) 35,0
(*) Pod warunkiem zgody właściwego organu najwyższy dopuszczalny poziom nie ma zastosowania do oleju gorczycowego produkowanego i spożywanego lokalnie.";

ZAŁĄCZNIK  II  8

W sekcji 8 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 pozycja 8.3 otrzymuje brzmienie:
Środki spożywcze (1) Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)
"8.3. Cyjanowodór, w tym cyjanowodór w postaci związanej w glikozydach cyjanogennych
8.3.1. Nieprzetworzone całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane pestki moreli wprowadzane do obrotu i przeznaczone dla konsumentów końcowych (54)(55) 20,0
(54) 'Produkty nieprzetworzone'zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).

(55) 'Wprowadzanie do obrotu' oraz 'konsument końcowy' zgodnie z definicjami 'wprowadzania na rynek'i 'konsumenta finalnego'w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1)".

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Dziennik EFSA 2016; 14(11):4593.
4 Norma dla wymienionych olejów roślinnych (CODEX STAN 210-1999), Kodeks Żywnościowy.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1237 z dnia 7 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższego dopuszczalnego poziomu cyjanowodoru w nieprzetworzonych całych, mielonych, rozdrobnionych, łupanych, siekanych pestkach moreli wprowadzanych do obrotu i przeznaczonych dla konsumentów końcowych (Dz.U. L 177 z 8.7.2017, s. 36).
7 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 19 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.298.12).
8 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 19 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.298.12).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.289.37

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2019/1870 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu erukowego i cyjanowodoru w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 07/11/2019
Data ogłoszenia: 08/11/2019
Data wejścia w życie: 28/11/2019