Rozporządzenie delegowane 2019/1851 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących jednorodności ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1851
z dnia 28 maja 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących jednorodności ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 20 ust. 14 akapit trzeci oraz art. 24 ust. 21 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić dokonywanie przez inwestorów solidnej analizy due diligence oraz aby ułatwić im ocenę ryzyk bazowych zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2017/2402, ekspozycje bazowe sekurytyzacji powinny mieć podobne profile ryzyka. Konieczne jest zatem ustanowienie jednolitych kryteriów określania jednorodności danej puli ekspozycji bazowych.

(2) Pula ekspozycji bazowych powinna być uważana za jednorodną wyłącznie wtedy, gdy obejmuje ekspozycje należące do jednego rodzaju aktywów. Należy zatem wyszczególnić różne rodzaje aktywów, tak by ekspozycje mogły być odpowiednio przypisywane. Praktyka rynkowa doprowadziła już do zidentyfikowania ugruntowanych rodzajów aktywów na potrzeby określania jednorodności danej puli ekspozycji bazowych. Jednakże w celu zapewnienia, by nie dochodziło do ograniczania innowacji finansowych ani do utrudniania istniejących praktyk rynkowych, należy zezwolić, by określone pule ekspozycji bazowych, które nie odpowiadają jednemu z tych ugruntowanych rodzajów aktywów, również mogły być uznawane za pojedynczy rodzaj aktywów na podstawie wewnętrznych metodyk i parametrów stosowanych spójnie przez jednostkę inicjującą lub jednostkę sponsorującą. Nie można również wykluczyć sytuacji, w których jedna ekspozycja może być przypisana do więcej niż jednego rodzaju aktywów. Niemniej wszystkie ekspozycje bazowe w ramach danej sekurytyzacji powinny należeć do tego samego rodzaju aktywów.

(3) Standardy zawierania umów kredytowych są opracowane z myślą o pomiarze i ocenie ryzyka kredytowego związanego z ekspozycjami bazowymi danej sekurytyzacji, w związku z czym stanowią przydatne wskaźniki jednorodności tych ekspozycji. W związku z tym stosowanie podobnych standardów zawierania umów kredytowych należy traktować jako wskaźnik, że pula ekspozycji bazowych ma podobne profile ryzyka, podczas gdy stosowanie standardów zawierania umów kredytowych, które nie są podobne, może prowadzić do powstania ekspozycji o znacząco różniących się profilach ryzyka, nawet gdy wszystkie te standardy są same w sobie wysokiej jakości.

(4) Obsługa ekspozycji bazowych, w tym monitorowanie i pobieranie należności gotówkowych z tytułu ekspozycji bazowych oraz administrowanie tymi należnościami po stronie aktywów jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji ("SSPE"), ma istotny wpływ na przepływy środków pieniężnych oczekiwane z tytułu tych ekspozycji bazowych i tym samym ułatwia prognozowanie przepływów środków pieniężnych oraz umożliwia inwestorom dokonywanie wiarygodnych pod względem statystycznym założeń dotyczących charakterystyki produktów pod względem strumieni płatności i ryzyka niewykonania zobowiązania. Niezależnie od tego, czy obsługę prowadzi jednostka inicjująca, jednostka inicjująca wspólnie ze stroną trzecią, czy też strony trzecie, prowadzenie obsługi puli ekspozycji bazowych w oparciu o podobne procedury, systemy i zasady zarządzania powinno stanowić warunek konieczny do uznania puli ekspozycji bazowych za jednorodną. Ekspozycje bazowe w puli powinny zatem podlegać procedurom obsługi, które są na tyle podobne, by umożliwić inwestorowi dokonanie z pełnym zaufaniem oceny wpływu obsługi w oparciu o podobne parametry.

(5) W przypadku niektórych rodzajów aktywów inwestorzy mogą nie być w stanie właściwie ocenić ryzyk bazowych w puli ekspozycji bazowych wyłącznie na podstawie stosowania podobnych standardów zawierania i obsługi umów kredytowych. Aby zapewnić dokładną ocenę jednorodności, w odniesieniu do niektórych rodzajów aktywów powinny zatem mieć zastosowanie określone kryteria. W indywidualnych przypadkach jednostka inicjująca lub jednostka sponsorująca powinna zatem stosować co najmniej jedno stosowne kryterium, biorąc pod uwagę rodzaj sekurytyzacji (tj. sekurytyzacja inna niż ABCP lub sekurytyzacja ABCP), cechy charakterystyczne danej puli ekspozycji bazowych oraz to, czy inwestorzy są w stanie dokonać oceny ryzyk bazowych w puli na podstawie wspólnych metodyk i parametrów. Rodzaje aktywów "instrumenty kredytowe dla osób fizycznych, przeznaczone na cele konsumpcyjne osobiste lub rodzinne lub na cele konsumpcyjne gospodarstw domowych" oraz "należności z tytułu dostaw i usług" uznaje się jednak za wystarczająco jednorodne jako rodzaje aktywów, pod warunkiem że stosowane są również podobne standardy zawierania umów kredytowych i procedury ich obsługi. Stosowanie dodatkowych wymogów w odniesieniu do tych rodzajów aktywów w postaci kryteriów jednorodności prowadziłoby do nadmiernych koncentracji w sekurytyzowanych portfelach. W związku z tym nie należy wymagać stosowania kryteriów jednorodności w odniesieniu do tych rodzajów aktywów.

(6) W przypadku gdy ekspozycje bazowe zmienią swoje cechy w odniesieniu do warunków jednorodności (w tym kryteriów jednorodności) z przyczyn pozostających poza kontrolą jednostki inicjującej lub jednostki sponsorującej i nie w wyniku błędu jednostki inicjującej, nie należy takiej zmiany uważać za mającą wpływ na jednorodność puli, o ile ekspozycje spełniały pozostałe wymogi niniejszego rozporządzenia w momencie zainicjowania sekurytyzacji, a zmiana nastąpiła po zainicjowaniu sekurytyzacji. Z uwagi na fakt, że warunki określania jednorodności ekspozycji bazowych mają znaczenie zarówno dla sekurytyzacji ABCP, jak i sekurytyzacji innych niż ABCP, do obu tych rodzajów sekurytyzacji powinny mieć zastosowanie jednolite przepisy, bez względu na poszczególne kryteria jednorodności, które mogą być istotne tylko w przypadku niektórych rodzajów aktywów występujących w ramach sekurytyzacji ABCP lub sekurytyzacji innych niż ABCP.

(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż dotyczą one jednorodności zarówno sekurytyzacji ABCP, jak i sekurytyzacji innych niż ABCP. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich podmiotom podlegającym tym obowiązkom, oba regulacyjne standardy techniczne dotyczące jednorodności, które są wymagane na mocy rozporządzenia (UE) 2017/2402, należy włączyć do jednego rozporządzenia. Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(8) Przed przedłożeniem projektu standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ściśle współpracował z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) i Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA). Przeprowadził on także otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  4

Jednorodność ekspozycji bazowych

Do celów art. 20 ust. 8, art. 24 ust. 15 i art. 26b ust. 8 rozporządzenia (UE) 2017/2402 ekspozycje bazowe uznaje się za jednorodne, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:

a)
ekspozycje bazowe odpowiadają jednemu z następujących rodzajów aktywów:
(i)
kredyty na nieruchomości mieszkalne zabezpieczone co najmniej jedną hipoteką na nieruchomości mieszkalnej albo w pełni gwarantowane przez dowolnego uznanego dostawcę ochrony kredytowej spośród tych, o których mowa w art. 201 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , i kwalifikujące się co najmniej do stopnia jakości kredytowej 2 zgodnie z częścią trzecią tytuł II rozdział 2 tego rozporządzenia;
(ii)
kredyty na nieruchomości komercyjne zabezpieczone co najmniej jedną hipoteką na nieruchomości komercyjnej, którą może być między innymi budynek biurowy lub inny obiekt komercyjny;
(iii)
instrumenty kredytowe dla osób fizycznych, przeznaczone na cele konsumpcyjne osobiste lub rodzinne lub na cele konsumpcyjne gospodarstw domowych, oraz instrumenty kredytowe dla przedsiębiorstw, w przypadku których jednostka inicjująca stosuje tę samą metodę oceny ryzyka kredytowego jak w przypadku osób fizycznych nieobjętych zakresem pkt (i) i (ii) oraz pkt (iv)-(viii);
(iv)
instrumenty kredytowe, w tym kredyty i umowy leasingu, udzielane wszelkiego rodzaju przedsiębiorstwom lub spółkom;
(v)
kredyty na zakup samochodu lub umowy leasingu samochodów;
(vi)
należności z tytułu kart kredytowych;
(vii)
należności z tytułu dostaw i usług;
(viii)
inne ekspozycje bazowe, które na podstawie wewnętrznych metodyk i parametrów są uznawane przez jednostkę inicjującą lub jednostkę sponsorującą za stanowiące odrębny rodzaj aktywów;
b)
ekspozycje bazowe są inicjowane zgodnie ze standardami, które przewidują stosowanie podobnego podejścia do oceny powiązanego ryzyka kredytowego;
c)
ekspozycje bazowe są obsługiwane zgodnie z podobnymi procedurami dotyczącymi monitorowania i pobierania należności gotówkowych oraz administrowania tymi należnościami;
d)
w stosownych przypadkach zastosowanie ma co najmniej jedno kryterium jednorodności zgodnie z art. 2.

Do celów lit. a) niniejszego artykułu, jeżeli ekspozycja bazowa odpowiada więcej niż jednemu rodzajowi aktywów, w danej sekurytyzacji ekspozycję tę przypisuje się tylko jednemu rodzajowi aktywów.

Wszelkie zmiany ekspozycji bazowych w puli uznanej za jednorodną zgodnie z niniejszym rozporządzeniem nie mają wpływu na tę jednorodność, jeżeli zmiany te nastąpiły z przyczyn pozostających poza kontrolą jednostki inicjującej lub jednostki sponsorującej.

Artykuł  2

Kryteria jednorodności

1. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (i), są następujące:
a)
pozycja w hierarchii praw do zaspokojenia z zabezpieczenia, przy czym pula ekspozycji bazowych obejmuje tylko jedne z poniższych:
(i)
kredyty zabezpieczone najbardziej uprzywilejowanymi prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości mieszkalnej;
(ii)
kredyty zabezpieczone podporządkowanymi oraz wszystkimi o wyższym uprzywilejowaniu prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości mieszkalnej;
(iii)
kredyty zabezpieczone podporządkowanymi prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości mieszkalnej;
b)
rodzaj nieruchomości mieszkalnej, przy czym pula obejmuje tylko jedne z poniższych:
(i)
nieruchomości generujące dochód;
(ii)
nieruchomości, które nie generują dochodu;
c)
jurysdykcja, przy czym pula obejmuje ekspozycje zabezpieczone nieruchomościami mieszkalnymi zlokalizowanymi w tej samej jurysdykcji.
2. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii), są następujące:
a)
pozycja w hierarchii praw do zaspokojenia z zabezpieczenia, przy czym pula obejmuje tylko jeden z poniższych rodzajów ekspozycji bazowych:
(i)
kredyty zabezpieczone najbardziej uprzywilejowanymi prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości komercyjnej;
(ii)
kredyty zabezpieczone podporządkowanymi oraz wszystkimi o wyższym uprzywilejowaniu prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości komercyjnej;
(iii)
kredyty zabezpieczone podporządkowanymi prawami do zaspokojenia z zabezpieczenia na nieruchomości komercyjnej;
b)
rodzaj nieruchomości komercyjnej, przy czym pula obejmuje tylko jedne z poniższych:
(i)
budynki biurowe;
(ii)
obiekty handlu detalicznego;
(iii)
szpitale;
(iv)
obiekty magazynowe;
(v)
hotele;
(vi)
obiekty przemysłowe;
(vii)
inne określone rodzaje nieruchomości komercyjnych;
c)
jurysdykcja, przy czym pula obejmuje ekspozycje bazowe zabezpieczone nieruchomościami zlokalizowanymi w tej samej jurysdykcji.
3. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (iv), są następujące:
a)
rodzaj dłużnika, przy czym pula obejmuje tylko jeden z poniższych rodzajów dłużników:
(i)
mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa;
(ii)
inne rodzaje przedsiębiorstw i spółek;
b)
jurysdykcja, przy czym pula obejmuje tylko jeden z poniższych rodzajów ekspozycji bazowych:
(i)
ekspozycje zabezpieczone nieruchomościami zlokalizowanymi w tej samej jurysdykcji;
(ii)
ekspozycje wobec dłużników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w tej samej jurysdykcji.
4. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (v), są następujące:
a)
rodzaj dłużnika, przy czym pula obejmuje ekspozycje bazowe wobec tylko jednego z poniższych rodzajów dłużników:
(i) 6
 osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, w przypadku których jednostka inicjująca stosuje tę samą metodę oceny ryzyka kredytowego związanego z ekspozycjami wobec przedsiębiorstw jak w przypadku ekspozycji wobec osób fizycznych;
(ii)
mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa;
(iii)
inne rodzaje przedsiębiorstw i spółek;
(iv)
podmioty sektora publicznego;
(v)
instytucje finansowe;
b)
jurysdykcja, przy czym pula obejmuje ekspozycje bazowe wobec dłużników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w tej samej jurysdykcji.
5. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (vi), są następujące:
a)
rodzaj dłużnika, przy czym pula obejmuje ekspozycje bazowe wobec tylko jednego z poniższych rodzajów dłużników:
(i) 7
 osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, w przypadku których jednostka inicjująca stosuje tę samą metodę oceny ryzyka kredytowego związanego z ekspozycjami wobec przedsiębiorstw jak w przypadku ekspozycji wobec osób fizycznych;
(ii)
mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa;
(iii)
inne rodzaje przedsiębiorstw i spółek;
(iv)
podmioty sektora publicznego;
(v)
instytucje finansowe;
b)
jurysdykcja, przy czym pula obejmuje ekspozycje bazowe wobec dłużników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę w tej samej jurysdykcji.
6. 
Kryteria jednorodności dla rodzaju aktywów, o którym mowa w art. 1 lit. a) ppkt (viii), są następujące:
a)
rodzaj dłużnika;
b)
pozycja w hierarchii praw do zaspokojenia z zabezpieczenia;
c)
rodzaj nieruchomości;
d)
jurysdykcja.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.108.70) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 26 listopada 2019 r.
2 Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/584 z dnia 7 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.584) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2024 r.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Art. 2 ust. 4 pkt i) zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2024/584 z dnia 7 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.584) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2024 r.
7 Art. 2 ust. 5 pkt i) zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2024/584 z dnia 7 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.584) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2024 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.285.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1851 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących jednorodności ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji
Data aktu: 28/05/2019
Data ogłoszenia: 06/11/2019
Data wejścia w życie: 26/11/2019