a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zasada 10 Europejskiego filaru praw socjalnych 2 , proklamowanego w Göteborgu dnia 17 listopada 2017 r., głosi, że każdy pracownik ma prawo do zdrowego, bezpiecznego i dobrze dostosowanego środowiska pracy. Prawo pracowników do wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy oraz do środowiska pracy dostosowanego do ich potrzeb zawodowych i pozwalającego im przedłużyć okres ich uczestnictwa w rynku pracy obejmuje ulepszoną opiekę medyczną na statkach.
(2) Wdrożenie dyrektyw związanych z bezpieczeństwem i zdrowiem pracowników w miejscu pracy, w tym dyrektywy 92/29/ EWG, było przedmiotem oceny ex post, zwanej oceną REFIT. W jej trakcie oceniono przydatność dyrektywy, a także przeanalizowano prowadzone badania naukowe i nową wiedzę naukową w różnych istotnych dziedzinach. W wyniku oceny REFIT, o której mowa w dokumencie roboczym służb Komisji 3 , stwierdzono między innymi, że wykaz obowiązkowego wyposażenia medycznego zawarty w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG powinien zostać uaktualniony oraz że należy zwiększyć spójność z instrumentami międzynarodowymi.
(3) W swoim komunikacie pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" 4 Komisja ponownie stwierdziła, że choć w wyniku oceny REFIT unijnego dorobku prawnego w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy potwierdzono, iż przepisy w tej dziedzinie są na ogół skuteczne i adekwatne do założonych celów, można by znowelizować nieaktualne przepisy i zapewnić lepsze i szersze: ochronę, zgodność z przepisami i egzekwowanie w terenie. Komisja szczególnie podkreśla potrzebę uaktualnienia wykazu obowiązkowego wyposażenia medycznego zawartego w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG.
(4) W dyrektywie 92/29/EWG ustanowiono minimalne wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej nad osobami wykonującymi zawód na statku. Dyrektywa zawiera wykaz wyposażenia medycznego wymaganego na statku i reguluje kwestie podziału obowiązków, udzielania informacji i szkolenia oraz kontroli.
(5) Załącznik II do dyrektywy 92/29/EWG zawiera niewyczerpujący wykaz wyposażenia medycznego wymaganego na statku, w tym leków, sprzętu medycznego i odtrutek. Wymogi dotyczące wyposażenia medycznego różnią się w zależności od kategorii statków, określonych w załączniku I do tej dyrektywy.
(6) Należy zmienić załącznik II do dyrektywy 92/29/EWG w świetle postępu naukowego i postępu medycyny, które miały miejsce od jej przyjęcia, zwłaszcza jeśli chodzi o nowo dostępne leki i sprzęt medyczny oraz leki i sprzęt medyczny, które nie są już wymagane na statkach. Ponadto z praktyki lekarskiej wynika w wielu przypadkach, że sformułowanie obecnych pozycji w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG należy uaktualnić lub dostosować, aby dokładniej odzwierciedlić obecną praktykę.
(7) Szczególną uwagę należy poświęcić statkom pozostającym bardzo blisko brzegu lub nieposiadającym kabiny mieszkalnej, należącym do kategorii C, ponieważ statki tej kategorii są zwykle mniejsze i może brakować na nich miejsca na pełne wyposażenie medyczne. W załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG powinno się zatem zezwolić państwom członkowskich, w wyjątkowych okolicznościach, na stosowanie środków alternatywnych (leków lub sprzętu medycznego) z obiektywnie uzasadnionych przyczyn. Ze względu na specyfikę statków kategorii C niektóre leki i sprzęt medyczny nie są na tych statkach niezbędne, w związku z czym wykaz leków i sprzętu medycznego dla tej kategorii powinno się nieznacznie skrócić.
(8) Należy zmienić załącznik IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia zmiany załącznika II, ponieważ w załączniku IV ustanowiono ogólne ramy kontroli wyposażenia medycznego na statkach, w związku z czym jest on ściśle powiązany z załącznikiem II i powiela jego treść do celów kontroli.
(9) Należy zmienić załączniki II i IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia instrumentów międzynarodowych takich jak Międzynarodowy Przewodnik Medyczny dla Statków 5 , a także w celu utrzymania obecnego poziomu ochrony osób wykonujących zawód na statku oraz odzwierciedlenia postępu naukowego i postępu medycyny w tej dziedzinie, które wymagają jedynie dostosowań technicznych w miejscu pracy.
(10) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na temat działań wynikających z komunikatu Komisji pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy", które należy podjąć, aby unijne przepisy w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy były nadal skuteczne i adekwatne do założonych celów.
(11) W swojej "Opinii na temat modernizacji sześciu dyrektyw w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w celu zapewnienia bezpieczniejszych i zdrowszych warunków pracy dla wszystkich" 6 , przyjętej w dniu 6 grudnia 2017 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy zalecił uaktualnienie załączników II i IV do dyrektywy 92/29/EWG.
(12) W kolejnej "Opinii na temat aktualizacji technicznej załączników do dyrektywy dotyczącej opieki medycznej na statkach (92/29)" 7 , przyjętej w dniu 31 maja 2018 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy zalecił uaktualnienie załączników II i IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia najnowszego postępu technologicznego i postępu medycyny w tej dziedzinie.
(13) Komisję wspierali eksperci z państw członkowskich, udzielając jej wsparcia technicznego i naukowego.
(14) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną dotyczącą dokumentów wyjaśniających 8 , przyjętą w dniu 28 września 2011 r. przez państwa członkowskie i Komisję, państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 8 dyrektywy Rady 92/29/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. L 113 z 30.4.1992, s. 19.
3 SWD(2017) 10 final.
4 COM(2017) 12 final.
5 Międzynarodowy Przewodnik Medyczny dla Statków, w tym apteczka znajdująca się na statku. Wydanie trzecie, Światowa Organizacja Zdrowia, 2007 (ISBN 978 92 4 154720 8).
6 Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy, dok. 1718/2017.
7 Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy, dok. 444/18.
8 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.
9* W świetle art. 2 ust. 1 lit. a) państwa członkowskie mogą, w wyjątkowych okolicznościach, rozważyć stosowanie alternatywnych leków lub sprzętu medycznego z obiektywnie uzasadnionych przyczyn.