| Antonio TAJANI | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja III - Komisja i agencjewykonawcze
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Wykonanie budżetu na rok 2017 i osiągnięte wyniki
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał Obrachunkowy
Dochody
Zarządzanie budżetem i finansami
ZARZĄDZANIE DZIELONE
pozytywnie ocenia sposób, w jaki Komisja wspierała Grecję w realizacji i zakończeniu projektów unijnych;
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Udane działania
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Zasoby naturalne
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
ZARZĄDZANIE BEZPOŚREDNIE
Badania naukowe i innowacje
Udane działania
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Globalny wymiar Europy
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Transport i turystyka
Kultura i edukacja
ZARZĄDZANIE POŚREDNIE I INSTRUMENTY FINANSOWE
EFIS
Obszar badań naukowych
Fundusze powiernicze
Instrument Pomocy dla Turcji
Międzynarodowej Grupy ds. Zarządzania (IMG)
Administracja
Procedura mianowania sekretarza generalnego Komisji
Szkoły Europejskie
Działania podjęte w następstwie udzielenia Komisji absolutorium za 2016 r.
Sprawy różne
Lata 2014-2017: w jaki sposób Parlament Europejski przyczynił się i wciąż się przyczynia do ustanowienia struktur należytego zarządzania finansami w Komisji i w państwach członkowskich
Budżetowanie wynikowe i kontrola wykonania zadań
Zintegrowane ramy kontroli wewnętrznej
Badania naukowe
Fundusze strukturalne
Rolnictwo
Migracja
Sprawy zagraniczne Unii
Administracja
Zalecenia na przyszłość
Sprawozdawczość
Obliczanie poziomu błędu i sprawozdawczość dotycząca poziomu błędu
Terminowa absorpcja a osiąganie wyników
Konflikty interesów, praworządność, zwalczanie nadużyć finansowych i korupcji
w sprawie sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego w kontekście absolutorium dla Komisji za rok budżetowy 2017
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2017 "Warunki wstępne i rezerwa na wykonanie w obszarze spójności - instrumenty innowacyjne, lecz jeszcze nieskuteczne"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2017 pt. "Procedury przywozu - luki w ramach prawnych i nieskuteczne wdrażanie wpływają negatywnie na interesy finansowe UE",
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 20/2017 pt. "Instrumenty gwarancji kredytowych finansowane przez UE - rezultaty są pozytywne, konieczne jest jednak lepsze ukierunkowanie na beneficjentów i skoordynowanie z systemami krajowymi"
"20. wskazuje na rosnące w okresie 2014-2020 wykorzystywanie instrumentów finansowych zasadniczo złożonych z kredytów, instrumentów kapitałowych, gwarancji oraz instrumentów opartych na podziale ryzyka w ramach zarządzania pośredniego; wskazuje ponadto, że grupa Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządzała niemal wszystkimi instrumentami finansowymi pośrednio; uważa, że informacje dotyczące osiągniętych wyników nie są wystarczające do oceny tych instrumentów, w szczególności w odniesieniu do ich wpływu społecznego i środowiskowego; podkreśla, że instrumenty finansowe mogą stanowić uzupełnienie dotacji, lecz nie powinny ich zastępować;"
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 22/2017 pt. "Misje obserwacji wyborów - w odpowiedzi na zalecenia podejmowane są wprawdzie odpowiednie działania, ale potrzebne jest lepsze monitorowanie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2017 pt. "Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - prace nad stanowiącym wyzwanie stworzeniem unii bankowej zostały rozpoczęte, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2018 pt. "Wspólna inicjatywa wsparcia projektów w regionach europejskich (JASPERS) - czas na lepsze ukierunkowanie działania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2018 pt. "Skuteczność zarządzania kryzysowego EBC w odniesieniu do banków"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2018 pt. "Kontrola procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2018 pt. "Pomoc UE dla Mjanmy/Birmy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2018 pt. "Energia ze źródeł odnawialnych na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich - istnieje istotna potencjalna synergia, lecz w większości przypadków nie została ona wykorzystana"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2018 pt. "Swobodny przepływ pracowników - zapewniono podstawową swobodę, lecz lepsze ukierunkowanie środków UE ułatwiłoby mobilność pracowników"
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 7/2018 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna dla Turcji - jak dotąd przyniosła jedynie ograniczone rezultaty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2018 pt. "Unijne wsparcie dla inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach - wymagany większy nacisk na trwałość"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2018 pt. "Partnerstwa publiczno-prywatne w UE - znaczne niedociągnięcia i ograniczone korzyści"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2018 pt. "Nowe formy finansowania projektów w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - rozwiązania prostsze, lecz nieukierunkowane na rezultaty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2018 pt. "Sieci szerokopasmowe w państwach członkowskich - pomimo poczynionych postępów nie wszystkie cele strategii »Europa 2020« zostaną osiągnięte"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2018 pt. "Przeciwdziałanie radykalizacji postaw prowadzącej do terroryzmu - Komisja odpowiedziała na potrzeby państw członkowskich, ale nie uniknęła pewnych niedociągnięć dotyczących koordynacji i oceny"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2018 pt. "Europejskie centra doskonałości ds. substancji chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych - niezbędne są dalsze postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2018 pt. "Wzmocnienie zdolności sił bezpieczeństwa wewnętrznego w Nigrze i Mali - ograniczone i powolne postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2018 pt. "Przegląd ex post ustawodawstwa UE - system dobrze ugruntowany, lecz niekompletny"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2018 pt. "Działania Komisji i państw członkowskich podjęte w okresie programowania 2007-2013 w celu zwiększenia poziomu absorpcji środków nie były wystarczająco skoncentrowane na rezultatach"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2018 pt. "Czy osiągnięto główny cel części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2018 pt. "Europejska sieć kolei dużych prędkości - nieefektywny i fragmentaryczny system zamiast realnego rozwiązania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 20/2018 pt. "Afrykańska architektura pokoju i bezpieczeństwa - potrzeba przekierowania wsparcia UE"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2018 pt. "Wybór i monitorowanie projektów finansowanych w ramach EFRR i EFS w latach 2014-2020 są nadal ukierunkowane głównie na produkty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2018 pt. "Mobilność w ramach programu Erasmus+ - miliony uczestników i wielowymiarowa europejska wartość dodana, ale pomiar wyników wymaga udoskonalenia"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2018 pt. "Zanieczyszczenie powietrza - nasze zdrowie nadal nie jest wystarczająco chronione"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2018 pt. "Wykorzystanie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz innowacyjnych odnawialnych źródeł energii w projektach demonstracyjnych na skalę komercyjną w UE - w ostatnim dziesięcioleciu nie zostały osiągnięte zamierzone postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 25 pt. "Dyrektywa powodziowa -nastąpiły postępy w ocenie ryzyka, jednak wymagana jest poprawa planowania i wdrażania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 26/2018 pt. "Szereg opóźnień we wdrażaniu informatycznych systemów celnych - jak do nich doszło?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 31 pt. "Dobrostan zwierząt w UE - zmniejszanie dystansu między ambitnymi celami a praktycznym wdrażaniem"
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.249.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze. |
| Data aktu: | 26/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2019 |








