Decyzja wykonawcza 2017/2319 w sprawie równoważności ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do uznanych giełd w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/2319
z dnia 13 grudnia 2017 r.
w sprawie równoważności ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do uznanych giełd w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 4 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 23 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2  zobowiązano firmy inwestycyjne do zapewnienia, aby realizowany przez nie obrót akcjami dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym lub będącymi przedmiotem obrotu w systemach obrotu odbywał się na rynkach regulowanych, wielostronnych platformach obrotu (MTF) lub w ramach podmiotów systematycznie internalizujących transakcje bądź w systemach obrotu państw trzecich uznanych przez Komisję za równoważne zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2014/65/UE.

(2) Przepis art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ma zastosowanie wyłącznie do obowiązku obrotu w stosunku do akcji. Obowiązek obrotu nie obejmuje innych instrumentów udziałowych, takich jak kwity depozytowe, fundusze inwestycyjne typu ETF, certyfikaty i inne podobne instrumenty finansowe.

(3) Procedura stwierdzania równoważności w odniesieniu do systemów obrotu mających siedzibę w państwach trzecich, którą określono w art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2014/65/UE, ma na celu umożliwienie firmom inwestycyjnym realizowania obrotu akcjami, które podlegają obowiązkowi obrotu w Unii, w systemach obrotu państw trzecich uznanych za równoważne. Komisja powinna ocenić, czy ramy prawne i nadzorcze danego państwa trzeciego zapewniają spełnianie przez system obrotu posiadający zezwolenie udzielone w tym państwie trzecim prawnie wiążących wymogów, które są równoważne z wymogami wynikającymi z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 3 , z tytułu III dyrektywy 2014/65/UE, z tytułu II rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz z dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  i które podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu w tym państwie trzecim. Wymóg ten należy rozpatrywać w świetle celów, jakim służy wspomniany akt, zwłaszcza w świetle jego wkładu w ustanowienie i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zapewnienie integralności rynku i ochrony inwestorów, a ostatecznie - co równie ważne - stabilności finansowej.

(4) Zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) akapit czwarty dyrektywy 2014/65/UE ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego można uznać za równoważne, jeżeli spełniają co najmniej warunki stanowiące, że: a) rynki podlegają obowiązkowi uzyskania zezwolenia oraz stałemu skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów; b) w odniesieniu do rynków istnieją jasne i przejrzyste przepisy dotyczące dopuszczania papierów wartościowych do obrotu, tak aby takie papiery wartościowe mogły być przedmiotem uczciwego, uporządkowanego i efektywnego obrotu oraz aby były swobodnie zbywalne; c) emitenci papierów wartościowych powinni podlegać okresowym i stałym wymogom informacyjnym zapewniającym wysoki poziom ochrony inwestorów; oraz d) należy zapewniać przejrzystość i wiarygodność rynku przez zapobieganie nadużyciom rynkowym w postaci wykorzystywania informacji wewnętrznych i manipulacji na rynku.

(5) Celem niniejszej oceny równoważności jest ustalenie między innymi, czy prawnie wiążące wymogi, które mają zastosowanie w Hongkongu do uznanych giełd, utworzonych i posiadających zezwolenie udzielone na podstawie obowiązującego w Hongkongu rozporządzenia w sprawie papierów wartościowych i kontraktów terminowych (Securities and Futures Ordinance (SFO)) ("uznane giełdy") oraz nadzorowanych przez Komisję Papierów Wartościowych i Kontraktów Terminowych (Securities and Futures Commission (SFC)), są równoważne z wymogami wynikającymi z rozporządzenia (UE) nr 596/2014, z tytułu III dyrektywy 2014/65/UE, z tytułu II rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz z dyrektywy 2004/109/WE i podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu w tym państwie trzecim.

(6) Jeśli chodzi o warunek, zgodnie z którym rynki powinny podlegać obowiązkowi uzyskania zezwolenia oraz stałemu skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów, zgodnie z SFO (rozdział 571 Zbioru praw Hongkongu) uznana giełda musi prowadzić wielostronny system w oparciu o przepisy o charakterze nieuznaniowym. Nie ma ona swobody w wyborze sposobu realizacji transakcji oraz nie może zawierać transakcji na własny rachunek ani prowadzić obrotu polegającego na zestawianiu zleceń. Ponadto uznana giełda musi zapewniać członkom dostęp do swoich rynków i usług na zasadzie bezstronności. Kryteria dostępu muszą być obiektywne i przejrzyste oraz muszą być stosowane w sposób niedyskryminujący. W tym celu regulamin uznanej giełdy musi przewidywać racjonalne i niedyskryminacyjne standardy dostępu oraz kryteria kwalifikowalności. Regulamin giełdy podlega weryfikacji i zatwierdzeniu przez SFC. Aby uzyskać dostęp do systemu obrotu prowadzonego przez uznaną giełdę, należy zostać uczestnikiem uznanej giełdy. Uczestnicy giełdy muszą spełniać określone kryteria. Między innymi muszą mieć formę spółki utworzonej w Hongkongu, która uzyskała zezwolenie na podstawie sekcji 116 ust. 1 SFO i posiada ważne świadectwo rejestracji przedsiębiorstwa wydane na podstawie rozporządzenia w sprawie rejestracji przedsiębiorstw (Business Registration Ordinance).

(7) Aby można było uznać, że ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego w odniesieniu do systemów obrotu posiadających w tym państwie zezwolenie są równoważne z ramami ustanowionymi w dyrektywie 2014/65/UE, muszą być spełnione cztery warunki określone w art. 25 ust. 4 lit. a) akapit czwarty dyrektywy 2014/65/UE.

(8) Zgodnie z pierwszym warunkiem systemy obrotu w państwie trzecim muszą podlegać wymogowi uzyskania zezwolenia oraz skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów.

(9) Przepisy sekcji 19 ust. 1 lit. a) SFO stanowią, że prowadzić rynek giełdowy może wyłącznie podmiot, który jest uznaną giełdą. SFC może nadać danemu przedsiębiorstwu status uznanej giełdy, jeżeli zyska pewność, że leży to w interesie ogółu inwestorów lub w interesie publicznym bądź też służy właściwej regulacji rynków papierów wartościowych. SFC może, po konsultacjach publicznych, a następnie po konsultacji z sekretarzem ds. finansów Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong, nadać danemu przedsiębiorstwu status uznanej giełdy. SFC może również za zgodą sekretarza ds. finansów nadać status uznanego administratora giełd. Nadanie tego statusu może podlegać warunkom określonym przez SFC. Po nadaniu jej odpowiedniego statusu uznana giełda, która prowadzi rynek akcji, ma obowiązek zapewnienia funkcjonowania uporządkowanego, opartego na rzetelnych informacjach i sprawiedliwego rynku papierów wartościowych będących przedmiotem obrotu na jej giełdach zależnych. Zgodnie z częścią III działy 2-4 SFO uznana giełda musi zadbać o to, by ryzykiem związanym z jej działalnością i operacjami zarządzano w sposób ostrożny. Przy realizacji tych obowiązków musi ona działać w interesie publicznym, zwracając szczególną uwagę na interes ogółu inwestorów, oraz musi zapewniać, by interes publiczny, jeśli stoi w sprzeczności z interesem uznanej giełdy lub interesem uznanego administratora giełd, był wobec nich nadrzędny. Uznana giełda musi spełniać wszystkie prawnie wiążące wymogi nałożone na nią na podstawie dowolnej ustawy lub dowolnego przepisu, a także wszelkie inne wymogi prawne.

(10) SFC jest organem ds. regulacji rynków papierów wartościowych w Hongkongu. Zgodnie z częścią III SFO SFC jest odpowiedzialna za nadzór nad działalnością prowadzoną przez uznane giełdy oraz uznanych administratorów giełd, a także za monitorowanie i regulację tej działalności. SFC monitoruje uznane giełdy, by móc ocenić, czy na początkowym etapie oraz w dalszej bieżącej działalności wypełniają one swoje ustawowe obowiązki. Jeżeli uznana giełda nie wywiązuje się z tych obowiązków, SFC ma prawo podjąć odpowiednie działania określone w części III SFO. Przepisy sekcji 28 i 72 SFO stanowią, że SFC może cofnąć nadany przedsiębiorstwu status uznanej giełdy. Zgodnie z SFO SFC posiada uprawnienia regulacyjne, administracyjne i dochodzeniowe i może występować o wydanie orzeczeń sądowych w drodze postępowania cywilnego zgodnie z sekcją 213 i 214 SFO bądź może nakładać sankcje administracyjne lub karne, a także może wszczynać postępowanie karne lub kierować sprawy do rozpatrzenia w ramach tego postępowania. Ponadto zgodnie z sekcją 399 ust. 1 SFO SFC może publikować kodeksy i wytyczne, które uzna za stosowne, w celu udzielenia wskazówek dotyczących realizacji któregokolwiek z jej celów regulacyjnych i funkcji oraz funkcjonowania dowolnego przepisu SFO. Uznane giełdy są odpowiedzialne za ustanowienie i egzekwowanie własnych zasad obrotu, aby zapewnić przestrzeganie przepisów przez swoich członków. W celu zapewnienia ciągłego spełniania wymogów określonych w SFO SFC może przeprowadzać przeglądy i kontrole działalności uznanych giełd oraz uznanych administratorów giełd, ich elektronicznych systemów obrotu i rozliczania oraz mechanizmów zarządzania ryzykiem. Zgodnie z sekcją 23 SFO SFC może nakazać uznanej giełdzie wprowadzenie lub zmianę wszelkich zasad, które giełda ta ma prawo wprowadzić na mocy tej sekcji. SFC może zobowiązać uznaną giełdę do udostępnienia arkuszy zleceń i rejestrów transakcji, ewidencji i innych informacji dotyczących jej działalności lub dowolnej transakcji na papierach wartościowych. SFC może również nakazać uznanej giełdzie podjęcie konkretnych działań, w tym zobowiązać ją do podjęcia działania związanego z zarządzaniem jej działalnością lub prowadzeniem tej działalności, które to działanie określono w wezwaniu wystosowanym na podstawie sekcji 92 ust. 1 SFO, bądź zakazać jej podejmowania tego rodzaju działania. Ponadto zgodnie z sekcją 29 SFO SFC przysługuje uprawnienie do zawieszania transakcji na papierach wartościowych oraz do likwidacji uznanej giełdy, jeżeli SFC stwierdzi, że istnieje zagrożenie dla uporządkowanego obrotu na rynku akcji. W SFO przyznano SFC uprawnienia do stosowania środków dyscyplinarnych (część IX SFO) oraz wszczynania postępowań wobec osób lub podmiotów popełniających naruszenia związane z papierami wartościowymi (sekcja 388 SFO). Zakres sprawowanego przez SFC nadzoru i dyscyplinarnego dozoru wykracza poza grono spółek giełdowych i podmiotów, które uzyskały stosowne zezwolenie, i obejmuje również uczestników rynku, w tym inwestorów. W przypadkach nadużyć na rynku SFC przysługują na mocy SFO uprawnienia do stosowania środków dyscyplinarnych, cywilnoprawnych i karnych. Zgodnie z częścią XIII SFO SFC może wnosić sprawy do Trybunału ds. Nadużyć na Rynku oraz, w stosownych przypadkach, nakładać sankcje cywilnoprawne. Zgodnie natomiast z częścią XIV SFO SFC może wnosić sprawy do sądów karnych. W stosownych przypadkach SFC może również występować o wydanie nakazów przeszukania lokali zgodnie z sekcją 191 SFO oraz współpracować z krajowymi i zagranicznymi organami regulacyjnymi przy prowadzeniu dochodzeń na podstawie sekcji 186 SFO.

(11) Zawarty w 2001 r. między administratorem giełd a SFC protokół ustaleń, który dotyczy spraw związanych z prowadzonym przez SFC dozorem, nadzorem uczestników giełdy i nadzorem rynku, zobowiązuje uznane giełdy do regularnego lub doraźnego przekazywania SFC danych i informacji. Do celów monitorowania SFC ma dostęp do informacji na temat zleceń i transakcji w czasie rzeczywistym. Zgodnie z pkt 16 w załączniku II do wspomnianego protokołu ustaleń uznane giełdy są zobowiązane do możliwie jak najszybszego powiadamiania SFC o sprawach uznanych za poważne oraz do przekazywania SFC informacji w przewidzianych terminach uzgodnionych między obiema stronami. Zgodnie z sekcją 27 SFO SFC może zobowiązać uznaną giełdę do udostępnienia arkuszy zleceń i rejestrów transakcji oraz ewidencji prowadzonych w związku z jej działalnością lub na potrzeby jej działalności bądź w odniesieniu do wszelkich instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu, a także do przekazania innych informacji dotyczących jej działalności lub dowolnych transakcji na papierach wartościowych, kontraktach terminowych lub instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Uznane giełdy mają obowiązek prowadzić ewidencję wszystkich zleceń i transakcji dotyczących wszelkich instrumentów finansowych w zakresie, w jakim SFC może tego zasadnie wymagać na potrzeby wykonywania swoich funkcji. Mają one obowiązek przechowywać te ewidencje przez co najmniej siedem lat.

(12) Można zatem stwierdzić, że uznane giełdy w Hongkongu podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia oraz skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów.

(13) Zgodnie z drugim warunkiem w odniesieniu do systemów obrotu w państwach trzecich muszą istnieć jasne i przejrzyste zasady regulujące dopuszczanie papierów wartościowych do obrotu, tak aby obrót tymi papierami mógł przebiegać w uczciwy, uporządkowany i efektywny sposób, a papiery te były swobodnie zbywalne.

(14) Zgodnie z sekcją 21 SFO ustawowym obowiązkiem uznanej giełdy jest zapewnienie funkcjonowania uporządkowanego, opartego na rzetelnych informacjach i sprawiedliwego rynku. Zasady notowania to wymagania, które zawarto w zbiorze przepisów obowiązujących na danej giełdzie zgodnie z SFO, w których operator rynku ustanawia swój regulamin, aby zapewnić oferowanie uczciwego, uporządkowanego i efektywnego rynku na potrzeby obrotu papierami wartościowymi, i które przewidują wymóg zapewnienia, by emisja papierów wartościowych prowadzona była w uczciwy i uporządkowany sposób oraz by wszystkich posiadaczy wyemitowanych papierów wartościowych traktowano sprawiedliwie i równo. Zasady notowania zawierają podstawowe wymagania kwalifikacyjne do celów notowania papierów wartościowych. Zasady te obejmują również wymagania, które należy spełnić, zanim papiery wartościowe mogą zostać dopuszczone do obrotu, a także obowiązki, które emitent musi stale wypełniać po dopuszczeniu papierów wartościowych do obrotu. Zgodnie z sekcją 24 SFO SFC musi zatwierdzić te zasady notowania. Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie papierów do obrotu na giełdzie musi posiadać stosowny status prawny, spełnić określone wymogi kapitałowe i obowiązki informacyjne oraz posiadać w Hongkongu wystarczająco rozbudowane kierownictwo. Zarówno wnioskodawca, jak i jego przedsiębiorstwo muszą - w opinii operatora rynku - zasługiwać na dopuszczenie do obrotu. Przyjęcie lub odrzucenie wniosków o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu pozostaje wyłącznie w gestii uznanej giełdy. Odstępstwo od zasad notowania może zostać przyznane wyłącznie po przeanalizowaniu każdego indywidualnego przypadku, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. W przypadku gdy takie odstępstwo ma wywierać ogólny skutek, przyznać je można wyłącznie za uprzednią zgodą SFC. Uznana giełda musi zaświadczyć wobec SFC, że dany papier wartościowy zatwierdzono w celu dopuszczenia go do obrotu i notowania go. Papiery wartościowe muszą być swobodnie zbywalne i muszą spełniać określone kryteria dotyczące dystrybucji papierów wartościowych wśród ogółu ludności. Wreszcie w celu zagwarantowania uporządkowanego obrotu papierami wartościowymi SFC może zawiesić obrót danym produktem finansowym lub kategorią produktów finansowych, które są przedmiotem obrotu na uznanej giełdzie.

(15) W ramach swojego obowiązku zapewniania uporządkowanego, opartego na rzetelnych informacjach i uczciwego obrotu uznana giełda musi zapewniać odpowiedni poziom przejrzystości obrotu w odpowiednim terminie i na sprawiedliwych zasadach. Informacje przedtransakcyjne obejmują kwotowania najlepszej ceny kupna i sprzedaży, głębokość cen i zleceń. Pełen arkusz zleceń, w tym bieżące ceny kupna i sprzedaży oraz poziom zainteresowania zawarciem transakcji po tych cenach, podawany jest do publicznej wiadomości w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym w fazie notowań ciągłych. Uczestnicy rynku mogą uzyskać dostęp do informacji przedtransakcyjnych bezpośrednio za pomocą prowadzonego przez giełdy systemu danych rynkowych lub pośrednio za pośrednictwem podmiotów udostępniających informacje. Od wymogu przejrzystości przedtransakcyjnej nie istnieją żadne wyłączenia. Transakcje zrealizowane na uznanej giełdzie podlegają obowiązkowi posttransakcyjnego ujawnienia informacji. Szczegółowe informacje na temat transakcji realizowanych na giełdzie są rozpowszechniane w czasie rzeczywistym i obejmują m.in. ceny, ceny zamknięcia oraz informacje na temat wielkości obrotu rynkowego. Uczestnicy rynku mogą uzyskać dostęp do informacji posttransakcyjnych bezpośrednio za pomocą prowadzonego przez giełdy systemu danych rynkowych lub pośrednio za pośrednictwem podmiotów udostępniających informacje.

(16) Można zatem stwierdzić, że w odniesieniu do uznanych giełd w Hongkongu istnieją jasne i przejrzyste zasady regulujące dopuszczanie papierów wartościowych do obrotu, tak aby obrót tymi papierami mógł przebiegać w uczciwy, uporządkowany i efektywny sposób, a papiery te były swobodnie zbywalne.

(17) Zgodnie z trzecim warunkiem emitenci papierów wartościowych muszą podlegać okresowym i stałym wymogom informacyjnym zapewniającym wysoki poziom ochrony inwestorów.

(18) Obowiązujące na uznanej giełdzie zasady notowania muszą przewidywać jasne, kompleksowe i szczegółowe obowiązki informacyjne mające zastosowanie do rocznych i śródrocznych sprawozdań. Emitenci, których papiery wartościowe dopuszczono do obrotu, mają obowiązek publikowania rocznych sprawozdań finansowych oraz półrocznych sprawozdań finansowych, jak określono w zbiorze przepisów danej giełdy. Sprawozdania muszą podlegać badaniu i muszą być sporządzane zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami rachunkowości. Uznana giełda musi monitorować stałe spełnianie przez emitentów obowiązków informacyjnych przewidzianych w zasadach notowania. Ponadto uznana giełda dokonuje również weryfikacji sprawozdań rocznych emitentów, zwracając szczególną uwagę na przestrzeganie przez emitentów zasad notowania oraz na ujawnianie przez nich istotnych zdarzeń i zmian w ramach swoich bieżących działań z zakresu monitorowania i przestrzegania przepisów. SFC prowadzi czynny nadzór nad działalnością spółek i przeprowadza kompleksowe przeglądy wybranych spółek giełdowych w celu wykrycia wszelkich przypadków nieprzestrzegania przez nie przepisów i niewłaściwego postępowania. Ujawnianie wyczerpujących i aktualnych informacji o emitentach papierów wartościowych pozwala inwestorom oceniać wyniki działalności emitentów oraz gwarantuje inwestorom odpowiednią przejrzystość dzięki regularnemu przepływowi informacji.

(19) Można zatem stwierdzić, że emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na uznanych giełdach w Hongkongu podlegają okresowym i stałym wymogom informacyjnym zapewniającym wysoki poziom ochrony inwestorów.

(20) Zgodnie z czwartym warunkiem ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą zapewniać przejrzystość i wiarygodność rynku przez zapobieganie nadużyciom rynkowym w postaci wykorzystywania informacji wewnętrznych i manipulacji na rynku.

(21) Obowiązujące w Hongkongu przepisy dotyczące papierów wartościowych określone poniżej ustanawiają kompleksowe ramy regulacyjne i nadzorcze mające na celu zapewnienie integralności rynku, zapobieganie nieuczciwym lub oszukańczym zachowaniom na uznanych giełdach i rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji na temat papierów wartościowych lub emitentów, jak również zapobieganie wykorzystywaniu informacji wewnętrznych i manipulacji na rynku. W SFO uregulowano kwestie nadużyć na rynku i ustanowiono systemy odpowiedzialności cywilnej i karnej za tego rodzaju nadużycia. Nadużycia na rynku, zgodnie z definicją zawartą w SFO, obejmują sześć naruszeń, tj. wykorzystywanie informacji wewnętrznych (sekcje 270 i 291 SFO), zawieranie transakcji pod fałszywymi pozorami (sekcje 274 i 295 SFO), zmowy cenowe (sekcje 275 i 296 SFO), ujawnianie informacji o zakazanych transakcjach (sekcje 276 i 297 SFO), ujawnianie nieprawdziwych i wprowadzających w błąd informacji (sekcje 277 i 298 SFO) oraz manipulacja na rynku (sekcje 278 i 299 SFO). Sprawy dotyczące naruszeń wchodzących w zakres systemu odpowiedzialności cywilnej rozpatruje Trybunał ds. Nadużyć na Rynku, przed którym SFC może wszcząć postępowanie. W przypadku naruszeń wchodzących w zakres systemu odpowiedzialności karnej SFC ma uprawnienia do prowadzenia postępowań uproszczonych w sądach pierwszej instancji (Magistrate Courts). Zgodnie z sekcją 107 SFO SFC może występować o nałożenie sankcji karnych na osoby, które nakłaniają innych do zakupu lub sprzedaży papierów wartościowych, składając fałszywe lub lekkomyślne oświadczenia, lub - zgodnie z sekcją 298 SFO - na osoby, które ujawniają nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, które mogą skłonić innych do zakupu papierów wartościowych. Zgodnie z sekcją 277 SFO to drugie naruszenie uznaje się również za nadużycie w ramach systemu odpowiedzialności cywilnej za nadużycia na rynku. Ponadto w sekcji 300 SFO przewidziano odpowiedzialność karną osób, które przy zawieraniu transakcji na papierach wartościowych przejawiają nieuczciwe lub oszukańcze zachowania lub stosują takież mechanizmy lub systemy z zamiarem popełnienia wyłudzenia lub oszustwa. W sekcji 384 SFO przewidziano odpowiedzialność karną osób, które świadomie lub lekkomyślnie udzielają SFC lub uznanemu administratorowi giełd nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji. Jeżeli spółka zostanie uznana za winną naruszenia, na podstawie sekcji 390 SFO odpowiedzialność karna rozciąga się na każdego członka kierownictwa spółki, który wyraził zgodę na popełnienie przestępstwa, współuczestniczył w jego popełnieniu lub przez lekkomyślność przyczynił się do jego popełnienia.

(22) Można zatem stwierdzić, że ramy prawne i nadzorcze Hongkongu zapewniają przejrzystość i wiarygodność rynku przez zapobieganie nadużyciom rynkowym w postaci wykorzystywania informacji wewnętrznych i manipulacji na rynku.

(23) W związku z tym można także stwierdzić, że ramy prawne i nadzorcze regulujące uznane giełdy działające w Hongkongu pod nadzorem SFC spełniają cztery warunki, które spełniać powinny rozwiązania prawne i nadzorcze, a zatem należy uznać, że przewidują one funkcjonowanie systemu, który spełnia wymogi równoważne z wymogami dotyczącymi systemów obrotu określonym w dyrektywie 2014/65/UE, rozporządzeniu (UE) nr 600/2014, rozporządzeniu (UE) nr 596/2014 i dyrektywie 2004/109/WE.

(24) Zważywszy że znaczna liczba akcji wyemitowanych w UE, które dopuszczono do obrotu w systemach obrotu w UE i które są przedmiotem obrotu w tych systemach, jest również przedmiotem obrotu w systemach obrotu w Hongkongu, systemy obrotu w Hongkongu często pełnią rolę dodatkowych ośrodków płynności dla tych akcji wyemitowanych w UE. Dzięki temu unijne firmy inwestycyjne mogą prowadzić obrót akcjami wyemitowanymi w UE, które dopuszczono do obrotu w systemach obrotu w UE i które są przedmiotem obrotu w tych systemach, poza godzinami pracy systemów obrotu w UE. Uznanie ram prawnych i nadzorczych Hongkongu za równoważne z ramami unijnymi pozwoli zachować możliwość prowadzenia w dalszym ciągu przez unijne firmy inwestycyjne obrotu akcjami wyemitowanymi w UE poza godzinami pracy systemów obrotu w UE.

(25) Podstawę niniejszej decyzji stanowią dane wskazujące, że całkowity unijny obrót szeregiem akcji dopuszczonych do obrotu na giełdach w Hongkongu charakteryzuje na tyle wysoka częstotliwość, że firmy podlegające wymogom MiFID nie są w stanie skorzystać z wyłączenia określonego w art. 23 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Oznacza to, że obowiązek obrotu określony w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ma zastosowanie do znacznej liczby akcji dopuszczonych do obrotu w Hongkongu.

(26) Uzupełnienie niniejszej decyzji stanowić będą ustalenia dotyczące współpracy mające zapewnić skuteczną wymianę informacji i koordynację działań nadzorczych między właściwymi organami krajowymi a SFC.

(27) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi dotyczące uznanych giełd mające zastosowanie w Hongkongu na dzień przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja powinna w dalszym ciągu regularnie monitorować zmiany rozwiązań prawnych i nadzorczych dotyczących tych systemów obrotu, zmiany na rynku, skuteczność współpracy organów nadzoru przy monitorowaniu i egzekwowaniu wymogów, a także spełnianie warunków, na podstawie których podjęto niniejszą decyzję.

(28) Komisja powinna przeprowadzać regularne przeglądy rozwiązań prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do uznanych giełd w Hongkongu. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję szczegółowego przeglądu w dowolnym czasie, w przypadku gdy rozwój sytuacji spowoduje konieczność dokonania przez Komisję ponownej oceny równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.

(29) Mając na uwadze fakt, że rozporządzenie (UE) nr 600/2014 i dyrektywę 2014/65/UE stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r., konieczne jest, aby niniejsza decyzja weszła w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(30) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 uznaje się, że ramy prawne i nadzorcze w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong mające zastosowanie do uznanych giełd, które uzyskały zezwolenie w Hongkongu i które wymieniono w załączniku do niniejszej decyzji, są równoważne z wymogami wynikającymi z dyrektywy 2014/65/UE, rozporządzenia (UE) nr 600/2014, rozporządzenia (UE) nr 596/2014 i dyrektywy 2004/109/WE oraz podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Uznane giełdy:

The Stock Exchange of Hong Kong Limited (SEHK)

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1).
4 Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.331.87

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/2319 w sprawie równoważności ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do uznanych giełd w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE
Data aktu: 13/12/2017
Data ogłoszenia: 14/12/2017
Data wejścia w życie: 15/12/2017