uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz 1 , w szczególności jego art. 27,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 183/2005 ustanowiono ogólne zasady dotyczące higieny pasz oraz warunki i ustalenia, aby zapewnić przestrzeganie warunków przetwarzania, co umożliwi minimalizowanie i kontrolę potencjalnych zagrożeń. Określono w nim również, że zakłady przedsiębiorstw paszowych wpisywane są do rejestru właściwego organu lub są przezeń zatwierdzane. Ponadto podmioty działające na rynku pasz na dalszym etapie łańcucha paszowego zobowiązane są do zaopatrywania się w pasze wyłącznie w zarejestrowanych lub zatwierdzonych zakładach.
(2) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 określono wymagania dotyczące przedsiębiorstw paszowych na poziomach innych niż pierwotna produkcja paszy. W szczególności w załączniku tym określono, że wymogi dotyczące badań na obecność dioksyn powinny zostać poddane przeglądowi do dnia 16 marca 2014 r.
(3) Należy zmienić definicję produktów uzyskanych z olejów roślinnych określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić, że nie obejmuje ona produktów uzyskanych z oleju rafinowanego i dodatków paszowych dopuszczonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(4) Należy również zmienić definicję mieszania tłuszczów określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić różnicę między mieszaniem tłuszczów a samym przechowywaniem kolejnych partii tłuszczów i olejów bez ich mieszania. Ponadto należy wyjaśnić, kiedy tłuszcze mieszane uznaje się za mieszankę paszową, a kiedy za materiały paszowe.
(5) Jako że produkty w oczywisty sposób zanieczyszczone dioksynami powinny być wykrywane w momencie ich wprowadzania do łańcucha paszowego, należy doprecyzować, że wymagania dotyczące monitorowania poziomu dioksyn określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 mają zastosowanie do wszystkich podmiotów działających na rynku pasz wprowadzających paszę do obrotu, w tym również importerów.
(6) Aby zapewnić możliwość śledzenia drogi produktów i dostępność odpowiednich informacji na temat paszy, należy podkreślić kwestię zgodności z wymaganiami dotyczącymi etykietowania określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 3 i w szczególności z wymaganiami dotyczącymi nazw, specyfikacji i liczb określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 68/2013 4 .
(7) Reprezentatywna analiza dużych ilości produktu powinna być przeprowadzana na reprezentatywnej próbie. Dlatego próbki pierwotne tworzące próbkę zbiorczą należy pobierać w regularnych odstępach, np. co najmniej jedną próbkę pierwotną na 50 ton, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi pobierania próbek przewidzianymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 152/2009 5 .
(8) Wyniki badań na obecność dioksyn ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 183/2005, sprawozdania z audytów 6 Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej oraz fakt, iż w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach nie zgłoszono żadnej niezgodnej z przepisami próbki produktów uzyskanych z olejów roślinnych z wyjątkiem destylatów kwasów tłuszczowych pochodzących z rafinowania metodami fizycznymi i dezodoryzowanych destylatów 7 , dowodzą, że produkty te nie są obarczone dużym ryzykiem zanieczyszczenia dioksynami. W związku z tym należy złagodzić wymagania określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, zgodnie z którymi badania na obecność dioksyn powinny dotyczyć 100 % partii produktu.
(9) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 należy przewidzieć specjalny przepis w celu wyjaśnienia, na kim spoczywa odpowiedzialność za przeprowadzenie badań na obecność dioksyn w przywożonych produktach. Dzięki temu przywożone produkty będą równie bezpieczne jak produkty wytworzone w Unii.
(10) W systemie ustanowionym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w celu udowodnienia, za pośrednictwem certyfikatu, że przeprowadzono obowiązkową analizę danej partii, należy wprowadzić zmiany, dodając wymagania dotyczące zadań różnych podmiotów działających na rynku pasz, aby doprecyzować zakres obowiązków różnych podmiotów w łańcuchu paszowym.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.278.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1905 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do badań na obecność dioksyn w olejach, tłuszczach oraz uzyskanych z nich produktach |
| Data aktu: | 22/10/2015 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2015 |
| Data wejścia w życie: | 23/04/2016, 12/11/2015 |