Rozporządzenie 2015/1905 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do badań na obecność dioksyn w olejach, tłuszczach oraz uzyskanych z nich produktach

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1905
z dnia 22 października 2015 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do badań na obecność dioksyn w olejach, tłuszczach oraz uzyskanych z nich produktach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz 1 , w szczególności jego art. 27,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 183/2005 ustanowiono ogólne zasady dotyczące higieny pasz oraz warunki i ustalenia, aby zapewnić przestrzeganie warunków przetwarzania, co umożliwi minimalizowanie i kontrolę potencjalnych zagrożeń. Określono w nim również, że zakłady przedsiębiorstw paszowych wpisywane są do rejestru właściwego organu lub są przezeń zatwierdzane. Ponadto podmioty działające na rynku pasz na dalszym etapie łańcucha paszowego zobowiązane są do zaopatrywania się w pasze wyłącznie w zarejestrowanych lub zatwierdzonych zakładach.

(2) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 określono wymagania dotyczące przedsiębiorstw paszowych na poziomach innych niż pierwotna produkcja paszy. W szczególności w załączniku tym określono, że wymogi dotyczące badań na obecność dioksyn powinny zostać poddane przeglądowi do dnia 16 marca 2014 r.

(3) Należy zmienić definicję produktów uzyskanych z olejów roślinnych określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić, że nie obejmuje ona produktów uzyskanych z oleju rafinowanego i dodatków paszowych dopuszczonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

(4) Należy również zmienić definicję mieszania tłuszczów określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić różnicę między mieszaniem tłuszczów a samym przechowywaniem kolejnych partii tłuszczów i olejów bez ich mieszania. Ponadto należy wyjaśnić, kiedy tłuszcze mieszane uznaje się za mieszankę paszową, a kiedy za materiały paszowe.

(5) Jako że produkty w oczywisty sposób zanieczyszczone dioksynami powinny być wykrywane w momencie ich wprowadzania do łańcucha paszowego, należy doprecyzować, że wymagania dotyczące monitorowania poziomu dioksyn określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 mają zastosowanie do wszystkich podmiotów działających na rynku pasz wprowadzających paszę do obrotu, w tym również importerów.

(6) Aby zapewnić możliwość śledzenia drogi produktów i dostępność odpowiednich informacji na temat paszy, należy podkreślić kwestię zgodności z wymaganiami dotyczącymi etykietowania określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 3 i w szczególności z wymaganiami dotyczącymi nazw, specyfikacji i liczb określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 68/2013 4 .

(7) Reprezentatywna analiza dużych ilości produktu powinna być przeprowadzana na reprezentatywnej próbie. Dlatego próbki pierwotne tworzące próbkę zbiorczą należy pobierać w regularnych odstępach, np. co najmniej jedną próbkę pierwotną na 50 ton, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi pobierania próbek przewidzianymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 152/2009 5 .

(8) Wyniki badań na obecność dioksyn ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 183/2005, sprawozdania z audytów 6 Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej oraz fakt, iż w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach nie zgłoszono żadnej niezgodnej z przepisami próbki produktów uzyskanych z olejów roślinnych z wyjątkiem destylatów kwasów tłuszczowych pochodzących z rafinowania metodami fizycznymi i dezodoryzowanych destylatów 7 , dowodzą, że produkty te nie są obarczone dużym ryzykiem zanieczyszczenia dioksynami. W związku z tym należy złagodzić wymagania określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, zgodnie z którymi badania na obecność dioksyn powinny dotyczyć 100 % partii produktu.

(9) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 należy przewidzieć specjalny przepis w celu wyjaśnienia, na kim spoczywa odpowiedzialność za przeprowadzenie badań na obecność dioksyn w przywożonych produktach. Dzięki temu przywożone produkty będą równie bezpieczne jak produkty wytworzone w Unii.

(10) W systemie ustanowionym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w celu udowodnienia, za pośrednictwem certyfikatu, że przeprowadzono obowiązkową analizę danej partii, należy wprowadzić zmiany, dodając wymagania dotyczące zadań różnych podmiotów działających na rynku pasz, aby doprecyzować zakres obowiązków różnych podmiotów w łańcuchu paszowym.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 2 lit. h) określony w pkt 3 lit. b) załącznika do niniejszego rozporządzenia stosuje się od dnia 23 kwietnia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) w sekcji zatytułowanej "DEFINICJE" lit. b) i c) zastępuje się lit. b) i c) określonymi poniżej oraz dodaje się lit. d) w określonym poniżej brzmieniu:

"b) »produkty uzyskane z olejów i tłuszczów« oznaczają wszelkie produkty uzyskane bezpośrednio lub pośrednio z surowych lub odzyskiwanych olejów i tłuszczów metodami stosowanymi w produkcji wyrobów oleochemicznych lub biodiesla, a także metodą destylacji lub rafinowania metodami chemicznymi lub fizycznymi, inne niż

- olej rafinowany,

- produkty uzyskane z oleju rafinowanego oraz

- dodatki paszowe;

c) »mieszanie tłuszczów« oznacza wytwarzanie mieszanki paszowej lub - w przypadku gdy wszystkie składniki należą do tej samej pozycji w części C załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013(* i są uzyskiwane z tego samego gatunku roślin lub zwierząt - materiałów paszowych poprzez mieszanie olejów surowych, olejów rafinowanych, tłuszczów zwierzęcych, olejów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 852/2004 lub uzyskanych z nich produktów w celu wytworzenia oleju lub tłuszczu mieszanego, z wyjątkiem

- samego przechowywania kolejnych partii oraz

- mieszania wyłącznie olejów rafinowanych;

d) »olej lub tłuszcz rafinowany« oznacza olej lub tłuszcz, który poddano procesowi rafinacji, o którym mowa w pozycji nr 53 glosariusza procesów określonego w części B załącznika do rozporządzenia (UE) nr 68/2013.

2) w sekcji zatytułowanej "PRODUKCJA" pkt 8 otrzymuje określone poniżej brzmienie i dodaje się pkt 9 w określonym poniżej brzmieniu:

"8. Etykiety produktów powinny jednoznacznie wskazywać, czy produkty te są przeznaczone na paszę, czy na inne cele. Jeśli oświadcza się, że określona partia produktu nie jest przeznaczona na paszę, podmiot działający na dalszym etapie łańcucha nie może zmienić później tego oświadczenia.

9. Przy etykietowaniu materiałów paszowych zgodnie z art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009(* należy, jeśli to możliwe, stosować nazwy określone w rozporządzeniu (UE) nr 68/2013.

3) w sekcji zatytułowanej "MONITOROWANIE POZIOMU DIOKSYN" wprowadza się następujące zmiany:

a) nagłówek sekcji otrzymuje brzmienie:

"MONITOROWANIE POZIOMU DIOKSYN W OLEJACH, TŁUSZCZACH I PRODUKTACH Z NICH UZYSKANYCH";

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W celu uzupełnienia systemu HACCP wykorzystywanego przez podmiot działający na rynku pasz analizy, o których mowa w pkt 1, należy przeprowadzać przynajmniej z następującą częstotliwością (o ile nie określono dokładniej, masa partii produktów przeznaczonej do analizy nie przekracza 1 000 ton):

a) podmioty działające na rynku pasz przetwarzające surowe tłuszcze i oleje roślinne:

(i) 100 % partii produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów pochodzenia roślinnego, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- lecytyny,

- gum,

- produktów, o których mowa w ppkt (ii);

(ii) kwaśne oleje z rafinacji chemicznej, sopstok, zużyte pomocnicze materiały filtracyjne, zużytą ziemię bielącą i partie przychodzące surowego oleju kokosowego analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

b) podmioty działające na rynku pasz wytwarzające tłuszcz zwierzęcy, w tym przetwórnie tłuszczu zwierzęcego:

(i) jedna reprezentatywna analiza na 5 000 ton przy co najmniej jednej reprezentatywnej analizie rocznie w odniesieniu do tłuszczu zwierzęcego i produktów z niego uzyskanych, należących do materiału kategorii 3, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009(* , lub pochodzących z zakładu zatwierdzonego zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(* ;

c) podmioty działające na rynku pasz produkujące olej z ryb:

(i) 100 % partii oleju z ryb, jeśli został on wyprodukowany:

- z produktów uzyskanych z oleju z ryb innego niż rafinowany olej z ryb,

- z ryb z łowisk niemonitorowanych obecnie ani w przeszłości, z nieokreślonego źródła lub z Morza Bałtyckiego,

- z produktów ubocznych z ryb pochodzących z zakładów produkcji ryb przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które nie zostały zatwierdzone przez UE,

- z błękitka lub menhadena;

(ii) 100 % wychodzących partii produktów uzyskanych z oleju z ryb innego niż rafinowany olej z ryb;

(iii) jedna reprezentatywna analiza na 2 000 ton w przypadku oleju z ryb niewymienionego w ppkt (i);

(iv) olej z ryb odkażony w urzędowo zatwierdzonym procesie, o którym mowa w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 767/2009 i w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/786 * , analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

d) podmioty przemysłu oleochemicznego wprowadzające do obrotu paszę:

(i) 100 % przychodzących partii tłuszczów zwierzęcych nieobjętych lit. b) ani h), oleju z ryb nieobjętego lit. c) ani h), olejów i tłuszczów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz tłuszczów i olejów mieszanych;

(ii) 100 % partii produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów wprowadzonych do obrotu jako pasza, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- czystych, destylowanych kwasów tłuszczowych z hydrolizy,

- produktów, o których mowa w ppkt (iii);

(iii) surowe kwasy tłuszczowe z hydrolizy, kwasy tłuszczowe estryfikowane glicerolem, mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, sole kwasów tłuszczowych i partie przychodzące surowego oleju kokosowego analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

e) podmioty przemysłu biodiesla wprowadzające do obrotu paszę:

(i) 100 % przychodzących partii tłuszczów zwierzęcych nieobjętych lit. b) ani h), oleju z ryb nieobjętego lit. c) ani h), olejów i tłuszczów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz tłuszczów i olejów mieszanych;

(ii) 100 % partii produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów wprowadzonych do obrotu jako pasza, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- lecytyny,

- gum,

- produktów, o których mowa w ppkt (iii);

(iii) kwaśne oleje z rafinacji chemicznej, sopstok i surowy olej kokosowy analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

f) zakłady mieszania tłuszczów:

(i) 100 % partii przychodzących surowego oleju kokosowego, tłuszczów zwierzęcych nieobjętych lit. b) ani h), oleju z ryb nieobjętego lit. c) ani h), olejów i tłuszczów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 852/2004, tłuszczów i olejów mieszanych oraz produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- lecytyny,

- gum,

- produktów, o których mowa w ppkt (ii);

(ii) kwaśne oleje z rafinacji chemicznej, surowe kwasy tłuszczowe z hydrolizy, czyste, destylowane kwasy tłuszczowe z hydrolizy i sopstok analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

lub

(iii) 100 % partii tłuszczów i olejów mieszanych przeznaczonych na paszę.

Podmiot działający na rynku pasz informuje właściwy organ o wybranej alternatywie;

g) producenci mieszanek paszowych dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, inni niż wymienieni w lit. f):

(i) 100 % partii przychodzących surowego oleju kokosowego, tłuszczów zwierzęcych nieobjętych lit. b) ani h), oleju z ryb nieobjętego lit. c) ani h), olejów i tłuszczów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 852/2004, tłuszczów i olejów mieszanych oraz produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- lecytyny,

- gum,

- produktów, o których mowa w ppkt (ii);

(ii) kwaśne oleje z rafinacji chemicznej, surowe kwasy tłuszczowe z hydrolizy, czyste, destylowane kwasy tłuszczowe z hydrolizy, pomocnicze materiały filtracyjne, ziemię bielącą i sopstok analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP;

(iii) 1 % partii w przypadku wyprodukowanych mieszanek paszowych zawierających produkty, o których mowa w ppkt (i) i (ii);

h) importerzy wprowadzający do obrotu następującą paszę:

(i) 100 % przywożonych partii surowego oleju kokosowego, tłuszczów zwierzęcych, olejów z ryb, olejów i tłuszczów odzyskanych od podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, tłuszczów i olejów mieszanych, tokoferoli ekstrahowanych z oleju roślinnego i wytworzonego z nich octanu tokoferylu oraz produktów uzyskanych z olejów i tłuszczów, z wyjątkiem:

- gliceryny,

- lecytyny,

- gum,

- produktów, o których mowa w ppkt (ii);

(ii) kwaśne oleje z rafinacji chemicznej, surowe kwasy tłuszczowe z hydrolizy, czyste, destylowane kwasy tłuszczowe z hydrolizy i sopstok analizuje się i dokumentuje w ramach systemu HACCP.

c) pkt 4, 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"4. W przypadku gdy podmiot działający na rynku pasz posiada dokument poświadczający, że wprowadzana do jego zakładu partia produktu lub wszystkie jej elementy, o których mowa w pkt 2, zostały poddane analizie na wcześniejszym etapie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji, podmiot działający na rynku pasz zostaje zwolniony z obowiązku poddania analizie tej partii.

5. Do każdej partii produktów poddanej analizie zgodnie z pkt 2 dołącza się dokument poświadczający, że produkty te lub wszystkie ich składniki zostały poddane analizie lub zostały przedstawione do analizy w akredytowanym laboratorium, o którym mowa w pkt 1, z wyjątkiem partii produktów, o których mowa w pkt 2 lit. a) ppkt (ii), lit. b) ppkt (i), lit. c) ppkt (iii) i (iv), lit. d) ppkt (iii), lit. e) ppkt (iii), lit. f) ppkt (ii), lit. g) ppkt (ii) i lit. h) ppkt (ii).

Dowód przeprowadzenia analizy wskazuje jednoznacznie na związek danej dostawy z poddaną analizie partią lub partiami. Związek ten opisuje się w udokumentowanym systemie śledzenia drogi produktów stosowanym przez dostawcę. W szczególności w przypadku gdy w skład dostawy wchodzi więcej niż jedna partia lub więcej niż jeden składnik, wymagany dokument poświadczający dotyczy każdego składnika dostawy. W przypadku gdy badanie przeprowadzane jest w odniesieniu do produktu wychodzącego, dokumentem poświadczającym poddanie produktu analizie jest sprawozdanie z analizy.

Każdej dostawie produktów, o których mowa w pkt 2 lit. b) ppkt (i) lub lit. c) ppkt (iii) towarzyszy dokument poświadczający zgodność tych produktów z wymogami pkt 2 lit. b) ppkt (i) lub lit. c) ppkt (iii). Jeżeli jest to wymagane, dowód na przeprowadzenie analizy obejmującej dostarczoną partię lub partie musi zostać przesłany odbiorcy, gdy podmiot otrzyma wyniki analizy z upoważnionych laboratoriów.

6. Jeśli wszystkie partie przychodzące produktów, o których mowa w pkt 2 lit. g) ppkt (i), włączane do procesu produkcji zostały poddane analizie zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia oraz jeśli można zapewnić, że proces produkcji, sposób obchodzenia się z partią oraz przechowywanie nie zwiększają poziomu skażenia dioksynami, podmiot działający na rynku pasz zostaje zwolniony z obowiązku poddawania analizie produktu wychodzącego, natomiast przeprowadza jego analizę zgodnie z systemem HACCP.".

1 Dz.U. L 35 z 8.2.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz (Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.U. L 29 z 30.1.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 152/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. ustanawiające metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli pasz (Dz.U. L 54 z 26.2.2009, s. 1).
6 http://ec.europa.eu/food/fvo/audit_reports/index.cfm: audyty nr: 2013-6748, 2013-6749, 2013-6750, 2013-6751, 2013-6752, 2013-6753, 2014-7036, 2014-7037 i 2014-7038.
*)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.U. L 29 z 30.1.2013, s. 1).
**)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz (Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1).
*)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
**)Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
***)Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/786 z dnia 19 maja 2015 r. określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 10).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.278.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1905 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do badań na obecność dioksyn w olejach, tłuszczach oraz uzyskanych z nich produktach
Data aktu: 22/10/2015
Data ogłoszenia: 23/10/2015
Data wejścia w życie: 12/11/2015, 23/04/2016