a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ramy prawne jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej obejmują środki określone w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(2).
(2) Stosowanie ram prawnych jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej nie narusza obowiązków państw członkowskich zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 549/2004.
(3) W komunikacie z dnia 22 grudnia 2011 r.(3) Komisja ogłosiła zamiar ustanowienia systemu zarządzania i mechanizmów zachęt w procesie realizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w oparciu o art. 15a rozporządzenia (WE) nr 550/2004. Mechanizmy te obejmują wspólne projekty, które powinny przyczynić się do pomyślnego wdrożenia europejskiego centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym; wytyczne dotyczące wspólnych projektów, które powinny ustanowić wiążące ramy dla wspierania procesu wdrażania planu przez te projekty; oraz mechanizmy zarządzania, które powinny zapewnić terminową, skoordynowaną i zsynchronizowaną realizację w drodze określenia jednoznacznego podziału obowiązków między zainteresowane strony.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 550/2004 ma na celu wspieranie użytkowników przestrzeni powietrznej i instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w usprawnianiu infrastruktury wspólnej dla żeglugi powietrznej, zapewnianiu służb żeglugi powietrznej oraz wykorzystaniu przestrzeni powietrznej w drodze współpracy w ramach wspólnych projektów. Ma także na celu przyspieszenie realizacji projektu europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR).
(5) Projekt SESAR ma na celu unowocześnienie europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Jest filarem technologicznym inicjatywy jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(6) Projekt SESAR obejmuje trzy fazy: fazę planowania obejmującą zdefiniowanie podstaw systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) nowej generacji; fazę opracowywania obejmującą opracowanie i zatwierdzenie systemów technologicznych, części składowych i procedur operacyjnych nowej generacji; oraz fazę realizacji obejmującą industrializację i wdrażanie nowych systemów zarządzania ruchem lotniczym.
(7) Centralny plan zarządzania ruchem lotniczym w Europie (zwany dalej centralnym planem ATM), opracowany podczas fazy planowania systemu SESAR, jest uzgodnionym planem działania, który ma na celu wprowadzenie badań naukowych i rozwoju w zakresie ATM w fazę realizacji.
(8) Centralny plan ATM przedstawia zasadnicze zmiany operacyjne konieczne dla osiągnięcia celów jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES) w zakresie skuteczności działania. Jest kluczowym narzędziem realizacji systemu SESAR i stanowi podstawę terminowej, skoordynowanej i zsynchronizowanej realizacji nowych funkcji ATM.
(9) Cele i priorytety procesu realizacji powinny także uwzględniać aspekty operacji sieciowych określonych w planie strategicznym sieci, który zawiera docelowe parametry skuteczności działania zgodne z europejskimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami w tym zakresie i działania planowane dla osiągnięcia tych parametrów, oraz w planie operacyjnym sieci określonym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 677/2011(4).
(10) Terminowa, skoordynowana i zsynchronizowana realizacja systemu SESAR ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów SES w zakresie skuteczności działania i ogólnych korzyści ekonomicznych oczekiwanych w wyniku unowocześnienia systemu ATM.
(11) Wspólne projekty przewidziane w art. 15a rozporządzenia (WE) nr 550/2004 powinny przyczynić się do pobudzenia działania europejskiej sieci ATM (EATMN) i wykazać ogólnie pozytywne wyniki analizy kosztów i korzyści, z uwzględnieniem wszelkich negatywnych skutków dotyczących określonych regionów lub zainteresowanych stron.
(12) W celu zapewnienia terminowego, skoordynowanego i zsynchronizowanego wdrażania i monitorowania wspólnych projektów, optymalnego wykorzystania instrumentów i organów określonych w ramach prawnych jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w procesie realizacji systemu SESAR konieczne jest ustanowienie systemu zarządzania.
(13) Efektywne zarządzanie procesem realizacji systemu SESAR i zapewnienie jego wiarygodności wymaga zaangażowania zainteresowanych stron uczestniczących w działalności operacyjnej, które są odpowiedzialne za działanie systemu ATM, w zarządzanie tym procesem.
(14) Zainteresowane strony uczestniczące w działalności operacyjnej, które inwestują w proces realizacji systemu SESAR, powinny odgrywać wiodącą rolę w zarządzaniu działaniami realizacyjnymi i w ich wdrażaniu, najlepiej za pośrednictwem jednego podmiotu, unikając przy tym konfliktu interesów.
(15) W procesie realizacji systemu SESAR przemysł wytwórczy powinien pełnić rolę doradczą, aby zapewnić zgodność z industrializacją i terminową dostępność urządzeń.
(16) Komisja powinna nadzorować działania realizacyjne, aby upewnić się, że są one zgodne z celami SES i chronią interes publiczny, poprzez ustanowienie odpowiednich mechanizmów sprawozdawczości i monitorowania, które w najlepszy możliwy sposób wykorzystują istniejące instrumenty, takie jak europejski i lokalny plan wdrożeniowy dla jednolitej przestrzeni powietrznej (plan i sprawozdanie ESSIP i dokumenty LSSIP).
(17) Komisja powinna przekazywać Komitetowi ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej pełne informacje na temat procesu wyboru komórki kierownika procesu realizacji w celu zatwierdzenia programu realizacji i dokonania wyboru projektów wdrożeniowych. Kwestie te powinny być konsultowane z Komitetem ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej, bez uszczerbku dla zasad i procedur ustanowionych w odpowiednich unijnych programach finansowania.
(18) Europejska Organizacja Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (Eurocae), która opracowuje materiały techniczne i prowadzi prace przygotowawcze i pomocnicze związane z normalizacją na szczeblu europejskim, powinna służyć Komisji pomocą w zakresie monitorowania i wspierania procesów normalizacyjnych oraz w promowaniu stosowania norm europejskich.
(19) Wprawdzie za realizację projektów SESAR dotyczących sił zbrojnych odpowiadają zainteresowane państwa członkowskie, jednak konieczna jest koordynacja działań z siłami zbrojnymi dla uniknięcia niekorzystnych skutków dla zdolności obronnych.
(20) Aby zachęcić zainteresowane strony do wczesnych inwestycji i osłabić znaczenie tych aspektów realizacji, w przypadku których analiza kosztów i korzyści daje mniej pozytywne wyniki, projekty wdrożeniowe mające na celu realizację wspólnych projektów powinny kwalifikować się do finansowania unijnego i innych zachęt, zgodnie z zasadami i procedurami unijnych programów finansowania i systemów zachęt.
(21) W miarę możliwości należy dążyć do uzyskania synergii między realizacją systemu SESAR i funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB).
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(3) COM(2011) 923 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 185 z 15.7.2011, s. 1.
(5) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.
(6) Dz.U. L 341 z 7.12.2006, s. 3.
(7) Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 1.
(8) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 26.
(9) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(10) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
1 Art. 2 pkt 1 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1).
3 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1).
5 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
6 Art. 2 pkt 3a dodany przez art. 4 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
7 Art. 2 pkt 4a dodany przez art. 4 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
8 Art. 2 pkt 6 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. d rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
9 Art. 2 pkt 6a dodany przez art. 4 pkt 1 lit. e rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
10 Art. 2 pkt 6b dodany przez art. 4 pkt 1 lit. e rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
11 Art. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. f rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
12 Art. 2 pkt 9 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. f rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
13 Art. 2 pkt 10 zmieniony przez art. 4 pkt 1 lit. f rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
14 Art. 2 pkt 11 dodany przez art. 4 pkt 1 lit. g rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
15 Art. 4 zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
16 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
17 Art. 5 ust. 2a dodany przez art. 4 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
18 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 4 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
19 Art. 5 ust. 4 uchylony przez art. 4 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
20 Art. 5 ust. 7 dodany przez art. 4 pkt 3 lit. e rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
21 Art. 8 ust. 2 lit. g zmieniona przez art. 4 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
22 Art. 8 ust. 4 lit. c zmieniona przez art. 4 pkt 4 lit. b ppkt i rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
23 Art. 8 ust. 4 lit. e zmieniona przez art. 4 pkt 4 lit. b ppkt ii rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
24 Art. 9 ust. 2 lit. j zmieniona przez art. 4 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
25 Art. 9 ust. 2 lit. k dodana przez art. 4 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.
26 Art. 11 zmieniony przez art. 4 pkt 6 rozporządzenia nr 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.36.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2021 r.