Decyzja 2012/836/UE w sprawie pomocy państwa SA.34440 (12/C) przyznanej przez Wielkie Księstwo Luksemburga dotyczącej sprzedaży Dexia BIL

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 lipca 2012 r.
w sprawie pomocy państwa SA.34440 (12/C) przyznanej przez Wielkie Księstwo Luksemburga dotyczącej sprzedaży Dexia BIL

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 5264)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/836/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 grudnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy(1),

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),

po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi artykułami(2) i uwzględniając otrzymane odpowiedzi,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

(1) Decyzją z dnia 19 listopada 2008 r.(3) Komisja uznała, że nie będzie wnosić zastrzeżeń odnośnie do środków nadzwyczajnych dotyczących operacji wsparcia płynnościowego (ang. "liquidity assistance", zwanej dalej "operacją LA") oraz do gwarancji na niektóre składniki pasywów grupy Dexia(4). Komisja uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE jako pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji i wyraziła zgodę na stosowanie tych środków przez sześć miesięcy od dnia 3 października 2008 r., wskazując jednocześnie, że po upływie tego okresu dokona ponownej oceny pomocy jako środka strukturalnego.

(2) Belgia, Francja i Luksemburg (zwane dalej "zainteresowanymi państwami członkowskimi") zgłosiły Komisji pierwszy plan restrukturyzacyjny grupy Dexia odpowiednio dnia 16, 17 i 18 lutego 2009 r.

(3) Decyzją z dnia 13 marca 2009 r. Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do wszystkich środków przyznanych na rzecz grupy Dexia(5).

(4) Decyzją z dnia 30 października 2009 r.(6) Komisja wyraziła zgodę na przedłużenie gwarancji, o której mowa w motywie (1), do dnia 28 lutego 2010 r. lub do dnia przyjęcia przez Komisję decyzji w sprawie zgodności środka pomocy i planu restrukturyzacyjnego spółki Dexia.

(5) Dnia 9 lutego 2010 r. zainteresowane państwa członkowskie przekazały Komisji informacje dotyczące planowanych dodatkowych środków, mających stanowić uzupełnienie pierwotnego planu restrukturyzacyjnego przedstawionego w lutym 2009 r.

(6) Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r.(7) Komisja zatwierdziła plan restrukturyzacyjny dla grupy Dexia i przekształcenie środków nadzwyczajnych na pomoc na restrukturyzację pod warunkiem wypełnienia wszystkich zobowiązań i warunków zawartych w tej decyzji.

(7) Latem 2011 r. Dexia zaczęła napotykać kolejne trudności i zainteresowane państwa członkowskie przewidziały dodatkowe środki pomocy.

(8) Decyzją z dnia 17 października 2011 r.(8) Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające odnośnie do środka sprzedaży przez Dexia SA i wykupu przez państwo belgijskie Dexia Banque Belgique (zwanego dalej "DBB"). W trosce o utrzymanie stabilności finansowej Komisja postanowiła również zatwierdzić tymczasowo ten środek. Stosowanie go było dozwolone przez sześć miesięcy od dnia przyjęcia wspomnianej decyzji lub, jeśli Belgia przedstawi plan restrukturyzacyjny w ciągu sześciu miesięcy od tej samej daty, do momentu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji w sprawie środka.

(9) Dnia 18 października 2011 r. zainteresowane państwa członkowskie poinformowały Komisję o nowych potencjalnych środkach możliwych do zastosowania w oczekiwaniu na nowy plan restrukturyzacji lub likwidacji spółki Dexia. W ramach tych nowych środków w dniu 21 października 2011 r. Belgia zgłosiła Komisji możliwość zastosowania dla DBB awaryjnego wsparcia płynnościowego (ang. "Emergency Liquidity Assistance", zwanego dalej "ELA") pod warunkiem udzielenia gwarancji przez państwo belgijskie. Środek ten miał umożliwić DBB przyznanie finansowania dla spółki Dexia Crédit Local SA (zwanej dalej "DCL").

(10) Dnia 14 grudnia 2011 r. Francja, Belgia i Luksemburg powiadomiły Komisję, w ramach wspomnianych nowych środków, również o planowanej tymczasowej gwarancji refinansowania (zwanej dalej "tymczasową gwarancją refinansowania"), która miała być udzielona przez zainteresowane państwa członkowskie na rzecz Dexia SA i DCL.

(11) Decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. (zwaną dalej "decyzją o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do dodatkowego środka na restrukturyzację Dexia")(9), w trosce o utrzymanie stabilności finansowej, Komisja postanowiła zatwierdzić tymczasowo, do dnia 31 maja 2012 r., tymczasową gwarancję refinansowania. Niemniej na mocy tej decyzji Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w odniesieniu do wszystkich dodatkowych środków na restrukturyzację grupy Dexia zastosowanych od momentu przyjęcia decyzji warunkowej (w tym tymczasowej gwarancji refinansowania) i zażądała od zainteresowanych państw członkowskich, by w ciągu trzech miesięcy przedstawiły jej plan restrukturyzacji spółki Dexia lub jeśli rentowność Dexia nie może zostać przywrócona - plan uporządkowanej likwidacji spółki Dexia.

(12) Dnia 21 i 22 marca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie przedłożyły Komisji plan uporządkowanej likwidacji spółki Dexia.

(13) Dnia 25 maja 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie przedłożyły Komisji wniosek o przedłużenie tymczasowej gwarancji refinansowania. Dnia 31 maja 2012 r. Komisja przyjęła dwie decyzje.

(14) W pierwszej decyzji (zwanej dalej "decyzją o rozszerzeniu postępowania") Komisja postanowiła o rozszerzeniu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie grupy Dexia, aby przeanalizować plan uporządkowanej likwidacji grupy Dexia przedstawiony przez Belgię, Francję i Luksemburg w dniach 21 i 22 marca 2012 r.(10).

(15) W drugiej decyzji (zwanej dalej "decyzją o przedłużeniu gwarancji")(11) Komisja zatwierdziła tymczasowo, do momentu przyjęcia ostatecznej decyzji w sprawie planu uporządkowanej likwidacji spółki Dexia, przedłużenie do dnia 30 września 2012 r. okresu obowiązywania tymczasowej gwarancji zainteresowanych państw członkowskich na refinansowanie Dexia SA i DCL, rozszerzając jednocześnie formalne postępowanie wyjaśniające na ten środek.

(16) Dnia 5 czerwca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie zgłosiły Komisji zwiększenie limitu tymczasowej gwarancji do maksymalnej kwoty głównej wynoszącej 55 mld EUR. W decyzji z dnia 6 czerwca 2012 r.(12) Komisja tymczasowo zatwierdziła, do momentu przyjęcia ostatecznej decyzji w sprawie planu uporządkowanej likwidacji spółki Dexia, zwiększenie limitu gwarancji.

Postępowanie dotyczące sprzedaży Dexia Banque Internationale à Luxembourg

(17) Dnia 6 października 2011 r. Dexia SA ogłosiła w komunikacie prasowym(13), że prowadzi negocjacje na zasadzie wyłączności z międzynarodową grupą inwestorów, w skład której wchodzi państwo luksemburskie, zmierzających do cesji banku Dexia Banque Internationale à Luxembourg (zwanego dalej "Dexia BIL"). Zarząd grupy Dexia miał wypowiedzieć się co do treści ewentualnej oferty po upływie okresu wyłączności.

(18) Dnia 18 grudnia 2011 r. Komisja została poinformowana, że wiążący protokół ustaleń, dotyczący sprzedaży 99,906% udziałów w Dexia BIL posiadanych przez Dexia SA, był bliski sfinalizowania. W myśl tego protokołu grupa inwestorów z Kataru, Precision Capital SA, miała nabyć 90% udziałów, a pozostałe 10% miało nabyć państwo luksemburskie. Niektóre aktywa Dexia BIL zostały wyłączone z zakresu przedmiotowej transakcji.

(19) Sprzedaż Dexia BIL nie stanowiła jednego ze środków zatwierdzonych przez Komisję w ramach planu restrukturyzacji grupy Dexia zatwierdzonego w dniu 26 lutego 2010 r. Nie była również objęta formalnym postępowaniem wyjaśniającym wszczętym przez Komisję decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie środków na restrukturyzację zgłoszonych Komisji po tej dacie.

(20) O sprzedaży Dexia BIL Komisja została poinformowana jeszcze przed dniem 21 grudnia 2011 r. Sprzedaż Dexia BIL będzie więc analizowana przez Komisję odrębnie od restrukturyzacji Dexia nie tylko ze względu na konieczność uzyskania pewności prawnej w jak najkrótszym możliwym czasie, ale również i przede wszystkim ze względu na niezależny charakter sprzedaży Dexia BIL od restrukturyzacji grupy w świetle środka pomocy zatwierdzonego tymczasowo w 2011 r., zważywszy, że - jak wynika z informacji uzyskanych przez Komisję - przedmiotowa sprzedaż była planowana już od 2009 r. i że Dexia BIL będzie pod względem prawnym i ekonomicznym odrębna od Dexia.

(21) Dnia 23 marca 2012 r. władze luksemburskie formalnie zgłosiły Komisji sprzedaż Dexia BIL.

(22) Decyzją z dnia 3 kwietnia 2012 r.(14) Komisja poinformowała Luksemburg o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego przewidzianego w art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do sprzedaży Dexia BIL.

(23) Dnia 4 maja 2012 r. i 12 czerwca 2012 r. władze luksemburskie przedstawiły Komisji dodatkowe informacje, w tym dokonaną przez Dexia SA aktualizację oceny godziwości ceny sprzedaży Dexia BIL na dzień 30 maja 2012 r. (zwaną dalej "zaktualizowaną oceną godziwości").

(24) Decyzja Komisji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(15). Komisja wezwała zainteresowane strony do zgłaszania swoich uwag odnośnie do przedmiotowego środka.

(25) Komisja otrzymała od zainteresowanych stron uwagi w tej sprawie. Przekazała je władzom luksemburskim, umożliwiając jednocześnie skomentowanie ich, a odpowiedni komentarz Luksemburga wpłynął pismem z dnia 28 czerwca 2012 r.

2. STAN FAKTYCZNY

2.1. Opis grupy Dexia

(26) Dexia BIL należy do grupy Dexia. Powstała w 1996 r. w wyniku połączenia francuskiego Crédit Local i belgijskiego Crédit Communal, Dexia specjalizowała się w pożyczkach dla samorządów, ale posiadała też około 5,5 mln klientów indywidualnych, głównie w Belgii, Luksemburgu i Turcji.

(27) Grupa Dexia była zorganizowana wokół spółki dominującej (Dexia SA) i trzech operacyjnych spółek zależnych zlokalizowanych we Francji (DCL), Belgii (DBB) i Luksemburgu (Dexia BIL).

Uproszczony schemat organizacyjny grupy na dzień 30 września 2011 r. (tj. przed dokonaniem sprzedaży ogłoszonej podczas posiedzenia Zarządu Dexia w dniu 9 października 2011 r.)

grafika

(28) Dnia 20 października 2011 r. DBB została sprzedana państwu belgijskiemu, a na dzień 31 grudnia 2011 r. bilans skonsolidowany grupy Dexia (z uwzględnieniem wyłączenia DBB z dniem 1 października 2011 r.) wykazywał wartość 413 mld EUR.

(29) Poza sprzedażą DBB, która miała miejsce w dniu 20 października 2011 r., grupa Dexia ogłosiła zamiar sprzedaży "w krótkim czasie" następujących podmiotów:

- Dexia BIL;

- Dexia Municipal Agency;

- DenizBank;

- Dexia Asset Management (zwana dalej "DAM");

- RBC Dexia Investor Services (zwana dalej "RBCD").

(30) Udziały najważniejszych akcjonariuszy Dexia SA są następujące:

Nazwa subskrybenta % posiadanych akcji na dzień 31 grudnia 2011 r.
Caisse des Dépôts et consignations 17,6%
Holding Communal 14,3%
Arco Group 12,0%
Rząd francuski 5,7%
Federalny rząd belgijski 5,7%
Ethias 5,0%
3 regiony belgijskie 5,7%
CNP Assurances 3,0%
Pracownicy 0,6%
Inni 30,4%
Źródło: Dexia, Przedstawienie wyników finansowych za 2011 r., dn. 23 lutego 2012 r., s. 51; zawarte w planie uporządkowanej likwidacji przedstawionym Komisji

2.2. Opis Dexia BIL

(31) Dexia BIL jest jednym z największych banków komercyjnych w Luksemburgu, a jej bilans na dzień 30 czerwca 2011 r. wyniósł 41 mld EUR. Dexia BIL prowadzi działalność nie tylko w Luksemburgu, ale również w innych państwach, jak Szwajcaria, Zjednoczone Królestwo, niektóre państwa Azji i Środkowego Wschodu, bezpośrednio lub za pośrednictwem niektórych swoich spółek zależnych. Dexia BIL posiada również duży portfel papierów wartościowych typu "legacy" o wartości rynkowej szacowanej na dzień 30 września 2011 r. na kwotę około [5 - 10] mld EUR.

(32) Dexia BIL jest jednym z dużych banków posiadającym sieć oddziałów w Luksemburgu i jest ważnym podmiotem lokalnej gospodarki zarówno jako bank depozytowy dla rezydentów osób fizycznych i przedsiębiorstw, jak i bank udzielający kredytów konsumenckich, hipotecznych i gospodarczych.

(33) Jak wynika z zestawień dostarczonych przez Commission de surveillance du secteur financier ("CSSF"), luksemburski organ nadzoru sektora finansowego, Dexia BIL jest dla [10 - 15] % rezydentów - osób fizycznych i dla [15 - 20] % rezydentów - MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) bankiem odniesienia, co stawia go na trzecim miejscu na rynku luksemburskim. Udział Dexia BIL w rynku w luksemburskim systemie bankowym wynosi około [10 - 15] % w zakresie depozytów, [10 - 15] % w zakresie pożyczek i [5 - 10] % w zakresie aktywów zarządzanych w ramach bankowości prywatnej.

2.3. Trudności spółki Dexia

(34) Trudności, jakie napotkała Dexia w okresie kryzysu finansowego jesienią 2008 r., zostały opisane w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. Trudności, z jakimi Dexia borykała się ostatnio, są streszczone poniżej.

(35) Przede wszystkim pogłębienie kryzysu związanego z długiem państwowym, któremu musiało stawić czoło wiele europejskich banków, spowodowało rosnącą nieufność inwestorów wobec partnerów bankowych, którzy nie byli w stanie uzyskać finansowania na zadowalającym poziomie i warunkach.

(36) Ponadto grupa Dexia, szczególnie narażona na ryzyko kredytu dla dłużnika typu państwowego lub parapaństwowego, spotkała się ze wzmożoną nieufnością inwestorów. Dexia posiada bowiem w swoich aktywach liczne pożyczki lub obligacje państwowe lub samorządowe i regionalne w krajach postrzeganych przez rynek jako kraje wysokiego ryzyka.

(37) Dodatkowo obecny kryzys nastąpił zanim jeszcze Dexia zakończyła realizację swojego planu restrukturyzacji, który wykazałby profil ryzyka płynności w sposób jeszcze wyraźniejszy. Dexia spotkała się z większą niż inne banki nieufnością być może dlatego, że nadal posiadała szczególnie wrażliwy profil płynności, a rynek dobrze znał tę wrażliwość spółki Dexia.

(38) Zapotrzebowanie Dexii na finansowanie znacznie wzrosło z następujących powodów:

(i) Duża obniżka oprocentowania latem 2011 r. spowodowała większe o co najmniej [5 - 20] mld EUR zapotrzebowanie na dodatkowe zabezpieczenie, by zapewnić dla depozytów zabezpieczających związanych ze zmianą wartości rynkowej portfela instrumentów pochodnych takie same współczynniki delta jak dla bilansu;

(ii) Termin zapadalności licznych emisji obligacji (w szczególności obligacji gwarantowanych przez państwo, uprzednio emitowanych przez Dexia) przypadł w momencie, w którym warunki rynkowe nie były szczególnie optymalne dla wykupu tych obligacji;

(iii) Znaczny spadek wartości rynkowej i spadek zdolności kredytowej aktywów, które Dexia wykorzystuje jako zabezpieczenie w celu uzyskania finansowania;

(iv) Utrata zaufania dużej części inwestorów w związku z, między innymi, ogłoszeniem dużych strat w drugim kwartale 2011 r. (rzędu 4 mld EUR) i obniżeniem notowań przez niektóre agencje ratingowe;

(v) Trudności spółki Dexia doprowadziły również do masowego wycofywania depozytów przez klientów w Belgii i Luksemburgu w październiku 2011 r.

(39) Zważywszy na niezdolność Dexii do refinansowania na rynkach i [...](*), Dexia musiała w pierwszym okresie skorzystać z nowego środka ELA udzielonego odpowiednio przez Banque nationale de Belgique i przez Banque de France. W takich właśnie okolicznościach zainteresowane państwa członkowskie udzieliły tymczasowej gwarancji refinansowania na rzecz spółki Dexia.

(40) Choć Dexia BIL nigdy nie była źródłem problemów w grupie Dexia, [...], odnotowała ona znaczny odpływ depozytów, zwłaszcza w okresie między 30 września 2011 r. a 10 października 2011 r., kiedy to wartość depozytów spadła o [1 - 5] mld EUR (spadek wartości z [5 - 15] mld EUR do [5 - 15] mld EUR). Sytuacja związana z odpływem depozytów ustabilizowała się w późniejszym okresie w związku z ogłoszeniem zastosowania różnych środków, mających na celu likwidację grupy Dexia i zabezpieczenie niektórych spółek zależnych grupy (w tym Dexia BIL). W szczególności dnia 6 października 2011 r. Dexia ogłosiła, że rozpoczęła negocjacje z grupą inwestorów i Luksemburgiem, mające na celu sprzedaż Dexia BIL. Po tym, jak wartość depozytów spadła do poziomu [5 - 15] mld EUR w dniu 22 listopada 2011 r., Dexia BIL zaczęła odnotowywać powolny wzrost i osiągnęła wartość depozytów rzędu [5 - 15] mld EUR w dniu 14 grudnia 2011 r.

2.4. Opis środka sprzedaży Dexia BIL

(41) W dniu 23 marca 2012 r. Luksemburg poinformował o sprzedaży Dexia BIL. Ostateczna transakcja sprzedaży uzależniona jest od zgody Komisji.

(42) Zgłoszony Komisji środek polegający na sprzedaży Dexia BIL nie stanowił przedmiotu formalnego przetargu. Zdaniem władz luksemburskich Dexia prawdopodobnie od długiego czasu planowała sprzedaż Dexia BIL i kontaktowała się w tym celu z różnymi operatorami w latach 2009 - 2011, w szczególności z [...]. [...]. Prowadzone rozmowy były w różnym stopniu zaawansowane, ale żaden z operatorów nie przedstawił konkretnego projektu zakupu Dexia BIL.

(43) Dopiero kontakty z Precision Capital doprowadziły ostatecznie do rozpoczęcia negocjacji na zasadzie wyłączności, które ogłoszono dnia 6 października 2011 r. Wiążący protokół ustaleń, dotyczący sprzedaży 99,906% udziałów w Dexia BIL posiadanych przez Dexia, doprowadził w dniu 20 grudnia 2011 r. do podpisania Memorandum of Understanding (zwanego dalej "MoU"). W myśl protokołu ustaleń Precision Capital ma nabyć 90% sprzedawanych udziałów, a pozostałe 10% będzie nabyte przez państwo luksemburskie na tych samych warunkach jak Precision Capital.

(44) Określone aktywa Dexia BIL zostały wyłączone z zakresu przedmiotowej transakcji, co w rezultacie ograniczyło sprzedaną działalność do pewnej części Dexia BIL, tj. bankowości detalicznej oraz bankowości prywatnej (zwanych dalej "sprzedaną działalnością"). Wspomniane wyłączenie z zakresu przedmiotowej transakcji objęło konkretnie: udziały w wysokości 51% posiadane przez Dexia BIL w DAM, udziały w wysokości 50% posiadane przez Dexia BIL w RBCD, udziały w wysokości 40% w Popular Banca Privada, portfel papierów wartościowych typu "legacy" Dexia BIL (oraz niektóre związane z nimi produkty pochodne), udziały Dexia BIL w Dexia LDG Banque i Parfipar. Wyżej wymienione aktywa zostaną przeniesione do Dexia przed ostateczną transakcją z klauzulą odzyskania przychodu netto ze sprzedaży przez Dexia BIL. Ponadto MoU przewiduje, jako warunek wstępny sprzedaży, likwidację wszystkich niezabezpieczonych pożyczek od spółek z grupy Dexia i likwidację licznych pożyczek zabezpieczonych od spółek z grupy Dexia. Na dzień 10 lutego 2012 r. finansowanie przekazane innym spółkom grupy wynosiło około [0 - 5] mld EUR, w tym mniej niż [500 - 800] mln finansowania zabezpieczonego. Wyłączenie wszystkich tych aktywów umożliwi obniżenie łącznej wartości aktywów Dexia BIL o około 16,9 mld EUR w stosunku do łącznej wartości aktywów wynoszącej 41 mld EUR na dzień 30 czerwca 2011 r. (tj. obniżenie łącznej wartości aktywów o 40% i aktywów ważonych ryzykiem o 50%).

(45) Zgłoszony środek przewiduje, że w momencie sprzedaży Dexia BIL będzie posiadała współczynnik kapitału podstawowego Tier 1 zgodny z pakietem Bazylea III o wartości dokładnie 9%.

(46) Cena sprzedaży ustalona jest na 730 mln EUR przy współczynniku kapitału podstawowego Tier 1 spółki Dexia BIL wynoszącym dokładnie 9% w momencie sprzedaży. W przypadku nadwyżki kapitału w momencie sprzedaży w stosunku do 9% współczynnika kapitału podstawowego Tier 1 zgodnie z pakietem Bazylea III, cena sprzedaży zostanie skorygowana o nadwyżkę kapitału dostępną w momencie sprzedaży. W przypadku deficytu kapitału w stosunku do 9% współczynnika kapitału podstawowego Tier 1, deficyt ten zostanie pokryty przez Dexia SA.

(47) Środek zgłoszony w dniu 23 marca 2012 r. zawierał klauzulę, która stanowiła, że jeśli Dexia SA lub inna spółka należąca do grupy Dexia uzyska gwarancję państwa związaną z wykonywaniem jej obowiązków odszkodowawczych wobec nabywców w odniesieniu do takich transakcji i w zakresie, w jakim tacy nabywcy są podmiotami prywatnymi (niekontrolowanymi bezpośrednio ani pośrednio przez podmioty publiczne), Dexia zobowiązuje się do spowodowania, by ten sam poręczyciel gwarancji (lub inny poręczyciel o równie wysokim ratingu kredytowym) udzielił gwarancji na podobnych warunkach i na podobne zobowiązania umowne wobec nabywców na podstawie umowy sprzedaży. Zobowiązanie to (zwane dalej "klauzulą 3.3.5") miało obowiązywać do dnia 1 stycznia 2017 r. Jednak w późniejszym czasie klauzula ta została usunięta i nie została powtórzona w ostatecznych umowach sprzedaży akcji, które zastąpiły MoU.

(48) Przed sfinalizowaniem MoU przedłożono osobie trzeciej kilka wstępnych projektów umowy sprzedaży Dexia BIL w celu dokonania oceny pod kątem godziwości ceny(16). Ocena ta, wykonana na dzień 10 grudnia 2011 r., została przeprowadzona trzema różnymi metodami(17) i w jej wyniku została ustalona wartość zawierająca się w przedziale od [600 - 700] do [800 - 900] mln EUR. Aktualizacja tej oceny, dokonana na dzień 30 maja 2012 r., prowadzi do takich samych wniosków.

2.5. Powody wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego

(49) W swojej decyzji o wszczęciu postępowania Komisja uznała, że na tym etapie nie może stwierdzić, czy transakcja zawierała elementy pomocy.

(50) Komisja uznała, że klauzula 3.3.5 zawierała ewentualną pomoc państwa.

(51) Komisja uznała również, że sprzedaż Dexia BIL nie była prowadzona w sposób otwarty, przejrzysty i oparty na zasadzie niedyskryminacji. Procedura sprzedaży była ograniczona do dwustronnych negocjacji z pewną liczbą potencjalnych nabywców bez zastosowania procedury przetargowej. Komisja nie mogła więc stwierdzić, czy procedura sprzedaży zapewniała ustalenie ceny na poziomie rynkowym, a w konsekwencji czy nie zawierała elementów pomocy państwa.

(52) Zdaniem Komisji ocena godziwości ceny przez osobę trzecią(18) została dokonana w trakcie trwania negocjacji i przed ustaleniem dokładnych warunków MoU z dnia 20 grudnia 2011 r., które zostało zgłoszone dnia 23 marca 2012 r. W związku z tym Komisja żywiła wątpliwości co do uwzględnienia w ocenie godziwości dokładnego zakresu sprzedawanej działalności oraz warunków zgłaszanego środka, w tym klauzuli dotyczącej odzyskania przychodu netto ze sprzedaży przez Dexia BIL i klauzuli 3.3.5.

(53) W związku z powyższym Komisja nie mogła stwierdzić, czy warunki sprzedaży Dexia BIL, w związku z połączonymi skutkami braku otwartej procedury przetargowej i braku dokładnych informacji na temat odpowiedniej wyceny transakcji w szczególności wobec zakresu sprzedawanych rodzajów działalności i potencjalnej klauzuli 3.3.5, zapewniły sprzedaż po cenie rynkowej.

3. UWAGI ZAINTERESOWANYCH STRON

(54) W związku z ogłoszeniem formalnego postępowania wyjaśniającego w dniu 3 kwietnia 2012 r. Komisja otrzymała uwagi od dwóch zainteresowanych stron.

(55) Pierwsze z uwag (zwane dalej "uwagami A"), otrzymane od organizacji inwestorów, dotyczą wysokości ceny zakupu. Organizacja ta uważa, że cena sprzedaży Dexia BIL jest zbyt niska, zważywszy w szczególności na dobre wyniki Dexia BIL w przeszłości.

(56) Inna strona, akcjonariusz Dexia SA, wyraziła w swoich uwagach (zwanych dalej "uwagami B") wątpliwości dotyczące zachowania Dexia SA, Dexia BIL oraz osób i organów, których zadaniem było kontrolowanie tych spółek od 1998 r. Akcjonariusz ten uważa również, że przepływ informacji między Dexia SA a jej akcjonariuszami jest niewystarczający. Akcjonariusz ten uważa również, że protokoły i załączniki do nich z jego własnych wystąpień podczas walnych zgromadzeń akcjonariuszy, które miały miejsce od 1999 r. oraz cała korespondencja prowadzona między nim, Dexia SA, Dexia BIL i ich członkami zarządu powinny były zostać przekazane przez Dexia SA potencjalnym nabywcom Dexia BIL.

4. UWAGI DEXIA SA

(57) Dexia SA podkreśla, że sprzedaż Dexia BIL jest ważnym etapem na drodze do ustabilizowania sytuacji Dexia BIL po stracie depozytów, która miała miejsce na początku października 2011 r. Konieczne jest, by jak najszybciej potwierdzić stronom transakcji brak elementów pomocy w transakcji sprzedaży Dexia BIL.

(58) W związku z tym, że klauzula 3.3.5 nie została powtórzona w ostatecznych umowach sprzedaży akcji, które zastąpiły MoU, obawy te są nieuzasadnione.

(59) Liczne kontakty ze strony Dexia SA nawiązywane z potencjalnymi nabywcami od 2009 r. i późniejsze oficjalne ogłoszenie w dniu 6 października 2011 r. ewentualnej sprzedaży Dexia BIL międzynarodowej grupie inwestorów spowodowało, że informacja o planowanej sprzedaży Dexia BIL została upubliczniona. Wyłączność została formalnie przyznana dopiero dwa tygodnie później, a więc inni kandydaci poważnie zainteresowani nabyciem Dexia BIL mieli odpowiednią ilość czasu, aby zgłosić swoją ewentualną kandydaturę. Ponadto warunki sprzedaży Dexia BIL zostały ustalone przez Dexia SA z Precision Capital w ramach negocjacji at arms' length między operatorami prywatnymi, na ich własną odpowiedzialność i bez użycia środków państwowych. Ponadto znalezienie nabywcy Dexia BIL było pilne, aby ochronić interesy deponentów i klientów banku, zabezpieczyć wartość banku i wyeliminować ryzyko przeniesienia skutków na pozostałą część systemu finansowego. W tych okolicznościach procedurę sprzedaży Dexia BIL można uznać za procedurę prowadzona w sposób otwarty, przejrzysty i oparty na zasadzie niedyskryminacji, zapewniającą ustalenie ceny na poziomie rynkowym. W związku z tym nie zawiera ona elementów pomocy państwa.

(60) Ocena godziwości ceny z grudnia 2011 r. dotyczyła nowego zakresu działalności Dexia BIL (sprzedanej działalności), co potwierdza ocena godziwości ceny zaktualizowana na dzień 30 maja 2012 r.

(61) Cena sprzedaży oparta jest na współczynniku kapitału podstawowego "Core Equity Tier 1" zgodnie z pakietem Bazylea III i wynoszącym 9% w momencie sprzedaży. W przypadku różnicy między tym poziomem a poziomem kapitału w momencie sprzedaży klauzula korygująca gwarantuje zwrot nadwyżki przez kupujących lub przez sprzedającego lub korektę ceny sprzedaży. W tych warunkach Dexia SA uważa, że wartość udziałów lub aktywów wyłączonych z transakcji nie może być uwzględniana przy ustalaniu ceny rynkowej.

(62) Dexia BIL nie korzystała bezpośrednio z wcześniejszej pomocy, jaką otrzymała grupa Dexia. Wręcz przeciwnie, od końca 2008 r. Dexia BIL była stałym dostawcą netto środków pieniężnych dla grupy Dexia. Ponadto Komisja nie może zakładać, że ze względu na przynależność do grupy przedsiębiorstw, dane przedsiębiorstwo skorzystało z otrzymanych przez tę grupę pomocy, w szczególności w sytuacji, gdy - jak to ma miejsce w analizowanym przypadku - istniejące w grupie mechanizmy przenoszenia aktywów zostały użyte jedynie na niekorzyść przedsiębiorstwa a nie na jego korzyść(19). Komisja nie może również zakładać, że transakcję można przypisać państwu lub że była przeprowadzona z wykorzystaniem zasobów państwowych, podczas gdy została ona przeprowadzona at arms' length między Dexia a nabywcą i bez użycia zasobów państwowych.

(63) W każdym razie Dexia SA podkreśla, że nabycie Dexia BIL po cenie rynkowej jest wystarczającym faktem świadczącym o braku możliwości ewentualnego przeniesienia wcześniejszej pomocy państwa otrzymanej przez grupę Dexia zarówno na nabywcę jak i na sprzedawaną spółkę Dexia BIL.(20)

(64) Sprzedaż Dexia BIL nie może zawierać nowych pomocy, ponieważ nabycie przez państwo luksemburskie odbywa się bez wnoszenia nowego kapitału do Dexia BIL przez państwo luksemburskie. W tym względzie Dexia SA podkreśla, że w sytuacji braku dodatkowych pomocy sprzedaż Dexia BIL nie zakłóca konkurencji, a więc nie jest konieczne zastosowanie dodatkowych środków w celu ograniczenia zakłócenia konkurencji. W każdym razie ograniczenie wielkości Dexia BIL w związku z wykluczeniem niektórych rodzajów działalności ze sprzedaży jest wystarczająco znaczące, by nie było konieczne zastosowanie dodatkowych środków.

5. UWAGI LUKSEMBURGA

(65) Luksemburg uważa, że sprzedaż Dexia BIL stanowi rozwiązanie w prywatnym sektorze rynku i nie zawiera jakichkolwiek elementów pomocy państwa.

(66) Luksemburg zauważa, że plan sprzedaży Dexia BIL został oficjalnie ogłoszony w dniu 6 października 2011 r., tj. przed datą ogłoszenia dodatkowych gwarancji dla kolejnego refinansowania przyznanych przez zainteresowane państwa członkowskie) dla Dexia SA i DCL.

(67) Luksemburg podkreśla, że Dexia BIL jest jednym z dużych banków posiadającym sieć oddziałów w Luksemburgu i jest ważnym podmiotem lokalnej gospodarki zarówno jako bank depozytowy dla rezydentów osób fizycznych i przedsiębiorstw jak i bank udzielający kredytów konsumenckich, hipotecznych i gospodarczych. Dexia BIL odgrywa systemową rolę w luksemburskiej gospodarce(21) i niepowodzenie tego banku (a nawet tylko niepewność co do jego losu) mogłoby mieć nadzwyczaj poważne skutki dla stabilności systemu finansowego Luksemburga i luksemburskiej gospodarki w ogóle, a skutki te mogłyby również być odczuwane w państwach sąsiadujących.

(68) Zdaniem władz luksemburskich nie ma żadnej korzyści dla spółki Dexia SA ani dla spółki Dexia BIL wynikającej z przejęcia przez państwo luksemburskie 10% udziałów w Dexia BIL, ponieważ przejęcie miało miejsce na warunkach rynkowych, a zapłacona cena i warunki były takie same jak dla Precision Capital.

(69) Luksemburg zauważa również, że Dexia SA planowała sprzedaż Dexia BIL od długiego czasu i kontaktowała się w tym celu z różnymi operatorami w latach 2009 - 2011, w szczególności z [...]. Prowadzone rozmowy były w różnym stopniu zaawansowane, ale żaden z tych operatorów nie wyraził zainteresowania zakupem Dexia BIL. Władze luksemburskie przyznają, że procedura sprzedaży nie była formalną procedurą przetargową, ale zauważają, że jest mało prawdopodobne, aby formalna procedura przetargowa przyniosła inny skutek. Taki przetarg nie mógłby być zorganizowany w tak krótkim terminie, wynikającym z szybkiego pomniejszania się depozytów Dexia BIL pod koniec września 2011 r. w związku z pogłoskami o trudnościach grupy Dexia i obniżeniem notowań Dexia SA przez agencję ratingową Moody's w dniu 3 października 2011 r., które pojawiły się obok pogłosek wokół europejskiego systemu bankowego, kryzysu związanego z długiem państwowym i trudnościami w strefie euro. Ta nagląca sytuacja doprowadziła do ogłoszenia planowanej sprzedaży Dexia BIL i do rozpoczęcia negocjacji z Precision Capital w dniu 6 października 2011 r. Między tą datą a rozpoczęciem negocjacji na zasadzie wyłączności(22) żadna inna strona nie wyraziła zainteresowania ani nie złożyła poważnej oferty mimo [...] wyrażenia zainteresowania innych potencjalnych inwestorów(23).

(70) Zdaniem władz luksemburskich nieformalny przetarg zorganizowany w skróconym terminie i według specjalnej procedury, narzuconej przez okoliczności, może być uznany za procedurę prowadzoną w sposób otwarty, przejrzysty i oparty na zasadzie niedyskryminacji, zapewniającą ustalenie ceny na poziomie rynkowym. Władze luksemburskie zauważają również, że z oceny godziwości ceny z dnia 10 grudnia 2011 r. i jej aktualizacji na dzień 30 maja 2012 r. wynika, że cena jest godziwa w aktualnej sytuacji na rynku oraz że Komisja już wcześniej przyznała, że wycena przedsiębiorstwa może być uznana za zgodną z ceną rynkową na podstawie oceny godziwości ceny dokonanej przez niezależnego biegłego.

(71) Od końca 2008 r. Dexia BIL była stałym dostawcą netto środków pieniężnych dla innych spółek grupy Dexia. Odnośnie do nowej tymczasowej gwarancji, tymczasowo zatwierdzonej przez Komisję w dniu 21 grudnia 2011 r., należy stwierdzić, że Dexia BIL nie jest spółką, której udzielono gwarancji i nie korzysta z tej tymczasowej gwarancji.

(72) Ponadto władze luksemburskie zauważają, że po sprzedaży Dexia BIL będzie miała silną pozycję pod względem płynności, skoncentruje się na działalności banku detalicznego i bankowości prywatnej i nie będzie już powiązana z pozostałą częścią grupy Dexia w związku z wyodrębnieniem portfela "legacy" oraz Dexia LDG i sprzedażą udziałów w RBCD i DAM. Również MoU jest oparte na braku finansowania przez Dexia BIL spółki Dexia SA lub innych spółek pozostałej części grupy po sprzedaży.

(73) Luksemburg wnosi również o zwolnienie Dexia BIL z warunków i obowiązków określonych w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. oraz w nowym planie restrukturyzacyjnym lub planie uporządkowanej likwidacji spółki Dexia, jaki miał być opracowany w ramach decyzji z dnia 21 grudnia 2011 r. Objęcie planem restrukturyzacyjnym zatwierdzonym decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. i warunkami i zobowiązaniami przewidzianymi w tym planie jest związane z przynależnością Dexia BIL do grupy Dexia, która jest wskazywana jako jedyny beneficjent przyznanych pomocy we wspomnianych decyzjach. Kwestia ta pojawia się zresztą w większości zobowiązań planu restrukturyzacyjnego dla Dexia, które mają zastosowanie do grupy Dexia lub do spółki Dexia SA i dotyczą Dexia BIL tylko w zakresie, w jakim jest ona spółką zależną grupy i stanowi jeden podmiot gospodarczy z Dexia SA. W każdym razie sprzedaż Dexia BIL nie zawiera jakiegokolwiek elementu pomocy państwa i jest dokonywana za cenę rynkową.

(74) W swoich uwagach odnośnie do decyzji o wszczęciu postępowania Luksemburg potwierdza, że klauzula 3.3.5 nie została powtórzona w ostatecznych umowach sprzedaży akcji, które zastąpiły MoU i że obawy te są nieuzasadnione.

(75) Władze luksemburskie potwierdzają również, że zakres oceny godziwości ceny obejmuje dokładnie zakres sprzedanej działalności. Ponadto mechanizm korekty w stosunku do poziomu 9% współczynnika kapitału podstawowego Tier 1 zgodnie z pakietem Bazylea III pozwala zapewnić, że wartość rodzajów działalności wyłączonych z transakcji (motyw(36)) nie ma ani pozytywnych ani negatywnych skutków finansowych dla nabywcy. Władze luksemburskie odsyłają również do oceny godziwości ceny zaktualizowanej [pod koniec] maja 2012 r., która zawiera takie same wnioski. Cena sprzedaży Dexia BIL może być zatem uznana za cenę rynkową, co wyklucza jakiekolwiek przeniesienie pomocy w tym względzie.

(76) Wreszcie władze luksemburskie podzielają uwagi przedstawione przez Dexia SA (pkt 4 powyżej).

Uwagi władz luksemburskich dotyczące uwag zainteresowanych osób trzecich

(77) Władze luksemburskie uważają, że twierdzenia zawarte w uwagach A opierają się na rozproszonych danych i nie są przedmiotem pełnej analizy sytuacji. W szczególności nie uwzględniono dokładnych warunków transakcji. W tym zakresie władze luksemburskie odsyłają do poszczególnych dokumentów przekazanych Komisji przez władze luksemburskie i Dexia SA, w szczególności do oceny godziwości ceny dokonanej przez osobę trzecią, która stwierdza, że zapłacona cena jest ceną godziwą, zważywszy na warunki transakcji. Wynika to z oceny osoby trzeciej z dnia 10 grudnia 2011 r. i zostało potwierdzone w dniu 30 maja 2012 r. przez tę samą kancelarię, tj. [...].

(78) Ponadto z dokumentów posiadanych przez Komisję jasno wynika, że państwo luksemburskie nie oferowało ani nie udzieliło nabywcy gwarancji.

(79) Władze luksemburskie stwierdzają więc, że uwagi A zdają się być oparte na niekompletnych informacjach i zawierają błędne twierdzenia, a ponadto nie zawierają elementów dowodowych, w związku z czym proszą one Komisję o nieuwzględnianie tych uwag w swojej ostatecznej decyzji, a co najmniej o odniesienie się do wyjaśnień władz luksemburskich i Dexia SA składanych w korespondencji z Komisją, która to korespondencja zawiera obszerne odpowiedzi i pozwala oddalić przedstawioną krytykę.

(80) Władze luksemburskie stwierdzają, że uwagi B opierają się na korespondencji między tą stroną a dyrekcją Dexia SA i Dexia BIL oraz korespondencji z organem nadzoru, jaka była prowadzona od 2005 r. do końca 2011 r. i nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą Dexia BIL. Uwagi dotyczą różnych wniosków i krytyki skierowanej do Dexia SA w odniesieniu do nieuwzględnienia niektórych kwestii dotyczących wydarzeń, jakie miały miejsce na długo przed sprzedażą Dexia BIL, która to spółka jest jedyną spółką stanowiącą przedmiot decyzji w sprawie sprzedaży Dexia BIL. Władze luksemburskie proszą więc Komisję o oddalenie tych dokumentów ze względu na brak związku z przedmiotem.

(81) Władze luksemburskie zauważają, że Dexia SA dochodzi do wniosku (zob. pkt 4 powyżej), że transakcja sprzedaży Dexia BIL jest przeprowadzana za cenę rynkową bez elementów pomocy. Ponieważ wniosek ten jest zgodny z wnioskami władz luksemburskich, nie ma konieczności przedstawiania przez nich dodatkowych uwag.

(82) Podsumowując, władze luksemburskie stwierdzają, że osoby trzecie nie przedstawiły żadnej uwagi, która stanowiłaby podstawę do zakwestionowania treści zgłoszenia i ich uwag. Władze luksemburskie zauważają ponadto, że żadna z przedstawionych uwag osób trzecich nie stanowi podstawy do zakwestionowania argumentu, zgodnie z którym proces sprzedaży Dexia BIL musi móc zostać uznany, zgodnie z praktyką decyzyjną Komisji, za procedurę prowadzoną w sposób otwarty, przejrzysty i oparty na zasadzie niedyskryminacji, zapewniającą ustalenie ceny transakcji na poziomie rynkowym. Władze luksemburskie utrzymują więc swoje stanowisko, że transakcja jest przeprowadzona bez elementów pomocy.

6. OCENA ISTNIENIA POMOCY

(83) Art. 107 ust. 1 TFUE stanowi, że z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

(84) Dexia BIL działa na skalę europejską, a więc w sposób oczywisty konkuruje z innymi zagranicznymi podmiotami rynkowymi. Komisja uważa więc, że potencjalna pomoc w sprzedaży Dexia BIL wpłynęłaby na wymianę handlową między państwami członkowskimi i zakłóciła lub groziła zakłóceniem konkurencji.

(85) W decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja stwierdziła już, że pomoc, jaką otrzymała Dexia w formie dokapitalizowania, gwarancji finansowania, ELA wraz z gwarancją państwową i wsparciem dla aktywów o obniżonej wartości (środek FSA) stanowiła pomoc państwa (przyznaną przez Belgię, Luksemburg i Francję). Konieczne jest więc sprawdzenie, czy sprzedana działalność nie zachowuje korzyści z pomocy wcześniej przyznanej na rzecz Dexia.

(86) Zgodnie z wyrokiem Trybunału z dnia 8 maja 2003 r. Włochy i SIM 2 przeciwko Komisji(24), na którym Komisja oparła się, przyjmując decyzje dotyczące Olympic Airlines(25) i Alitalia(26), istnienie ciągłości gospodarczej między dawną spółką a nowym podmiotem stwierdza się za pomocą różnych czynników. Wśród tych czynników są m.in.: przedmiot sprzedaży, cena sprzedaży, tożsamość akcjonariuszy lub właścicieli przedsiębiorstwa przejmującego i przedsiębiorstwa przejmowanego. Powyższe zostało potwierdzone przez Sąd w wyroku z dnia 28 marca 2012 r. Ryanair przeciwko Komisji(27), który stanowi potwierdzenie decyzji w sprawie Alitalia.

(87) W odniesieniu do przedmiotu sprzedaży należy stwierdzić, że zakres sprzedanej działalności jest ograniczony do działalności banku detalicznego i bankowości prywatnej, która nie zdaje się być przyczyną problemów grupy Dexia, które wymagałyby przyznania pomocy państwa. Komisja zauważa również, że część portfela papierów wartościowych typu "legacy" grupy posiadanego przez Dexia BIL, związana z problemami refinansowania grupy, które przyczyniły się do wystąpienia zapotrzebowania na pomoc państwa już zatwierdzoną decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., nie wchodzi w zakres sprzedanej działalności. Z ilościowego punktu widzenia zakres sprzedanej działalności stanowi około 60% sumy bilansowej spółki Dexia BIL i [0 - 10] % sumy bilansowej grupy Dexia.

(88) Nie ma powiązań między prywatnym nabywcą Precision Capital a obecnymi akcjonariuszami Dexia SA, co spełnia kryterium niezależności prywatnego nabywcy w stosunku do Dexia SA w podejmowaniu decyzji i strategii sprzedanej działalności Dexia BIL.

(89) Poza tym nabycie sprzedanej działalności po cenie rynkowej pozwoliłoby zapewnić, że nabywca płaci odpowiednią kwotę za pomoc, jakiej ta część Dexia BIL mogłaby być beneficjentem jako spółka zależna grupy Dexia oraz że cena transakcji sprzedaży Dexia BIL nie zawiera elementów pomocy.

(90) W związku z decyzją o wszczęciu postępowania Komisja otrzymała dodatkowe informacje dotyczące oceny ceny rynkowej.

(91) Komisja zauważa, że sprzedaż Dexia BIL została poddana pierwszej ocenie godziwości ceny przez osobę trzecią w dniu 10 grudnia 2011 r., która następnie została zaktualizowana na dzień 30 maja 2012 r. Oceny te przeprowadzono trzema różnymi metodami: (i) metodą aktualizacji "cash flows to equity" na podstawie wolnych przepływów środków pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego z zastrzeżeniem osiągnięcia przepisowych wskaźników kapitału podstawowego Core Tier 1; (ii) metodą "price to book ratio" (wskaźnik ceny do wartości księgowej) na podstawie nadwyżki rentowności w stosunku do kosztu kapitału; (iii) metodą opartą na wskaźnikach porównywalnych spółek giełdowych. Pierwsza ocena godziwości ceny dokonana przez osobę trzecią w dniu 10 grudnia 2011 r. stwierdza, że wartość ceny zawiera się w przedziale od [600 - 700] do [800 - 900] mln EUR. Aktualizacja tej oceny dokonana na dzień 30 maja 2012 r. potwierdza, że wycena ta dokładnie uwzględniła zakres sprzedanej działalności i przedstawia takie same wnioski, tj. że godziwa cena zawiera się w przedziale od [600 - 700] do [800 - 900] mln EUR. Komisja dokonała weryfikacji tych ocen godziwości ceny. Komisja stwierdza, że oceny te opierają się na standardowych metodach stosowanych powszechnie w tej dziedzinie i uwzględniają dokładne warunki i zakres transakcji.

(92) Cena transakcji, wynosząca 730 mln EUR, mieści się w przedziale określonym w ocenach godziwości ceny. Nie ma więc wskazań do twierdzeń, że zapłacona cena jest niższa lub wyższa od ceny rynkowej. Dlatego też cenę sprzedaży Dexia BIL można uznać za cenę rynkową, co wyklucza również wszelkie przeniesienie wraz ze sprzedażą ewentualnych pomocy wcześniej przyznanych dla Dexia.

(93) Niektóre rodzaje działalności Dexia BIL są wykluczone z zakresu sprzedaży (motyw(36)). Te rodzaje działalności będą przeniesione do Dexia SA przed dokonaniem ostatecznej transakcji z klauzulą odzyskania przychodu netto ze sprzedaży przez Dexia BIL. Komisja zauważa, że dodatkowe informacje otrzymane w związku ze wszczęciem postępowania potwierdzają, że wycena rodzajów działalności wykluczonych z transakcji nie jest uwzględniana przy ustalaniu ceny rynkowej. Cena sprzedaży opiera się na współczynniku kapitału podstawowego Tier 1 zgodnym z pakietem Bazylea III i wynoszącym dokładnie 9% w momencie sprzedaży. W przypadku różnicy między tym poziomem a poziomem kapitału w momencie sprzedaży klauzula korygująca gwarantuje zwrot nadwyżki przez kupujących lub przez sprzedającego lub korektę ceny sprzedaży. Wycena udziałów lub aktywów wykluczonych z transakcji nie wchodzi więc w zakres ustalania ceny rynkowej. Ta klauzula korygująca również została uwzględniona przy ustalaniu godziwej ceny.

(94) W swojej decyzji o wszczęciu postępowania Komisja zauważyła, że państwo luksemburskie uczestniczy w sprzedaży Dexia BIL jako nabywca 10% udziałów na takich samych warunkach, jak Precision Capital. Jest więc oczywiste, że udział Luksemburga wiąże się z użyciem zasobów państwowych. Zważywszy ponadto że Luksemburg uczestniczy w transakcji na tych samych warunkach, jak Precision Capital, Komisja uważa, że a priori Luksemburg działa jako inwestor prywatny, co wyklucza istnienie pomocy w udziale Luksemburga na poziomie 10%.

(95) W swojej decyzji o wszczęciu postępowania Komisja zauważyła również, że Precision Capital i państwo luksemburskie zamierzają usunąć klauzulę 3.3.5. Komisja zauważyła, że na mocy tej klauzuli Dexia SA zobowiązała się do uzyskania wstecznie gwarancji państwa na rzecz nabywcy Dexia BIL. Ewentualne zastosowanie tej klauzuli stanowiłoby skorzystanie z zasobów państwowych w formie gwarancji. Ponadto samo istnienie tej klauzuli byłoby przyznaniem korzyści nabywcy spółki Dexia BIL. W następstwie decyzji o wszczęciu postępowania Komisja otrzymała dodatkowe informacje, potwierdzające, że klauzula 3.3.5 nie została powtórzona w ostatecznych umowach sprzedaży akcji, które zastąpiły MoU. Komisja stwierdza więc, że zważywszy na odstąpienie od tej klauzuli, która nie została wdrożona, nie istnieją elementy pomocy w tym zakresie.

7. WNIOSKI

(96) Na podstawie powyższego Komisja stwierdza, że środek polegający na sprzedaży Dexia BIL nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W szczególności nie stanowi on nowej pomocy na rzecz Dexia SA ani na rzecz Dexia BIL.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Środek polegający na sprzedaży Dexia BIL nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym wdrożenie tego środka jest dozwolone.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

Joaquín ALMUNIA

Wiceprzewodniczący

______

(1) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 87 i 88 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszej decyzji odniesienia do art. 107 i 108 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 87 i 88 Traktatu WE. W TFUE wprowadzono także pewne zmiany terminologiczne, takie jak zastąpienie "Wspólnoty" przez "Unię" i "wspólnego rynku" przez "rynek wewnętrzny", a określenie "Sąd Pierwszej Instancji" określeniem "Sąd". Terminologia przyjęta w TFUE będzie stosowana w całej niniejszej decyzji.

(2) Dz.U. C 146 z 12.5.1998, s. 6 i Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 12.

(3) C(2008) 7388 final.

(4) W niniejszej decyzji określenie "Dexia" lub "grupa Dexia" oznacza Dexia SA i wszystkie jej spółki zależne.

(5) Dz.U. C 181 z 4.8.2009, s. 42.

(6) Dz.U. C 305 z 16.12.2009, s. 3.

(7) Dz.U. L 274 z 19.10.2010 s. 54.

(8) Dz.U. C 38 z 11.2.2012, s. 12.

(9) Decyzja opublikowana na stronie internetowej DG ds. Konkurencji pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/243124/243124_1306879_116_2.pdf

(10) Decyzja z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie SA.26653, restrukturyzacja Dexia, dotychczas nieopublikowana.

(11) Decyzja z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie SA.33760, SA.33764, SA.33763, Dodatkowe środki na restrukturyzację spółki Dexia - gwarancja tymczasowa, dotychczas nieopublikowana.

(12) Decyzja z dnia 6 czerwca 2012 r. w sprawie SA.34925, SA.34927, SA.34928, Zwiększenie limitu tymczasowej gwarancji, dotychczas nieopublikowana.

(13) Zob. komunikat na stronie internetowej grupy Dexia pod następującym adresem: http://www.dexia.com/FR/Journaliste/communiques_de_presse/Pages/Entree-e-nnegociation-exclusiv-epour-l-acession-d-eDexia-Banqu-eInternationale-a-Luxembourg.aspx

(14) Dz.U. C 137 z 12.5.2012, s. 19.

(15)Decyzja z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie SA.34440, sprzedaż Dexia BIL, Dz.U. C 137 z 12.5.2012, s. 19.

(16) "Equité du prix de cession de BIL à Precision Capital / Eléments préliminaires en l'état actuel des négociations" ("Godziwość ceny sprzedaży BIL na rzecz Precision Capital / Elementy wstępne na obecnym etapie negocjacji") z dnia 10 grudnia 2011 r.

(17) (i) Metoda aktualizacji "cash flows to Equity" na podstawie wolnych przepływów środków pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego z zastrzeżeniem osiągnięcia przepisowych wskaźników Core Tier 1. (ii) Metoda "price to book ratio" (wskaźnik ceny do wartości księgowej) na podstawie nadwyżki rentowności w stosunku do kosztu kapitału. (iii) Metoda oparta na wskaźnikach porównywalnych spółek giełdowych.

(18) "Equité du prix de cession de BIL à Precision Capital / Eléments préliminaires en l'état actuel des négociations" ("Godziwość ceny sprzedaży BIL na rzecz Precision Capital / Elementy wstępne na obecnym etapie negocjacji") z dnia 10 grudnia 2011 r.

(19) Zob. w szczególności wyrok z dnia 19 października 2005 r. w sprawie T-324/00, CDA Datentraeger Albrecht przeciwko Komisji, Zb. Orz. 2005 s. II-4309, pkt 93: "...należy odrzucić argumentację Komisji, według której zakres znajdującego się w art. 2 zaskarżonej decyzji nakazu odzyskania jest uzasadniony ze względu na przynależność przedsiębiorstwa joint venture i jego następców prawnych do konsorcjum, w którym istniały wewnętrzne mechanizmy przenoszenia aktywów. Bowiem ... ze stwierdzeń zawartych w zaskarżonej decyzji w jasny sposób wynika, iż w niniejszym przypadku te mechanizmy przenoszenia [aktywów] istniejące wewnątrz konsorcjum zostały użyte jedynie na niekorzyść tego przedsiębiorstwa a nie na jego korzyść. Nie można zatem twierdzić, że - w wyniku przynależności do tego konsorcjum - przedsiębiorstwo joint venture rzeczywiście skorzystało z pomocy, której nie było beneficjentem".

(20) Zob. w szczególności wyrok z dnia 20 września 2001 r. w sprawie C-390/98, Banks, Rec. 2001 s. I-6117, pkt 78: "Jeżeli przedsiębiorstwo, które skorzystało z pomocy państwa, zostało sprzedane po cenie rynkowej, to cena sprzedaży odzwierciedla konsekwencje wcześniejszej pomocy, a beneficjentem pomocy pozostaje sprzedający to przedsiębiorstwo. W takim przypadku sprzedający musi w pierwszej kolejności przywrócić sytuację wcześniejszą przez zwrot pomocy".

(21) BIL, posiadający niemal 40 oddziałów w Wielkim Księstwie Luksemburga, zajmuje trzecią pozycję na rynku luksemburskim i posiada około [5 - 15] % depozytów, [5 - 15] % pożyczek i około [5 - 15] % aktywów zarządzanych w sektorze bankowości prywatnej.

(22) Zarząd zatwierdził negocjacje na zasadzie wyłączności z Precision w dniach 9 i 10 października 2011 r., a formalnie wyłączność została przyznana dopiero w dniu 23 października 2011 r. przez podpisanie Listu intencyjnego.

(23) [...].

(24)C-328/99 i C-399/00, Rec. 2003 s. I-4035.

(25)Decyzja Komisji z dnia 17 września 2008 r., Pomoc państwa N 321/2008, N 322/2008 i N 323/2008 - Grecja - Sprzedaż niektórych aktywów Olympic Airlines/Olympic Airways Services. Dz.U. C 18 z 23.1.2010. Wyrok Trybunału w sprawie Olympic Airlines przeciwko Komisji T-415/05, T-416/05 i T-423/05 pkt 135

(26)Decyzja Komisji z dnia 12 listopada 2008 r., Pomoc państwa N 510/2008. Sprzedaż aktywów przedsiębiorstwa lotniczego Alitalia, Dz.U. C 46 z 25.2.2009, s. 6.

(27) Wyrok Trybunału w sprawie Ryanair przeciwko Komisji T-123/09, pkt 155 i 156

(*) Informacja poufna [...].

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024