Wspólne działanie 2008/588/WPZiB w sprawie wsparcia działań Komisji Przygotowawczej Organizacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBTO) w celu zwiększenia jej zdolności monitorowania i oceny oraz w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2008/588/WPZiB
z dnia 15 lipca 2008 r.
w sprawie wsparcia działań Komisji Przygotowawczej Organizacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBTO) w celu zwiększenia jej zdolności monitorowania i oceny oraz w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; rozdział III strategii zawiera wykaz środków, które należy podjąć zarówno w Unii Europejskiej, jak i w państwach trzecich, aby zwalczać rozprzestrzenianie tego rodzaju broni.

(2) UE aktywnie realizuje wspomnianą strategię i stosuje środki wymienione w rozdziale III, w szczególności poprzez uruchamianie zasobów finansowych w celu wspierania poszczególnych projektów przeprowadzanych przez instytucje wielostronne, takie jak tymczasowy sekretariat techniczny Organizacji Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych (CTBTO).

(3) Dnia 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB(1) w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia. Jednym z celów tego wspólnego stanowiska jest propagowanie podpisania i ratyfikacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych ("CTBT").

(4) Państwa sygnatariusze CTBT postanowiły powołać posiadającą zdolność prawną Komisję Przygotowawczą w celu skutecznego wdrażania CTBT do czasu ustanowienia CTBTO.

(5) Szybkie wejście w życie i upowszechnienie CTBT oraz wzmocnienie systemu monitorowania i oceny Komisji Przygotowawczej CTBTO są ważnymi celami strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Próba jądrowa przeprowadzona przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną w październiku 2006 r. jeszcze bardziej unaoczniła, jak ważne jest szybkie wejście w życie CTBT, oraz wskazała na potrzebę przyspieszenia tworzenia i wzmocnienia systemu monitorowania i oceny CTBTO.

(6) Komisja Przygotowawcza CTBTO dąży do realizacji tych samych celów, jak określone w motywach 4 i 5, i jest już zaangażowana w określanie środków, za pomocą których najlepiej mogłaby wzmocnić swój system oceny, w tym poprzez rozwój zdolności w zakresie monitorowania gazu szlachetnego oraz działania, które mają doprowadzić do pełnej integracji państw sygnatariuszy uczestniczących we wdrażaniu tego systemu oceny. Dlatego stosowne jest powierzenie Komisji Przygotowawczej CTBTO technicznej realizacji niniejszego wspólnego działania.

(7) W świetle powyższego Rada przyjęła wspólne działanie 2006/243/WPZiB(2), a następnie wspólne działanie 2007/468/WPZiB(3) w sprawie wsparcia działań Komisji Przygotowawczej CTBTO w zakresie szkolenia oraz budowania i zwiększania zdolności jej systemu monitorowania i oceny, a także w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Uzasadnione jest dalsze wsparcie ze strony UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
Aby zapewnić stałą i praktyczną realizację niektórych elementów strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia UE wspomaga działania Komisji Przygotowawczej Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych (CTBTO), chcąc przyspieszyć osiągnięcie następujących celów:

a) wzmocnienie zdolności systemu monitorowania i oceny CTBTO, w tym w dziedzinie wykrywania nuklidów promieniotwórczych;

b) poprawa zdolności państw sygnatariuszy CTBT do wypełniania ich obowiązków związanych z oceną na mocy CTBT oraz umożliwienie im czerpania w pełni korzyści z udziału w systemie stworzonym przez traktat oraz z potencjalnych zastosowań cywilnych i naukowych.

2.
Projekty wspierane przez UE mają następujące konkretne cele:

a) dalsze wspieranie rozwijania przez Komisję Przygotowawczą CTBTO zdolności w dziedzinie monitorowania i oceny gazu szlachetnego, tak by mogła ona wykrywać i identyfikować ewentualne eksplozje jądrowe;

b) świadczenie krajom afrykańskim pomocy technicznej, której celem jest pełne włączenie państw sygnatariuszy w system monitorowania i oceny CTBTO.

Projekty te są realizowane na użytek wszystkich państw sygnatariuszy CTBT.

Szczegółowy opis wspomnianych projektów jest przedstawiony w załączniku.

Artykuł  2
1.
Prezydencja, wspomagana przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (SG/WP), jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego wspólnego działania. Komisja jest w pełni włączana w podejmowane działania.
2.
Techniczną realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, przeprowadza Komisja Przygotowawcza CTBTO. Wykonuje ona to zadanie pod kontrolą SG/WP wspomagającego prezydencję. W tym celu SG/WP dokonuje stosownych uzgodnień z Komisją Przygotowawczą CTBTO.
3.
Prezydencja, SG/WP i Komisja regularnie informują się wzajemnie o przedmiotowych projektach zgodnie ze swoimi odpowiednimi kompetencjami.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia dla realizacji projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 2.316.000 EUR.
2.
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
3.
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2; wydatki te przyjmują formę dotacji. W tym celu Komisja zawiera porozumienie finansowe z Komisją Przygotowawczą CTBTO. Porozumienie to stanowi, że Komisja Przygotowawcza CTBTO ma zadbać o to, by wkład UE był zauważalny, stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia porozumienia finansowego określonego w ust. 3 w możliwie najszybszym terminie po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym procesie i o dacie zawarcia tego porozumienia.
Artykuł  4

Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, informuje Radę o realizacji niniejszego wspólnego działania na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Komisję Przygotowawczą CTBTO. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny. Komisja jest w pełni włączana w podejmowane działania. Dostarcza ona informacji na temat aspektów finansowych wykonywania niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Wygasa ono 18 miesięcy od zawarcia porozumienia finansowego między Komisją a Komisją Przygotowawczą CTBTO lub po 6 miesiącach, jeśli przed tym terminem nie dojdzie do zawarcia porozumienia finansowego.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lipca 2008 r.
W imieniu Rady
M. BARNIER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 302 z 20.11.2003, s. 34.

(2) Dz.U. L 88 z 25.3.2006, s. 68.

(3) Dz.U. L 176 z 6.7.2007, s. 31.

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie UE dla działań Komisji Przygotowawczej Organizacji CTBTO w celu zwiększenia jej zdolności do monitorowania i oceny oraz w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

I. WPROWADZENIE

Stworzenie przez Komisję Przygotowawczą CTBTO sprawnie funkcjonującego systemu monitorowania i oceny jest kluczowym elementem przygotowania realizacji CTBT, gdy traktat ten wejdzie już w życie. Rozwój zdolności Komisji Przygotowawczej CTBTO w dziedzinie monitorowania gazu szlachetnego jest istotnym narzędziem, które umożliwia stwierdzenie, czy zaobserwowana eksplozja jest próbą jądrową. Zdolność do działania i wyniki pracy systemu monitorowania i oceny CTBTO zależy ponadto od wkładu wszystkich państw sygnatariuszy CTBT. Ważne jest zatem, by państwa sygnatariusze w pełni uczestniczyły w systemie monitorowania i oceny CTBTO i wnosiły w ten system swój wkład.

Niniejsza propozycja składa się z dwóch następujących elementów:

a) monitorowanie gazu szlachetnego;

b) pomoc techniczna.

II. OPIS PROJEKTÓW

1. Element projektu - monitorowanie gazu szlachetnego: pomiary promieniotwórczego ksenonu i analiza danych, by wesprzeć CTBTO we wdrażaniu systemu weryfikacji obecności gazu szlachetnego

Kontekst

1) Pochodzące od różnych zespołów doniesienia o tym, że pomiary wykazały obecność gazów szlachetnych po przeprowadzeniu przez KRLD próby jądrowej dnia 9 października 2006 r., potwierdziły, że możliwe jest przeprowadzanie pomiarów promieniotwórczego ksenonu i że takie dane są użyteczne do celów oceny. By jednak rzeczywiście ustalić potencjał, jaki ta technologia sobą przedstawia, jeśli chodzi o cele CTBT, konieczne są wciąż spore nakłady badawcze.

2) Wyniki, które przez ostatnie 8 lat zebrała grupa ekspertów prowadzących międzynarodowy eksperyment dotyczący gazów szlachetnych (International Noble Gas Experiment - INGE), jasno pokazały, że charakter tła promieniowania promieniotwórczego ksenonu jest o wiele bardziej złożony, niż pierwotnie myślano. Zidentyfikowano bowiem źródła tego gazu związane z działalnością człowieka, których wcześniej nie przewidziano - są to np. zakłady produkcji izotopów promieniotwórczych do zastosowań medycznych. Niektóre z tych zakładów rozpoczęły działalność już po wynegocjowaniu CTBT. Wciąż nie został sporządzony kompletny spis źródeł promieniotwórczego ksenonu. Z powyższym wiąże się zmienne natężenie aktywności ksenonu atmosferycznego, jeśli chodzi o miejsce, skład i upływ czasu.

3) Wspólne działanie Rady 2007/468/WPZiB ("drugie wspólne działanie ws. CTBTO") miało na celu badanie i pomiary tła promieniowania ksenonu w kilku częściach świata przez wyznaczone okresy. Drugie wspólne działanie ws. CTBTO miało w zamierzeniu doprowadzić do zwiększenia wiedzy i lepszego zrozumienia wpływu, jaki wywierają źródła, transport atmosferyczny i charakterystyczne meteorologiczne cechy danego regionu. Pomiary są obecnie prowadzone w różnych odległościach od znanych źródeł tego gazu związanych z działalnością człowieka, takich jak elektrownie jądrowe czy zakłady produkujące materiały promieniotwórcze wykorzystywane w terapii. Wyniki drugiego wspólnego działania ws. CTBTO posłużą do dalszego rozwijania i potwierdzenia użyteczności metod kategoryzacji pomiarów dokonanych przez skuteczne systemy wykrywania gazów szlachetnych.

Cele nowego projektu

4) CTBTO proponuje teraz bardziej kompleksową kampanię pomiarów obejmującą cały świat; kampania ta będzie bezpośrednią konsekwencją działań podjętych w ramach drugiego wspólnego działania ws. CTBTO. Będzie ona skupiona wokół badania wpływu miejscowych źródeł promieniotwórczego ksenonu na rozkład i zmienność natężenia promieniotwórczego ksenonu w czasie. Projekt ma na celu:

– uzupełnienie wiedzy na temat tła promieniowania ksenonu na całym świecie dzięki pomiarom przez dłuższe, a tym samym bardziej reprezentatywne okresy. Jest to konieczne, by sprawdzić wpływ regionalnych i sezonowych wzorów transportu związanych z warunkami pogodowymi,

– dostarczenie nowych danych empirycznych, by zwiększyć naszą wiedzą na temat działania sieci punktów pomiaru gazów szlachetnych i pomóc nam zrozumieć jej mocne i słabe punkty, w szczególności zrozumieć sposób, w jaki wykrywanie gazów szlachetnych łączy się z innymi technologiami i obliczeniami transportu w atmosferze stosowanymi w ramach międzynarodowego systemu monitorowania (IMS). Mógłby się również stać cenną podstawą potencjalnej realizacji potencjału w zakresie monitorowania gazów szlachetnych w ramach sieci, jak wspomniano w protokole do CTBT,

– testowanie sprzętu i logistyki związanych z ksenonem w różnych warunkach środowiskowych. Zakłada się, że dostępne systemy pomiaru ksenonu (szwedzki - SAUNA i francuski - SPALAX) są już odpowiednio zaawansowane i istnieje możliwość ich transportu i rozmieszczenia w trudnych warunkach. Potrzeba jednak więcej doświadczenia, by nauczyć się, w jaki sposób i w jakich warunkach te systemy mogą być rozmieszczane, a także - jakie jest niezbędne wsparcie logistyczne i techniczne.

Korzyści

5) Korzyści płynące z systemu oceny:

– poczynienie większej liczby obserwacji tła promieniowania promieniotwórczego ksenonu w różnych odległościach od zmierzonych, znanych źródeł tego gazu związanych z działalnością człowieka,

– uzyskanie ewentualnych dodatkowych danych do obejmującego cały świat spisu obiektów mogących być źródłem promieniotwórczego ksenonu,

– wsparcie rozwoju, jak również potwierdzania użyteczności metod służących do analizy danych i ich interpretacji dla sieci IMS,

– dalsze rozwijanie i potwierdzanie użyteczności modeli transportu atmosferycznego zrealizowanych w różnej skali i dla różnych regionów geograficznych,

– zachęcenie i wspieranie lokalnych instytucji biorących udział we współpracy, by uczestniczyły w eksperymencie INGE i wniosły do niego wkład, tworząc krajowe systemy wykrywania ksenonu, by szkoliły personel lokalnych stacji i pośredniczyły w zamówieniach na rzecz systemu,

– określenie obszarów, gdzie na działanie sieci mogłyby wpłynąć sezonowe warunki meteorologiczne.

Opis

6) W ramach projektu planuje się zakup dwóch systemów do pomiaru ksenonu, w miarę możliwości wykorzystujących dwie różne metody wykrywania. Systemy te - jedna wytrzymała jednostka ruchoma i jedna jednostka realizowana na zamówienie i wykonana tak, by można było ją umieścić w nadającym się do transportu pojemniku - będą korzystały z istniejących i dostępnych technologii. Równocześnie z zamawianiem elementów systemu odbędą się inspekcje miejsc pomiarów, w trakcie których sprawdzona zostanie infrastruktura i przygotowana kampania pomiarowa. Wybór miejsc i czas prowadzenia pomiarów będzie zależał od szczegółowych analiz meteorologicznych, które zostaną przeprowadzone przez tymczasowy sekretariat techniczny (PTS) na etapie przygotowań. Wybór miejsca będzie również uzależniony od tego, czy istnieją tam lokalne instytucje biorące udział we współpracy, a także od kryteriów logistycznych i meteorologicznych. Przewiduje się, że przygotowania potrwają od 3 do 6 miesięcy.

7) Po zakończeniu krótkiego okresu próbnej eksploatacji w siedzibie głównej oba systemy zostaną przetransportowane do wybranych miejsc i będą prowadzić pomiary promieniotwórczego ksenonu przez reprezentatywny okres od 6 do 12 miesięcy. Systemy zostaną zainstalowane, skalibrowane i uruchomione przez ich dostawcę. Na czas prowadzenia pomiarów zatrudnieni zostaną pracownicy miejscowi; zostaną oni przeszkoleni, co umożliwi im codzienną obsługę i konserwację systemu. Po zakończeniu pomiarów systemy zostaną zwrócone PTS.

8) Dążyć się będzie do tego, by przy wszystkich działaniach związanych z realizacją projektu ściśle współpracowały i uczestniczyły zainteresowane instytucje w krajach, w których prowadzone są pomiary. PTS będzie również zabiegał o współpracę ze strony instytucji państw członkowskich Unii Europejskiej w konkretnych dziedzinach, takich jak wsparcie laboratoryjne, kontrola jakości, logistyka i badania transportu atmosferycznego.

9) Dane będą analizowane przez PTS. Na zakończenie projektu zostaną zorganizowane warsztaty, podczas których nastąpi podsumowanie wyników.

2. Element projektu - pomoc techniczna: włączenie państw sygnatariuszy z Afryki do pełnego uczestnictwa w realizacji systemu monitorowania i oceny CTBTO i do wniesienia do niego swojego udziału

Kontekst

1) Jedną z cech systemu oceny CTBT wyróżniających go spośród systemów kontroli zbrojeń jest fakt, że państwom uczestniczącym na bieżąco dostarczane są informacje dotyczące zgodności. Do danych i produktów IMS-u i międzynarodowego ośrodka danych (IDC) dostęp mają wszystkie państwa sygnatariusze. W chwili obecnej PTS dostarcza danych i produktów 840 upoważnionym użytkownikom w 96 państwach sygnatariuszach.

2) W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrosło zainteresowanie tworzeniem krajowych ośrodków danych (NDC) - co oznacza wzrost liczby abonentów o ok. 20 %; wciąż jednak wiele krajów rozwijających się pozbawionych jest pełnego dostępu do systemu CTBTO. Dotyczy to szczególnie regionu Afryki, gdzie liczba państw, w których tworzy się krajowe ośrodki danych, a także liczba bezpiecznych kont, na które można przesyłać dane, pozostaje niska.

3) Proponowane działania w ramach pomocy technicznej mają ułatwić państwom afrykańskim zwiększone uczestnictwo w systemie oceny CTBT i czerpanie z niego korzyści naukowych. Aby potencjalni użytkownicy mogli zwracać się o dane i produkty i korzystać z nich, należy im zapewnić dostateczne zaplecze techniczne. Takie zaplecze powinno obejmować podstawowe funkcje IDC i IMS, a także naukowe zastosowania, które mogą wynikać z korzystania z danych IMS i produktów IDC. Można tego dokonać dzięki szkoleniom prowadzonym przez dłuższy okres.

4) Z projektem wiąże się zatem dłuższa obecność ekspertów technicznych zatrudnionych przez PTS w każdym państwie beneficjencie; eksperci ci będą regionalnymi punktami kontaktowymi przez cały okres trwania projektu. W miarę możliwości planowane szkolenia i pomoc techniczna zostaną opracowane z myślą o poszczególnych państwach korzystających z systemu, po tym, jak przeprowadzona zostanie identyfikacja i ocena potrzeb tych państw w zakresie ustanowienia krajowych ośrodków danych i bezpiecznych kont, na które można przesyłać dane, a także potrzeb w zakresie korzyści naukowych. Wybrane państwa sygnatariusze w Afryce, które jeszcze nie ratyfikowały CTBT, również będą uczestniczyć w projekcie. Wszystkie działania punktów kontaktowych w państwach beneficjentach będą prowadzone w ścisłej koordynacji z tymczasowym sekretariatem technicznym i przy jego wsparciu, tak by zapewnić skuteczność i trwały charakter szkoleń i działań w ramach pomocy technicznej podejmowanych w tym projekcie, a także by zapewnić odpowiednią harmonizację z działaniami podjętymi na mocy wspólnego działania 2006/243/WPZiB ("pierwszego wspólnego działania ws. CTBTO").

5) Biorąc pod uwagę wymienione powyżej kryteria, PTS planuje, by w pierwszym etapie ukierunkowanych wysiłków w ramach pomocy technicznej działania były prowadzone w możliwie największej liczbie państw afrykańskich spośród wymienionych poniżej; będą one zależeć od uprzedniej oceny wykonalności przeprowadzonej przez PTS przy uwzględnieniu lokalnych warunków w danym czasie i prowadzone będą po wyrażeniu zgody na korzystanie z systemu przez kraje beneficjentów, zgodnie z przepisami określonym w pkt IV:

– Afryka Wschodnia i Południowa: Angola, Burundi, Etiopia, Kenia, Komory, Lesotho, Malawi, Mozambik, Rwanda, Suazi, Tanzania, Uganda, Zambia i Zimbabwe,

– Afryka Północna i Zachodnia: Algeria, Benin, Czad, Egipt, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea Bissau, Gwinea Równikowa, Libia, Maroko, Togo i Tunezja.

Cele projektu

6) Projekt ma na celu przekazanie państwom beneficjentom dostatecznej wiedzy i pomocy, która umożliwi im stworzenie lub zwiększenie zdolności ich własnych krajowych ośrodków danych; projekt ma również na celu przeprowadzenie programu szkoleń dla personelu tych ośrodków. Znajdzie się w nim także rozbudowany element dotyczący obsługi stacji IMS. Państwa beneficjenci łatwiej, skuteczniej i wydajniej będą mogły uzyskać dostęp do danych i produktów międzynarodowego ośrodka danych i korzystać z tych danych i produktów, a także będą mogły usprawnić obsługę stacji IMS znajdujących się na ich terytorium.

7) Przewiduje się, że interakcja z punktami kontaktowymi doprowadzi do wzrostu liczby krajowych ośrodków danych w państwach beneficjentach i bardziej intensywnej współpracy tych państw przy realizacji systemu monitorowania i oceny CTBT, w tym efektywnego i skutecznego wykorzystywania danych i produktów międzynarodowego ośrodka danych. Projekt ma ponadto na celu wzmocnienie interakcji i współpracy między CTBTO a naukowcami i instytucjami naukowymi w tych regionach.

8) Integralną częścią projektu będzie korzystanie ze zdolności w zakresie szkoleń z wykorzystaniem nośników elektronicznych, które PTS rozwinął w ramach pierwszego wspólnego działania ws. CTBTO. Projekt stanie się platformą wymiany, której uczestnicy zostaną poinstruowani, w jaki sposób korzystać z produktów szkoleniowych na nośnikach elektronicznych. Reakcje osób biorących udział w tych działaniach w państwach beneficjentach dostarczą konstruktywnego wkładu zarówno w projekty w zakresie szkoleń z wykorzystaniem nośników elektronicznych, jak i projekty w zakresie pomocy technicznej.

9) Pomoc techniczna ma zwiększyć poziom zaangażowania każdego z państw beneficjentów w działania rozwojowe na rzecz krajowych ośrodków danych w danym państwie podejmowane przez PTS. Działania te będą podejmowane w dążeniu do wypełnienia postanowień dotyczących pomocy technicznej zawartych w części I F. 22 protokołu do CTBT.

Korzyści:

10) Dzięki projektowi CTBTO i państwa beneficjenci chcą uzyskać pewne istotne korzyści, a mianowicie:

– ma on dostarczyć krajowym ośrodkom danych w państwach beneficjentach lepiej wykwalifikowanych pracowników technicznych potrafiących:

– utrzymywać i konserwować stacje IMS znajdujące się w danym państwie,

– dokonywać analizy danych i produktów i zarządzać nimi,

– projekt umożliwi tym państwom stworzenie krajowych ośrodków danych, które będą otrzymywać i analizować nieprzetworzone dane przekazywane przez międzynarodowy ośrodek danych w czasie rzeczywistym.

11) Państwa tworzące swoje krajowe ośrodki danych otrzymają od PTS wsparcie finansowe, technologiczne i wsparcie w zakresie zasobów ludzkich; takie wsparcie pomoże otrzymującym je państwom rozwinąć i utrzymać ekspertyzy techniczne niezbędne do pełnego uczestnictwa w systemie monitorowania i oceny CTBT.

12) Państwa beneficjenci będą mogły lepiej zrozumieć, w jaki sposób utworzenie krajowego ośrodka danych może im pomóc wzbogacić własną bazę naukową i w jaki sposób dane IMS mogą być wykorzystywane do analizowania wydarzeń w regionie.

13) Zwiększenie liczby i bardziej zróżnicowana dystrybucja geograficzna krajowych ośrodków danych otrzymujących i samodzielnie analizujących informacje przekazywane przez międzynarodowy ośrodek danych umożliwią efektywniejsze wykorzystanie tego ośrodka, a zatem przyczynią się do dalszego usprawnienia dokładności systemu (co uwidocznił pierwszy test działania obejmujący cały system, przeprowadzony przez PTS w kwietniu-czerwcu 2005 r.).

Opis

14) Tymczasowy sekretariat techniczny ustali i dostarczy dwóch ekspertów technicznych jako konsultantów, którzy posłużą za punkty kontaktowe; będą oni prowadzić działania w Afryce przez okres trwania projektu i koordynować wszystkie działania w porozumieniu z zarządem międzynarodowego ośrodka danych i za jego aprobatą. Państwa beneficjenci zostaną podzielone na dwie grupy, podlegające któremuś z dwóch ekspertów. Praca w każdym regionie zostanie przeprowadzona w dwóch etapach.

15) Etap 1: techniczne wizyty robocze w każdym z państw

– Eksperci będący punktami kontaktowymi odbędą podróże do państw beneficjentów, jak wspomniano powyżej, i ocenią znajomość i wykorzystanie danych dostarczanych przez PTS. Będą współdziałać z organami krajowymi, by móc zrozumieć bieżące potrzeby i oczekiwania i zwiększyć wśród nich wiedzę na temat danych i produktów PTS, w tym na temat ich potencjalnych zastosowań do celów cywilnych i naukowych. Ponadto nawiążą kontakt z innymi odpowiednimi instytutami w każdym państwie, które mogłyby skorzystać na użytkowaniu danych i produktów PTS. Eksperci ci będą również w stosownych przypadkach ułatwiać tworzenie sieci między organem krajowym a odpowiednimi instytutami. W państwach, w których istnieje krajowy ośrodek danych, oceniona zostanie sytuacja każdego z nich pod względem personelu i infrastruktury (w tym sprzętu komputerowego i dostępu do Internetu), aby określić priorytetowe działania popularyzacyjne.

– Następnie odbędą się praktyczne szkolenia techniczne, w których uczestniczyć będą osoby z instytucji określonych na tym etapie. Szkolenie to dostarczy wiedzy technicznej na temat danych i produktów PTS. Jego program zostanie dostosowany do kompetencji uczestników; uwzględnione zostaną również urzędowe języki krajów uczestniczących w projekcie. Podczas tego szkolenia uczestnicy będą korzystać z oprogramowania PTS opracowanego dla krajowych ośrodków danych, które może być używane do uzyskania dostępu do danych i produktów PTS i ich analizy. Oprogramowanie zostanie przekazane uczestnikom (będącym uprawnionymi użytkownikami PTS) w celu zainstalowania we własnych instytutach. Uczestnicy będący uprawnionymi użytkownikami PTS otrzymają ponadto sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne, na podstawie oceny ich potrzeb. Szkolenie to stworzy również sposobność rozwijania współpracy między personelem technicznym instytutów w danym regionie.

16) Etap 2: kontynuacja działań

Po zakończeniu etapu 1 uczestnicy powinni potrafić wykorzystać świeżo nabytą wiedzę, oprogramowanie i sprzęt i zainstalować te nowe przedmioty oraz używać ich na podstawie wiedzy uzyskanej podczas szkolenia. Aby skonsolidować nabyte umiejętności lub zlikwidować pozostające niedociągnięcia, eksperci będący punktami kontaktowymi powrócą do krajów beneficjentów, by ocenić, w jaki sposób uczestnicy wykorzystują wiedzę uzyskaną podczas szkoleń w etapie 1. Te krótsze wizyty kontynuacyjne będą przeprowadzane, by dopilnować, aby lokalny personel techniczny potrafił rutynowo korzystać z danych i produktów PTS. Działania te zostaną dostosowane do lokalnych potrzeb i umiejętności, z myślą o nadaniu im trwałego charakteru, tak by działania były kontynuowane nawet po zakończeniu tego projektu.

17) Na zakończenie projektu każdemu z krajów beneficjentów zostanie przedłożone wyczerpujące sprawozdanie, w którym zostaną opisane dokonane postępy oraz wyrażone i postulowane potrzeby oraz wzajemne związki między organizacjami, które były celem wizyt. Na tej podstawie prowadzone będą dalsze działania w odpowiednich krajach.

III. CZAS TRWANIA

Całkowity szacowany czas realizacji projektów wynosi 18 miesięcy.

IV. BENEFICJENCI

Beneficjentami projektów w ramach niniejszego wspólnego działania są wszystkie państwa sygnatariusze, a także Komisja Przygotowawcza CTBTO.

Ostatecznego wyboru beneficjentów elementu projektu - pomoc techniczna dokonuje się po konsultacji między jednostką realizującą i prezydencją, wspieraną przez SG/WP, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i Komisją w ramach właściwej grupy roboczej Rady. Ostateczna decyzja zapadnie na podstawie propozycji jednostki realizującej zgodnie z art. 2 ust. 2 niniejszego wspólnego działania.

V. JEDNOSTKA REALIZUJĄCA

Techniczne wdrożenie projektu zostanie powierzone Komisji Przygotowawczej CTBTO. Projekty będą bezpośrednio wprowadzane w życie przez personel Komisji Przygotowawczej CTBTO, ekspertów z państw sygnatariuszy CTBT i zleceniobiorców. Jeśli chodzi o zleceniobiorców, zamówienia na jakiekolwiek towary, prace lub usługi w związku z niniejszym wspólnym działaniem udzielone przez Komisję Przygotowawczą CTBTO będą przeprowadzane zgodnie z postanowieniami porozumienia finansowego, które zostanie zawarte przez Komisję Europejską z Komisją Przygotowawczą CTBTO.

Jednostka realizująca przygotuje:

a) sprawozdanie śródokresowe po pierwszych sześciu miesiącach realizacji projektów;

b) sprawozdanie końcowe nie później niż miesiąc po zakończeniu realizacji projektów.

Sprawozdania zostaną przesłane prezydencji wspieranej przez SG/WP.

VI. UCZESTNICZĄCE STRONY TRZECIE

Projekty będą finansowane w całości na podstawie niniejszego wspólnego działania. Eksperci z Komisji Przygotowawczej CTBTO oraz z państw sygnatariuszy CTBT mogą być uważani za uczestniczące strony trzecie. Będą oni pracować zgodnie ze standardowymi zasadami działania obowiązującymi ekspertów Komisji Przygotowawczej CTBTO.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.189.28

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2008/588/WPZiB w sprawie wsparcia działań Komisji Przygotowawczej Organizacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBTO) w celu zwiększenia jej zdolności monitorowania i oceny oraz w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 15/07/2008
Data ogłoszenia: 17/07/2008
Data wejścia w życie: 15/07/2008