Decyzja 791/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań w celu promowania jednostek działających na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia

DECYZJA NR 791/2004/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań w celu promowania jednostek działających na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4 oraz 150 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

działając zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat przewiduje, że Wspólnota przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości poprzez wspieranie i uzupełnianie działalności Państw Członkowskich, urzeczywistnia politykę kształcenia zawodowego wspierającą i uzupełniającą działania Państw Członkowskich oraz sprzyja współpracy z państwami trzecimi.

(2) Deklaracja z Laeken załączona do konkluzji Rady Europejskiej z dnia 14 i 15 grudnia 2001 r. zapewnia, że jednym z podstawowych wyzwań, przed którymi staje Unia Europejska, jest przybliżenie obywateli do modelu europejskiego oraz instytucji europejskich.

(3) Szczegółowy program pracy dotyczący celów edukacji i systemów szkoleniowych w Europie(3), przyjęty przez Radę w dniu 14 czerwca 2002 r. ustanawia program działań wymagający wsparcia na poziomie wspólnotowym.

(4) Deklaracja Unii Europejskiej z okazji 50. rocznicy przyjęcia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Wiedeń, 10 grudnia 1998 r., stwierdza, że Unia powinna nadal rozwijać współpracę w zakresie praw człowieka, taką jak działania w zakresie edukacji i szkolenia, we współpracy z innymi właściwymi organizacjami, oraz zapewnić kontynuację Europejskiego Programu Studiów Magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji, zorganizowanego przez piętnaście europejskich uniwersytetów.

(5) Konkluzje Rady Europejskiej z Kolonii z dnia 4 czerwca 1999 r. stwierdzają, że w celu wzmocnienia zrównoważenia i ciągłości Europejskiego Programu Studiów Magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji "należy nadal przywiązywać wagę do zagadnienia bezpieczeństwa budżetowego".

(6) Nagłówki A-3010, A-3011, A-3012, A-3013, A-3014, A-3017, A-3022, A-3027, A-3044, B3-1000 i B3-304 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok finansowy 2003 oraz poprzednie lata finansowe udowodniły swoją przydatność w zakresie edukacji i szkoleń.

(7) Kolegium Europejskie, prowadzące kursy podyplomowe w zakresie prawa, ekonomii, polityki, nauk społecznych i humanistycznych o wymiarze europejskim, Instytut Uniwersytetu Europejskiego, przyczyniający się do rozwoju kulturowego i naukowego dziedzictwa Europy poprzez szkolnictwo wyższe i badania naukowe, Europejski Instytut Administracji Publicznej, kształcący urzędników krajowych i europejskich w zakresie integracji europejskiej, Akademia Prawa Europejskiego w Trewirze, zapewniająca kształcenie na poziomie uniwersyteckim praktyków i użytkowników prawa europejskiego, Europejskie Centrum Międzyuczelniane - Prawa Człowieka i Demokratyzacja, zapewniające europejski stopień magistra oraz zaawansowane staże i inne formy edukacji, szkolenia i usługi badawcze w zakresie promocji praw człowieka i demokratyzacji, Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Specjalnej Troski, pracująca w celu poprawy jakości edukacji uczniów specjalnej troski oraz sprzyjania współpracy europejskiej w tym obszarze, a także Międzynarodowe Centrum Kształcenia Europejskiego, zapewniające nauczanie, szkolenia i badania naukowe w zakresie europeizacji, globalizacji, federalizmu, regionalizmu i przekształceń współczesnych struktur społecznych, stanowią jednostki realizujące cele o znaczeniu ogólnoeuropejskim.

(8) Istnieje zwiększona potrzeba kształcenia sędziów krajowych w zakresie stosowania prawa wspólnotowego oraz wspierania takiego szkolenia przez Wspólnotę, w szczególności po przyjęciu rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(4), które zwiększa uprawnienia sądów krajowych w zakresie stosowania postanowień Traktatu.

(9) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), zwane dalej "rozporządzeniem finansowym", wymaga uchwalenia aktu podstawowego w celu objęcia tych już istniejących akcji wspierających.

(10) Parlament Europejski, Rada i Komisja zobowiązały się, w chwili przyjmowania rozporządzenia finansowego, do osiągnięcia celu, jakim jest zapewnienie wejścia w życie tego aktu podstawowego z rokiem finansowym 2004; Komisja zobowiązała się do uwzględnienia uwag wprowadzonych do budżetu w kontekście jego wykonania.

(11) Konieczne jest zapewnienie, aby instytucje, którym Wspólnota udzieliła wsparcia finansowego na poprzednie lata, cieszyły się takim samym stopniem stabilności i ciągłości wsparcia, z zastrzeżeniem rozporządzenia finansowego i zasad jego stosowania.

(12) Konieczne jest wprowadzenie postanowienia rozszerzającego geograficzny zasięg programu na przystępujące Państwa Członkowskie oraz, jeżeli to możliwe, w przypadku niektórych działań, na państwa EFTA/EOG oraz państwa kandydujące.

(13) Każde finansowanie pozawspólnotowe ze środków państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.

(14) Niniejsza decyzja ustanawia, na cały czas trwania programu, ramy finansowe stanowiące główne odniesienie, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej oraz ulepszenia procedury budżetowej(6), dla organu budżetowego podczas corocznej procedury budżetowej.

(15) Każde wsparcie przyznane na mocy niniejszej decyzji powinno być całkowicie zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności,

STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Cele i działania programu

1.
Niniejsza decyzja ustanawia program działań Wspólnoty w zakresie edukacji i szkolenia (zwany dalej "programem") w celu wspierania jednostek i ich działań zmierzających do rozszerzenia i pogłębienia wiedzy w zakresie budowania Europy lub w celu przyczyniania się do osiągnięcia celów wspólnej polityki w obszarze edukacji i szkolenia, zarówno wewnątrz Wspólnoty, jak i poza nią.
2.
Ogólnym celem programu jest wspieranie działań jednostek w zakresie edukacji i szkolenia.

Programem objęte są następujące działania:

a) bieżący program pracy jednostki działającej na poziomie europejskim lub światowym, zmierzający do realizacji celu o znaczeniu ogólnoeuropejskim w zakresie edukacji i szkolenia lub celu stanowiącego część polityki Unii Europejskiej w tym obszarze;

b) działania szczególne promujące działania Unii Europejskiej w tym obszarze, dostarczające informacji o integracji europejskiej oraz o celach realizowanych przez Unię w stosunkach międzynarodowych lub wspierające działania Wspólnoty i przekładające je na poziom krajowy.

Działania te muszą w szczególności przyczyniać się, lub być w stanie przyczyniać się, do rozwoju i wykonania wspólnotowej polityki współpracy i działań w obszarze edukacji i szkoleń.

3.
Program rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2004 r. i kończy dnia 31 grudnia 2006 r.
Artykuł  2

Dostęp do programu

Aby kwalifikować się do uzyskania dotacji, jednostka musi spełniać wymagania umieszczone w Załączniku i posiadać następujące cechy:

a) musi być niezależną i nie nastawioną na osiąganie zysku osobą prawną, której głównym obszarem działania jest edukacja i szkolenie, a jej celem jest dobro publiczne;

b) musi istnieć prawnie od ponad dwóch lat, a jej roczne sprawozdanie finansowe za ostatnie dwa lata musi być zatwierdzone przez zarejestrowanego audytora;

c) jej działalność musi być zgodna z zasadami leżącymi u podstaw działań Wspólnoty w zakresie edukacji i szkolenia i uwzględniać priorytety ustanowione w Załączniku.

W wyjątkowych okolicznościach Komisja może przyznać odstępstwo od wymogu lit. b), pod warunkiem że nie naruszy to interesów finansowych Wspólnoty.

Artykuł  3

Udział państw trzecich

Udział w działaniach realizowanych w ramach programu może być otwarty dla jednostek utworzonych w:

a) państwach przystępujących, które podpisały Traktat o Przystąpieniu w dniu 16 kwietnia 2003 r.;

b) państwach EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG;

c) Rumunii i Bułgarii, przy czym warunki udziału zostaną ustanowione zgodnie z Układami Europejskimi, ich protokołami dodatkowymi oraz decyzjami odpowiednich Rad Stowarzyszenia;

d) Turcji, przy czym warunki udziału zostaną ustanowione zgodnie z Umową ramową między Wspólnotą Europejską i Republiką Turcji z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie zasad ogólnych udziału Republiki Turcji w programach Wspólnoty(7).

Artykuł  4

Wybór beneficjentów

Program obejmuje dwie grupy beneficjentów:

a) grupa 1: dotacje na działalność bieżącą przyznane bezpośrednio beneficjentom wymienionym z nazwy w pkt 2 Załącznika;

b) grupa 2: wsparcie dla stowarzyszeń europejskich działających w obszarze edukacji i szkolenia, wsparcie dla działań w zakresie szkolnictwa wyższego dotyczącego integracji europejskiej, wraz z katedrami Jean Monnet, wsparcie dla działań przyczyniających się do osiągnięcia przyszłych celów systemów edukacji i szkolenia w Europie oraz wsparcie dla kształcenia sędziów krajowych w zakresie prawa europejskiego i dla organizacji działających na rzecz współpracy sądowej. Beneficjentów wybiera się w drodze zaproszenia do składania ofert zgodnie z ogólnymi kryteriami ustanowionymi w załączniku.

Artykuł  5

Przyznanie dotacji

Dotacje w ramach poszczególnych działań programu przyznaje się zgodnie z postanowieniami ustanowionymi w odpowiednich częściach Załącznika.

Artykuł  6

Postanowienia finansowe

1.
Ramy finansowe wykonywania programu na okres wyznaczony w art. 1 ust. 3 ustala się niniejszym na 77 mln EUR.
2.
Roczne przyznane środki zatwierdza organ budżetowy w ramach limitów perspektywy finansowej.
Artykuł  7

Wykonanie

Komisja jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego programu zgodnie z postanowieniami określonymi w Załączniku.

Artykuł  8

Monitorowanie i ocena

1.
Nie później niż dnia 31 grudnia 2007 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z osiągnięcia celów programu.

Sprawozdanie takie opiera się, między innymi, na zewnętrznym sprawozdaniu oceniającym, które musi być przygotowane nie później niż do końca 2006 r., a które ocenia przynajmniej ogólną przydatność i spójność programu, efektywność jego wykonania (przygotowanie, wybór, wykonanie działań) oraz ogólną i szczególną efektywność różnych działań pod względem osiągania celów określonych w art. 1 i w Załączniku.

Komisja ponadto przedkłada corocznie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące wykonania programu.

2.
Parlament Europejski i Rada, zgodnie z Traktatem, podejmują decyzję w sprawie kontynuacji programu od dnia 1 stycznia 2007 r.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 32 z 5.2.2004, str. 52.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 72 E z 23.3.2004, str. 19), opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.

(3) Dz.U. C 142 z 14.6.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie ostatnio zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147, 14.6.2003, str. 25).

(7) Dz.U. L 61 z 2.3.2002, str. 29.

ZAŁĄCZNIK 

1. WPROWADZENIE

Cele ustanowione w art. 1 osiąga się za pomocą działań określonych w niniejszym Załączniku.

Niniejszy Załącznik obejmuje dwa podstawowe rodzaje działań:

– rodzaj pierwszy, działania 1 i 2, mające na celu wspieranie poszczególnych jednostek lub wybranych stowarzyszeń działających na poziomie europejskim w obszarze edukacji i szkolenia,

– rodzaj drugi, działanie 3, mające na celu wspieranie poszczególnych działań lub projektów skupiających się na integracji europejskiej (działanie 3A) lub wspierających polityki Unii Europejskiej w obszarze edukacji i szkolenia poza programami wspólnotowymi w tych obszarach (działanie 3B), lub promujące szkolenia w zakresie prawa europejskiego, w szczególności dla sędziów krajowych (działanie 3C).

2. WYKONANIE WSPIERANYCH DZIAŁAŃ

Działania realizowane przez jednostki kwalifikujące się do otrzymania finansowania wspólnotowego w ramach programu objęte są jednym z następujących obszarów:

Działanie 1: Wsparcie dla określonych instytucji działających w obszarze edukacji i szkolenia

W ramach tego działania programu można przyznać dotacje w celu wspierania niektórych kosztów operacyjnych i administracyjnych następujących instytucji dążących do osiągnięcia celu będącego przedmiotem interesu ogólnoeuropejskiego, działających w następujących obszarach:

– Kolegium Europejskie (kampusy w Brugii i Natolinie) w zakresie studiów podyplomowych z europejskiego wymiaru prawa, gospodarki, nauk społecznych i politycznych oraz humanistycznych,

– Instytut Uniwersytetu Europejskiego, Florencja, w zakresie wkładu do rozwoju dziedzictwa kulturowego i naukowego Europy poprzez szkolnictwo wyższe i badania naukowe,

– Europejski Instytut Administracji Publicznej, Maastricht, w zakresie szkolenia urzędników krajowych i europejskich w celu umożliwienia im wykonywania swoich obowiązków w obszarze integracji europejskiej,

– Akademia Prawa Europejskiego w Trewirze, w zakresie kształcenia ciągłego na poziomie uniwersyteckim dla praktyków i użytkowników prawa europejskiego,

– Europejskie Centrum Międzyuczelniane - Prawa Człowieka i Demokratyzacja, na kontynuację europejskich studiów magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji, zaawansowanego programu stażów i innego szkolnictwa, szkoleń i działań badawczych w zakresie promocji praw człowieka i demokratyzacji,

– Europejska Agencja Rozwoju Szkolnictwa Specjalnej Troski w zakresie poprawy jakości szkolnictwa specjalnej troski oraz ustanowienia długofalowej i szerokiej współpracy europejskiej w tym obszarze,

– Międzynarodowe Centrum Kształcenia Europejskiego w zakresie studiów, edukacji, szkolenia i badań naukowych dotyczących jednoczenia się Europy i świata, federalizmu, regionalizmu i zmieniających się struktur współczesnego społeczeństwa, z federalistycznego punktu widzenia.

Komisja może przyznać dotacje wyżej wymienionym instytucjom po otrzymaniu odpowiedniego planu pracy i budżetu. Dotacje można przyznawać corocznie lub w sposób odnawialny w ramach porozumienia partnerskiego z Komisją.

Dotacje przyznane w ramach niniejszego działania nie podlegają zasadzie stopniowego zmniejszenia ustanowionej w art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego.

Działalność instytucji wspieranych w ramach tego działania może mieć miejsce w obrębie Unii Europejskiej lub poza nią.

Środki przyznane w ramach działania 1 nie mogą być wyższe niż 65 % i mniejsze niż 58 % całego budżetu niniejszego programu.

Działanie 2: Wsparcie dla stowarzyszeń europejskich działających w obszarze edukacji i szkolenia

W ramach tego działania mogą zostać przyznane dotacje w celu wspierania niektórych kosztów operacyjnych i administracyjnych stowarzyszeń działających w obszarze edukacji i szkolenia, które spełniają następujące minimalne kryteria:

– istnieją jako jednostki dążące do osiągnięcia celu będącego przedmiotem interesu ogólnoeuropejskiego, jak przewidziano w art. 162 zasad wykonania rozporządzenia finansowego ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(1),

– działają w obszarze edukacji i szkolenia na poziomie europejskim oraz dążą do osiągnięcia jasno określonych celów ustanowionych w oficjalnych statutach,

– posiadają członków w co najmniej dwunastu Państwach Członkowskich Unii Europejskiej,

– składają się z krajowych, regionalnych lub lokalnych stowarzyszeń,

– znajdują się i posiadają osobowość prawną w jednym z Państw Członkowskich Unii Europejskiej,

– większość swojej działalności prowadzą w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej, w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i/lub w państwach kandydujących.

W ramach tego działania dotacje przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie może pokrywać ponad 75 % kosztów kwalifikujących się, określonych w zatwierdzonym planie pracy stowarzyszenia. Dotacje przyznaje się corocznie lub w sposób odnawialny w ramach ramowego porozumienia partnerskiego z Komisją.

Dotacje przyznane w ramach niniejszego działania nie podlegają zasadzie stopniowego zmniejszenia ustanowionej w art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego.

Środki przyznane w ramach działania 2 nie mogą stanowić więcej niż 4 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.

Działanie 3a: Wsparcie działań w obszarze szkolnictwa wyższego dotyczącego integracji europejskiej, wraz z katedrami Jeana Monneta

Działanie to dotyczy działalności promującej działalność Unii Europejskiej w obszarze szkolnictwa wyższego, podnoszącej świadomość integracji europejskiej w kręgach szkolnictwa wyższego oraz celów, do których dąży Unia w stosunkach międzynarodowych lub wspierającej działalność Wspólnoty i przekładającej tę działalność na poziom krajowy.

Działalność wspierana w ramach tego działania może mieć miejsce w państwach należących lub nienależących do Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji, działanie to dotyczy w szczególności:

– wprowadzania studiów z zakresu integracji europejskiej na uniwersytetach,

– tworzenia i wspierania krajowych stowarzyszeń nauczycieli wyspecjalizowanych w integracji europejskiej,

– promowania refleksji i dyskusji na temat procesu integracji europejskiej,

– promowania badań akademickich w zakresie priorytetowych zagadnień Unii Europejskiej, takich jak przyszłość Europy lub dialog między ludźmi i kulturami, wraz z badaniami prowadzonymi przez młodych akademików.

W ramach tego działania dotacje przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie może pokrywać ponad 75 % kosztów wybranej działalności, kwalifikujących się do finansowania w ramach tego działania.

Środki przyznane w ramach działania 3A nie mogą stanowić więcej niż 24 % i mniej niż 20 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.

Działanie 3B: Wsparcie działań przyczyniających się do osiągnięcia przyszłych celów systemów edukacji i szkolenia w Europie

Działanie 3B dotyczy działalności z zakresu wsparcia, wykonania, podnoszenia świadomości i promowania dotyczącej osiągania trzech celów systemów edukacji i szkolenia w Europie uzgodnionych przez Radę na 2010 r.(2):

– poprawa jakości i wydajności systemów edukacji i szkolenia w Unii Europejskiej,

– ułatwianie dostępu do wszystkich systemów edukacji i szkolenia,

– otwieranie systemów edukacji i szkolenia na szerszy świat,

oraz trzynastu podcelów z nimi powiązanych. Działalność ta może obejmować perspektywiczne podejścia obejmujące okres do 2010 r. oraz może dotyczyć zarówno aspektów wewnątrzeuropejskich, jak i aspektów odnoszących się do miejsca Europy w świecie.

Rodzaje działalności objętej tym działaniem to wdrażanie otwartych metod koordynacji w obszarze edukacji i szkolenia, w szczególności poprzez głęboką analizę, wymianę dobrych praktyk, wymianę informacji oraz ustalanie wskaźników i wzorców.

Taką działalnością jest w szczególności:

– wsparcie dla studiów, poszukiwań i badań powiązanych z osiąganiem konkretnych przyszłych celów,

– spotkania ekspertów, seminaria, konferencje i wizyty studyjne wspierające wykonanie szczegółowego programu pracy,

– przygotowanie i wykonanie działań informacyjnych oraz publikacji mających na celu podnoszenie świadomości w kręgach edukacji i szkolenia, wraz z działaniami mającymi na celu promowanie działań Unii Europejskiej w tych obszarach, oraz poprawa jakości, powszechnej dostępności i otwarcia na szerszy świat europejskich systemów edukacyjnych i szkoleniowych,

– różne działania wspierające działalność Wspólnoty poprzez włączanie uczestników w funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego na poziomie krajowym lub europejskim w obszarze edukacji i szkolenia.

Działanie to zostanie wykonane poprzez dotacje przyznane po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert.

Dotacje mogą otrzymać instytucje zarejestrowane w jednym z Państw Członkowskich Unii Europejskiej, w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w państwach kandydujących. W przypadku działań odnoszących się do celu trzeciego (otwieranie systemów edukacji i szkolenia na szerszy świat) dotacje mogą wyjątkowo otrzymać instytucje zarejestrowane w innych państwach trzecich.

Dotacja wspólnotowa nie przekracza zasadniczo 75 % kosztów kwalifikujących się wybranych ofert.

Środki przyznane w ramach działania 3B stanowią nie więcej niż 14 % i nie mniej niż 9 % całkowitego budżetu przeznaczonego na program.

Działanie 3C: Wsparcie szkolenia sędziów krajowych w zakresie prawa europejskiego

W ramach tego działania dotacje przyznaje się na wspieranie działań podejmowanych przez organizacje na rzecz współpracy sądowej i innych działań opracowanych w celu promowania szkolenia w zakresie prawa europejskiego, w szczególności dla sędziów krajowych.

Działalność wspierana w ramach tego działania może mieć miejsce w Państwach Członkowskich, w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w państwach kandydujących.

Dotacje w ramach tego działania przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie przekracza zasadniczo 75 % kosztów kwalifikujących się działalności określonej w zatwierdzonym planie pracy.

Środki przyznane w ramach działania 3C nie stanowią więcej niż 4 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.

3. PRZEJRZYSTOŚĆ

Beneficjent dotacji przyznanej w ramach dowolnej części programu wskazuje w widocznym miejscu, takim jak główna strona internetowa lub raport roczny, że otrzymał finansowanie z budżetu Unii Europejskiej.

4. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

Wnioski o przyznanie dotacji składane w odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert ocenia się według następujących kryteriów:

– znaczenie dla celów programu oraz określonego odpowiedniego działania,

– znaczenie dla priorytetów lub innych kryteriów ustalonych w zaproszeniu do składania ofert,

– jakość oferty,

– prawdopodobny wpływ oferty na edukację i/lub szkolenie na poziomie europejskim.

5. WYDATKI KWALIFIKUJĄCE SIĘ

Przy ustalaniu wysokości dotacji przyznawanej w ramach każdego z działań programu Komisja może odwołać się do finansowania ryczałtowego opartego na opublikowanych siatkach kosztów jednostkowych.

W przypadku dotacji przyznanych w 2004 r. możliwe jest rozpoczęcie okresu kwalifikowalności wydatków z dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że wydatki nie zostały poniesione przed złożeniem wniosku o dotację lub przed datą, w której zaczyna się rok budżetowy beneficjenta.

W ciągu 2004 r., w przypadku beneficjentów, których rok budżetowy zaczyna się przed 1 marca, można wyjątkowo zezwolić na odstępstwo od obowiązku podpisania umowy o dotację w ciągu pierwszych czterech miesięcy od rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta, jak określono w art. 112 ust. 2 rozporządzenia finansowego. W tym przypadku umowa o dotację powinna zostać podpisana najpóźniej do dnia 30 czerwca 2004 r.

6. ZARZĄDZANIE PROGRAMEM

W świetle analizy kosztów i korzyści Komisja może podjąć decyzję o powierzeniu całości lub części zadań związanych z zarządzaniem programem agencji wykonawczej, zgodnie z art. 55 rozporządzenia finansowego. Może także odwołać się do pomocy ekspertów i ponieść inne wydatki z zakresu pomocy technicznej i administracyjnej, nieobejmującej pełnienia obowiązków władzy publicznej, zlecone na zewnątrz na podstawie zamówienia na usługi ad hoc. Może także finansować badania i organizować spotkania ekspertów mogące przyczynić się do wykonania programu oraz podejmować działania informacyjne, publikacyjne i upowszechniające powiązane bezpośrednio z osiąganiem celów programu.

7. KONTROLE I AUDYTY

7.1. Beneficjent dotacji operacyjnej zachowuje do dyspozycji Komisji wszystkie dokumenty uzupełniające, wraz ze sprawozdaniem finansowym po audycie, dotyczące wydatków poniesionych w czasie roku dotacji, przez okres pięciu lat od ostatniej płatności. Beneficjent dotacji zapewnia, aby tam, gdzie ma to zastosowanie, dokumenty uzupełniające będące w posiadaniu partnerów lub członków zostały udostępnione Komisji.

7.2. Komisja może przeprowadzić audyt wykorzystania dotacji, bezpośrednio przez swoich pracowników lub przez wykwalifikowaną jednostkę zewnętrzną własnego wyboru. Audyt taki można wykonać w czasie trwania umowy oraz w ciągu pięciu lat od płatności bilansu. Tam, gdzie ma to zastosowanie, ustalenia audytu mogą prowadzić do podjęcia przez Komisję decyzji o odzyskaniu odpowiednich kwot.

7.3. Pracownicy Komisji oraz personel zewnętrzny upoważniony przez Komisję posiada odpowiednie prawo dostępu, w szczególności do biur beneficjenta oraz do wszystkich informacji, wraz z informacjami w postaci elektronicznej, niezbędnego do prowadzenia takiego audytu.

7.4. Trybunał Obrachunkowy i Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) posiadają takie same prawa, w szczególności prawa dostępu, co Komisja.

7.5. W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami Komisja może prowadzić kontrole na miejscu dotyczące tego programu zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(3). Tam, gdzie jest to konieczne, kontrole prowadzi Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), zgodnie z postanowieniami rozporządzenia

(WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(4).

______

(1) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.

(2) Szczegółowy program pracy w sprawie osiągania celów systemów edukacji i szkolenia w Europie (Dz.U. C 142 z 14.6.2002, str. 1).

(3) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(4) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.138.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 791/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań w celu promowania jednostek działających na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004